Jump to content

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2019/05/22/politiet-har-tatt-beslag-i-over-1800-ulovlige-vapen/

 

Interessant hvordan det bestandig er slike 'ulisensierte samlere' som blir tatt av politiet, mens kriminelle og voldelige gjenger og de som eventuelt selger våpen til disse tilsynelatende aldri blir tatt.

 

Merkelig prioritering? Eller?

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Sitat

– Det er alt fra samlere som har hatt en genuin interesse, til kriminelle, der vi ikke kan slå fast motivasjonen for å skaffe våpen, sier Worpvik.

 

Ikke for å bagatellisere dette, men dersom de hadde tatt ransmenn, narkosmuglere, gjengmedlemmer e.l., så ville de kanskje sagt det? Eller kan det være at de som allerede driver med "grenseoverskridende kriminalitet" ikke kjøper sine våpen her i landet? Så langt virker det mest som dette ikke er folk som involvert i annet lovbryteri enn ulovlig innehav av våpen. Politiets teorier om lekkasjer fra lovlige samlere og forhandlere til terrorister og voldelige kriminelle gjenstår vel å bevise.

Link to comment
Share on other sites

Hele pressekonferansen bar preg av å være et oppkok av tynn spikersuppe.

På den annen side så må det jo virke betryggende på befolkningen at det tas aksjon på ulovlig våpen innehav. 

Det kan jo hende at de har en annen "Bonanza" gående i det stille - som tar for seg organisert kriminalitet og gjenger?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Synes det er glimrende at de blir tatt. På lik linje med andre kjeltringer bedriver en kriminalitet når en ikke følger loven.

Nei, det er faktisk store etiske og morale forskjeller på om du bryter en lov eller en annen.

 

Hvis du virkelig mener at drap og andre former for voldelige lovbrudd er helt likestilt med å fylle kjelleren med klenodier fra andre verdenskrig så håper jeg du tar deg litt mer tid til å reflektere over akkurat det.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Om du fyller kjelleren med ulovligheter fra andre verdenskrig eller andre ulovligheter kan være det samme det er uansett ulovlig. Og jeg synes det er bra at kriminelle blir tatt uavhengig av hvilken form for kriminalitet de bedriver.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det rare er vel at de stort sett unnlater å snakke om elefanten(e) i rommet.. 

 

Politiets «tilknytning» til enkelte av disse sakene er nok ikke helt samstemt med «noen få» lugubre tjenestemenn. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, klabbogbabb skrev:

Hvis du virkelig mener at drap og andre former for voldelige lovbrudd er helt likestilt med å fylle kjelleren med klenodier fra andre verdenskrig så håper jeg du tar deg litt mer tid til å reflektere over akkurat det.

Det er vel ingen fornuftige som mener at disse lovbrudd er likestilt. Men tross det liker jeg meget godt at politiet tar også andre mindre alvorlige lovbrudd som biltyveri, lommetyveri og innbrudd i skytterlag sine klubbhus. I dette tilfellet mener jeg at det er ganske alvorlig kriminalitet når ansatte i forsvar og politi misbruker sine stillinger til underslag. Det finnes regler for våpensamling, og jeg synes alle som vil samle våpen skal følge disse reglene. I motsatt fall synes jeg de skal straffes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det finnes regler for våpensamling, og jeg synes alle som vil samle våpen skal følge disse reglene. I motsatt fall synes jeg de skal straffes.

 

Det kan vi alle være enig i, men det er mange som samler våpen uten å være medlem av samlerforeninger.

De får nok ikke registrerte våpen, og er avhengig av mer eller mindre deaktiverte våpen eller handle på et illegalt marked.

Nå vet vi ikke hvilke kategori samlere som er involvert i denne saken, og det figurerer med to tall for involverte våpen, et tall for beslaglagte våpen, og et tall for ulovlige våpen. Det gjør sakens omfang noe uklar.

I min verden er det nyanser av ulovlighet, underslag/tyveri av våpen fra arbeidsgiver med en klar hensikt om å selge videre for å tjene penger er mye grovere enn å anskaffe et våpen (plombert eller ulovlig) fordi en har stor våpeninteresse. Med det store antall våpen som er involvert i noen av disse sakene er økonomisk vinning et åpenbart motiv. Salg av et så stort antall våpen illegalt er åpenbart alvorlig for samfunnssikkerheten og bør straffes hardt.

Personer som skaffer seg våpen av ren våpeninteresse uten noe tanker om kriminell aktivitet har jeg en viss medfølelse for. Det er for vanskelig å få tillatelse til å samle på våpen i Norge. Ved å lette på kravene vil det bli færre som skaffer illegale våpen.

Nå har vi kun politiets versjon av saken, det blir interessant å se forsvarernes fremstilling, og også å få informasjon om hvilke samlerkategori som er involvert, og i hvilket omfang.

