Jump to content

Oppbevaring av våpen for student


Gaute.j

Recommended Posts

Er student i trondheim men folkeregistrert hjemme i kristiansand. 
Jeg har montert opp våpenskap her jeg bor lurer på om jeg er på rett side av loven om har med våpen opp hit uten å endre folkeregistrering. 

Jeg ønsker ikke å endre folkeregisteringsadressen min fordi jeg enda ønsker å stemme ved komunevalget samt at jeg enda har inboforsikring via min mor sålenge vi står på samme adresse( også for hybelen min). 
 

Sendte en mail til politikontoret her i trondheim hvor jeg fikk svar av en fyr at det ikke var lov og at våpenet måtte stå på folkeregistrert adresse, men det blir ikke nevnt noen plass i våpenforskriften, derfor lurer jeg på om noen her har samme problem som meg eller vet noe mer ? 

 

 

Fikk dette som svar: 

 

Sitat

Hei,

 

Dersom våpeneiere oppbevarer våpen permanent på andre adresser enn folkeregistrerte adresser har ikke politiet en oppdatert oversikt over hvor det befinner seg våpen i Norge. Hensynet bak prinsippet om oppbevaring av våpen ved fast adresse, altså folkeregistrert adresse, vil da falle bort.

 

Vi har nå gitt deg den informasjonen som er gjeldende for oppbevaring av skytevåpen i Norge. Det er våpeneiers ansvar å påse at våpnene oppbevares i henhold til gjeldende våpenlovgivning.

 

Edited by Gaute.j
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du lete opp en tråd vi hadde om dette for ikke så lenge siden. Argumentet de bruker her tror jeg dog ikke kom opp i den diskusjonen. Argumentet er interessant, helt til man tenker på at man fint kan låne ut våpen. Så noen absolutt oversikt over hvor alle våpen befinner seg har de uansett ikke. Og det er vanskelig å se at lov eller forskrift krever at våpen skal oppbevares på folkeregistrert adresse. 

 

Jeg synes det mest problematiske her er det de IKKE forteller deg: 

§ 81.Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

...

Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Politiet kan mao fint dispensere, og da burde de vel også ha oversikt over hvor våpnene er? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hei,

 

Du vil fremdeles ha mulighet til å dra på jakt mens du er student.

Alternativene dine er å endre folkeregistrert adresse til den adressen hvor du har tenkt å oppbevare våpenet. Du kan også oppbevare våpenet ditt i Kristiansand, hvor du er folkeregistrert, og hente det når du skal på jakt.

Fikk dette som svar når jeg da lurte på mine muligheter for jakt.... 

 

Klarer ikke fine tråden du snakker om, kun eldre tråder, men ingen om studenter. 

Edited by Gaute.j
Link to comment
Share on other sites

I svaret du fikk fra politikontoret står at du ikke kan oppbevare våpenet permanent på annen adresse enn den som står i folkeregisteret. Som student på et annet sted enn der du er folkeregisterregistrert er du ikke der på permanent basis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat
14 minutter siden, DoctoRoy skrev:

I svaret du fikk fra politikontoret står at du ikke kan oppbevare våpenet permanent på annen adresse enn den som står i folkeregisteret. Som student på et annet sted enn der du er folkeregisterregistrert er du ikke der på permanent basis.

 

Så jeg burde kunna ha våpen i trondheim? Slik jeg og tolker loven, men virker som at jeg aldri kommer til å få det svaret fra han jeg snakket med hvertfall. 

 

Han sa han skulle komme tilbake til meg etter å ha hendvendt seg til våpendirektoratet. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Gaute: Tror det var denne jeg tenkte på: 

 

Problemet er at POD har vedtatt dette med folkeregister, så hva lov og forskrift egentlig sier hjelper ikke deg stort. 

Takk. 

 

Men POD har jo kun uttalt seg om Fast bolig. Aldri folkeregister, så forskrift om Folkeregisterloven gjelder enda? 

Og siden jeg er student må jeg ikke melde endring i registeret selvom jeg ikke bor hjemme lenger, men her i trondheim.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gaute.j skrev:

Fikk dette som svar når jeg da lurte på mine muligheter for jakt....

Du har jo fått et svar på en grei løsning, i 2. setning. :) Hva er så problemet? Bare å melde adresseforandring og flytte våpenskapet, så kan du oppbevare våpnene der du bor nå. :)

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Geco5 skrev:

Du har jo fått et svar på en grei løsning, i 2. setning. :)Hva er så problemet? Bare å melde adresseforandring og flytte våpenskapet, så kan du oppbevare våpnene der du bor nå. :)

Men det som er greia. jeg kan ikke bare melde flytting i folkeregisteret. Vil føre til ett enormt ekstra økonomisk tap samt flere andre påvirkninger som at jeg ikke får stemme ved komunevalget hjemme osv. Derfor jeg mener det er feil at det gjelder folkeregistertadresse når de utaler seg om fast bolig. 

