Jump to content

Tips til ladeutstyr


Kvernhuselva

Recommended Posts

Brownells har tilbud denne veka på ladepakkar.

Eg har absolutt ingen erfaring med heimeladning. Men har lyst til og begynne med det. Ventar på å få låne ladeboka på biblioteket.

Nokon som har tips om der er ein pakke frå Brownells denne veka, som ein nybyrjar bør slå til på?

 

Link to comment
Share on other sites

Selv kjøpte jeg RCBS ROCK CHUCKER SUPREME MASTER KIT for halvannet år siden, og er godt fornøyd med den. Har kjøpt til endel utstyr i ettertid, så det har rundet 10 lapper og litt til. Har ladet mye og hatt stor glede av det. Det som står på ønskelista neste gang er en  kronograf, så ikke tro at du klarer å stoppe på 4199,- dersom du blir hekta 🤑

Link to comment
Share on other sites

Det blir et spørsmål om ambisjoner, volum, økonomi og plass. 

Hvis du ikke skal lade så mye, ikke har mulighet for skikkelig benk og ikke vil bruke for mye penger, er håndpressa til Lee faktisk helt grei, særlig sammen med Lee collet die. Men den er nærmest ubrukelig til helpressing. Jeg bruker min mye, selv om jeg har 3 fastmonterte presser.

https://www.brownells.no/Lee-BREECH-LOCK-HAND-PRESS-KIT-LEE-PRECISION-749013749

 

Legg til et collet die sett, en kruttvekt og bruk kun hylser fra eget kammer- hjemmelading på billigsalg, og hele skiten får plass i en skoeske.

 

Link to comment
Share on other sites

Ambisjonane er jo alltid store, 🙄 

Eg har nokk plass. Dersom eg virkeligt vill, kan eg sikkert ofre 20 kvadratmeter til laderom. Og fleire smårom som kan disponerast. Benk snikrar eg sjølv. 

Så akkuratt plassbesparing er ikkje den viktigaste faktoren.

 

Prisen på utstyret derimot, er fortida viktigare. Eg kan ikkje tillate meg att tusenlappane fær som ein måkeflokk bortover sjøen,💸💸  på ei stund.

Sjølv om eg hatar billigt sarv, og ønsker utstyr av kvalitet som innbyr til brukarglede, så er det heller slik att eg i dette tilfellet skall prøve med rimeligt utstyr i starten.  

 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt RCBS Supreme Master Reloading Kit i mer enn 20 år, og er godt fornøyd med kvaliteten på dette settet. Jeg lader 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06 i moderate kvanta til trening og jakt.

 

Kronograf er både en kjekk og svært nyttig ting å ha, og den behøver ikke koste all verden. Hvis du ikke har tilgang til en på skytebanen eller får lånt en, pleier Jaktdepotet å ha et greit utvalg.   

 

(Du sliter ikke ut et RCBS-sett, så en måte å holde kostnadene nede kan være å dele investeringen og bruken med en jaktkompis eller to.)

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for masse svar. Alt blir tatt i betrakning. 👍

Kronograf vil bli vurdert etterkvart. Vil jo ogso tru der er mulighet for og låne, som du sei.

 

Ser att dersom enn vill ha noko slikt som i linken under, så er det fleire tusenlappar enn vill spare på å handle nå.

Er det fornuftigt? Framfor og kjøpe Lee?

Målsetninga er jo att all ammoen som går igjennom børsene mine skall ladast sjølv. Nå er eg rimeligt fersk, men ser for meg att fram til hausten skall eg ha brent av 6-700 skudd. 

Og har ein først utstyr så ladar enn vell gjerne for andre også, kanskje..

https://www.brownells.no/TURRET-DEUXE-RELOADING-KIT-Turret-Deluxe-Reloading-Kit-RCBS-749015675

 

 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Har vært noen tråder om dette før, og meningene om enstasjons- vs. flerstasjonspresse/karusell i oppstartsfasen er delte.....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

Du sliter ikke ut et RCBS-sett

Nei, dessverre ikke. Jeg synes Rock-chucker-pressa er såpass dårlig designet at jeg vurderer å senke den på dypt vann. 

