Jump to content

Rimelige alternativer?


Tore_87

Recommended Posts

Den beste rifla i hele tråden er Winchester m70'en jeg nevnte i min første post.

Den har:

- I særklasse det beste og mest solide skjeftet (koster ca 7-8000 nytt idag)

- Den beste låskassa med absolutt beste beddeflater. (eneste låskassa i denne tråden som har bøttevis med medaljer i sivile og militære EM, VM, OL, etc (rem700 har IKKE det)).

- Den beste sikringen 

- Idiotsikker magasinløsning.

- Det beste, mest driftssikre og idiotsikre avtrekket som ALDRI feiler når det først er stilt inn.

- Demonterbart sluttstykke for puss uten verktøy på 2 sekunder.

Etc, etc..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Synes det er på tide med velfortjent ros til Moderators.

 

Herinne finnes seriøse personer, spørrende nybegynnere, undrende halvgamle gubber, fiktive figurer, nettroll, lurendreiere og alskens skikkelser med underlig opphav og infantile behov og skjulte agendaer. Som med overveiende sannsynlighet skaper grå hår og dertil altfor dype og usunne dukk i kaffekoppene for en Moderator. For at dette forumet skal være oppegående og ikke skape altfor mye støy, er Moderators jobb faktisk av avgjørende betydning. Man kan være enig eller uenig i deres valg, men det er ikke poenget. Mye jobb som ikke vises for den enkelte bruker gjøres, og slikt er mer arbeidsomt enn de fleste av oss har fantasi til å skjønne. Skyter kanskje litt i tillegg også.

Siden dette er fritidssyssel i tillegg til annet, vil jeg gi Moderators litt velfortjent ros her. For å være tydelig, så hadde nok ikke dette forumet eksistert – hadde det ikke vært for ildsjelene. Det er faktisk rett så viktig å tenke over for alle oss menigmenn herinne, og ta innover oss. Vi aner ikke hvor mange glæder og sorger alskens innlegg skaper både i sanntid og ettertid. Men kjekt å vite litt mer, kanskje fler ser betydningen. Hvem kunne vel ane uglene i mosen i tråden med skjult forbrukslån. Bra at slikt stoppes.

Derfor: kan Moderators si litt om «Hvordan en helt vanlig dag på jobben herinne fortoner seg?»

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Absolutt!

Den har den gamle typen løse magasiner, med utsparing til magasinutløser- det innebærer litt fresing/pussing hvis du skal flytte den over i en vanlig «rem 700 LA»  ettermarkedsstokk. Men magasinene er bunnsolide stålmagasiner, som også kan lades ovenfra. 

Det der er en finfin riflepakke som den er, og mulighetene for eventuelle fremtidige modifikasjoner (som stort sett er helt unødvendig) er endeløse.

 

Rem 700 fra før 2005 (tror jeg det var) hadde en avtrekksmodul (Walker) som ble rettsforfulgt etter noen vådeskuddepisoder. Avtrekket er ikke farlig (jeg har ett selv), men kanskje er det lurt å overlate justering (hvis det trengs) til en fagmann.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7mm Rem kan være "både og".
Jeg har ikke selv, men en god kompis på jaktlaget har en som har vært hans "light rifle" i mange år (Ruger M77 MKII).
Ifølge han slet han litt før han fant den beste ladningen, og han hevder den var litt "kilen" å få til, men som det ofte sies, ikke to rifler er like i så henseende.
Når han så fant godladningen, har den lagt flatt både storelg, villsvin, hjort og dåhjort uten problemer.
Presisjonen er utmerket og effekt i vilt er upåklagelig.

Det andre forholdet er rekylen.
Den er kjapp, har litt snert og vil kanskje for en urutinert skytter oppleves som "litt" ubehagelig?
Jeg har prøvd rifla hans, og syns personlig den er helt ok.
Hvordan den vil funke med demper har jeg ingen formening om.
Som jaktrifle tror jeg heller ikke løpsbrenning er det store problemet da antallet skudd ikke kan sammenlignes med for eksempel ei konkurranserifle.
 

Den Winchester M70 i 7mm Rem Mag som @Torf viser til er en XTR med push feed kasse.
Ikke noe negativt med det (har selv hatt en i 30-06), men bare så en er klar over at det ikke er den tradisjonelle M 70 kassen med lang utdrager og kontrollert mating.
Å kjøpe våpen er alltid artig, en finner mye snadder, av og til til en grei penge, bare så synd at garderoben er full.....

