Jump to content

Rimelige alternativer?


Tore_87

Recommended Posts

Hei,

Vurderer kjøpe en ny rifle, men har av økonomiske grunner behov for å finne et rimelig alternativ. Eventuelt finne en sikker leverandør med avbetalingsløsning eller annen finansiering. Noen som har anbefalinger?

 

Mod.anm.: se dette innlegget. Ei tohi varjata, mod

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver litt mer om hva du skal bruke rifla til, kaliberønsker, siktemidler mm. er det lettere for folk her inne å gi deg kvalifiserte råd og anbefalinger. Avbetaling eller ulike former for kreditt (forbrukslån) er lite gunstige finansieringsløsninger.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Så bortsett fra at noen har sagd i stykker løpet så er den vel grei.

De fleste kaliber har godt av 50cm eller lenger løp. Sikkert mange som er uenige. Men jeg har hatt løp fra 40 til 70 cm og har funnet ut at ca 50cm er det beste valget i mange tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Ja en ting er nå i alle fall sikkert skal en ha skikkelig fart på en 200gr kule i 8x57 er ikke 43 cm løp noe sjakktrekk. Etter min mening er det løpet ødelagt men mulig det kan fungere for andre.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ellers høyr på dei andre og kjøp brukt, berre sjekk avtrekket da er etter mi meining da viktigste for god skyting ( for meg iverfall) har du god nok tid og litt is i magen så dukka da med jevne mellomrom opp gode muligheter på Finn. Men når xxl sel for 10 000 heilt nytt så er da og ein god kandidat. Da der med og kjøpa ny rifla er eigentleg ikkje heilt lett. ( med mindre du veit akkurat kva du skal ha då) Jørund lien har ein reportasje i siste nr av jakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en Heym i 30-06 til røverpris. Heym lagde, lager, ikke billigrifler.

Løp og kjøp. Så kan du kjøpe en brukt Zeiss 2,5-10x50 Classik i nystand (eller ny Zeiss V4 3-12x44 hos xxl) og komme under 10k totalt. Da får du et oppsett som koster ca30k hvis du skal kjøpe tilsvarende nytt.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148345331

 

Her er også ei knallrifle på finn. Winchester M70 orginalt levert med McMillan skjefte til 4500.-. Skjeftet koster nesten dobbelt så mye som det forlanges for rifla. Kikkerten ser ut som en fast 4x Leupold som er "skuddsikker". Dette oppsettet tåler et helt jegerliv og en verdenskrig eller to:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145593108

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De brukte riflene i innlegget ovenfor må etter det jeg kan se av annonsen være meget gode kjøp. Men vær oppmerksom på at kombinasjonen .30-06 og relativt lett jaktrifle gir merkbar rekyl, og det er ikke alle som mestrer det like godt. Derfor bør en lett lyddemper tas med i regnestykket, ev. også moderat kapping av pipa.

Link to comment
Share on other sites

Lure på om Ts har dåtte av lasset litt. Ikkje ett ord meir om kaliber, bruksområde eller anna, kan jo vera andre som ser etter ny rifla da. Uansett 30-06 trur ikkje at da er så veldig mange som kjøpe da som første rifle, eg og synest da sparka for mykje. Men dersom ein først skal ha da så må jo detta vera veldig gode kjøp. Er vel god tilgang og på 30-06 siå eg trur dei fleste førstegangskjøparar går for 6,5x55 eller .308, dersom ein skal jakta storvilt då. Denne her då: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147600644 mitt favorittkaliber til storviltjakt. Ulempa med brukte rifler i dette kaliberet er at dei er ofte skutt mykje. Kan ein leva med .308 i tilfelle ja: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=146607246

Link to comment
Share on other sites

På 23.5.2019 den 15.54, Tore_87 skrev:

Hei,

Vurderer kjøpe en ny rifle, men har av økonomiske grunner behov for å finne et rimelig alternativ. Eventuelt finne en sikker leverandør med avbetalingsløsning eller annen finansiering. Noen som har anbefalinger?

