Jump to content

Håndkikkert med avstandsmåler: 8 eller 10x?


Skaubjønn

Recommended Posts

Det er vennefest på xxl og 25% på optikk. Jeg funderer på en leica geovid r. 10x42 kommer på det samme som en Kahles helia rf . Noen som ha formening om kvalitet og brukervennlighet hvis man sammenligner de to? Jeg hadde egentlig tenkt 8x, fordi jeg har det i min gamle kikkert og synes det er mye lettere å orientere meg og finne målet når det er litt lavere forstørrelse. Men det er vel avhengig av synsfeltet? Jeg spør etter brukererfaringer med 10 x vs 8x forstørrelse. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skaubjønn skrev:

Det er vennefest på xxl og 25% på optikk. Jeg funderer på en leica geovid r. 10x42 kommer på det samme som en Kahles helia rf .

 

Løp og kjøp, du vil neppe angre! Jeg har hatt en slik i 4 år nå, og er kjempefornøyd. Den er alltid med på tur, enten det er jaktsesong eller ikke.

 

Jeg har ingen erfaring med Kahles Helia RF, det er sikkert også en bra kikkert. Men jeg synes Leicaen er meget brukervennlig.

 

Det har vært skrevet mye om 10 vs. 8 ganger forstørrelse på håndkikkert. Jeg har tittet litt i venners 8 x, og merker liten forskjell bortsett fra forstørrelsen.

 

Men skal du bruke kikkerten lenge om gangen, blir du nok fortere sliten av 10 x, både i armene og i øynene. Synes ikke synsfeltet er noe stort problem med mindre objektet er veldig nær.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikkert i både 8x og 10x og ender nesten alltid opp med å ta med/bruke 10x. De gangene jeg bruker 8 tenker jeg nesten alltid at jeg kunne tenkt meg å hatt litt til, men tenker sjelden motsatt.

 

Bruker du kikkerten hovedsakelig i dårlig lys eller på sjøen ville nok 8 være å foretrekke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Eiha skrev:

Jeg har kikkert i både 8x og 10x og ender nesten alltid opp med å ta med/bruke 10x. De gangene jeg bruker 8 tenker jeg nesten alltid at jeg kunne tenkt meg å hatt litt til, men tenker sjelden motsatt.

 

Bruker du kikkerten hovedsakelig i dårlig lys eller på sjøen ville nok 8 være å foretrekke. 

Hvordan opplever du at det er å bruke 10x på smygjakt? Vanskelig å holde bildet stille?

Link to comment
Share on other sites

Til jakt der man skal finne dyr å ikke observere de mener jeg 8x er veien å gå! Jeg kan ikke få nok synsfelt i en jakt kikkert å velger det fremfor høy forstørring hver gang! Av de du skisserer ville jeg valgt Leica! Har en Leica HD-B å er veldig fornøyd med den.. Kahlesen er produsert i kina, uten att det nødvendigvis gjør den dårlig, men greit å vite.. 

 

Om du går for 10x  bør du også ta en titt på den nye fra Vortex som måler ut til 4500m!

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-avstandsmaler/fury-hd/vortex-fury-hd-5000-10x42

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Skaubjønn skrev:

Hvordan opplever du at det er å bruke 10x på smygjakt? Vanskelig å holde bildet stille?

 

Jeg har, i motsetning til @Eiha, for det meste brukt 10x kikkert. Etter diverse Mikke Mus-utgaver ( stort sett i 7x) som jeg knapt husker navnet på, fikk jeg en Leica Trinovid 10x42 på midten av 90-tallet. Det ble selvføgelig et vendepunkt for meg, og det var da jeg oppdaget at premium optikk er avhengighetskapende.

 

Det er en utfordring å holde 10x i ro over lengre tid, ikke bare under smygjakt. Min løsning er å benytte stubber, trelegger og lignende som støtte, alternativt hvile albuene på knærne i sittestilling. På smygjakt går jeg som regel med en skytestokk (tofot) justert til passe høyde, og da benytter jeg den hvis behov.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Sølvrev skrev:

 

Jeg har, i motsetning til @Eiha, for det meste brukt 10x kikkert.

 

Er for det meste 10x jeg bruker også. 

 

Synes ikke det er spesielt problematisk å holde bildet stille, men det er nok en smakssak som mye annet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt klønete skrevet av meg, men vi synes å ha samme oppfatning, @Eiha. Jeg opplever heller ikke det er noe stort problem å holde bilde tilstrekkelig i ro.

 

Men om du niglaner i en kikkert på et bestemt punkt over lengre tid vil jo bildet begynne å hoppe uansett, dog mer generende ved stor forstørrelse.

 

Jeg har valgt 10x fordi jeg også bruker kikkerten til fuglekikking. Om man skal ha 8 eller 10x til jaktbruk blir nok litt hipp som happ. Det er kvaliteten på optikken som er avgjørende.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...