 

Det er uansett for tidlig å dømme våpensamlere kollektivt før det blir kjent hva som er skjedd.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

I det øyeblikket en anskaffer seg et illegalt våpen er man en forbryter og bør straffes for det. Om man er våpeninteressert eller ikke har da ingen ting med saken å gjøre.

Om en skulle dra det dit at vis en er spesielt interessert i noe kan en bryte loven skulle det jo bli merkelige tilstander på mange felt. Som narkotika pedofili osv. 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, HK23E skrev:

Sånn blir det vel gjerne når fakta bør begrenses litt. 

 

Det er klart at en del fakta må begrenses, av hensyn til etterforskningen og de involverte som ikke har rettskraftige dommer mot seg. Likevel ser vi bildene av det politiet viser frem. Vi kan tolke det som et representativt utvalg, i hvilket tilfelle det er noe nytt, men mye gammelt. Mange Luger P-08, Walther P38 og Kongsberg Colt, samt en og annen Mauser C96 og Webley. Flere Stengun og MP40 enn AR15 og HK416. Andre med mer kompetanse enn meg kan sikkert utvide den listen. Mulig det var noen AG3, men jag la ikke merke til dem. Det ble også vist frem bilder av rustne låsrammer og sleider som bevis. Det ble videre opplyst at ca en fjerdedel av det som er beslaglagt er lovlige våpen. Det andre alternativet er at politiet har vist frem "det verste", og resten er skrot...

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Per-S skrev:

Det er uansett for tidlig å dømme våpensamlere kollektivt før det blir kjent hva som er skjedd.

Det er det vel ingen som har gjort, gjør eller kommer til å gjøre. Like lite som norske jegere dømmes kollektivt for det "svenskeskytteren" gjorde.

Godkjente våpensamlere som holder seg til lovverket bidrar til en positiv dokumentasjon av våpenhistorien.

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Per-S skrev:

Det er uansett for tidlig å dømme våpensamlere kollektivt før det blir kjent hva som er skjedd.

 

8 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det er det vel ingen som har gjort, gjør eller kommer til å gjøre.

Si ikke det. Har sett så ymse🤔

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, bardp skrev:

I det øyeblikket en anskaffer seg et illegalt våpen er man en forbryter og bør straffes for det. Om man er våpeninteressert eller ikke har da ingen ting med saken å gjøre.

Det er ingen som har uttalt at man ikke skal straffes. Når det gjelder straffeutmåling så er det noe som heter formildende omstendigheter og noe som heter straffeskjerpende forhold. I andre straffesaker er motivet for lovovertredelsen et tema ved straffeutmåling og det bør det også være i våpensaker. Begreper som forsettlig og uaktsomt er vanlige.

Det er disse forhold vi diskuterer.

I tyverisaker ser vi at gjengangere får strafferabatt når de utfører mange tyverier. I våpensaker har vi sett at mange våpen fører til straffeskjerpelse. Er dette klar logikk.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Per-S skrev:

I tyverisaker ser vi at gjengangere får strafferabatt når de utfører mange tyverier. I våpensaker har vi sett at mange våpen fører til straffeskjerpelse. Er dette klar logikk

Ja strafferabatt for mange tyverier lyder ufornuftig i mine ører. Men straffeskjerpelse for å ha menge ulovlige våpen høres helt fornuftig ut etter mitt skjønn.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Per-S skrev:

I tyverisaker ser vi at gjengangere får strafferabatt når de utfører mange tyverier. I våpensaker har vi sett at mange våpen fører til straffeskjerpelse. Er dette klar logikk.

Det er ikke logisk at mange tyverier gir rabatt. Men det er slik at det er straffeskjerpende å stjele større verdier enn små verdier. Du får mer straff om du stjeler en million enn om du stjeler en femtilapp. Og ja, det bør gi lengre straff å ha 2000 ulovlige våpen enn å ha et. Det bør også gi større straff å ha en fullt brukbar AG3 enn å ha en gammel Krag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Eldhannas skrev:

Det ble videre opplyst at ca en fjerdedel av det som er beslaglagt er lovlige våpen. 

Vil det si våpen som er lovlig eid og oppbevart, eller bare våpen som kan anvendes lovlig i Norge?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Eldhannas said:

 

Det er klart at en del fakta må begrenses, av hensyn til etterforskningen og de involverte som ikke har rettskraftige dommer mot seg. Likevel ser vi bildene av det politiet viser frem. Vi kan tolke det som et representativt utvalg, i hvilket tilfelle det er noe nytt, men mye gammelt. Mange Luger P-08, Walther P38 og Kongsberg Colt, samt en og annen Mauser C96 og Webley. Flere Stengun og MP40 enn AR15 og HK416. Andre med mer kompetanse enn meg kan sikkert utvide den listen. Mulig det var noen AG3, men jag la ikke merke til dem. Det ble også vist frem bilder av rustne låsrammer og sleider som bevis. Det ble videre opplyst at ca en fjerdedel av det som er beslaglagt er lovlige våpen. Det andre alternativet er at politiet har vist frem "det verste", og resten er skrot...