 

@Kvernhuselva: Kjenner ikke til den pressa, men jeg vil anbefale å starte med en vanlig O-presse. Hvis pris er en faktor kan du vanskelig gå feil med Lee. Classic Cast-pressa i stål vil vare ut livet (og mer). En alu-presse klarer du kanskje å slite ut, men du skal jobbe ganske hardt. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kvernhuselva skrev:

Og har ein først utstyr så ladar enn vell gjerne for andre også, kanskje..

https://www.brownells.no/TURRET-DEUXE-RELOADING-KIT-Turret-Deluxe-Reloading-Kit-RCBS-749015675

 

 

Om det er vanlig å lade for andre, vet jeg ikke. jeg skulle ihvertfall ha veldig god kjennskap til personen og dennes ladepraksis før jeg tok imot ammo fra en annen.

Den enstasjonspressa jeg linket til tar glatt unna det kvantum du nevner til deg selv og mer til. Prosessen er veldig oversiktlig på en sånn presse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er som alltid mengder av ulike meninger og preferanser, og dersom en våger å opponere mot bastionene her inne så må en regne med bråk 😱. Uansett, mitt råd er likevel å kjøpe noe som er velprøvd, tilgjengelig og innenfor en overkommelig pris. Enstasjonspresser fra både Lee og RCBS er etter mitt skjønn godt egnet til oss hobbyladere, og mindre egnet som moring på havets bunn 😂 

Dersom du har interesse av det, så får du en rimelig god oversikt for eksempel i videoen under. (PS: husk at endel av disse på youtube er sponset)

Ønsker deg lykke til med en alldeles kjempefin hobby, hvor man kan fordype seg nærmest i det uendelige.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det første du må fortelle om du vil ha brukbare råd er hva du skal lade til. Både våpen, patrontyper, bruksområde og antall.

Antallet du skal lade finner du ved å tredoble det du tror du kommer til å lade.

Så er spørsmålet om det er pistol eller rifle.

Jaktammunisjon eller konkurranse.

Grove patroner eller mer normale.

Svartkruttpatroner eller røyksvakt.

Uansett så bør du starte med en enstasjonspresse, om du senere velger å kjøpe turretpresse så trenger du alltid en enstasjonspresse, så kjøp en som varer livet ut med en gang, ikke kjøp billig dritt.

Som Erlend Meyer skrev er Lee Classic cast et godt valg, solid presse til akseptabel pris. Den er stor nok til det meste, men blir kanskje litt liten for de aller lengste riflepatronene. Med grove svarkrutpatroner må du ha en presse med utskiftbar gjengedel i pressen for å få inn de største diesettene.

Samme med kruttmål, kjøp et som varer, Lyman, RCBS, Redding og Forster har jeg god erfaring med, Lee er ofte i spinkleste laget.

Die sett finnes også i flere prisleier som gjenspeiler kvalitet. Redding med full sizer og bushing er på topp både kvalitetsmessig og prismessig. For å forsvare den investeringen skal du ha behov for kvalitetsammunisjon. Lee set er mye billigere, og fungerer for de fleste helt utmerket, neck sizeren til Lee er både billig og god.

Håndhold hette isetter er nesten nødvendig, Lee er ikke brukbar, men Lyman og RCBS er OK.

De fleste balansevektene er OK, og vil vare livet ut med forsiktig bruk. 

Så mitt råd er å kjøpe noe som vil vare, Lee er billig, men ikke alltid av de mest robuste.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg synes Rock-chucker-pressa er såpass dårlig designet at jeg vurderer å senke den på dypt vann. 

Jeg har brukt min i >30 år og sikkert ladet > 100 000 skudd på den. Den begynner faktisk å bli bittelitt slarkete. Men lader ennå ammo som går greit nok.

Tennhetteisetting, og ikke minst hvor brukte hetter havner er helt idiotisk på min gamle. Dette er vesentlig forbedret på de nye. Jeg tar ut hetter med støvsugeren ved siden av meg, og sette i hetter gjør jeg med en håndholdt dings, også RCBS, Den har faktisk holdt godt, selv om plastikkbrettene til hetter går til H... etter noen år.

