Jump to content

Politiet har tatt beslag i over 1800 ulovlige våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

11 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

De færreste av oss vanlige dødelige hadde fått lov å oppbevare våpen i skap på jobben..

 

 

Nå hadde han jo tydeligvis ikke fått lov, og vi vet ikke hva han brukte skapet til. 

Helt ærlig synes jeg VG nå koker veldig tynn spikersuppe av typen "fem av SEX liker gulerot"... 

Link to comment
Share on other sites

Det at en advokat (eller hvem som helst egentlig) har et låsbart sikkerhetsskap eller en brannsafe eller noe lignende på kontoret sitt er da totalt uproblematisk.
Her fremstår både journalister og overordnede som fjollete når de står frem og sier at "huff nei , dette ville vi jo aldri tillatt om vi visste om det".

 

Det er et skap. For å kunne låse ting inn i.

Det i seg selv er totalt uproblematisk.

 

Dersom VG hadde noen indikasjoner på at det faktisk var masse våpen der, er det virkelig noen som tror at fokus hadde vært på skapet da?

Da ville det vært "Lagret ulovlig våpensamling på kontoret" eller noe annet tilsvarende. Det står ikke nevnt med et ord.

 

Her lukter det som at VG har fått med seg at det stod en safe på kontoret, og prøver å lirke ut av folk om det KAN ha vært våpen i safen. Men siden ingenting hittil tyder på at det har vært ulovlig oppbevaring av våpen der, så har de hittil holdt kjeft om akkurat den biten.

Edited by AndersR
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, AndersR said:

 

Dersom VG hadde noen indikasjoner på at det faktisk var masse våpen der, er det virkelig noen som tror at fokus hadde vært på skapet da?

Da ville det vært "Lagret ulovlig våpensamling på kontoret" eller noe annet tilsvarende. Det står ikke nevnt med et ord.

Det eksisterer relativt klare indikasjoner på at det har vært våpen på kontoret, hvis man leser litt mellom linjene i de forskjellige artiklene. 

 

At VG viser litt hensyn i omtalen av dette, burde vel være forståelig for de fleste..

Link to comment
Share on other sites

VG skal selge aviser og klikk.

For meg er det ikke forståelig at de skulle "vise hensyn" ved å la være å nevne noe så sentralt, i en sak som allerede er ganske drøy.

Om målet var å tone det ned for å vise hensyn til noen, så hadde de ikke kjørt på slik de har gjort.

 

 

Tenker jeg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Fikk du lov av politiet og arbeidsgiver eller bare av arbeidsgiver?

 

Kun arbeidsgiver, men jeg hadde adresse på stasjonen uansett. Måtte søke stasjonssjef om godkjenning, og det var ingen problem. Dette var på 90-tallet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, psg-1 said:

 

Kun arbeidsgiver, men jeg hadde adresse på stasjonen uansett. Måtte søke stasjonssjef om godkjenning, og det var ingen problem. Dette var på 90-tallet.

Jeg hadde også mine private håndvåpen på flystasjonen tidlig på 2000-tallet. Lenge siden nå, så husker ikke detaljene, men stasjonssjefen var nok inne i bildet ja. 

Så lenge siden at jeg hadde betydelig færre våpen og kanskje en tilnærming til regelverk som var mer praktisk enn nødvendigvis helt bokstavrett. 

Med langt bedre treningsmuligheter på tjenestested enn hjemme, var det praktisk å ha kortpangene, som på den tiden var kun rørtang og felt-revolver, på stasjonen og jaktvåpen hjemme. 

Nå ble jeg litt usikker på hvilket poeng jeg skulle fram til.. 😀  var vel noe med at siden jeg uansett hadde glock og mp-5 i skapet mitt, så er man i ett miljø der våpen naturlig håndteres og oppbevares, slik at rutiner og barrierer er på plass for å forhindre tap og ulykker, da utgjør ikke mine sivile våpen noen økt risiko. Litt det samme på en politistasjon, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hk skrev:

Samtidig har de et ansvar for hva de velger å selge klikk på.. I dette tilfellet er utfallet en personlig tragedie, og det utløser gjerne litt varsomhet i omtalen av enkelte aspekter.

 

Varsomhet? Synes du det vist noen varsomhet her fra VGs side? Navn, bilde, full sak mot en som naturligvis ikke kan forsvare seg i en sak som overhode ikke trenger disse detaljene. Så skal det liksom være "varsomhet" at de ikke skriver om evt innhold i våpenskapet? 

