Jump to content

XXL- våpenkort for å kjøpe lyddemper og magasin


Texx

Recommended Posts

Selvpålagt tullball uten noen rot i virkelighet eller lover, intet nytt hos den gjengen dessverre. Finnes ingenting i lov, forskrift, eller rundskriv som sier de skal, kan, eller bør kreve våpenkort. XXL er ikke så kompetente som de liker å tro ;) 

 

Hvor er det de spurte om dette?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Selvpålagt tullball uten noen rot i virkelighet.....................................

XXL Åsane (Bergen), Når jeg sa at det vel ikke er krav til å vise våpenkort ved kjøp av magasin. Så sa ekspeditøren at de hadde opplevd at noen hadde kjøpt 10 lyddempere/magasin uten å eie våpen. Jeg fikk helt klart inntrykk av at det var interne prosedyrer han måtte følge. Magasinet jeg kjøpte ble registrert i dataregisteret til XXL. Begynte å tenke over det når jeg kom hjem, at det hele ikke føltes helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

De står jo som privateid selskap (dessverre) fri til å gjøre hva de vil, de kunne f.eks. krevd at du måtte slått hjul for å få kjøpe en brusboks hos dem, men det viser jo bare at inkompetansen trumfer all kompetanse og sjans til å hevde seg som seriøs aktør.

At de skal registrere kjøp at et magasin til ei boltrifle, eller en lyddemper til salong, syns jeg er litt skremmende med tanke på hvordan andre fint kunne funnet på å gjort det samme siden "de største" har begynt med det.

 

Handler aller minst mulig på XXL, mest fordi de skviser ut mindre aktører, og litt fordi de konstant finner på noe dustete som dette her.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette med lagring av personopplysninger da, hva de har lov til der og hvor lenge.

Ellers så synes jeg ikke XXL har så gode priser på våpen i forhold til mange andre. Men magasin til 25% rabatt var for bra til å la gå forbi 😀

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de ikke er lovpålagt å lagre dette, så gjelder vel GDPR. Uten at jeg vet akkurat hvilke implikasjoner det har, så må de ihvertfall ha kontroll på alle opplysninger de har lagret om deg. Synes i såfall de pålegger seg selv mye ekstra ansvar uten noen reell nytteverdi

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å sende mail til xxl at de skal slette alle dine opplysninger det øyeblikket de ikke er lovpålagt å ha det mer, nye regler med nye kasseloven, men husker ikke hvor lenge man skal lagre kjøpsdetaljer.

 

Og så er det hvis du er kunde (brukernavn feks) så kan de beholde det så lenge du har en aktiv konto.

Link to comment
Share on other sites

Hos veldig mange større kjeder av ymse slag blir det meste av litt verdi registrert på navn, som sikrer både butikk og kunde ved en eventuell reklamasjon- eller garantisak. Jeg handlet våpenskap på xxl i går og det ble registrert på mitt navn, fint om det plutselig skulle dukke opp noe tull. Har ingen tro på at de registrerer at du har kjøpt et magasin for noe annet enn samme grunn som de registrerte våpenskapet mitt, eller at Elkjøp registrerte skjeggtrimmeren min.

Jeg vet det er mye som går feil vei for oss som har interesse for ting som sier pang, men vi trenger ikke bli paranoide.

Edited by vass
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Snoppy said:

De krevde vell ikke våpenkort for skapet eller barbermaskinen? Greit at elkjøp lagrer kjøp på mitt telefonnummer, men akkurat der går også grensa.  

 

Svarte på dette: 

 

5 hours ago, Texx said:

Magasinet jeg kjøpte ble registrert i dataregisteret til XXL. Begynte å tenke over det når jeg kom hjem, at det hele ikke føltes helt riktig.

 

At de krever våpenkort for det er tullete, men at det blir registrert ser jeg ingen problemer med..

 

EDIT: Om noen kan gi meg bevis på at XXL gjør noe annet med informasjonen enn å ha det til formålet jeg har beskrevet skal jeg stille meg i kø bak dere, frem til da velger jeg å tenke rasjonelt og fornuftig.

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke kjøpe .38 Special ammunisjon på XXL Storgata i Oslo, siden det sto .357 Magnum på våpenkortet. Han bak disken ringte ansvarlig for våpenavdelingen, og han var enig i at dette var en riktig avgjørelse...

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vass skrev:

Hos veldig mange større kjeder av ymse slag blir det meste av litt verdi registrert på navn, som sikrer både butikk og kunde ved en eventuell reklamasjon- eller garantisak. Jeg handlet våpenskap på xxl i går og det ble registrert på mitt navn, fint om det plutselig skulle dukke opp noe tull. Har ingen tro på at de registrerer at du har kjøpt et magasin for noe annet enn samme grunn som de registrerte våpenskapet mitt, eller at Elkjøp registrerte skjeggtrimmeren min.

