Jump to content

Krieghoff Trumpf Primus Dural


Curtzzzz

Recommended Posts

Har en Krieghoff kal 12/12/5,6x52R på hånden i Sverige. Noen som kjenner våpenet og kan gi meg kvalifiserte erfaringer/tips? Skal brukes til småvilt, rype, hare, skogsfugl og noe rådyr. 

Følger med hakemontert Zeiss 1,5-6. Sikring på kolbehals , passe kaliber. 

Tror det er hva jeg trenger, men er det noe jeg bør vite?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke våpenet, men jeg kjenner riflekaliberet. Egentlig et flott kaliber til den bruken du beskriver, men utvalget (og prisen) på fabrikkammunisjon er ganske begredelig.

 

Hvis du lader selv finnes det relativt gode kuler med blyspiss (Hornady og RWS), samt en helmantel fra S&B, som det er lett å få god presisjon med. Alle kuler med vekt 70/71 grs.

 

Jeg har hatt kombi (Diamond) siden 1997 og drilling (Merkel 96K) de siste 5 årene. Har ladet 5,6x52R i godt over 20 år, og det er egentlig en ganske grei patron for hjemmelading.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Se opp for slark, ta av fortre og kjenn om du kan bevege løpet sideveis/opp og ned. Se etter rust i løpene, puss de skikkelig, har vært borte i to drillinger i Sverige, den ene privat, og den andre i en forretning hvor begge ble returnert p.g.a. rust. Slark kan du gjøre noe med, men et løp med rust krever helt andre prosesser, og kan bli temmelig dyrt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt med Christian Madsen / Våpenbua / Hemnes / Akershus, han bør ha mer enn nok å tilby til en pris som nok ikke ligger så veldig mye over de svenske prisene. I tillegg betraktelig lettere å få returnert våpen, eller deler av dette om du skulle finne noe du ikke er fornøyd med.

Selv har jeg fått utført lodding av rifleløp hvor det hadde løsnet ca 10 cm bakover hos norsk børsemaker. Kostet 7000 kr. Det samme kostet oppstramming av en drilling som hadde noe slark i låseplate samt kryssbolt. Vedr. den kikerten du nevner, har den rett fremre rør, om ikke så får du en veldig høy montasje på kikerten, jeg kan ikke forstå at det underletter sikting i kikerten. Jeg tilstreber så lav montasje som mulig, derfor velger jeg kikerter med rett fremre rør. Du får kikerter helt opp til 8 ganger forstørrelse fra blandt annet Swarovski, aber at de koster mye, men etter hvert mulig å få kjøpt brukt. I hvertfall de som går opp til 6 ganger forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig fort å gå seg vill i drillingdjungelen, og det koster enormt å bomme i dette prissjiktet. Spør gjerne igjen, ring meg om du tror det kan hjelpe ( 482 70 793 / Thomas ). Jeg har nok hatt minst 6 ulike drillinger før jeg endelig fant en som jeg har blitt ved, en Krieghoff Trumph Dural i 16 og 6,5x57R. Kunne gjerne tenkt meg en 22 kaliber, har også hatt det i flere utgaver, men det er dårlig om man skulle komme bort i hjort eller gris, og det er det teoretiske muligheter for der jeg jakter.

En sak til, kolber kan være delikate saker, på en Primus så er det vel sideplater med lås. Tar for gitt at denne børsa er såpass gammel at den ikke har den trekkskruen som fra låskasse og tvers igjennom kolben og ender opp på innsiden av kolbekappen. Eldre utgaver har gjerne ikke det, og innfesting av låskassen er da betraktelig svakere, ikke mye treverk igjen på en drilling med sidelåser. Fikk sprekk i en annen østerisk drilling når jeg datt over den to ganger i dyp snø for noen vintre siden. Siden jeg lager kolber selv, så var ikke dette det største problemet, men liming og en tverrgående skrue gjennom stokken måtte til. Dette var en drilling fra byen Ferlach, den koster vel ikke mer enn halvparten av din tiltenkte Primus ( ca 200,000 kr ). NB! det finnes nok mange meninger om dette, og noen vil sikkert si at jeg har feil, men dette er mine erfaringer, og de står jeg for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...