Jump to content
klabbogbabb

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen

Recommended Posts

Ja, og likefullt er det de lovlig registrerte våpnene som man vet hvor er (les private låste våpenskap), man i dagens samfunn anser "å ha det største skadepotensialet"... At det flyter med uregistrerte våpen har jo vært kjent for alle som har villet ta det innover seg ,- helt siden våpenregistreringen ble innført i Norge.

Kanskje på tide at div myndighetspersoner, politikere og( øvrige) forståsegpåere skifter fokus...?!

Hadde det ikke vært for VG standhaftige sensasjonsjag i denne saken , ville nok dette fortsatt blitt forsøkt feid under teppet.

Forøvrig, har jeg også min tvil når det gjelder Forsvarets kontroll med egne våpen. Deltok i min tid under en våpentransport som vaktmann/vitne og fikk med egne øyne se hvor skralt det stod til: Vi leverte inn til destruksjon et større parti med Lugere som vedkommende Rittmester nektet å sjekke serienr på før kvittering for mottak.Han ble sur og gikk så å hentet et mindre parti med Walthere som vi skulle ha i bytte. Disse skulle heller ikke kontrolleres(!) , men , vi insisterte på å følge ordre om å kontrollere serienr før vi kvitterte for mottak.  Vi fant at av to transportkasser med pistoler var nesten to tredjedeler oppført feil. Noe var riktignok slurv med enkeltsiffer, men, etter som jeg husker var  6-7 av dem oppført med feil serienr... Så å stole blindt på registerene bør man nok ikke gjøre. Mørketall finns nok, men, hvor store er det nok ingen som vet eller noen gang vil finne ut av. 

Edited by rhb

16 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tema her er muligens å "ta" samlere,

Tja, "slike samlere" vil vi da ikke ha... vil vi vel?

Jeg tviler på at lekkasjene kommer fra politiet. De er ikke særlig tjent med å få dette frem i dagen, sannsynligvis..

Det er mange ting som skurrer her, bl.a. så kan man jo undres litt over hvorfor de i all hovedsak viser frem de gamle tingene som kommer fra beslagene. 

Forslag til ny forskrift skal etter planen publiseres i slutten av denne måneden. 

Tviler på at ny forskrift medfører en liberalisering for landets samlere og andre våpeneiere for å si det slik. Disse medieoppslagene vil selvfølgelig adresseres i forskriften.

1 time siden, rhb skrev:

Tja, "slike samlere" vil vi da ikke ha... vil vi vel?

Nei.

Men så langt har en lovlig samler blitt nevnt og ingen "lekkasje" fra han er påvist. Men journalister og politi strør rundt seg om "samlere".

1 time siden, Hk skrev:

Jeg tviler på at lekkasjene kommer fra politiet. De er ikke særlig tjent med å få dette frem i dagen, sannsynligvis..

Hvem andre? Det lekkes rett fra etterforskningspapirene.

32 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Hvem andre? Det lekkes rett fra etterforskningspapirene.

Det er jo ikke bare politiet som sitter på de opplysningene.. 

Slike saker har minst to parter.