!. Aldri velge en avbetalingsløsning hvis du ikke må gjøre det på liv og død .

2. Spare hver måned opp en liten beløp som gir over tid mer spillerom . 

3. Lage en oversikt over dine faste kostnader hver måned .

4. Kutte kostnader du kan kutte uten problemer . 

5. Gjør det hele ett år og sjekke samtidig hva en forbrukslån koster . 

6. Glede deg over gevinsten .

Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2019 at 8:42 AM, Torf said:

Her er en Heym i 30-06 til røverpris. Heym lagde, lager, ikke billigrifler.

Løp og kjøp. Så kan du kjøpe en brukt Zeiss 2,5-10x50 Classik i nystand (eller ny Zeiss V4 3-12x44 hos xxl) og komme under 10k totalt. Da får du et oppsett som koster ca30k hvis du skal kjøpe tilsvarende nytt.

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148345331

 

 

Ikke meningen å kuppe tråden, men er i samme situasjon. Ute etter et rimelig førstegangsvåpen. Har sett på en Howa 1500 30-06 til kr. 3900,- på finn. Vil du/dere anbefale denne fra Heym foran Howa? 

 

Tar gjerne andre forslag også. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ihvertfall valgt den Heymen uten tvil. Hekt på en brukt SuB, zeiss, eller swaro fra Finn.no til 4-5 lapper så har du topp kvalitet børse hele ditt jegerliv om du tar vare på det. Evt kan du selge det igjen så og si uten tap hvis (Når) du blir bitt av basillen og bare MÅ ha ny børse :-D 

Skal ikke si så mye om Howa, da jeg aldri har eid en, mange skryter av god presisjon, men stygge og sjelløse er dem !

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri eid en Heym selv, bare holdt i noen våpen i butikken. Howa har jeg hatt i mange år.

 

Heym er et våpen i en annen prisklasse, veldig forseggjort og pent laget. En Heym- rifle oser liksom kvalitet. Det er uten tvil et godt kjøp. Men kan også være noen ulemper. Jeg er usikker på om det er noen importør av Heym i Norge nå, og hvor lett det er å skaffe reservedeler hvis du f.eks skulle knekke en tennål. Videre er det antagelig lite utvalg av ettermarkedsdeler, som stokker, hvis du i fremtiden skulle ønske å bytte.

 

Howa er bunnsolid, funksjonssikker og vanligvis veldig presis. Godt utvalg av stokker, avtrekk osv.. Bruker vanlige, generiske kikkertmontasjer- ikke slike eksotiske montasjer som koster det samme som rifla. Grunnleggende enkel konstruksjon som enhver børsemaker kan flikke på, ved behov. Og hva mer ser man egentlig etter i et jaktvåpen?

 

Det blir litt sånn Mercedes-vs-Toyota dette her, og til syvende og sist en smakssak. Jeg har nå 4 sentertente storviltrifler, og Howaen er den eneste jeg er 100% sikker på at jeg aldri selger. Først og fremst fordi jeg aldri, noen sinne, har hatt noe kluss med den.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På ‎26‎.‎05‎.‎2019 den 9.33, Sølvrev skrev:

Derfor bør en lett lyddemper tas med i regnestykket, ev. også moderat kapping av pipa.

 

Det framsettes ofte myter i kaliberdiskusjoner, og en av dem er at man ikke kan håndtere rekylen fra ei jaktrifle i .30-06. Det ser ut som om dette kaliberet, av nevnte og andre ukjente grunner, er i ferd med å tape for .308W. Jeg foretrekker .30-06 pga. allsidigheten, og fordi den gir litt mer punch.

 

Jeg har skutt mye .30-06 både med og uten demper. Uten demper og med fullt trøkk fra 180 grs jaktammo, er det en overdrivelse å si at jeg gleder meg til hvert skudd på skytebanen. Men med lettere ladet treningsammo går det fint, og med demper er det en drøm!