Jeg hadde ei Lee (Challenger) før denne, oog den gav jeg bort til en kamerat, som ikke hadde råd til presse. Jeg var så lei av driten at faen i helvete... Dette var vel i -89, så de har sikkert også forbedret.

 

Idag lader jeg 80% av volumet (all 6.5x55) på en Dillon 650XL, og lager da 1500 patroner på en kveld - det er temmelig behagelig.

 

 

Jeg blir ofte spurt om dette, og jeg har sett en del på ladepresser, og min anbefaling til begynnere er uten tvil RCBS-settet. Da med en håndholdt hetteisetter (hetteisettingen suger på alle enstasjonspresser) Pressene er forresten ikke så forskjellige, men alt det andre er så endeløst dårlig hos Lee - styr iallefall unna diene deres, om ikke poenget er å skryte av hvor billig det er.

Dier: Redding > Forster > Hornady, RCBS > Lyman >> Lee, Dog lenge siden jeg har hatt Lee, og erfaringen begrenser seg til å hjelpe folk igang med å lade.

 

Sitat

Lee er ofte i spinkleste laget

Kruttmålet tl Lee er bra. Dvs. det virker bra. Det er noe billig tjafs byggemessig.

 

Sitat

De fleste balansevektene er OK

Lee sin er direkte farlig. Det er alt for lett å veie helt feil på den.

 

Sitat

Håndhold hette isetter er nesten nødvendig, Lee er ikke brukbar, men Lyman og RCBS er OK.

Agreed,

 

Sitat

Redding med full sizer og bushing er på topp både kvalitetsmessig og prismessig. For å forsvare den investeringen skal du ha behov fo

Egentlig ikke, samtidig som alle vil ha kvalitetsammunisjon. Kjøper du Redding har du det beste, og den varer evig. "Quality is not expensive, it is priceless" - du slipper mye irritasjon og frustrasjon, og spekulering på om du skulle hatt noe bedre. Men ja, de kjipe virker også. (Nå kommer Lee mafian snart med Collett... De er faktisk ivrigere enn CZ-mafian)

 

Sitat

Lee er billig, men ikke alltid av de mest robuste

En kjenning anbefalte Lee her en dag, på Kammeret eller FB, hans Lee varte i 10 år, så bra var den... Min RCBS er super etter 30, og jeg lader mer på et år enn han gjorde på de 10.

 

Sitat

Uansett så bør du starte med en enstasjonspresse, om du senere velger å kjøpe turretpresse så trenger du alltid en enstasjonspresse, 

Enig, du trenger uansett ei enstasjonspresse. "Trenger" ikke, men det er mye greiere til mye selv om man har roterende presse, om an da ikke lader kun et kaliber og bare det. Men, til pistolpatroner er det meningsløst med enstasjons etter min erfaring, om du ikke skyter veldig lite.  Jeg finner ut etter litt trening, at skillet i når det er (mye) enklere/ raskere å bruke turret vs enstasjons, er ved kanskje 3-5000 patroner i året (av en sort). En skal huske at turretpressa er stor og tar plass, er dyr, må justeres, settes opp, gjøres klar før hver batch - du skal faktisk lade litt før det er noe stort poeng.

 

Sitat

Om det er vanlig å lade for andre, vet jeg ikke

Det er helt vanlig, jeg kjenner mange som lader 1000-vis av skudd for andre, og jeg kjenner flere som får alt ladet av andre, og jeg har ladet for andre mange ganger. Men det er nok ikke noe man begynner med når man begynner.

 

12 skudd på 300m.

IMG_1524.jpeg.ddad3d3f16435484df90d96aff091cd8.jpeg

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, M67 skrev:

dårlig hos Lee - styr iallefall unna diene deres,

Lee har nok forbedret die settene noe, avhengig av patron kan de faktisk være helt OK.

