Jump to content

Walther ppq q5 Champion SF?


Recommended Posts

Hei, jeg gjorde noen søk på forumet men fant ikke noen annen tråd om denne.

 

Er det noen som har erfaring med ppq med stålramme? Jeg vurderer kjøp av denne for å bruke i dynamisk skyting.

 

Bare for å ha sagt det: søknad er allerede godkjent og jeg ønsker ikke andre anbefalinger da jeg er blitt forelsket i q5. Spørsmålet jeg lurer på er om jeg skal gå for en polymer eller stålramme Q5.

 

Jeg er ganske fersk i dynamisk og ønsker å kjøpe et våpen jeg bruke innenfor grenen i noen år. :) 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du teste begge på Oslo Skytesenter.

 

Jeg har testet begge der og liker den ekstra tyngden og mindre rekyl på SF-versjonen veldig godt.

....men merk at jeg er en nybegynner innen pistolskyting, så jeg har ikke veldig mye erfaring :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Q5 SF må/bør testes før kjøp. Jeg kunne tenkt meg en frem til jeg fikk prøve en. Det er en kant som gnager noe hinsides på beavertailen for min del. Gnager da på høyre tommel-ledd. Skulle jeg hatt en måtte jeg ha tilvent meg et helt nytt grep og for min del blir det uaktuelt ( tror ikke det ville vært godkjent og tilpasset med dremel da planen min og er production etterhvert). Annet enn det var det et godt avtrekk og et virkelig flott våpen. Som Vidar nevner over er jeg og glad i den ekstra tyngden med stålramme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. Jeg merket ikke noe til det når jeg holdt på, men når jeg kom ut i bilen etterpå la jeg merke til at jeg hadde fått et bittelite rødt merke på hånden.

Det var ikke noe big deal for min del, men jeg skjøt kun 50 skudd... mulig jeg hadde merket det hvis jeg hadde skutt 300 :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 😃

 

Ja, det blir nok en tur innom Oslo skytesenter for å prøve om jeg liker den først før jeg kjøper.

 

Jeg prøvde polymer versjonen og skjøt ca 300 skudd, merket ikke noe der men ser de har forandret konstruksjonen på SF noe. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det JonasB!

 

Jeg drister meg til å stille to potensielle dumme spørsmål:

 

- SF Champion kommer med 17 skudds magasin. Jeg vet at grensen for production er 15 skudd i magasinet. Betyr dette at jeg ikke kan benytte meg av 17 skudds magasin i production selv om jeg kun lader opp 15 skudd?

 

- jeg sikler litt på å kjøpe en apex avtrekker til Q5 når og hvis den kommer til SF. Er dette lov når det kommer til å konkurrere i production? Vet at det er restriksjoner med originale deler fra produsent. Men apex avtrekker er laget kun for å passe PPQ Q5 serien.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet kan man fint bruke 17-skudds magasiner, men du får ikke lov til å ha mer enn 15 skudd i magasinet ved start.

Utvidet magasinbrønn er vel heller ikke lov i production, så den må fjernes.

Hvis du skal skyte production, så er det vel nesten bedre å kjøpe standardutgaven og ikke Champion. Den har 15-skudd og vanlig magasinbrønn... så sparer du 3000kr også :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magbrønnene er kjekke å ha, lettere å stappe inn magasinene på reload. Greit å ha 16 skudd i startmagasinet også hvis man skal starte med gun loaded and holstered….Inn med 16 skuddsmag, racke sleiden så har du ett i kammeret og 15 i mag når du starter. Men kan jo uansett hende det er billigere å kjøpe magbunnene løst enn å kjøpe Championutrgaven om man aldri kommer til å bruke magbrønnen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte IPSC Production så er SF Champion lov, men da uten magbrønn - så da må du evt. ha bruk for den til noe annet, hvis det skal være verd de ekstra pengene :)

 

Du finner liste over godkjente våpen i de ulike klasser på nett, her sort på hvitt for «Production» pr. 1.mai i år:

 

Sitat

PPQ Q5 Match SF (Steel Frame), PPQ Q5 Match SF (Steel Frame) Champion (without detachable magwell).

 

Alltid kjekt å lese reglene først, selv om det kan være mye å sette seg inn i. Men er inne kan man jo finne svar. Jeg har i alle fall funnet mange... det eneste jeg vel ikke finner her, er hvilken pistol som passer best til meg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Med mindre du skal inn i en vektklasse (production optics light) så kjøp så tung pistol som mulig 🙂 Mer vekt =mindre følt rekyl. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så kjøper du ett våpen til konkurranse, ikke til å bære i tjeneste, så vekt er bare en fordel 🙂 Har hørt folk skryte av Q5 match, men har ikke prøvd den selv. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen er interessert i en pent brukt polymer Q5 så kjenner jeg en dame som vurderer å selge sin. Den kan eventuelt testes på Løvenskioldbanen en dag/ettermiddag/kveld denne uken (10.-13. Juli 2019).

Ta i så fall kontakt på 41034069.

Edited by LarsMork
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...