Jump to content

Western Pumperifler - noe å ha?


BC.Airn

Recommended Posts

For de av oss som liker enkeltspennere og bøylebørser, er det èn som ufortjent har «gått under radaren», eller fått lite oppmerksomhet. Nemlig Pumperifla. Med stor P. Tenker her rifler/karabiner med litt nostalgisk westernpreg, i stilen «Colt Lightning 1884». Noen av disse finnes heldigvis i original skytbar stand, men er vel mest til «artig å ha». Flere replicas lages, både av Uberti og Pedersoli. Ikke så mange av dem heller, jeg har bare sett ei Uberti (men så har ikke jeg sett stort heller, da). Har prøvd ei original Colt Lightning i .44/40 for leeenge sia, og det var moro. Føler ikke de er så utbredt, men jeg har no ei replica i bestilling. Kanskje fler som har lest tegneserier, sett cowboyfilmer, og sikla litt…

Man trenger ikke så mange grunner for å kjøpe ei replica 1884 i .45 LongColt. Eller en original for den saks skyld. Okei, da: CAS. Moro. Et par rødrevfanter. Eller fordi man bare har lyst. Jeg skjøt en del med pumpesalong i hine hårde dager. Og med pumpehagle. Artig. Prøvde som sagt ei original Colt, og den var artigst av alle, ikke glemt den. Siden har jeg gått og kjent litt på lysten til å ha ei slik ei. Derfor kommer børsa i hus no i sommer. Noen tenker sikkert: Elendig avtrekk. Dårlige sikter. Dårlig presisjon. Ikke brukandes til no`. Tja, vi får no se da. Tror dette blir rett så moro. Har ikke tenkt til å dunke papp på hundremetern, nei. Men noe kortere hold, skal bli moro, CAS nærliggende. Litt nostalgisk kanskje.

 

Derfor denne tråden, om det kan være av noen interesse. Kanskje noen har slike børser, og kan dele litt erfaringer? Kan ikke se noen tråd om slikt no` herinne. Så jeg tar sjansen. Skal rapportere når jeg får mi. Tråden kan jo være en erfaringsutveksling både med replicas og originale – ymse kaliber. Kanskje noen heldiggriser har ein fin 44-40 original Colt Lightning også. Hold på den; den er en godbit. Kanskje tråden kan bidra til at gubber i alle aldre kan mimre litt, dele erfaring, bilder og slikt.

Bare for uanstendig, barnslig glede og forøvrig liten nytte og fornuft. Håper flere herinne tenker slik.

https://www.ubertireplicas.com/

https://www.davide-pedersoli.com/guns-for-sale-pedersoli.asp?l=en

Link to comment
Share on other sites

Har en original slik 1884 Colt i .44-40. Ønsket å selge den for en tid til bake og en tulling ville gi meg 1000kr for den. La meg si det slik selv om min er slitt og har sett bedre dager er den 100% mekanisk og original. Så selges den ikke for slike penger. En oppkjøper ville gi meg 5 for den men jeg beholder den til noen vil gi litt mer ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Colt lightning er produsert i 45-70 (egentlig i 45-85-285, men det er samme hylse som 45-70), og finnes i flere "rammestørrelser" for andre kalibre.

@Mas-36, hadde jeg hatt råd for øyeblikket skulle jeg gjerne kløpt pumperiflen din.

Link to comment
Share on other sites

Colt Lightning pumperifle er snasent. Rent estetisk er de en perle, og sammenligner man med Winchester 1873 så er kassen kortere og lettere. Det går en patron mer i magasinet på Lightning rifla enn 1873'en min, selv om de er like lange.

 

Men der stopper mye av det positive synes jeg, dersom man skal se "fornuftig" på det.

De er kinkige å demontere for puss og har en del ublu kanter, ikke sjelden kontorpølsefingrene mine får seg noen små kutt når man fikler med det der..

Den jeg har i 38-40 er ekstremt kilen på patronfølgerene. Nye hylser fra starline er ørlite ulik de orginale, så da må man file svært lite.. og der klarte jeg såklart å ta av for mye. Måtte kjøpe ett ubesudlet orginalt sett fra USA, men de var ørlite feil i motsatt retning igjen og måtte shimses. Etter en del prøving og feiling fungerte rifla fint. Satte glad og fornøyd den vekk, men når jeg tok den fram igjen, så var det på'n igjen av uviss grunn. Er så utrolig lite som skal til for at tomhylsa ikke vil ut.