Jeg vet det er mye som går feil vei for oss som har interesse for ting som sier pang, men vi trenger ikke bli paranoide.

Man kan fint betale kontant og så få en kvittering, tviler på at Elkjøp ville nektet en slik handel. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vass skrev:

 

Svarte på dette: 

 

 

At de krever våpenkort for det er tullete, men at det blir registrert ser jeg ingen problemer med..

 

EDIT: Om noen kan gi meg bevis på at XXL gjør noe annet med informasjonen enn å ha det til formålet jeg har beskrevet skal jeg stille meg i kø bak dere, frem til da velger jeg å tenke rasjonelt og fornuftig.

Det er jo prinsippet det er snakk om. Man kan kjøpe en lue uten å bli registrert, men ikke et magasin eller lyddemper. På tross av at det ikke er krav til noen form for registrering.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, FredrikW skrev:

Jeg fikk ikke kjøpe .38 Special ammunisjon på XXL Storgata i Oslo, siden det sto .357 Magnum på våpenkortet. Han bak disken ringte ansvarlig for våpenavdelingen, og han var enig i at dette var en riktig avgjørelse...

Interessant problemstilling.

 

Er det vanligvis lov å kjøpe annen ammo enn den på våpenkortet så lenge den "passer"?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vass said:

Har ingen tro på at de registrerer at du har kjøpt et magasin for noe annet enn samme grunn som de registrerte våpenskapet mitt, eller at Elkjøp registrerte skjeggtrimmeren min.

 

Elkjøp spør, og nektar deg ikkje å handle viss du ikkje vil at dei skal lagre namnet/telefonnummeret ditt på kvitteringa. Her er det snakk om at XXL forlanger våpenkort på varer der dette ikkje er påkrevd, samt lagrer denne informasjonen i X antal år.

 

5 hours ago, FredrikW said:

Jeg fikk ikke kjøpe .38 Special ammunisjon på XXL Storgata i Oslo, siden det sto .357 Magnum på våpenkortet. Han bak disken ringte ansvarlig for våpenavdelingen, og han var enig i at dette var en riktig avgjørelse...

 

Eg fekk ikkje lov av våpenkontoret å kjøpe meg ein .38 til revolverfelt, sidan eg allereie hadde ein Super Blackhawk som strengt tatt er lov å bruke til dette. Så då måtte eg kjøpe ein 357 til Magnum 1/revolverfelt, men viss eg ikkje får lov til å kjøpe ammo til den blir eg jo nødt til å kjøpe ein 38 i tillegg :)

 

Dessverre fell nok dette argumentet på steingrunn. Våpenforskriften er heilt klar på dette punktet:

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

 

Du kan altså heilt fint kjøpe .38 Special til ein revolver i .357, noko "våpenansvarleg" i ei så stor bedrift som XXL absolutt burde vite. Og det gjer nok vedkommande også, men med så mange... øhh... lite kompetente medarbeidarar som XXL har vil eg tippe at dei har innført ei rutine som gjer at desse slepp å tenke sjølv.

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden leverte jeg inn en .357 revolver hos G-Max i Oslo for innsending til børsemaker, fordi jeg måtte trekke av to eller tre ganger på enkelte patroner før det smalt. Jeg la ved et par Fiocchio .38 hylser med flere merker i tennhettene. På vei hjem, ringte de fra butikken og spurte om grunnen kunne være at jeg hadde brukt feil ammunisjon.

 

Det er vel ikke unormalt i store kjeder at den bak disken er mer "box-pusher" enn velinformert kundeveileder.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Texx said:

De lagrer også denne informasjonen. Hvor lenge har de lov til det ?

 

vet du hvordan de skulle lagre dette? Hvis det er kun som en salgsordre i økonomisystemet, så er jo det mer greit enn om de fører en egen protokoll med salg av lyddempere og magasin. Sistnevnte vil potensielt være mer utsatt for misbruk. Uansett bør dette være frivillig så lenge det ikke finnes lovhjemmel for det.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, m00se skrev:

Er det vanligvis lov å kjøpe annen ammo enn den på våpenkortet så lenge den "passer"?

 

Ja, det har i tilfellet 38/357 og 44Mag/44Spec alltid vært greit. Dette er jo samme patron, bare i kort og svak utgave kontra lang og sint utgave. Produsentene oppgir ofte 357-våpnene sine som kaliber 357 Magnum / 38 Special.

