Jump to content

Rimelige alternativer?


Tore_87

Recommended Posts

Jeg ville ha valgt den til 6900, da stokken er mye bedre. 

Men jeg ville ha "presset" han hardt på hvilke påkostninger for over 20 000 som er utført! Stokk, bedding og avtrekk kommer i følge annonsen på 5000,-. For meg fremstår dette som ren løgn og det trekker mye ned.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke blande meg for mye..

 

Første riflen min var en Howa.. grei rifle, men i brukt markedet så er det MYE bedre tilbud enn disse!

 

Denne f.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154089438

 

En av de beste riflene noensinne lagd! En brukt grei kikkert og du har en rifle for resten av livet!
 

Oppgrader etterhvert som du trenger...

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker vi må hjelpe en førstegangskjøper vel i havn, og deler @Super XX sine betraktninger. Uansett hvem du spør har alle sine favorittmerker (jeg har Browning). Det viktigste nå er å få avsluttet riflekjøpet og komme i gang med skytingen. Og husk at uansett hvilket våpen du anskaffer behøver det ikke være et livslangt forhold, særlig ikke i denne prisklassen. Du oppgraderer eller avhender nå du har fått litt erfaring, har lyst eller har råd. Men som jeg tidligere har sagt i denne tråden, jeg ville regnet inn en lyddemper til jaktrifle i .30-06. Det vil bl. a. bidra til større skyteglede. Lykke til!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Den med laminatstokk fremstår som det beste kjøpet, hvis du aksepterer litt ekstra vekt. Bedre kikkert er tungen på vektskålen. Litt vekt på børsa er en fordel når du skal trene mye.

Den andre pakken er fremdeles et godt våpen. Houge- stokken liker jeg godt, og Kalix kolbeforhøyer er et bra tilskudd.

 

Når det kommer til stykket, spiller det ikke så stor rolle hvilken du velger her. Begge alternativer ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2019 at 4:38 PM, Sitka said:

Hvorfor vil du ha 30-06? 

Mener at du ikke bør kjøpe noe så fort som mulig bare for og kjøpe, skjønner at det begynner og haste med tanke på årets jakt, men synes det er bedre og bruke litt tid.

Min mening da.

Har vel bare landet på 30-06 og det er den kaliberen som står i tillatelsen min... har også vært omdiskutert i tråden tidligere, og da tenkte jeg at det ikke har så stor betydning. 

 

Har vel holdt en knapp på Howa siden kursholderden viste frem et slikt våpen på kurset. Og at jeg har lest mye positivt om det. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2019 at 5:34 PM, spindrift said:

Den med laminatstokk fremstår som det beste kjøpet, hvis du aksepterer litt ekstra vekt. Bedre kikkert er tungen på vektskålen. Litt vekt på børsa er en fordel når du skal trene mye.

Den andre pakken er fremdeles et godt våpen. Houge- stokken liker jeg godt, og Kalix kolbeforhøyer er et bra tilskudd.

 

Når det kommer til stykket, spiller det ikke så stor rolle hvilken du velger her. Begge alternativer ser bra ut.

 

Liker at det er med 100 skudd, da er det bare å komme igang når våpenet ankommer. Laminaten veier en del mer enn Hogue? 

 

Som nybegynner merker jeg vel uansett ikke stor forskjell vil jeg tro. Ikke lett dette...

Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2019 at 1:02 PM, Sør-jeger said:

Skal ikke blande meg for mye..

 

Første riflen min var en Howa.. grei rifle, men i brukt markedet så er det MYE bedre tilbud enn disse!

 

Denne f.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154089438

 

En av de beste riflene noensinne lagd! En brukt grei kikkert og du har en rifle for resten av livet!
 

Oppgrader etterhvert som du trenger...

 

Hva gjør denne til en langt bedre rifle enn Howaen? Og hvordan er denne kikkerten ifht de som er med på de to andre jeg har vurdert. 

Link to comment
Share on other sites

Det er godt kjent at eldre Tikka er pent maskinert og veldig solid laget, men jeg skjønner godt spørsmålet ditt.

Tikka har trolig noe bedre avtrekk og muligens litt mykere sluttstykkegange, men som nybegynner så tror jeg helt ærlig ikke du merker noe forskjell.