 

Flott at saken kommer ut, men VG er like fordømt ei klikkhore av en "avis"... 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Alle aviser er «klikkhorer», det er en del av «gamet». 

 

VG bruker nok denne saken som en start, der det vil komme frem mer «sjokkerende» nyheter etterhvert. Hele saksfremstillingen tyder på at det bygges opp til noe større..

Link to comment
Share on other sites

Det handler hverken om å være viktig, eller hva man måtte vite..

 

Det handler om en ukultur som bør frem i lyset, da det er flere skjeletter i skapene enn det de fleste ønsker/evner å tro.

 

Bare for å ha ting på det rene; så er jeg hverken tilknyttet etatene eller mediene. 

Link to comment
Share on other sites

Forsider selger; Papiravisa blir med heim om forsida har sensasjoner, nettutgavene får klikk om drap, mord, kjendiser og sensasjoner ligger klar for «klikk». De som klikker seg inn, bidrar til denne evinnelige  sensasjonshungrige runddansen. Jo flere som klikker og leser disse feilaktige og mangelfulle artiklene, dess flere kommer om noen minutter. Og naive mennesker biter på.

Problemet er at mye av det som skrives, mangler røtter i virkeligheten. De av oss som har vært med ei stund, forstår at sensasjoner jages, intriger skapes. Det er synd, men avisene er ikke så nøye med faktasjekking. Den omtalte saken får nok ei løsning, men den er det ikke sikkert interessant å lage artikkel om. Personlig tragedie uansett.

I dette tilfellet skapes heller konspirasjonsteorier som mangler sidestykke. Noen har nok altfor lite vettugt å fylle tida si med. Mange det «klikker for», kanskje i flere sammenhenger...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en ny sak om en person med "en stor forkjærlighet for våpen og våpentekniske ting", som har en del "ikke-forskriftsmessig" ervervede våpen:

 

https://www.nrk.no/telemark/politiaksjon-etter-vapenfunn-i-bamble-1.14760383

 

Legg merke til denne uttalelsen: "Politiet har ikke grunn til å tro at mannen har vært til fare for naboer eller andre".

 

Kanskje i motsetning til en god del "kjenninger" av politiet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble stille om disse to sakene. Kanskje forholder det seg slik som det går fram av artikkene, de impliserte har "stor forkjærlighet for våpen", men ikke kommet gjennom nåløyet for å bli registrerte samlere. Samleområdet "dynamitt med fenghetter" er forresten rimelig smalt.

 

Det er flere fra de samme områdene som kanskje heller ikke følger alle regler for våpenoppbevaring:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/pst-sjefen-oppbevarte-vapen-ulovlig-i-flere-ar/71767199

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

" Sjøvold erkjenner at han kan ha gjort «noen mindre formalfeil» i saken".

 

Der er Sjøvold og jeg helt enige. Dette er egentlig en fillesak, og ikke noe (resten av) politiet bør bruke ressurser på å etterforske. I motsetning til ganske mange andre dødsbo, har ikke det vært noen fare for at disse våpna kunne kommet på avveie.

 

  -  meeeen, så er det det da, at hvis noen av oss "alminnelige dødelige" hadde gjort noe slikt, hadde det blitt bot/betinget - /ubetinget fengsel, og, i beste fall tilbakekalling av våpenkort (så vi kunne selge våpna sjøl). I verste fall inndragning av hele beholdninga. De av oss som driver med jakt og konkurranseskyting, ville kanskje funnet at hardangersøm kunne duge som alternativ, når vi var utelukket fra våre fritidsaktiviteter.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Interessant hvordan en toppleder i Politiet bagatelliserer en feil som hans egen etat nådeløst forfølger ovenfor sivile våpeneiere, der man vanligvis vil miste retten til å inneha våpen og alle ringvirkninger det vil ha for hobby og livskvalitet. 

 

Edit: Jegermeistern skrev det vel både bedre og noen millisekund raskere

Edited by psAico
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dagens ord:
Presedens.

 

Hvis dette glir helt fint igjennom som en "mindre formalfeil" og konklusjonen blir en liten pekefinger og "ikke gjør det igjen", vil det skape en problematisk presedens for bortimot absolutt alle andre saker hvor folk oppbevarer våpen de ikke burde hatt. De kan bare henvise til denne saken og si at "det kan ha blitt gjort noen mindre formalfeil" og forvente å slippe unna med en lett advarsel.