 

Noen hevder også at presisjonen er bedre med .308 og 6,5x55. Kan så være, men min erfaring med en gammel BRNO med Heympipe (nå erstattet av Sauer 404) er at om du eksperimenterer litt med ulike patron-/kuletyper (og ladninger hvis du lader selv) kan du glatt få ei .30-06 til å gå tilnærmet "hull i hull"! Særlig om det er demper på våpenet.

 

Nå om dagen skal jo de aller fleste ha demper på rifla, og da synes jeg egentlig at rekyl-problematikken er et ikke-tema.

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt folkens, jaktrifler i klasse 6,5x55, 270 Win. 308Win. 30-06, 8x57, osv...er våpen med tilnærmet lik rekyl (grovt sett)
Med kikkertsikte snakker vi om rifler med totalvekt mellom 3,5 til 4,2 kilo sånn ca?
At følt rekyl kan variere noe liggende på bane alt etter stokkfasong og vekt er greit, men at den er i en størrelse som gjør at den skal være utslagsgivende for hvilken jaktrifle en skal velge har jeg vanskelig for å forstå.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange meninger om både valg av rifle og kaliber. Helt nybegynner her, så tanken min er å komme igang med et våpen som ikke koster skjorta. På jegerprøvekurs ble det anbefalt en "rimelig" rifle, og heller legge penger i kikkerten. Heller noe mot Howa 1500 selv, og liker det som @spindrift skriver om fordelene med en Howa. Usikker på om det har noen stor betydning, men kan like at Howaen selges av en forhandler, og ikke privatperson... 


Har lest litt om valg av kaliber og flere plasser antydes det at forskjellen mellom 30-06 og 308 ikke er allverdens. Kan legge til at jeg ser for meg demper på børsa, om det skulle ha noen betydning for valg. Igjen, takk for alle innspill. 

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den pakken jaktdepotet selger i de fleste kaliber. Der får du kjøpingsny howa 1500 med helt ok kikkert og demper for 11.000. Det er nok en traktor som bare virker! Tror det er et meget godt kjøp til den prisen!

har ikke skutt med den, men den virker veldig solid og godt bygd. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Premium2006 said:

Har sett på den pakken jaktdepotet selger i de fleste kaliber. Der får du kjøpingsny howa 1500 med helt ok kikkert og demper for 11.000. Det er nok en traktor som bare virker! Tror det er et meget godt kjøp til den prisen!

har ikke skutt med den, men den virker veldig solid og godt bygd. 

 

Ser at det er en fin løsning, men akkurat nå frister det mest å bruke 4000,- uten kikkert for å komme igang. Har brukt en del penger på kurset og innkjøp av våpenskap. Søknad koster en del og målet er å kunne ha børsa med til Svalbard på ferie i sommer... 
Heller mot Howa akkurat nå, men blir veldig usikker både på kaliber og de andre gode forslagene som har kommet i denne tråden. 

Link to comment
Share on other sites

Synes spindrift oppsumerer billige og gode alternativer på en veldig veldig god måte  Howa er utvilsomt et godt kjøp, og min neste innvistering blir nok en sånn.Og -06 er utvilsomt verdens beste jaktpatron.Men når jeg så den Browningen ble jeg litt i tvil,det her er billig og bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  14 timer siden, Kvernhuselva skrev:

Og att dersom enn skyter hjort med 30-06 så eksploderer heile dyret.

13 timer siden, bbdg skrev:

Hvis dette ikke er tull er det ihvertfall TØV!

 

Klart det er tøv. Tull ogso. Men ogso ei spissformulering av kva haldninger og overtru mange er prega av. Dei har sett ein 6.5×55 Norma rasere heile bogen, og trur att grovare kaliber gir enda meir skade.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er dette tråden for myter og overtro?

