Jump to content

Tips til ladeutstyr


Kvernhuselva

Recommended Posts

Nei, har virkerlig aldri knekt en utstøterstang. Ikke engang på Berdan. Da går bare utstøterstangen opp gjennom toppen. Dunker den ned igjen og strammer, og så videre med lading.

 

12 minutter siden, Per-S skrev:

Utstøter i Lee dier fungerer, men for en nybegynner er de mer fiklete å justere enn de fleste andre fabrikater. Tilgangen på utstøterpinner er også bedre for RCBS, Lyman osv i lokale butikker.

 

Og skjønner ikke hvordan de skal være vanskelig for en nybegynner. Om noe så skulle de være enklere. Det er jo ingenting som skal justeres.

Link to comment
Share on other sites

lee utstøterpinner får du i 10 pakk, så 0 problem.


Justeringen er nøkkelen, for hardt og du knekker de, for mykt og de går opp når de ikke skal, jeg har fastnøkler tommer, og en skiftenøkkel på laderommet, har ganske god gefeeeel etterhvert. 

Bruker dog 10stk dillon pinner, per 1 lee. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, aps skrev:

har ganske god gefeeeel etterhvert

 

Og det har du fått etter å ha plundret med Lee systemet flere ganger.

Litt ulik overflatefinhet og litt ujevne gjenger er også noe som gjør reproduserbarheten dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Snodige greier @Per-S. Du må virkelig ha hatt noen vonde opplevelser med Lee siden misnøyen tydeligvis sitter dypt ;-)

 

Personlig har jeg etter en kjapp opptelling 5 forskjellige Lee presser liggende i boden som brukes sammen med andre. Lee er vel egentlig de jeg bruker mest. Har enda til gode å ha noe trøbbel overhode.

Men man blir vel flink på det man øver på, så bruker jeg Lee mest så kan jeg sikkert den best. Og kanskje motsatt for deg?

Er forresten i prosessen med å kjøpe inn en Dillon 550 eller 650 som erstatte en Lee Pro 1000 for 9mm produksjon for IPSC. På det tidspunktet blir Lee Pro 1000 konvertert til Cowboyladninger i stedet.

Og neste gang jeg skal til USA legger jeg muligens en Hornady Lock-N-Load Iron Press eller en RCBS Rock Chucker Supreme Singe Stage Press i kofferten. De for dyre i Norge synes jeg, så det får vente til neste tur over dammen. Har ingen hast :-)

Link to comment
Share on other sites

Berdanhetter er fy... 😔 

90% av mitt ladeutstyr er LEE, mye pga pris, for min del så er det hobby, ikke "show n tell" på lokalet... Brukervennligheten synes jeg ikke det er noe å utsette på, men når det skal sies, LEE sitt utstyr må settes opp slik det er tenkt... Og slik det er beskrevet... Ellers får man maaange rare tics og underfundigheter som tilslutt leder til hideverk og bannskap... Men jeg låste dør, dempet belysningen, og retta brillene, og med varsomt blikk i dempet belysning leste jeg instruksjonene... Både på dier og krutt mål... Ikke minst tennhetteisetteren til Turret pressa... Og jaggu f... virka dævelskapet etterpå... Og det har for min del heller ikke sklidd ut... Har ekstra Turret er med dier oppsatt ferdig... Bare å fylle opp forbruksmateriell og kjøre på... Såpass 'automatisert" at det føles effektivt og produserende, men allikevel såpass kontrollert og oversiktlig at jeg ikke har kontroll på hva jeg driver med... Bruker krutt med høy fyllingsgraden i hylsa, og anerkjente ladedata, så kan de som ønsker eksperimentere.. 😉 Lykke til i jakten på en spennende aktivitet... Hold oss oppdatert på hva du ender opp med.... 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off topic men fortsatt lade relevant..... Eg vurderer å begynne å lade etter høstjakten. Før jakten trener eg en del og det går en del av billig ammoen som xxl selger fiocci 308.w 147grs ( https://www.xxl.no/fiocchi-308-win-147-fmj-helmantel/p/1147059_1_style ). Eg tenker at det er lurt å spare på tom hylsene mine så kan jeg bruke dem når eg begynner med hjemmelading til vinteren, er noen her som har erfaring med de hylsene, er de brukanes?

Link to comment
Share on other sites

Eg lade ikkje så mykje men er fornøgd med lee classic cast utan brech loock, eg likar ikkje brech loock. Brukar collet diene i 6,5x55 og 222 synes da fungerer greit. Har dillon balansevekt, viss du ikkje skyt så alvorleg mykje kan du berre vega alle ladningar, då treng du ikkje tenka på kruttmål. Lee har 3 festepunkt på pressa RCBS hadde berre to før, men kan ha blitt forandra, synes eg husker nokon var litt missfornøgd med da. Setta tennhetter kan vera ett styr, men for 222 set eg dei berre med pressa. Da fungere bra. Er med da som følg med når ein kjøper ho. Spar heller litt lengre og kjøp noko skikkelig med ein gong, vil verkelig andbefala pressa eg har. Eg gjekk denne vegen her: lee loader (bankeutstyret) lee C pressa, lee classic cast med brech loock og til slutt den eg framleis har, snakk om omvei!

Link to comment
Share on other sites

For og få ut tennhetter så brukar eg Lee universal decaping die, den er super. Dersom du då er i da aller minste tvil om hylsene er skitne så skal dei vaskast før vidare bearbeiding. Så da hender hos meg at da blir vasking to gonger. Fyrst denne og så etter heilpressing. Sån generelt vill eg andbefala skikkeleg utstyr men så få duppeditter som muleg. Vask i ein bakebolle ( du ikkje brukar til mat) tørk på ett spikarbrett. Lee sitt trimverktøy er billigt og tar liten plass heilt ok, da med vekt nemde eg i forrige innlegg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, can said:

minste tvil om hylsene er skitne skal dei vaskast

 

Kjenner jeg blir matt bare av tanken.

Det er selvsagt den foretrukne fremgangsmåten, men jeg gidder rett og slett ikke.

Hylser skutt i eget kammer (som alle hylsene mine er) går rett i collet'n, prime, krutt, kule, pang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...