 

Derfor MÅ spesialenheten ta denne saken på største alvor. For alternativet kan bli svært lite ønskelig sett fra politiets side.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AndersR said:

Presedens

Første spørsmål jeg stiller meg, er om offentligheten får tilstrekkelig innsyn til at det blir noen reel presedens. 

 

10 minutes ago, AndersR said:

De kan bare henvise til denne saken og si at "det kan ha blitt gjort noen mindre formalfeil" og forvente å slippe unna med en lett advarsel.

Kan vi forvente noen som helst rettigheter i en forvaltningssak? Jeg har inntrykk av at dette er vanskelig nok i dag. Med den nye våpenloven som understreker at samfunnsikkerhet er viktigere enn våpeneieres rettssikkerhet, blir det neppe enklere å henvise til en PST-sjef som muligens slapp billig unna

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg har flere ganger kommet over jegere og skyttere som har oppbevart lovlige våpen i våpenskap for familiemedlemmer som ikke er registrert på husstanden, fks mens sønnen studerer i utlandet eller gjennomfører militærtjeneste. Dette har blitt løst med veiledning og advarsel. Det samme gjelder oppbevaring av mindre mengder ammunisjon utenfor låst skap. Dette er også gjeldende rutiner ved hjemmebesøk i forvaltingssporet. Husk at våpenloven til dels er forvaltning, og at det er mulig å bøye reglene bittelitt for å gi forvaltningen et menneskelig ansikt.

 

Våpenloven har samme aktsomhetskrav som veitrafikkloven. I praksis betyr det at skjer det noe galt er det din skyld. Kan alle her inne med hånden på hjertet si at de aldri har glemt en pakke med 22.lr i en bag eller aldri funnet en skarp 22.lr patron i en bukselomme etter trening, jakt eller stevne? Vi skal som våpeneiere følge loven, men jeg håper at den som mot formodning finner en 22.lr patron som kan ha rullet inn under skapet mitt utviser mer konduite en enkelte i denne tråden..

Edited by skog
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@skog det er vel det som egentlig sies her. 

De aller fleste, både bilførere og våpeneiere, gjør små bevisste eller ubevisste feil fordi man er uoppmerksom eller ikke vet bedre, eller fordi en liten "spansk en" kan være ett lettvint alternativ til en ellers omstendelig og upraktisk prosess. Felles for de fleste av oss er vel at vi er ansvarlige og ansvarsbevisste mennesker som bruker sunn fornuft, slik at selv de gangene ikke alt går etter boka, er det fokus på sikkerhet, og sjelden noen fare for oss selv eller andre.

Det vi noen ganger hører om her på forumet og i media, er forvaltningsvedtak, tiltaler og tiltak som virker helt uproposjonale ifht. den feil (eller mistanke om sådan) som egentlig er begått. Sett ifht. til disse sakene får PST-sjefens bagatellisering det til å fremstå som vi opererer med doble standarder, eller at regelverket ikke praktiseres etter intensjonen til oppdragsgiveren.

Jeg håper du har rett i at de sakene vi hører mest om er unntakene, og at "det menneskelige ansiktet" er normalen. 

Jeg er forøvrig litt glad for at en toppleder i Politiet står frem å bagatelliserer dette, og er enig med @Skjøttarstuggun dette var en liten sak i utgangspunktet, og bitteliten nå som det er et avsluttet forhold som ligger tilbake i tid. Det virker lite formålstjenlig å straffeforfølge dette, men det viktigste er at han blir behandlet likt som alle andre i tilsvarende situasjon. Og det bør selvsagt vurderes er om han kan ha tillit som toppleder i politiet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Rausheim skrev:

Om dette faktisk bare "slider unna" så vil jo advokaten i neste sak der noen vanlige folk mister våpna sine under lignende omstendigheter, ha en field day uten sidestykke.

 

Vel, ny lov og ny forskrift nuller ut endel presedens så jeg ville ikke satt penger på det. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAX5OV/vg-avsloerer-pst-sjefen-oppbevarte-vaapen-ulovlig-i-flere-aar?utm_source=inline-teaser&utm_content=EWXQv5

 

Her er det noe som skurrer...   ikke husker han Hva slags våpen, ikke husker han antallet våpen, eller om den avdøde losjebroren hadde registrert våpnene ...(men, "mener å huske" at der lå ett våpenkort i kofferten...)  Om våpnenet var lovlig registrert på den avdøde eieren ; Hvorfor ble ikke da bare våpnene solgt eller levert inn...? Og hvorfor var det nødvendig å "gjemme bort" disse "inntil det kom ett nytt ammnesti"...? 

