Jump to content

308 ammo villrein


40Ă„rskrisa

Recommended Posts

Hei,

 

Kan noen komme med et konkret tips til en som ikke blir klok pĂ„ all forskjellig ammođŸ€Ł"...

Hva jeg skal ha i min Remington 700 308W nÄr jeg skyte storviltprÞven i sommer, og ha med pÄ villreinjakt til hÞsten?

 

Jeg lader ikke selv enda, sÄ det mÄ vÊre "hyllevare"

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvilken patron som gÄr godt i ditt vÄpen mÄ du teste selv, men jeg anbefaler en kule der mantel of blykjerne er loddet sammen. Eksempelvis norma Oryks, Nosler Accubond etc. Vekten jeg anbefaler til Rein er 165 grains, siden en ikke trenger 180 grains til Rein. Samtidig holder kulene godt sammen og penetrerer dypt. I tillegg er det mindre sjanser for rikosjett, en med kopperkuler som Barnes X. UnngÄ vanlige mantlede blyspiss jaktkuler som er myke i tuppen.Det hjelper og og spÞrre mer erfarne jegere hva som blir anbefalt.

Mvh Svehella

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Federal fusion er fabrikkammunisjon med en god, bondet kule. Presisjonspotensialet i ditt vÄpen kan bare du finne ut av. Men Fusion gÄr ofte bra. Prisen er ikke verre enn at man kan bunkre litt hvis den viser seg Ä trives i bÞrsa.

 

150 grs holder egentlig til reinsdyr-og-ned. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Brukte slapt ladet 180 grs oryx i fjor pÄ rein, men kommer nok til Ä holde meg til 150 grs TTSX ladet til 800 ms i Är. MÄ uansett vÊre forsiktig med bakgrunn, uavhengig av kulevalg. Brukes 150 grs TTSX til hjort og rÄdyr og det funker fint.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, svehella skrev:

 UnngÄ vanlige mantlede blyspiss jaktkuler som er myke i tuppen.Det hjelper og og spÞrre mer erfarne jegere hva som blir anbefalt.

 

Jeg tillater meg Ä vÊre uenig. Villrein er smÄ og lettskutte dyr som det er viktig Ä "fÄ i bakken fort". En rein som drar ut en 200-300m pga at kula satt litt langt bak kan vÊre j.... vanskelig Ä finne igjen i enkelte typer terreng. Men en hurtigekspanderende "gammeldags" blyspiss er sjansen for lange utras mindre.

En annen sak et at skuddavstandene kan bli noe lengre pÄ villreinjakt enn pÄ typisk skogsjakt, og da er det greit at man har en kule som ekspanderer "godt" i smÄ dyr selv ved relativt lav anslagshastighet. Det seier seg selv at en kule som er ypperlig pÄ stor elg pÄ kloss hold, ikke fungerer like godt pÄ en reinsdyrkalv pÄ 200m avstand. 

Av fabrikkammo til villrein sÄ anbefaler jeg denne: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=11767

Edited by Super XX
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vwhotrod skrev:

Brukte slapt ladet 180 grs oryx i fjor pÄ rein, men kommer nok til Ä holde meg til 150 grs TTSX ladet til 800 ms i Är. MÄ uansett vÊre forsiktig med bakgrunn, uavhengig av kulevalg. Brukes 150 grs TTSX til hjort og rÄdyr og det funker fint.

Barnes TTSX fungerer best i hÞyere hastigheter. Spesielt pÄ smÄ rein/kalver/rÄdyr for Ä fÄ sikker ekspansjon. Anbefaler 860-900ms med denne kula. Den splintrer uansett ikke.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Torf skrev:

Barnes TTSX fungerer best i hÞyere hastigheter. Spesielt pÄ smÄ rein/kalver/rÄdyr for Ä fÄ sikker ekspansjon. Anbefaler 860-900ms med denne kula. Den splintrer uansett ikke.

Min erfaring med denne kula er ikke den samme som din. Har brukt 160 gr TTSX i 8x57 IS noen Är og felt 65 vilt fra rÄdyr og opp pluss et 30-tall smÄvilt fra gÄs til bever. Lengste mÄlte avstand 267 meter godt bak bogen pÄ en elg som gikk ca 60 meter. Mitt soleklare inntrykk er at fluktavstandene er kortere enn noen annen kule jeg har brukt tidligere. Barnes skriver dette om Barnes TTSX

 

Barnes TTSX.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at en vinge brakk av fra en 150 grs TTSX en gang. 

 

Er selv veldig fornÞyd med denne kulen. Har skutt ca 20 hjort og rÄdyr med denne ladningen (150 grs TTSX i 800-m/s) og det har alltid sett ut som at kula har ekspandert bra. Hold alt fra 20-220 m.. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...