Jump to content

Trenger tips til siktemiddel til bøylerifle (villsvinjakt)


FJelldal1

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe meg et bedre siktemiddel til min Henry 45-70 (sideutkast). Jeg ser de fleste går for Aimpoint eller 1-4x optikk til villsvinjakt, men er det noen her som har testet begge deler? Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger, ser for meg ca 3000 kr. 

 

På forhånd takk :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst gøy at folk bruker bøyleriflene sine på jakt 👍

Personlig, dvs. fra en som ikke har skutt villsvin, så hadde jeg valgt en god 1-4x over rødpunkt til hva som helst. 

Utfordringen din er nok budsjettet. Har selv kjøpt en "god" rødpunkt nå (Aimpoint micro H2), for å bruke mens jeg setter av penger til en god 1-4/6x. En liten og lett rødpunkt er kjekt å ha uansett, og i mine øyne mer nyttig enn en billig 1-4 kikkert. 

Bare noen tanker. Kommer forhåpentligvis noen med praktisk erfaring å gir deg skikkelige råd etterhvert

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Var innom XXL og kikket litt på en Vortex Optics Strike Eagle 1-6x med opplyst retikkel og fikk et veldig godt inntrykk. Eneste bekymringen min er om siktet er for langt for riflen, dvs at jeg får blåveis hver gang jeg trykker på avtrekket :)

 

https://www.xxl.no/vortex-optics-strike-eagle-1-6x24-ar-bdc-kikkertsikte/p/1138511_1_style

Link to comment
Share on other sites

Har testa Aimpoint Micro H2, samt premiumkikkertsikter med 1-5x24 og  1,1-8x30 på villsvinjakt. Sistnevnte er det som passet meg best og har blitt min favoritt på grunn av allroundegenskapene. Ett sikte til alt, absolutt alt.

 

Men hadde valgt brukt Aimpoint framfor billigsikter med 1-4 i den prisklassen.

 

Aimpoint fungerer bra på jakt der det er full fart og korte hold.

Min første trofékeiler kom faktisk tøffende på ca 120m hold, og det var ingen hindring for Aimpointen 😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet forskjellige varianter i butikken, blant annet en Zeiss 1-4 til ca 9000 kr, og jeg må si at både Nikons og Vortex budsjettvariant var klarere, og hadde etter min mening et bedre siktebilde. Det kan dog være at en må ha mer erfaring, og teste kvalitetskikkerter under jaktforhold for å kunne se forskjell.  Blir spennende å se om den duger eller ei :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...