 

Smith&Wesson 357 Magnum - se under Specs

Link to comment
Share on other sites

Banken min gjorde noe av det samme. Fikk ett spørreskjema i nettbanken som måtte fylles ut, siden noen av spørsmålene var sånne ting som banken har mer oversikt over enn jeg har selv, så smakte hele greia litt sånn phishing-aktig. Droppa å svare og ringte banken. Neida, det stemte at den måtte fylles ut, og at det var trygt. Jeg sa at jeg ikke hadde lyst, men da sa de at de var pålagt pga. endringer i finansloven. Jeg spurte om henvisning til paragraf. Fikk etterhvert dette på mail. Med litt godvilje var det kanskje 10% av spørsmålene som kunne ha snev av relevans til den forskriften, resten hadde de antakelig slengt på for å finne ut hvordan de kan tjene mer penger på meg. Alltid kjekt å kunne gjemme seg bak noe lovpålagt.

Droppet å fylle ut skjemaet i protest helt til jeg ble stengt ut av nettbanken. Hadde annet å gjøre enn å bytte bank akkurat da, så jeg ga etter for tvangen, men de sitter igjen med en betydelig mindre fornøyd kunde som nå er på utkikk etter ny bank.

Forbrukermakt er eneste virkemiddel mot sånt tull, men så lenge XXL er billig og tilgjengelig, samt at skyttere og jegere flest vet for lite om våpenloven til å reagere på slike spørsmål, så er liten sjanse for reell påvirkning her.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, FredrikW skrev:

 

Ja, det har i tilfellet 38/357 og 44Mag/44Spec alltid vært greit. Dette er jo samme patron, bare i kort og svak utgave kontra lang og sint utgave. Produsentene oppgir ofte 357-våpnene sine som kaliber 357 Magnum / 38 Special.

 

Smith&Wesson 357 Magnum - se under Specs

OK fint, har søkt om .44Mag men vil gjerne kunne skyte .44spl for økonomiens skyld.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, FredrikW skrev:

Jeg fikk ikke kjøpe .38 Special ammunisjon på XXL Storgata i Oslo, siden det sto .357 Magnum på våpenkortet

 

Opplevde det samme på XXL Alna for et par år siden, men fikk handle allikevel etter at den unge og søte ekspeditrisen fikk forhørt seg med noen andre i butikken.

 

Har også en ren .38, og et kort det står 357/38 på, men viste bevisst frem et våpenkort det kun sto .357 på, for å "teste" de. 😉

 

I trådstarters tilfelle ville jeg utvedydig fortalt hva jeg mener om slik "uhjemlet praksis", og deretter snudd på hælen og gått derifra.

 

 

Edited by Diabolo
utdypning...
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, m00se skrev:

OK fint, har søkt om .44Mag men vil gjerne kunne skyte .44spl for økonomiens skyld.

 

Det bør ikke være noe problem. Ikke mange som har revolver i 44 Special, så skal butikkene få solgt slik ammunisjon må de nok belage seg på å selge til de med våpenkort på magnum-versjonen.

 

For at det ikke bare skal bli negativt om XXL kan jeg jo nevne butikken i Sandvika. Der gjør de ting slik det skal gjøres, og skulle betjeningen bli usikre på noe kan de bare gå inn og spørre børsemakeren. De som jobber der er dyktige karer, og vet det som bør vites om skytere og tilbehør🙂 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om et par- tre stykker med god kompetanse på våpen og skyting som har prøvd seg som ledere i våpen/jaktavd. hos XXL. En oppgave så til de grader frustrerende at de har gitt opp etter relativt kort tid. Med en innkjøpspolicy som tilsynelatende er styrt ut fra rent økonomiske vurderinger er det svært vanskelig eller umulig å yte tilfredssstillende service. Ikke merkelig at disse avdelingene i stor grad betjenes av medarbeidere med mindre enn ønskelig kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Ble spurt om våpenkort da jeg impulshandlet salongdemper på tilbud.

Etter flere butikker på slep etter madammen så gryntet jeg bare ett svar og servitricen var kjapp med å komme med "Sånn er det bare".

La fram våpenkort da jeg ikke orket å kverrulere, men fikk enda mindre lyst til å sveipe innom XXL i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Har nesten bare gode erfaringer med XXL, både i regionshovedstaden og i distriktet. Eneste unntak er at det tok en evighet før de sendte papirene på et våpen over til Politiet.

De som er redde for "registrering" antar jeg betaler med kontanter alltid. Ved kortbruk registreres jo både tid, sted, beløp og oftest hva du har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Den paranoide beredskapen hos våpeneiere og folk her på Kammeret har ganske stor variasjon. Noen er komfortabel med å ha våpenskapets innholdsfortegnelse i signaturen, mens en annen kanskje er litt ukomfortabel med at Bjarne Ronny på XXL, med noe tvilsom vennekrets, har tilgang til ett register med våpeneiere. 

Uansett er det bare dumt av XXL å gjøre dette. For oss med høyere beredskap ville det derimot vært interessant å visst motivasjonen bak, for ingen (privat) bedrift (utenfor oljebransjen) infører nye rutiner og ekstra arbeid bare fordi det er gøy. Og de åpenbare effektene, som tapt salg og misfornøyde kunder, er neppe primærmotivasjonen til ett selskap som først og fremst skal tjene penger. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Nei, min paranoide beredskap er for lav.