Jeg foretrekker andre, men jeg har endt opp med en 6-7 die set fra Lee som er OK. Men mange av dem er for svartkruttvåpen der toleransene i våpenets kammer ikke alltid er i forhold til dagens standard. Litt avvik i die settet betyr ikke så mye så lenge de ikke er for trange.

Lee kruttmål har jeg brukt en del, disk målet fungerer OK, men er plastræl. et av de andre jeg har kaster innimellom en ladning som avviker for mye, derfor er jeg ikke komfortabel med å anbefale Lee.

Link to comment
Share on other sites

Lee sitt utstyr holder i massevis for meg som lader noen hundre patroner i året. Nå etter 5-6 år med lading for to kalibre har jeg begynt å se etter andre løsninger på noe, men det er mest fordi jeg har to nye kalibre på tur i posten.

 

Lee sitt utstyr er godt egnet til å komme igang med ladning.

Bortsett fra vekta da. Den ble jeg aldri fortrolig med.

Heller ikke "Perfect Powder Measure" ble brukt mer en en håndfull ganger, altfor mye lugging på N140 og grovere.

 

Jeg hører vel til i Colletmafiaen, syns den er perfekt til mitt bruk.

Så da spørs det hva TS har tenkt å lade, både av mengde og kalibre.

Er det snakk om flere tusen 6.5x55 så er seksånhalvmafiaen godt representert  hær :-)

 

Skal det lades for langhold eller BR så finnes det sikkert mafia for det også.

 

Jeg lader mitt på en Lee classic turret med Lee dier og Auto-drum powder measure montert på hver sin turretskive for hvert kaliber.

 

Edited by nof
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

 kommer Lee mafian snart med Collet

Du kødder ikke ustraffet med oss altså!!

Lee Collet i en Forster Co-Ax så er blasfemien total.

Det verste er..... at det funker.

 

Jeg har en Lee Karusell av noe slag. Husker ikke hva den heter.

Bruker den uten indekseringspinne, altså som enstasjons.

Det som er greit med den er at man veldig enkelt kan bytte mellom kalibre. Alle diene sitter i en felles holder som det er bare å vri litt og løfte ut for så å sette inn en ny til neste kaliber.

 

Jeg skal forsøke å bruke den som karusell snart, en dag jeg blir drittlei av å lade enstasjons, igjen.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar ei Lee turret på same måten.  Presse eit par hundrede hylser og så vri plata og sette kuler i eit par hundrede hylser er ikkje noko problem.  Det er jo alt det dillet mellom med pussing og måling og trimming som tek tid, og det hjelp vel ikkje ein karusell deg med.

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

Lee har en liten søt enstasjons som er på tur til meg som jeg håper skal komplettere turreten.

Tenkte å den bruke til trimming, hetteutstøtning og kulesizing (støpte blykuler).

Jeg satte inn indekseringa i vinter.

Men turetten har tjent meg godt som den er inntil nå.

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lee Collet i en Forster Co-Ax så er blasfemien total.

Lee Collet fungerer utmerket når den fungerer. Når den ikke gjør det begynner nybegynnere å fikse problemer som ikke skulle oppstått,med tulleting som "Lee Factory Crimp die".

Etter min mening er Collet dia ikke egnet for nybegynnere. Både fordi den må justeres på en mye mer "ullen" måte enn vanlige dier, og fordi den mandrellen er så unøyaktig laget. Noen er tynne og noen er tykke, og noen må reduseres i tykkelse før de virker - etter uendelig frustrasjon om brukeren er fersk. Tilpasser du din egen (og fjerner grader/ kanter i klem-delen...) blir det helt perfekt, men ikke alle er der.

 

På mange måter er den ideelle nybegynner-dia Reddings "bushing neck sizer", skal du f.eks. lade 6.5x55, så setter du i en .292 eller .293 (om lapua eller norma hylser, hardt eller løst kulehold) og kjører. De er nøyaktige, og det vil nesten aldri oppstå problemer. Ja den er dyr, men den er smooth, og evigvarende. Og krever ingen justering.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

pussing og måling og trimming som tek tid, og det hjelp vel ikkje ein karusell deg med.

hva er pussing og måling? Trimming vet jeg hva er, og har en Crow "Perfect trimmer" til det - tar vel nesten ei hylse i sekundet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Når den ikke gjør det begynner nybegynnere å fikse problemer som ikke skulle oppstått

 

Jeg har ikke hatt noe problem med de 3 forskjellige diene mine, men man ser jo på prisen at det kan oppstå noe.

