Jump to content

natosn

Recommended Posts

Hei!

For et par år siden skaffet jeg meg min første pistol. Grunnet ekstremt mye reising med jobben, økonomi og hele pakken, så ser jeg med dessverre nødt til å selge denne og finne meg en ny hobby som er mindre tidkrevende.

Mitt store problem er dette: jeg har null peiling på hvordan jeg går frem for å selge våpen privat. Ser her har vært mange tråder om det, men svarene jeg leser er veldig uklare, gjettende og ulike. Håper derfor på svar fra dere som faktisk har solgt våpen selv til en annen privatperson.

Hvordan går jeg frem for å få solgt pistolen? Bare tenk at jeg er en dum person som har null peiling på temaet og trenger å få det inn med teskje. For det er det jeg gjør...:) Trenger å vite alt fra A til Å.

Takker på forhånd for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Ta noen bilder av den. Legg den ut på Finn med en beskrivelse av den inkl årsmodell og ca hvor mange skudd du har skutt med den. Kaliber må du selvsagt ha med. Nevn også evt tilleggsutstyr som magasiner, hylster etc. Pris hvis den er helt ok og ganske ny: Ca 60% av nypris.

Når kjøper tar kontakt, har han ervervstilatelse eller ikke. Hvis han har, ber du om å få sendt den over. Han må også betale deg. Hvordan må dere bli enige om alt etter hvor skeptiske dere er.

Hvis han ikke har kjøpetillatelse, kan han legge inn en mindre forhåndsbetaling hos deg for at du skal holde av pistolen og ikke selge den til andre. Da har du også noe penger om han skulle trekke seg eller ikke få tillatelse.

Når du får tillatelsen i hende, underskriver du på selgerdelen. Du sender den blå kopien sammen med pistolen til kjøper. Resten sender du til politiet i kjøpers område.

.

Alt etter hvilken type pistol dette er, kan det være aktuelt å annonsere den også andre steder som her på Kammeret, på et klubbhus, på sidene til en klubb eller på FB.

 

Link to comment
Share on other sites

Husk også at kjøper må sende med kopi av identifikasjon (førerkort, pass).
Type ID skal også føres på skjemaet (førerkortnummer eller passnummer).
Den gule kopien beholder du som din dokumentasjon på at pistolen er lovlig solgt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar!

 

Har allerede en potensiell kjøper som sier han har godkjent søknad på 9mm. Dette er en såkalt åpen søknad. Er det da mulig for han å kjøpe privat fra meg? Og skal isåfall jeg da fylle på mer detaljer ang våpenet, eller kun personinformasjon som nevnt ovenfor? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, han kan kjøpe ditt våpen med åpen søknad, så lenge det er samme våpentype og kaliber. 

Fyll inn alle detaljer om våpenet samtidig som dere fyller inn personinfo og signerer. Dette for at Politiet trenger denne informasjonen, samt at den blå delen fungerer som kjøpers våpenkort inntil nytt kort blir sendt ut av Politiet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet en kjøper. Venter på søknaden hans. Men må jeg dele opp våpenet for å sende til han? Altså vital del i en pakke, og resten i en annen..? Er jo mest praktisk om våpenet kan være montert i én pakke.

Link to comment
Share on other sites

Nei, del pistolen i to og send det i to pakker. Jeg snakker av erfaring etter at en rifle jeg solgte som ble sendt komplett ble borte i posten. Det første politiet spurte om når jeg pratet med dem var om sluttstykket var tatt ut og sendt separat. Jeg fikk til slutt riflen tilbake, men det var 4 uker med bare bekymring at en fullt funksjonell rifle var på avveie.

Edited by Anonymrifle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...