Jump to content

Våpensøknad. Kjøpe brukt av privatperso


Molotov

Recommended Posts

Hei, har sendt inn en våpensøknad for rifle i cal. 6,5x55. Tanken var å kjøpe nytt fra forhandler. Men om jeg skulle komme over ei brukt rifle, hvordan forholder våpenkontoret seg til dette da man egentlig skal skrive på rifle merke, våpennr. etc når man skal kjøpe brukt? 

Noen som har erfaring med om det går bra så lenge man har fått godkjent søknad for rifle i 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt mange våpen privat, og nesten uten unntak har det vært "åpen" søknad kun med våpentype og kaliber påført, og har aldri hatt problemer med politiet av den grunn.
Så kommer du over et godt kjøp privat er det bare å handle.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt at dette skal være ett problem. har kjøpt to og solgt ett våpen privat selv.

 

Jeg søkte på rifle  i kal 308w.  Fikk den godkjent med søknaden i retur. Fant aktuelt våpen. leverte skjemaet 3 ark til selger som fylte ut resten og leverte returslippen til sitt lokale lensmannskontor, selger satt igjen men sin del, og jeg som kjøper med min del. Denne delen fungerer som våpenkort frem til du får det ordentlige kortet.  

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Cutlass said:

Her i S&Fj er åpen søknad umulig. Må skrive "kjøpes av aut.forhandler" dersom serienr etc ikke er oppført.

 

Er dette noko nytt? Dette var aldri eit problem då det heitte Sogn og Fjordane politidistrikt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Molotov said:

Men om jeg skulle komme over ei brukt rifle, hvordan forholder våpenkontoret seg til dette da man egentlig skal skrive på rifle merke, våpennr. etc når man skal kjøpe brukt? 

 

Det er tydelegvis forskjellig praksis rundt om i landet. Mitt tips er at du ringer våpenkontoret ditt og spør.

 

Det som antagelegvis vil fungere heilt fint er at du leverer inn ein "åpen" søknad, og heller ringer våpenkontoret viss det skulle bli aktuelt å kjøpe frå ein privatperson. Med dei behandlingsfristene som er i dag stiller du nok bakerst i køen hos selger viss du ikkje har godkjent søknad på kjøpstidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

 

7 minutter siden, joska skrev:

Med dei behandlingsfristene som er i dag stiller du nok bakerst i køen hos selger viss du ikkje har godkjent søknad på kjøpstidspunktet.

Kan jo svare for min del siden jeg har to våpen ute for salg på finn om dagen. Betaler kjøper depositum så har jeg tid til å vente de ukene jeg vet det tar å søke. Syns det å forvente at folk har alt i orden før kjøp er å kreve litt mye. Ofte kommer jeg over kjøp selv uten å ha papirene i boks enda. Slik er det bare.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret i Vestfold bad meg bare ringe inn så de fikk sjekket våpennummeret mot databasen sin. (Ikke stjålet, rett selger, ol.) Ellers var det ikke noe problem med åpen søknad.

Edited by hleth
Tilleggs opplysning
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mas-36 said:

 

Kan jo svare for min del siden jeg har to våpen ute for salg på finn om dagen. Betaler kjøper depositum så har jeg tid til å vente de ukene jeg vet det tar å søke. Syns det å forvente at folk har alt i orden før kjøp er å kreve litt mye. Ofte kommer jeg over kjøp selv uten å ha papirene i boks enda. Slik er det bare.

 

Problemet med lang venting er at det fort dukker opp noe uventet for kjøper. Si at du selger ei rifle til 25000, men kjøper må vente 3 mnd på søknad. Etter 2 mnd ryker kjøpers vaskemaskin/problem med bil etc, og da blir det fort til at selger får en mail: "ehh, jeg må dessverre ha ny vaskemaskin og har ikke råd til ny rifle. beklager"

 

I mellom tiden kan selger ha sagt nei til andre som kanskje hadde papirer eller kunne skaffe dem på mye kortere tid.

Det kommer jo også an på hvorfor selger kvitter seg med våpenet. Er jo ikke sikkert han/hun har tid eller mulighet til å vente på pengene.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på depositumet og våpenet man selger. Det må være så høyt at kjøper føler at de ikke vil/kan trekke seg...