Og, "en vennetjeneste" ... hva ligger egentlig i det...?   Forøvrig opplyser famillien til avdøde at våpenet ble "innlevert til Politiet"...!

I og med at  det ulovlige våpeninnehavet ble nullet ut ved våpenammenesti, kan han nok ikke straffes for dette, uansett.  Men, det blir spennende å se hvilke andre lover og regler og instrukser de finner at han har forbrudt seg mot. 

Link to comment
Share on other sites

Jo. Og så er det vel slik at om en politimann oppbevarer våpen i et våpenskap, evt. også inne på politihuset, så er jo lovgivers intensjon om å hindre at våpen benyttes til kriminalitet allerede oppfylt. Skulle ønske man holdt fokus på hva man ønsker å oppnå ved lovene, fremfor å fintolke hva som står i teksten... 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Uff nei, slikt gir jo ikke "klikk" og løssalg!

 

(Av og til kan man jo lure på hva som ville hendt, hvis landets største mediehus hadde brukt litt ressurser på å vise de positive sidene ved våpen, til jakt, konkurranse, rekreasjon, samling, eller rett og slett å glede seg over tidligere tiders gode håndverk).

Link to comment
Share on other sites

Mjooo, og var det NRK (eller avisene?) som laget en god reportasje om pistolskyting for litt siden? Og Kjell Kristian Rikes "arvegods", Landsstevne-reportasjene, blir jo stadig bedre.

 

Men det er likevel et stykke igjen før massemedia behandler skytevåpen på samme måte som andre redskaper, som hammer, tang og gressklipper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, DanielV skrev:

Er ikkje heile greia med våpenamnesti at ein kan kvitte seg med svin på skogen utan spørsmål?

Jo, når det gjelder brudd på Våpenlova, alt annet, slik som feks underslag av innlevert einedel dekkes ikke.(Om man skal tro familien til tidligere eier.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva amnestiet har som grunnprinsipper; nå som tabloidene har fått tak i denne informasjonen vil de spise fyren og etaten levende dersom det ikke tas et oppgjør med dette.

Ingenting gjør tabloidene mer lykkelig enn å kunne kjøre hard kritikk mot politiet. Og det vet politiet. Så de har ikke noe annet valg, for om dette ikke blir tatt hånd om er helvete løs. Her kan det i ytterste konsekvens bli nødvendig for dem å ofre sjefen for å få kontroll på situasjonen, og for å fremstå som noenlunde troverdige blant befolkningen.

 

Jeg tror ikke dette vil svekke tilliten til nye amnestier nevneverdig blant folk flest.

Link to comment
Share on other sites

De har nok en kilde innad i Politiet. Hans/hennes motiv for å "varsle" er jo uvisst. Kanskje ønsker vedkommende genuint å rydde opp i div grums... eller så har vedkommende noe uoppgjordt med sjefen... hvem vet... "Noen" har ihvertfall visst om dette og lekket til  media.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, rhb said:

De har nok en kilde innad i Politiet. Hans/hennes motiv for å "varsle" er jo uvisst. Kanskje ønsker vedkommende genuint å rydde opp i div grums... eller så har vedkommende noe uoppgjordt med sjefen... hvem vet... "Noen" har ihvertfall visst om dette og lekket til  media.

I en del tilfeller, så er det grunn til å tro at det er mer enn bare informasjon som har lekket ut. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Til VG og Dagbladets forsvar har de det siste året laget mye bra om/rundt jakt.

 

12 timer siden, Jegermeistern skrev:

Mjooo, og var det NRK (eller avisene?) som laget en god reportasje om pistolskyting for litt siden? Og Kjell Kristian Rikes "arvegods", Landsstevne-reportasjene, blir jo stadig bedre.

 

Men det er likevel et stykke igjen før massemedia behandler skytevåpen på samme måte som andre redskaper, som hammer, tang og gressklipper.

 

I tillegg kjører NRK "Nak og æd", I jegeren gryte nesten hver dag for tiden. 

Ta det for hva det er. Jeg finner det underholdende til tider. Ligger flere episoder på NRK arkiv. Alt fra bekasin, til Afrika 👍

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg oppbevart et våpen fra et dødsbo i påvente av å kunne søke på det selv,og den formelle delen her består faktisk kun i å ta en telefon til våpenkontoret og opplyse om det,så er alt greit.

Da står det registrert som oppbevart,og du vil få en påminnelse om når du må få inn søknaden,eller avlevere det.

Dette bør faktisk en politimester greie å få til.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...