Newtons lov gjelder for alle skytevåpen, og rekyl er derfor avhengig av kulevekt og hastighet. 

9 g kule med 2700 J, 10 g kule 2200 J gjelder for alle patroner som skal brukes til storviltjakt og kulene må ha omtrent samme utgangshastighet uansett om det er 7,62 eller 6,5 for å oppfylle kravet. Rekylen blir derfor relativt lik for disse patronene (kruttvekt og type påvirker rekyl noe i tillegg). Men 30-06 og 308 kan håndtere tyngre kuler enn 6,5 og da blir også rekylen kraftigere, men patronen blir mer fleksibel med hensyn til bruksområde. Ingen av disse patronene har mer rekyl enn et voksent menneske må lære seg å håndtere, og med demper reduseres det mye.

For nybegynnere er det egentlig bare tre fornuftige valg av patron, 6,5x55, 308 W og 30-06.

Dersom det bare er hjort og reinsjakt holder 6,5, men skal det jaktes elg anbefaler jeg 30-06 fordi den håndterer tyngre kuler best, og det gir mest effekt i viltet.

Skal våpenet brukes på Svalbard er det kun 308 og 30-06 som er lovlig, og ikke med minste kulevekt. Min anbefaling er 30-06 med minst 180 gr kule.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg er kanskje litt forsiktig av meg, 180 cm og hm nesten 90 kg men like allikavel mykje bedre og skyta med 222/223 enn 6,5x55 og .308. Spesielt lette rifler med fulle jaktladningar kjenne ein godt. No er da jo nesten 1000 ting som spele inn her då men sån er nå eg. 222 med sonic 35 er supert, ingen smell nesten og ingen rekyl.

Link to comment
Share on other sites

På ‎23‎.‎05‎.‎2019 den 15.54, Tore_87 skrev:

Vurderer kjøpe en ny rifle, men har av økonomiske grunner behov for å finne et rimelig alternativ. Eventuelt finne en sikker leverandør med avbetalingsløsning eller annen finansiering. Noen som har anbefalinger?

Ja, har anbefaling: Aldri benytt forbrukslån til å kjøpe våpen. ALDRI!

 

Aldri oppfordre noen, ei heller sjekke ut muligheter. Innfallsporten til et livslangt liv med skyting blir bedre om man kjøper det man har råd til, evt sparer for å få råd. Men kan skjønne at enkelte "kredittkortselskap" kan se et heftig marked blant unge, ferske skyttere med begrenset pengepung.  Har ødelagt mange unges liv. Bra med årvåkne Moderators herinne.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Weatherby Vanguard S2 Backcountry som er en Howa 1500 med noen fordyrende innretninger, og den kan jeg varmt anbefale, særlig nå som XXL kjører kampanje på den med en Zeiss-kikkert. Dette om at demper nærmest skal være påkrevd mener jeg er noe opphauset, og gjenging pluss demper koster heller ikke allverdens.

Egentlig en bunnsolid rifle som den er, men så kom der en overivrig nisse med en Dremel til og smalt på nytt underbeslag for å kunne bruke tunge AICS-magasiner, byttet ut den kjekke stokken med en GRS-sak, og så står der en Zeiss månekikkert i stor og tung montasje på.

Å kalle Weatherby og Howa for enkle sjelløse Toyotabørser er vel kanskje litt treffende, men jeg må parafrasere salig hr. Vigen:

Din kjekke Blaser er lys som en vår,

dens boltgang er som silke fin, –

min japsebørse den var grov og hård,

men den var nu alligevel min.

Selv om jeg nå har fått noe penger mellom hendene så det ikke er utenkelig å kjøpe ny Blaser eller Sauer fra (nest) øverste hylle, må jeg nesten si meg enig med @spindrift - Det er så bortinatta kjekt å ha en real bruksbørse du kan dra med deg om du skal på havet eller krype i snøen at den blir nok ikke den første jeg selger.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...