Det er sannsynligvis flere grunner til at fakta bør holdes tilbake, enn av hensyn til etterforskningen. 

 

De har heller ikke vist frem «det verste» (eller «det beste», avhengig av ens eget synspunkt), kun et bittelite utvalg. 

 

Beslagene inneholder relativt greie mengder av ar15/m16/ak47/ak74/aksu/mp5/vz61/uzi/aug/ar10/glock/1911/sig55*/mini14/vz58/desert eagle/etc.

Samt en del beltematede saker og ting, ymse skarpskyttergeværer, og en ganske stor haug av relativt nye «ymse» pistoler/revolvere.

 

Veldig lite av dette har blitt vist frem i offentligheten. 

 

En skulle tro at de ville benyttet anledningen til å vise frem dette i tide og utide. Grunnene til at dette ikke skjer, kan man undres litt over..

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En liten fugl hvisket meg forøvrig i øret at det jobbes intenst i enkelte medier med å grave i disse sakene nå. 

 

Det ville ikke forundre meg om vi plutselig får noen litt mer saftige saker på forsiden snart, der ukulturen innen enkelte instanser belyses nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg kjenner til en av de som er dømt i denne saken, og har kjent vedkommende over flere tiår. Som det har kommet frem i media, er dette folk som har en fortid som "samlere" fra slutten av 70 tallet og utover husker jeg det hersket en viss "liberalisme"  hos myndigheter, på begynnelsen av 80 tallet kan jeg huske jeg kjørte Tempo Corvette med HV mauser på ryggen gjennom byen, som medlem av ungdommens heimevern var dette helt normal, ingen gjorde store øyne av en 16 åring med en Mauser...tidene endrer seg, noen mennesker registrerer ikke det, en av hovedmennene i denne saken endret seg ikke...når vi andre registrerte at samfunnet ser på våpen og håndtering av disse er mye mer restriktive, gikk dette hus forbi gjeldene person, han levde videre i samme bobla som på 80 tallet.

Drapene på Hadeland på 80 tallet var begynnelsen på en mer strammere våpenpolitikk som skulle gjøre seg gjeldene seinere. Dette var også spiker`n i kista for HV ungdom som organisasjon.

 

Vedkommende som er dømt i denne saken er absolutt ikke som en kjeltring, snarer tvert om.  Han har uten tvil gjort seg skyldig i brudd på våpenloven med det han har besittet. Kriminell eller kjeltring blir han aldri i mine øyne, han er ett resultat av en svært liberal holdning som var ganske vanlig på 70-80 tallet, han fikk det bare ikke med seg at samfunnet endret seg..

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er gjerne litt kjappe med de store ordene i saker som angår lovbrudd. Det er kjeltringer og kriminelle over en lav sko. Interessen for en sak blir ikke helt den samme dersom vi bare benevner kriminelle som lovbrytere.

I denne saken er det folk som har hatt ansvar for at andre følger loven og har satt seg over den loven de er satt til å håndheve og da har de selvforskyldt fanget offentlighetens interesse.

For den enkelte er det nok karaktervitner som vil kunne si at vedkommende ikke er en kjeltring og det får vi tro dem på. Men at de har begått en kriminell handling komme de ikke bort fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en har vært aktiv i noe som helst lovlig våpenmiljø siden 70tallet og ikke fått med seg sånt småtteri som registreringsplikt, regler om oppbevaring og kjøp og salg og forbud mot heleri og en 3-4 muligheter for å gå ting på stell , da har en virkelig levd i en boble ja....

 

Synes fortsatt det er helt greit at sånt blir slått ned på, enten det er kriminelle, kjernekarer, våpenhandlere, politi, whatever. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ungdommens heimevern kan jo selvfølgelig ha kommet seg etter episoden med Hadelandsdrapene, men på den tiden jeg var med, fikk dette voldsomt etterspill. og jeg regnet med at organisasjonen fikk en slagside som ble vanskelig å rette opp,  nå er dette snart 40 år siden. 

Link to comment
Share on other sites

Hadelandsdrapene fikk liten betydning for HVU. Masse mediastyr en kort periode og det kom en innskjerping av hva HVU skulle drive med, i praksis ble det HV-mauser som eneste våpen og slutt på at ungdom deltok på vanlige øvelser.

Forsvarsminister Torvald Stoltenberg prøvde å legge ned uten å komme noen vei. Tvert om ble aldersgrensen for å kunne være med senket til 16år kort tid etterpå. En fikk være med fra og med det året en fyllte 16 men med den begrensningen at en ikke fikk våpeninstruksjon før fylte 16år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
17 minutes ago, Longshot said:

VGs kampanje er vel et forsøk på å påvirke arbeidet med forskriften. 

Jeg er ikke så sikker på at det er det som er motivet, egentlig. 

 

Tror dette handler mest om å belyse en ukultur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...