Jeg polerte mandrelen i 6,5-dia, men den funket før det også. Husker helt ærlig ikke hvorfor jeg gjorde det.

Er ikke så oppdatert på dyre dier egentlig, men er necksizern fra Redding også smørefri?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Per-S skrev:

Det første du må fortelle om du vil ha brukbare råd er hva du skal lade til. Både våpen, patrontyper, bruksområde og antall.

Antallet du skal lade finner du ved å tredoble det du tror du kommer til å lade.

Så er spørsmålet om det er pistol eller rifle.

Jaktammunisjon eller konkurranse.

Grove patroner eller mer normale.

Svartkruttpatroner eller røyksvakt.

Det skall eg fortelle umiddelbart. Eg skall lade 6.5×55 og 30-06 til jakt og tørrtrening.

6.5 børsa er ein Mauser M12.

Og springfielden er ein Mauser k98 som eg snart ventar i posten.

Eg ser for meg att før jakta til hausten vill eg forhåpentligtvis dersom alt går som planlagt skyte omlag 300 skudd med kvar børse. Eller 900 med kvar dersom det skall tredoblast 😉 så planen er og lade heilmantel treningsammo og jaktammo.

Og då med røyksvakt explodium såklart 🤗

Konkuranseskyting har eg som ein plan om å prøve meg på etterkvart, i form av jaktfelt muligens. 

 

Her er komt kjempemange spennande tips. Eg er jo heilt overvelda over velviljen til og hjelpe ein stakkar til og komme i gang med heimelading.

 

Her har eg mykkje god informasjon og ta valg utifra. 👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet knapt et år. Kun 6,5mm, ca 100-150 i uka, men skal nå også prøve meg på et marginalt mindre kaliber. Jeg bruker en Dillon 550 som jeg kjøpte brukt med alt nødvendig utstyr for 5000 kroner. Mange advarer mot å starte med en slik presse, men jeg synes det går greit. Jeg deler opp operasjonen i to. Jeg tar ut tennhette, halspresser og setter i tennhette i en operasjon. Jeg fyller krutt og setter i kule i en annen operasjon. Når jeg blir mer vant, vil jeg kanskje gjøre alt i en operasjon. Men jeg vet ikke, for jeg har god tid, og jeg trives med arbeidet.

Noen hevder det er negativt at den ikke indekserer (flytter seg et hakk for hvert drag i arma). De er redd for dobbelfylling av krutt. Med min lading er det ikke noe problem. Jeg har prøvd dobbelfylling, og det merkes godt. Da flommer kruttet over, så det er jeg ikke redd for.

Blant de som skyter mye konkurranse som DFS, er Dillon nesten enerådende, og jeg ville kjøpt den samme igjen.

Men gjentar at jeg ikke har erfaring med andre presser.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Bruke skyvelær for å finne ut om det faktisk er på tide å trimme?

Jeg måler ei eller to, det tar ikke lang tid.

 

Sitat

Mange advarer mot å starte med en slik presse, men jeg synes det går greit.

Den advarselen tar nok høyde for "klabbkaill"-faktor. Jeg har vært borti mange som ike fikk til å sette opp enstasjonspressa si, så jeg kan tenke meg at mange vil ha problemer med ei karusellpresse... På en 650 med hylse- og kulemater (som jeg vet førstegangsladere har kjøpt) er det nokså mye som skal skje, og har man da ikke engang tatt konseptet med å stille inn dier...

 

Sitat

men er necksizern fra Redding også smørefri?