 

Jeg er ikke spesielt paranoid jeg heller, men jeg liker ikke tanken på et privat våpenregister som det XXL i praksis har.

 

Politiets våpenregister er det kun de som har tilgang til. Hvem får lese i XXLs register?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Registering og lagring av personopplysninger i medhold av våpenforskriften. Navn, dato, opplysninger tillatelse, våpen og ammunisjon. Behandlingen skjer på grunnlag av en rettslig forpliktelse.

 

Dette er det XXL sier at de registrerer under Personvern og Datasikkerhet, nederst i avsnitt 1 https://www.xxl.no/personvern

 

Man kan alltids be om å få en kopi av all informasjon XXL har registrert, i henhold til GDPR. Etter Våpenforskriften skal protokoll over salg av ammunisjon oppbevares i minst tre år, da kan man vel argumentere for at de rettslige forpliktelsene er oppfylt, og alt eldre enn tre år kan slettes. Informasjon om salg av våpen skal oversendes politiet hvert kvartal, da er de rettslige forpliktelsene oppfylt, men sannsynligvis lagres det så lenge man er registrert som kunde, for å ivareta reklamasjonsforpliktelser. Ikke registreringspliktige våpendeler eller -tilbehør står ikke nevnt, og bør da behandles på lik linje med støvler og luer.

 

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg blir glad hver gang notisboka kommer på disken for notering når jeg kjøper kuler,krutt,tennhetter eller ferdig ammunisjon.

Jeg undrer meg også på XXLs motiv for å utvide sitt kartotek på våpeneiere.

Ett slikt digitalt arkiv har mye lettere for å havne i feil hender, og da i feil hender i flertall også.

Link to comment
Share on other sites

Aksjekursen pr. tid er kr. 21,- for en stk. XXL aksje. Dette er en fin anledning til å påvirke ledelsen i selskapet. Lettere å påvirke ledelsen enn en selger bak disken. Som aksjonær kan du møte på generalforsamling. (Selv med 1 aksje).

 

Min erfaring når det gjelder store kjeder, er at selgeren ikke får nok opplæring. Eller visaversa selgeren er ikke interessert i det han/hun jobber med. De drar på jobb for å heve lønn. 

I forrige uke spurte jeg etter sild i fiskedisken hos en kjedebutikk. Silda lå 37 cm fra låret mitt. Selgeren i fiskedisken snudde seg og gikk inn på bakrommet, hvor jeg hører vedkommende roper "har vi sild?". 

 

Jeg liker å handle i selvstendige butikker uten kjedetilknytning. Blodtrykket forblir ofte på et mer behagelig nivå etter en handel. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Altså, bare for å ha dette helt på det rene; våpen ansvarlig i den butikken, som er en meget seriøs og erfaren type var på ferie og OP møte dessverre en som ikke er på avdelingen til vanlig; dette enkelttilfelle er tatt tak i og vil ikke skje igjen.

 

Det er selvfølgelig ikke noen standard rutine ut over det som kreves av Våpenforskriftene. 

 

Dette til info. 

Link to comment
Share on other sites

Har selv snudd på hælen og gått fra et partusen kroners ammokjøp på xxl, da de i tillegg til infoen fra våpenkortet mitt ville ha adresse, telefonnummer etc. Jeg prøvde å argumentere for at dette ikke var pliktig informasjon, men det var visst «helt» nødvendig. Da fikk jeg nok og gikk. Jeg pleier ikke å gi fra meg slik informasjon på Power eller lignende forretninger heller: tar lengre tid før jeg kan forlate butikken, jeg liker ikke å spre informasjon om meg selv, svært sjelden jeg reklamerer på ting (ihvertfall på småtteri som de ofte også vil ha registrert) og den dagen jeg faktisk vil reklamere så har jeg elektronisk sporbarhet på kjøpet i nettbanken min.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er en bruker blitt mobbet bort fra kammeret uten å ha gjort noe kritikkverdig.

Jeg synes at han gjorde en god innsats med å avklare de faktiske forhold rundt emnet som ble diskutert.

Jeg synes det er noen som bør skamme seg etter dette. En bør først og fremst passe på sine egne innlegg, ikke være for opptatt av å kritisere andre.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Den omtalte praksisen hos XXL er tilsynelatende oppklart i dette innlegget: 

Vi ser derfor ikke noen nytteverdi i å spekulere videre rundt dette temaet. Skulle det dukke opp flere lignende tilfeller verdt å diskutere, er det mat for en ny tråd.

Denne tråden stenges for nye innlegg.

 

-psAico, moderator

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • psAico locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...