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 minutes ago, bbdg said:

 

Interessante forslag, absolutt. Samtidig, den Howa'n er med kikkert, mens på de andre må dette kjøpes i tillegg. Som blodfersk hadde det vært lettvint å fått tak i en "ferdigpakke", så jeg slipper å ordne resten selv. 

Link to comment
Share on other sites

@finfyr

Det betrakter jeg som et meget godt kjøp. Det står at det er en «lightning», men det er en Houge stokk, som er bra. Kalix kolbeforhøyer har jeg også (på en Rössler), den er super. Jeg ville byttet skranglemagasinet til det orginale underbeslaget på rappen 😀

Hougestokken har to gode egenskaper; den blir ikke glatt når det regner, og den har en deilig rekylkappe. Sammen med en Howa, som ikke er en sånn florlett plastbørse, burde det bli en kombinasjon det går an å skyte litt med, uten at skulderen blir blå.

 

Kikkerten er det svakeste punktet, men den er helt grei i starten. Den vil du kanskje oppgradere etterhvert. Rifla er egentlig bra nok livet ut, for en praktisk orientert jeger.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er greit at du digger Browning, @bbdg, men nå begynner du å fremstå som sneversynt og det blir litt vanskelig å ta deg seriøst. Browning er bra saker det, men ikke eneste alternativ. 


Min påstand er at det spiller veldig liten rolle hva du kjøper av de kjente merkene, det meste er mer enn godt nok til jakt.
Howa'n som trådstarter linker til er et fullgodt alternativ og bør ikke avskrives fordi en selv ikke ville kjøpt den.

Personlig så hadde jeg nok sett etter en Sako eller Tikka i aktuelle kalibre og toppet dette med f.eks. en Leupold VX-III til 2000kr, men det handler om personlige preferanser og ikke nødvendigvis en overbevisning om at det ikke finnes bedre alternativer.

 

Mitt tips til trådstarter er å finne noen aktuelle kandidater, skriv inn merket på børsene etterfulgt av "site:www.kammeret.no" på google for så å lese det som dukker opp.

I tillegg så er det bare å fortsette å poste linker i denne tråden så vil det alltids komme noen fornuftige synspunkter.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bare sett på howa 1500. Sammenlignet med min x-bolt ss blir howa kjedelig og veldig kjip.. det er min mening. Veldig fornøyd med børsa og liker den bedre en tikka t3x(har ei sånn også) 

bra vi er forskjellig, men kan ikke si annet enn at x-bolt fremstår og føles som ei sikkelig god børse til jakt! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er billig pga er ikkje så mange som vil ha 30-06 lengre, bra for dei som vil.

Virka som dei fleste går for 6.5x55 eller .308 når da er storviltjakt i kikkarten.

Når me er inne på 30-06 så leste eg ein artikkel i bladet jakt om ein som hadde jakta mykje og hardt med ei A bolt i dette kaliberet i 28 år.

Brukte ho til alt større enn kråka, hadde salong og.

Innteresang artikel.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sitka said:

Er billig pga er ikkje så mange som vil ha 30-06 lengre, bra for dei som vil.

Virka som dei fleste går for 6.5x55 eller .308 når da er storviltjakt i kikkarten.

Når me er inne på 30-06 så leste eg ein artikkel i bladet jakt om ein som hadde jakta mykje og hardt med ei A bolt i dette kaliberet i 28 år.

Brukte ho til alt større enn kråka, hadde salong og.

Innteresang artikel.

 

Men rifla funker bra, selv om få (?) vil ha 30-06 for tiden....? 

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er ett redskap, det er driftsikkert og det fungerer. Generelt så er de bedre til gamlere de er. Utpå 2000 tallet ble kvaliteten visstnok noe dårligere, til prisen er det ett godt kjøp og du kommer til å felle akkurat like mye vilt med denne, som du hadde gjort med en Sauerblaser404R8karbon..  

 

30-06 er en flott patron. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri  skutt noke levande med 30-06, men har ingen ting med dårlig effekt og gjera.

Er vel omtrent verdens mest utbredte jaktpatron.

Ein av grunnane til da som på meg virka som litt dalande popularitet er vel at du må ha lang kasse, 308 har vel ord på seg for og vera meir egna til kapping samt meir rekyl enn .308.