Selvsagt. Tviler på at det fins necksizere i dag som ikke er smørefrie. Alle merkene har det iallefall, så det er ikke noe poeng å kjøpe noe annet.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

@Kvernhuselva, Da ville jeg kjøpt et sett fra RCBS i 30-06 dersom Brownell har det på tilbud. Det er kvalitet nok til at du ikke behøver tenke på slitasje de første 50 årene.

Skal du skyte konkurranse senere blir det 6,5x55 og der ville jeg kjøpt Redding die set. Jeg spanderer ikke mikrometerinnstilling på kuleisetteren, det er dyrt og unødvendig fjas i mine øyne.

Jeg har en bushing full size die i 6,5, og den gir i tillegg til helpressing også halspressing om jeg stiller dien litt opp.

Finner du ikke et sett som passer må du plukke deler fra flere, da er Lee Clasic cast pressen og neck sizer det eneste jeg ville kjøpt fra Lee. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg spanderer ikke mikrometerinnstilling på kuleisetteren

Jeg har en sånn, og det er vel 4 år siden sist jeg justerte på den... Forøvrig har Forster en som er egentlig bedre enn Redding sin, og som koster det halve...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje om eg vil anbefale Lyman Gen 5 til ein nybyrjar.  Den er så treg at du blir frista til å multitaske litt meir enn det som er lurt.  Ein annan ting som irriterar meg med den er at tømmeluka for kruttbeholdaren er på baksida, så eg må snu den for å komme til.  (Eg har gått tilbake til å bruke kruttmål, på vanlege ladningar, og så bruke denne berre der eg av eni eller annan grunn treng/vil ha det så nøye at eg uansett må kontrollvege kvar ladning.)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, aps skrev:

amerikanere får til å bruke det meste av utstyr, da synes jeg ikke vi skal undervurdere oss heller, dette er ganske basic stuff, også hva toleranser angår.

 

Det er for så vidt korrekt, men det er likevel noen løsninger som er bedre enn andre, og som holder seg fullt brukbar i mange år. "Gråt en gang" er en formulering som er gyldig.

Når det gjelder Lee die set er det utstøtersystemet jeg ikke liker, det er plundrete å justere, og når utstøternålen knekker er det vanskeligere å fikse enn for de fleste andre die produsenter.

Kruttmålene til Lee funker ofte, men gir ikke meg noen kvalitetsfølelse.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, aps skrev:

amerikanere får til å bruke det meste av utstyr, da synes jeg ikke vi skal undervurdere oss heller, dette er ganske basic stuff, også hva toleranser angår. 

Nettopp.

 

Ikke alle har et 30 års perspektiv nå de vil begynne å lade. Det er ikke alltid riktig å starte med utsyr man vil være fornøyd med om 10 år heller . Inngangsbilletten kan da fort bli for dyr.  Og noe synes at det "beste" og dyre slett ikke trengs for å lade ammoen man behøver og ha glede av arbeidet

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å begynne med ei billig pakke er at det får en i gang. Og siden noen produsenter er gode på ditt, og andre er gode på datt, så er sjansen stor for at en på sikt kommer til å supplere fra mange forskjellige produsenter uansett. Så hvis en ikke "gir bort " alt for mye på, for eksempel pressa, i et billig sett så kan det være en fornuftig løsning, siden en neppe blir fornøyd med alle komponentene  i ei dyr pakke heller, og derfor kommer til å supplere fra andre produsenter uansett. Også trenger en ikke å kjøpe Lee-dier, selv om en kjøper ei Lee-pakke. Også er det selvfølgelig plenty av nyanser, og smak og behag, og dette og hint, osv.... Det er neste som er sikkert er at det ikke er noen universal fasit:wink:

Edited by Jeffery
Skriveleifer...
Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at dårlig og uegnet utstyr dreper gleden ved en aktivitet.

