Jump to content

4,6x36 CETME


Vaquero

Recommended Posts

Eksperimentelle patroner er interessant, disse vitner om nasjoners forskning som har blitt approbert eller forkastet.

 

4,6x36 CETME (Spania) er en slik patron som ble gitt opp til fordel for 5,56x45 NATO.

Patronen var et samarbeid mellom  CETME/Spania og Heckler & Koch (Tyskland). Jeg har surfet litt rundt for å finne ut mest mulig, men informasjonene er noe begrenset om hvilke våpentyper denne  ble  utviklet med. En kilde nevner HK 11 Experimental (må ikke forveksles med HK G11 som kom senere med hylseløs ammunisjon.) Den mest omtalte her er  HK 36 Experimental (som heller ikke må forveksles med  HK G 36.)

 

4,6x36 CETME har SAA 0105 som ID.

Der er den beskrevet som Tysk/Spansk experimental/militær patron utviklet i årene 1964-67. Når jeg søker informasjon videre leser jeg at testene varte i årene 1971 - 1976 hvor den ble avsluttet til fordel for videre forskning med hylseløs ammunisjon til G11. Mitt eksemplar er spansk fra 1968. Det blir nevnt i kilder at den spesielle "spoon-tip" på prosjektilet er utviklet av CETMEs konstruktør Dr.Gunther Voss, denne var ment for effektiv penetrering. Patronen fikk i testene mange ulike prosjektiler med merkelige fasonger, noen hadde tungsten-kjerner. Eksperimentene med denne patronen og våpen må ha vært tidligere enn 1971.

Patronen her ser ikke ut til å være helt uvanlig i samlermiljøer, det ser ut som flere her i landet har et slikt eksemplar, så noen har tydeligvis funnet veien hit til Norge. 

 

@Ei tohi varjata Dette er vel mye i din kategori og forsking?

https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=de&u=https://de.wikipedia.org/wiki/4,6_%C3%97_36_mm_CETME&prev=search

 

http://www.municion.org/4_6x36/4_6x36.htm

DSC02857.JPG

Jeg har kun et eksemplar med tom eske

 

DSC02858.JPG

 

DSC02860.JPG

Spesiell "Spoon-tip" 

 

DSC02863.JPG

Gammeldags pappeske med skillevegger i papp.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaquero - 

Utifra hva jeg har funnet ut er denne (på tysk hold) lagd for rifla HK36, som du nevner. Dette var egentlig en HK33 med noen modifikasjoner. Den mata fra "magasinblokker"; dvs ferdig fylte "magasiner" som ble satt inn i magasinhuset på rifla. Jeg har skrevet litt om det her på forumet før, klistrer inn noen bilder:

latest?cb=20150423121802

Magasinblokka satt inn i magasinhuset.

hk_36_full_circle.jpg

Døra på magasinhuset stengt.

hk36mag.jpg

Magasinhuset åpna, tilbringeren synlig, samt "magasinblokka"

 

Tidlig utgave av HK36 brukte et magasin nesten likt HK33s. Disse bildene over er den senere utgaven.

Legg merke til at avtrekkergruppa har 0-1-25-3 (25=fullauto), slik som senere HK-våpen hadde.

Bærehåndtaket inneholdt et sikte, i likhet med HK G36.

 

HK, med samarbeidspartnere  DAG, H. Huck, og et par andre utviklet flere forsøkspatroner på 60-, 70-, og 80-tallet.

Deriblant 4,3x45, 4,7x45, og variasjoner, disse var 5,56 NATO krympa ned til forskjellige kulediametere.

Her er et bilde av noen av mine HK-patroner, israelsk M855 5,56 til venstre for referanse:

DeRdKx0.png

Legg merke til at "HK" i bunnstempler ikke står for Heckler & Koch, men H. Huck Metallwarenfabrik i Nürnberg.

H. Huck har også produsert bl.a. løs- og ekserserpatroner i 7,62 for Bundeswehr.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...