Jump to content

Panser gjennomtrengende?


Gøran Bolle

Recommended Posts

Dette er ikke panserbrytende, men sporlys med redusert munningshastiget  for bruk i øvingssystem til Carl Gustaf 84 km rekylfri kanon :) Kaliber 7,62x51.

 

Denne er lagd av FFV i Sverige.

 

Panserbrytende blir indikert med sort tupp på kula.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om en utgave i x63, så vidt jeg vet finnes det to utgaver, en i 7,62x51 (den Norge og Sverige bruker), og en i 6,5x55, brukt i bl.a. England og Tyskland. Ammoen til sistnevnte er merket på samme måte (rød/hvit tupp og halvsort bunn).

 

1951624582_2365x551.JPG.150b37f07918279835e432ec0933a947.JPG

Den med rød tupp er tyskprodusert for 6,5-utgaven.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med denne FFV 553`en   - er den såpass redusert at man bør være forsiktig med å bruke den i et våpen man er glad i ..?  Bruksområdet er jo rimelig snevert......

Vet den reduserte 9 mm NM 125  til M72 øvingssystemet er såpass reduset at man KAN risikere at sporlysprosjektilet blir sittende fast i våpenet med dertil ugrei utbrenning av sporlyssats i løpet.

Noen som vet ?

Link to comment
Share on other sites

FFV 553 er laget for det korte løpet i dummypatronen til RFK, og får nok ei lav, men ikke tåpelig lav, fart i ei vanlig rifle. Den hadde såvidt jeg kan huske helt OK presisjon på 300m, som var avstanden vi trente på om jeg husker rett. (>30 år siden) 

9mm-M72 ville jeg ikke skutt i noen pistol. Presisjonen er jo også slik at det er meningsløst. Jeg kan ikke huske at noen traff noe som helst med den. Men den kan jo ha blitt bedre - om den fins ennå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...