Om da siste stemme veit eg ikkje, ladar du sjølv går da nok Ann og få fram ladninga som ikkje sparka så mykje, kuleutbudet er jo enormt 110-220 grain.

Kunne sikkert hatt 30-06 eg og men har snødd inne på 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Finfyr skrev:

Kommer aldri i mål... 

 

4500,- for en Remington 700:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153038204

 

Liker prisen.

Nei er ikkje lett og bestemma seg, kjenne til da sjølv. Husk da er alltid lettare og kjøpa enn og selga.

Brukt våpen av nokenlunde ok fabrikat og model kan du jo få igjen størsteparten av pengane på vis du har lyst på noke nytt, men tar tid, energi og dalara og kjøpa og selga våpen.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, ladebenken said:

Remington 700 er ett redskap, det er driftsikkert og det fungerer. Generelt så er de bedre til gamlere de er. Utpå 2000 tallet ble kvaliteten visstnok noe dårligere, til prisen er det ett godt kjøp og du kommer til å felle akkurat like mye vilt med denne, som du hadde gjort med en Sauerblaser404R8karbon..  

 

30-06 er en flott patron. 

 

Så om det står mellom en Howa 1500 eller en Remington 700, så er det ikke store forskjellene som vil merkes for en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Finfyr skrev:

 

Så om det står mellom en Howa 1500 eller en Remington 700, så er det ikke store forskjellene som vil merkes for en nybegynner?

 

Vel, jeg har begge, eller Howan er en 1500 "mini" da, så er vel kanskje litt berettiget til å uttale meg, de er egentlig veldig like. 90 grader boltløft og pushfeed... Det enkle svaret er: Nei.  

 

Howa er presise rifler, og stålet er bra. Det som ikke er bra er plaststokkene og magasin/underbeslag løsningen av plast. Skikkelig tuppervare plast, og forskjeftet ligger vanligvis innpå løpet og klemmer i forskjellige vinkler alt etter hvordan du holder rifla.   Det er enkelt å fikse med litt sandpapir. Avtrekket er brukbart fra fabrikk. Min 1500 mini i 6,5Grendel er svært presis. Skyter jevnt 5 skudd rundt 15mm/100meter og 6-7cm på 420 meter. 

 

Min remington er en ADL med kjip lakkert trestokk i 30-06 fra ca 1985. Det orginale løpet er kappet til 40 cm, og satt på en liten demper, jeg har flere løp til den. Den skyter 3skudd på 15-20 mm på 100 meter.  Orginalt avtrekk er helt OK. Kan justeres til å bli ganske bra.  Ellers så virker den.. det har sagt pang hver gang det trekkes av, helt siden 1985. Den er ikke noe smykke akkurat, men den gjør jobben. Hvordan plaststokkene er, vet jeg ikke.

 

Av dyrere rifler har jeg vært innom Sauer 202 i std og mag og Blaser, de er solgt.... Jeg har custom rifler til 60 000+ bare for rifla, med optikk til 30 000 på toppen.. For å være helt ærlig, det som blir brukt på jakt er de to riflene jeg beskrev lenger opp.. Kjedelig å være redd for verktøyet når man kravler i ura, eller ligger 1 uke inne i fjellet i telt i drittvær uten å ha huska på olje til rifla..  

 

Jaja, du virker som en fin fyr, hva er det du skal bruke rifla til? Jeg synes du skal kjøpe en rifle, alt av kurrante merker er brukbart. Kjøp en rifle og kom deg igang med skytetrening, som nybegynner har du mye mer å hente der, enn om rifla samler på 30mm vs 20mm. Gjerne meld deg inn i DFS, hvis du ikke er medlem. Da får du skikkelig instruksjon på skyteteknikk, slik at du øver på de riktige sakene. Melde deg inn i DFS kan du gjøre med en gang, de har utlån rifler i kal 22. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På'n igjen. 
Rifla skal brukes til storviltjakt forhåpentligvis, hjort og rådyr i første omgang. 
Våpentillatelse i boks, så nå kan det handles. 

Hvilken av disse to ville dere valgt? (Link på bildet)

 

Howa1.PNG.ce16c75af3ddd249a6d19c087b946b2c.PNGHowa2.PNG.d4b540c09a5253da478bea70b704f2b7.PNG

Edited by Finfyr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...