Fravær av plast er jo selvsagt en fordel på de eldre, men en Howa med hengslet underbeslag er vel stort sett laget av stål og aluminium så den er innafor etter min mening.

Mange vil hevde at eldre Tikka har god presisjon, hvilket nok stemmer, (jeg har hatt bare to stk så alt for tynt grunnlag til å være bastant) men ei gammel børse kan også ha vært offer for dårlig vedlikehold så da er du like langt.

 

En fin, eldre Tikka gir nok mer eierglede hvis du er genuint interessert i våpen, men jeg er ganske sikker på at f.eks. Howa gjør jobben som jaktverktøy like bra.

 

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten på Tikkaen er i utgangspunktet søppel. Av Howaene er det utvilsomt den til 6900,- som har best kikkert, med god margin, på papiret. Leser en annonsen, så står det ting der som kan tyde på at det kan være problemer med den. Vanskelig å si noe sikkert, men at selger har lite greie på optikk, er i hvert fall åpenbart. Nikko Sterling er vel av de kurante budsjettkikkertene, men ikke oe som tilfører pakka noen verdi, i mine øyne.

Edited by Jeffery
Skirveleif...
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Finfyr skrev:

 

Hva gjør denne til en langt bedre rifle enn Howaen? Og hvordan er denne kikkerten ifht de som er med på de to andre jeg har vurdert. 

 

Kikkerten på den jeg linket til er ikke god.. du måtte kjøpt noe bedre. Og du får SUPER optikk til 5000 på finn.no!!

 

Nå har jeg bare holdt på med denne hobbyen i snart 17 år, men har kjøpt og solgt en haug med modeller fra forskjellige produsenter.


Når jeg ser på en rifle, så ser jeg nesten kun på låskassen, avtrekk og underbeslag. Pipe og stokk er ca 99% lik alle produsenter.

Det er hva de har lagt i maskinering av låskassen som betyr noe for MEG.. har de kuttet ut ting, gjort ting enklere, unnlatt ting osv.
Det koster å maskinere i alle vinkler og bauger og kanter.. og det er svært få produsenter som gjør lenger.
 

Tikka har tydelig brukt MYE mer maskinering tid på m55 og m65 modellene enn Howaen.. og løpene hadde vel X-antall tusens skudds garanti også når de kom. Var det ikke 10.000 skudd på 308?

Den riflen hadde sikkert kostet 25-30.000 ny idag!

 


Hovedgrunnen til jeg solgte min Howa.. er fordi det er bedre alternativer der ute;

Å måtte skru fast montasjen med små skruer... det finnes bedre løsninger.

Et avtrekk som jeg ikke var komfortabel med å justere selv.. børsemaker jobb.

Stygt underbeslag.. irriterte meg at de ikke kunne brukt LITT mer penger i å gjøre det pent.

Skal de først kopiere Sako A-serie låskassen, så kunne de i det minste også kopiert AI,AII underbeslaget.. DET er pent!

 


Slike småting jeg tenker på når det kommer til rifler... :)

 

Er svært få rifler som interesserer meg lenger, når jeg pirker på slike ting :)

 

 

.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Takk for grundige tilbakemeldinger, det setter jeg stor pris på. Totalt ukjent mark for meg dette, så alle innspill kommer godt med. 

 

Kort oppsummert siste svarene, slik jeg forstår det. Howa til 6900,- leverer beste løsning om jeg ikke er interessert i å bruke mer penger akkurat nå. Tikka er et bedre våpen, men da må jeg også ut og skaffe meg en ny kikkert og dermed bruke en del tusen mer enn på Howaen.

 

Jo lengre tid jeg bruker før jeg bestemmer meg, jo flere gode innspill får jeg og mer usikker blir jeg :) 

Link to comment
Share on other sites

Howaen med meopta på toppen er den jeg ville valgt av de to. Og det er egentlig ikke mye å lure på, få handelen i havn å kom deg på banen! Det er mye rifle for penga og om den er tatt sånn nogenlunde vare på vil den fungere helt utmerket.  Du må begynne en plass for og finne ut hva du liker og ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...