 

Og det er ikke sikkert du aner hvem de andre er da de ikke tok kontakt når annonsen er "solgt/reservert"

Jeg vil iallefall ikke gamble på at de ikke har funnet seg ett annet våpen i feks de 2 mnd mellom de tok kontakt og når kjøper trakk seg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prøva å levre åpen søknad for privatkjøp til våpenkontoret i telemark for snaue to år sidan, det vart avslått med begrunnelsen at det var kun ved kjøp frå forhandler som dei innvilga åpne søknader. Måtte så vente til handelen var avgjort og leverte inn søknad som var komplett. Pga. eviglang behandlingstid og utolmodig selger så vart rifla naturlig nok solgt til andre. Søknad vart så innvilga på eit våpen som ikkje var tilsalgs lengre og eg satt med ein ubrukelig kjøpstillatelse ... Trudde eg🤣

Fant ”nytt“ bruktvåpen ringte våpenkontoret og forklarte saken, ingen problem var svaret. Bare endre navn på selger, våpennummer og kaliber...? på den innvilga søknaden du har. Skal jeg gjøre dette var så mitt spørsmål, ja dette endrer du bare sjølv og sender så inn til oss var svaret...? 

Men dei godtar altså ikkje åpne søknader🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

når du har 3 måneder behandlingstid skulle det vært kriminelt og samtidig nekte åpen søknad ved privatkjøp.
hva sier den nye våpensøknaden om åpne søknader?

-edit
fra nye veiledninga
 

Sitat

Søker Søker fyller ut feltene elektronisk på DEL A. Teksten vil automatisk kopieres over på del B og C. Underskrift må derimot påføres på alle delene for hånd. Søker må oppgi: Våpentype, mekanisme, konfigurasjon og kaliber ved søknad. Pipelengde, våpennummer, modellbetegnelse påføres når våpenet er ervervet. Ved søknad på halvautomatiske rifler, halvautomatiske hagler og pumpehagler skal alltid merke og modell oppgis. Når skjemaet er underskrevet, må søknadens tre deler sendes til politiet per post. Det anbefales ikke at skjemaet sendes på e-post på grunn av faren for at personopplysninger kan komme på avveie. Det må også vedlegges nødvendig dokumentasjon, se tabell under

 

skal være grei skuring det her da. åpne søknader for alle penga, Telemark kan ta rennafart og inrette seg

Edited by meatpukk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 23.5.2019 den 19.09, Cardinal skrev:

 

Problemet med lang venting er at det fort dukker opp noe uventet for kjøper. Si at du selger ei rifle til 25000, men kjøper må vente 3 mnd på søknad. Etter 2 mnd ryker kjøpers vaskemaskin/problem med bil etc, og da blir det fort til at selger får en mail: "ehh, jeg må dessverre ha ny vaskemaskin og har ikke råd til ny rifle. beklager"

 

I mellom tiden kan selger ha sagt nei til andre som kanskje hadde papirer eller kunne skaffe dem på mye kortere tid.

Det kommer jo også an på hvorfor selger kvitter seg med våpenet. Er jo ikke sikkert han/hun har tid eller mulighet til å vente på pengene.

 

 

 

 

Hvis man har en klar avtale der tilbud og aksept er avklart, og kjøper bryter avtalen. Så mener jeg at selger ihh til avtaleloven, kan kreve dekket det tap han evt er påført som følge av avtalebruddet

Link to comment
Share on other sites

Joda, klart det.

Legg den ut på nytt, se hvilken pris man får, men avhengig av våpen kan det fort ta noen nye uker/måneder...

 

Så send kravet på mellomlegget til opprinnelige kjøper. Etter det er gjort, kan man se frem til noen nye måneder med krangling, tur til Forliksrådet og kanskje så langt som Tingretten...

For sjansen for at kjøper godtar å betale mellomlegget, uten minimum en tur innom Forliksrådet, anser jeg for å være liten i 98% av tilfellene.

Og det koster masse tid og energi

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Cardinal skrev:

Joda, klart det.

Legg den ut på nytt, se hvilken pris man får, men avhengig av våpen kan det fort ta noen nye uker/måneder...

 

Så send kravet på mellomlegget til opprinnelige kjøper. Etter det er gjort, kan man se frem til noen nye måneder med krangling, tur til Forliksrådet og kanskje så langt som Tingretten...

For sjansen for at kjøper godtar å betale mellomlegget, uten minimum en tur innom Forliksrådet, anser jeg for å være liten i 98% av tilfellene.

Og det koster masse tid og energi

 

Ja er enig at det i praksis er tungvindt å gjennomføre. Men ved salg av påvente av søknad bør man kreve depositum eller forhåndsbetaling. Så man unngår problemet 

Link to comment
Share on other sites

Solgte engang en av mine 870 hagler, der kjøper måtte fylle inn våpennummer og selger på søknaden. Du kan vel oppdatere innvilget søknad på våpenkontoret med påskrift og våpendata til brukt privat selger.

 

Husk å melde inn din del av søknaden du har fått hos selger til våpenkontoret. Noen selgere kan av og til bare droppe alt papirarbeid etter de har sendt deg våpen, uten å sende deres del til våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...