Link to comment
Share on other sites

#Gaute.j  Fast bolig = er der du er registrert i Folkeregistret!  Din øknomi, eller mulighet for å stemme hjemme (i egen kommune), må veies opp mot fordelene med å ha våpnene der du bor. Så, da er valget ditt. :)

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Geco5 skrev:

#Gaute.j  Fast bolig = er der du er registrert i Folkeregistret!  Din øknomi, eller mulighet for å stemme hjemme (i egen kommune), må veies opp mot fordelene med å ha våpnene der du bor. Så, da er valget ditt. :)

hvor står det? at Fast bolig = folreregistert adresse?? link meg den forskriften hvor det er? 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Gaute.j skrev:

hvor står det? at Fast bolig = folreregistert adresse?? link meg den forskriften hvor det er? 

I Norges lover. Fast adresse, er definert i lov/forskrift. I dette tilfellet finner du den nok i "Folkerigister" loven, m/forskrifter. Så, begynn der.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Geco5 skrev:

I Norges lover. Fast adresse, er definert i lov/forskrift. I dette tilfellet finner du den nok i "Folkerigister" loven, m/forskrifter. Så, begynn der.

nope, finnes ikke der.  Står ikke noe om at fast bolig er folregistrert adresse, derfor rart av POD å bruke fast bolig om de mente folkeregistert adresse. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Gaute.j skrev:

Dette klarer jeg.  her jeg bor. så da er jeg good??

Den er nok myntet på andre enn deg. Men den viser at du har lov, til å registrere deg der du bor, hvis du bor mange nok dager på stedet.  :)

 

Men jeg viste til avsnitt 4 og 5. Bl.a. dette, sitat: " I vurderingen av hvor en person skal anses å ha fast bopel tas det utgangspunkt i om vedkommende i Folkeregisteret er registrert som bosatt i Norge. Dersom personen mener folkeregistreringen ikke stemmer overens med faktisk fast bopel er det opp til vedkommende å dokumentere dette."  Glem nå ikke Folkeregisterloven heller.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Gaute.j skrev:

Dersom våpeneiere oppbevarer våpen permanent på andre adresser enn folkeregistrerte adresser har ikke politiet en oppdatert oversikt over hvor det befinner seg våpen i Norge

 

 

Sånne byråkrater er jo søte da... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse såfremt våpnene ikke er medbrakt i forbindelse med bruk.

 

Ringte kontoret jeg er regisrert i og etter lang samtale med de er jeg fornøyd med at jeg vil kunne ta med våpen selvom jeg har fast bodstedsadresse hjemme, grunnet at jeg vil falle under at våpenet er tatt med i forbindelese med bruk. Det blir ikke nevnt noen tidsramme for midlertidig oppbevarging osv, så han mente at her var det slingring for meg til å ha våpenet her oppe i også da flere måneder av gangen, nettopp fordi jeg vil bruke det til enten jakt eller trening til jakt. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig. Man kan i praksis være bortreist uendelig lenge og ha med seg sitt våpen uten at noen kan ta deg på det. Du må bare oppbevare det forsvarlig bladi bladi...Det vil aldri politiet ha kontroll på så tanken om at de til enhver tid vil ha kontroll på hvor alle våpen befinner seg er jo bare en utopi. De vet hvor våpnene er registrert og det er alt. Hvor de faktisk er har de ikke peiling på.

Link to comment
Share on other sites

På 21.5.2019 den 11.31, Erlend Meyer skrev:

 

§ 81.Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

...

Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

 

 

Du har kontaktet feil politidistrikt. Kontakt våpenkontoret hjemme, forklar saken og henvis til paragrafen Erlend Meyer viser til.

Link to comment
Share on other sites

TS har fått svar på det han lurte på og gjengir det litt lenger oppe i tråden:wink:

 

 

På 22.5.2019 den 9.39, Gaute.j skrev:

Ringte kontoret jeg er regisrert i og etter lang samtale med de er jeg fornøyd med at jeg vil kunne ta med våpen selvom jeg har fast bodstedsadresse hjemme, grunnet at jeg vil falle under at våpenet er tatt med i forbindelese med bruk. Det blir ikke nevnt noen tidsramme for midlertidig oppbevarging osv, så han mente at her var det slingring for meg til å ha våpenet her oppe i også da flere måneder av gangen, nettopp fordi jeg vil bruke det til enten jakt eller trening til jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...