Jump to content

9.3x62 på bøjakt


jjrckd

Recommended Posts

Noen som har noen tanker om 9.3x62 som «bøjaktkaliber»? Tenkt brukt på hold ut til 200m. Vil kulebanen være et problem eller er dette sterkt overdrevet? Har avstandsmåler og kulebanekompensator.

 

Det finnes selvfølgelig andre kanskje mer opplagte kalibre men jeg har et 9.3 løp liggende som jeg har lyst til å ta i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Differanse i kulebane på 9.3 med feks. 232gr oryx vs 308 med 165 gr oryx er ca 30 mm i 308 sin favør ute på 200 m. Dette er data frå fabrikkladd ammo. 

Du får også lettere jaktkuler enn dette til 9.3 om du lader.

 

Det er nok mange myter om 9.3 og kulebane som du ikkje skal høyre så mykje på🙂 

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 ladd med 15 grams kule har cirka samme kulebane ut til 200 meter som en 6,5x55 med 10,1 grams kule eller en 308/30-06 ladd med 11,7 grams kule. 15 grams oryx med en utgangshastighet på 800 m/s i 9,3x62 faller cirka 17 centimeter fra 100 til 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt behov for å fundere over kulebanen til en 9.3 tidligere så jeg si at jeg rent umiddelbart ble litt overrasket over tilbakemeldingene her. Ser at jeg kan lade 9.3x62 med 250grs accubond og få flatere kulebane enn hva jeg har i med mine midt på treet 8x57 ladninger. Interessant!

 

Sauer 202, 3-12x56 optikk, lyddemper og 63cm pipe kamret i 9.3x62. Perfekt rådyrvelter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 9,3x62 på bøjakt i mer enn 30 år. Ingen dyr har klagd. Det er ikke ofte det er lys nok til å se dyr klart på mer enn 150 m, og da er kulebanen ditt minste problem. Det er det også om du kan se dyr på større avstand, uansett hvilke patron og kule du bruker må du kompensere når du kommer mot 200 m. De fleste jaktpatroner har et kulefall på nær 15 cm på 200 m om du er innskutt på 100 m. Da er du utenfor vital sone på mange dyr. 

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler og kulebanekompensator er en selvfølge når en beveger seg ut over 100m, især på rådyr ettersom vital sone er relativt liten. Men, selv med nøyaktig avstandsmåling og kompensasjon for kulebane så er det noe psykologisk med det å operere med for krumme kulebaner. Godt å få tilbakemeldinger på at 9.3x62 ikke skiller seg stort fra andre kalibere på holdene jeg opererer med. De fleste dyrene skytes jo uansett på hold mindre enn 80m så problemstillingen er noe teoretisk men teoretiseringen rundt emnet er jo ofte nesten like interessant som den praktiske biten.

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn med overslag. Jeg bruker av og til 9,3`n til bøjakt/postering. Den er genial.

 

Innskutt på 200 så er jeg 7 cm over på 100mtr (med 250 gr accubond 780ms)

 

Om en holder midt i bogen trenger en ikke tenke kulebane innenfor 200 mtr

 

Fra 200 til 300 mtr så har den et kulefall på 29 cm. 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bruker to forskjellige kuler i Sauer 202 cal 9,3x62. 250 gn Accubond og 286 gn Woodleigh RNSN. 

 

Accubond med V0 på 750m/s og Woodleigh V0 på 690m/s. Disse treffer så godt som likt på 100m, ca 1cm forskjell. Av tabellene nedenfor ser man imidlertid at det er betydelig forskjell på litt lengre hold...

 

Woodleigh funker veldig bra på elg, Accubond brukes der det er litt fordel med hastighet, drivjakt på gris.

EFBE65CA-9797-4215-915E-E32327409BB4.jpeg

4417960F-5256-4D8D-98A2-73037E0DD4D7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 5/21/2019 at 2:24 PM, hewi said:

Skyt inn med overslag. Jeg bruker av og til 9,3`n til bøjakt/postering. Den er genial.