Har en i "small frame" også. Der er lademekanismen ulik og fungerer bedre. Men tennåla er i kobber? Ser i allefall slik ut.. Etter 50 skudd med .22short begynte jeg få noen klikk. Fiksbart ved å spisse nåla litt kanskje, men har i grunnen konkludert med at Lightning riflene jeg har egner seg kun til samling. Så slipper man å bekymre seg for å knekke de nesten komisk skjøre grepsplatene til pumpemekanismen også.

 

Men ikke misforstå, jeg digger Colt Lightning pumperifle. Skulle gjerne hatt flere til samling, men skeptisk til å bruke dem til skyting. Vil forbause meg dersom reproduksjonene ikke har arvet en del av de svakhetene fra den opprinnelige konstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

På 3.6.2019 den 8.03, Per-S skrev:

Colt lightning er produsert i 45-70 (egentlig i 45-85-285, men det er samme hylse som 45-70), og finnes i flere "rammestørrelser" for andre kalibre.

@Mas-36, hadde jeg hatt råd for øyeblikket skulle jeg gjerne kløpt pumperiflen din.

Bare å si i fra om du skulle få råd. Den står pent her sammen med litt annet gammelt den :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Yeeeaaaah! Da har ei Pedersoli 1884 carbine i .45 Long Colt (føler det en betegnelsen som passer) vært i hus ei god stund. Har tafsa, skutt noen skudd, tafsa litt mer, skutt litt til...gjort meg kjent med mekanismen. Litt kort i kolben, litt tungt avtrekk - men gjør absolutt ingen verdens ting! Herlig børse, helt spesiell følelse når du tar det korte pumpegrepet.

 

Skal legge ut noen bilder og litt om erfaringer så langt. jeg er i alle fall kjempefornøyd: Gleder meg til å dele bilder og noen erfaringer. Håper det er av interesse for flere herinne. Kommer snart!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg venter i spenning! Det høres ut som ei skikkelig morobørse, gratulerer!

Takk, hyggelig å høre. Setter pris på den! Skal fjerne den fæle lakken fra treskjeftet og olje istedet, så blir det bra. Og montere Grovtec reimbøyler når de ankommer postkassa mi. Og ja, du har rett, morrobørse som får fram smilet. Tenkt brukt til CAS til sommeren, kanskje også rådyr, får se. Mulighet for flere å prøve børsa også, kan avtale dèt. Men advarer: Sterk kjøpetrang må påreknes...

 

Du skal få en Thx av meg imorra, har brukt opp mine for i dag 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original i .44-40, den har nydelig avtrekk men trenger etter hvert en skikkelig overhaling. Disse børsene er så moro å skyte med at de har en tendens til å bli utslitt pga uhorvelig mange skudd  over et drøyt århundre. Når det først begynner å slarke så øker slitasjen voldsomt, ettersom delene får beveget seg nok til å banke seg selv i stykker. 

 

Sluttstykket og låseklakkene skal ligge an mot hverandre langs de runde "ørene", hengslepinnen er ikke ment å ta hele rekylkraften. Når slitasjen blir for stor havner belastningen på den tynne hengslepinnen, denne bøyes, og børsa blir upålitelig med forkilinger i hytt og pine samt digert patronspill.

Min Lightning har dette problemet, så den er midlertidig pensjonert inntil jeg får reparert den. Må bygge opp nedslitte deler med sveis og så file til det passer.

 

Forøvrig er det absolutt påkrevd med vernebriller når man skyter svartkrutt i disse. Tomhylsa kastes ut på en slik måte at den snurrer i lufta og kaster varmt svartkruttslam i skytterens øyne, det svir verre enn pepperspray.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Vargen skrev:

."..Når det først begynner å slarke så øker slitasjen voldsomt, ettersom delene får beveget seg nok til å banke seg selv i stykker. .."

Ja, selv om mekanismen egentlig er enkel, så er det mange deler som belastes. Ganske fort kan det gå også, om avtrekkeren holdes inne, og fortreet går som f...! Har sett en sprengskisse, men skjønner det er litt med å ta den i små støkker. Har forresten ikke tenkt til skyte med FFFG, da jeg ikke liker å pusse mer enn jeg må. Litt usikker på kvaliteten i Pedersoli, men har fått forståelse av at den er av de bedre replicas. Om noen har erfaring, så er det fint å høre. Litt morsomt med slike "udda prylar", livet er for kort til å være så forbasket A4. Men, som du er inne på, mekanismen har nok sine ulemper, dessverre. Håper du får fiksa din, veit om en kar (våpensmed) som kanskje kan hjelpe deg (han har bytta noen fjører og filt litt på børsa mi før jeg kjøpte den). Send en PM om interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...