Får du mye plunder med utstyret gir du opp, fungerer utstyret gir det mersmak. Derfor er det viktig å kjøpe noe som en vet fungerer og som gir "godfølelsen"

Kvalitetsting får du solgt igjen, skit brenner du inne med.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har masse snobbe dier til langholds og UNL ting, men jeg har vunnet NM med ammo lada med lee dier 😛 

Produsenter har toleranse variasjoner, også på egne produkter avhengig av produksjonsdato, kammer har det samme, så noen ganger får du bra match, noen ganger dårlig, 

Aner ikke hvordan vi kom på en sånn lee vs verden greie. Jeg har 70-80 dieset, ca halvparten av de er fra lee. På de fleste toolheadene mine er det en mix av produsenter som sitter på toppen, kammer, kuleform, type krymp ekspansjon osv spiller inn, blander vi igjen inn toleranse stackingen er det ofte optimalt. 

fleste 1 stasjon duger, men kan være digg med noe som ikke flekser for mye eller er for jalla. 

Lyman liker jeg nesten gen6 kruttmålet bedre enn gen5. tømming påsiden. 


Utover det sparer ca ingen noe på hjemmelading, kun kompiser som kommer og snylter som har besparing! 😛 
Man skyter mer, kjøper mer duppeditter og prøvekuler osv. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bäke said:

Og noe synes at det "beste" og dyre slett ikke trengs for å lade ammoen man behøver og ha glede av arbeidet

 

Definitivt. Det er to typar heimeladarar. Dei som ser på det som rekreasjon og ei muligheit til å handle fint verktøy, og dei som berre vil spare pengar. Ja, det er heilt klart variasjonar i funksjonalitet og byggekvalitet, men det skal godt gjerast å finne *dårleg* utstyr sjølv om ein del frå den første kategorien vil hevde at utstyr i raud farge er ubrukeleg søppel.

Link to comment
Share on other sites

Man sparer penger, eller man skyter mer. Jeg har etter et par år ladet > 10 000 patroner på 650en min - og siden den koster ca 10 000 så er det ei krone/ smell.

Komponenter koster ca 4.50, og da har jeg ladet 10 000 patroner til 5.50. 

De samme patronene koster 9,- i butikk, så jeg har enten spart 90-55 = 45 000,- (på to år...) eller jeg kan skyte 4000 skudd (66%) mer på de to årene.

 

Jeg er egentlig begge de to typene @joska beskriver. Jeg lader 6.5x55 og 308 så fort som mulig, mens jeg hater det, og så koser jeg meg med å lade 6.5x47 i rolig tempo, der hver patron skal ha samme stell og omtanke...

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Når det gjelder Lee die set er det utstøtersystemet jeg ikke liker, det er plundrete å justere, og når utstøternålen knekker er det vanskeligere å fikse enn for de fleste andre die produsenter.

Vet ikke helt om jeg henger med resonnementet her. Mulig jeg går glipp av noe.

Har diesett fra de fleste produsenter tror jeg. Ca 12-15 sett fra Lee.

 

1. Hvordan knekker man utstøternålen på en Lee die? Hvis motstanden blir for stor så "flyr" den bare opp gjennom toppen. Og da presser man den bare ned igjen og fester den med tilhørende mutter.

2. Og om man knekker en utstøter nål (igjen, hvordan klare det?) hos Lee, hvorfor skulle det være vanskelig å fikse? Du får kjøpt løse nåler overalt Brownells, ebay, Lee etc til ca $5. Du putter den bare ned i hullet og strammer nevnte mutter.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee sin, justert med riktig moment/stramming, vil skyve seg selv opp, bare ta rapp med hammern på toppen av den, så er den nede igjen. 

Med det sagt har jeg knekt noen av de og, men du får replacement i 10 pack, så.. tja tjo...

Det pleier gå flere dillon sine egentlig, mye fordi jeg har motor på ting, men rustfrie pinner som sitter i tennhettehull er slemme. 

Link to comment
Share on other sites

Vel alt til sitt bruk. Jeg har i vinter ladet 4000 6,5x55 og 1000 30-06 på 650 pressa mi. Når jeg lader med den går det fort unna. Men jeg har også ladet 200 8x57 skudd og de lader jeg på en RCBS enkeltstasjonspresse med omsorg og presisjon. Å lade noen hundrede skudd er kosejobb men å lade noen tusen blir mer for å spare penger. Og det er mye å spare på å lade selv.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...