 

Innskutt på 200 så er jeg 7 cm over på 100mtr (med 250 gr accubond 780ms)

 

Om en holder midt i bogen trenger en ikke tenke kulebane innenfor 200 mtr

 

Fra 200 til 300 mtr så har den et kulefall på 29 cm. 

 

Enn hvis du da får et dyr inn på ca 50 meter, hva er differansen da? 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, TGTH skrev:

 

Enn hvis du da får et dyr inn på ca 50 meter, hva er differansen da? 

Noko mindre, ca 5 cm vil eg trur 😉

 

Eg er av den oppfatning at folk har eit feilaktig inntrykk av 9.3'n si kulebane. Den har fått eit rykte som krumbanekaliber, på linje med f.ex 45/70 og egner seg berre på korte hold av den grunn. Men med 286 grns kule innskutt på 100 meter, so er kulefallet ut til 250 meter ca 39 cm. Med 308 er tilsvarande kulefall på 32 cm. Det er forskjell, men den er mindre en mangen trur. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, magnum_mauser said:

Noko mindre, ca 5 cm vil eg trur 😉

 

Eg er av den oppfatning at folk har eit feilaktig inntrykk av 9.3'n si kulebane. Den har fått eit rykte som krumbanekaliber, på linje med f.ex 45/70 og egner seg berre på korte hold av den grunn. Men med 286 grns kule innskutt på 100 meter, so er kulefallet ut til 250 meter ca 39 cm. Med 308 er tilsvarande kulefall på 32 cm. Det er forskjell, men den er mindre en mangen trur. 

Jeg har akkurat sendt inn søknad på R8 i 9,3x62, som jeg tenker å påmontere en Zeiss Diavari VM 3-12x56 jeg har på min nåværende T3.

Tenkte å bruke ferdigrulla 250grs Laupa Naturalis.

Tenkte kanskje å skyte inn på 150 meter?

Noen innspill? :)

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, TGTH skrev:

Jeg har akkurat sendt inn søknad på R8 i 9,3x62, som jeg tenker å påmontere en Zeiss Diavari VM 3-12x56 jeg har på min nåværende T3.

Tenkte å bruke ferdigrulla 250grs Laupa Naturalis.

Tenkte kanskje å skyte inn på 150 meter?

Noen innspill? :)

Eg brukte tidligare 250 grns tsx som eg skaut inn med ca 7 cm overslag på 100 meter. Eg skaut hjort på ca 225 meter utan å kompensere på nokon måte. Skyter du inn på 150 meter med 250 grns kule, kan du skyte storvilt på alt frå 1 til hvertfall 200 meter uten å forlenge siktepunkt. Men eg anbefaler deg å prøve det ut i praksis, slik at du fårei oppfatning av kulebana i ditt våpen med din ammunisjon 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

250 gr accubond i 780 m/s treffer ca 3,5 cm over siktepunkt på 50mtr når den er innskutt med overslag 6-7 cm på 100mtr   ("Midt i 200 mtr")

 

Hvis noen bommer totalt på en hjort, som står rolig med bredsida til på 0-200 mtr, på grunn av 6cm overslag, ja da burde de ikke ha vært ute med børsa på jakt i det hele tatt, men sporenstreks booka timer på skytebanen, eller lagt ut børsa si på finn.no..😆

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver der, hewi, er omtrent slik jeg har skutt inn med Accubond. Passelig over på 100 m, og passelig under på 200 m. Det gir margin til noe over 200 m. Den som skyter inn midt i på 100 m har i realiteten "godtatt" å bomme ganske mye i høyde på relativt korte hold, ca. 5 cm på 150 m. Jeg tenker at å treffe 5 cm over eller 5 cm under er hipp som happ. Ved å godta 5 cm over på 100 m, så gir det plenty margin for feilbedømmelser når tida er knapp. Det er uansett ikke noe problem å holde litt lavt på 100 m om en syns det er noe poeng, eller skru ned litt for de som praktiserer det. Jeg pleier å klistre en lapp med avstand, kulefall og klikk på kolben. Høydejusteringa lar jeg stå på 180 m eller deromkring som standard. Da er det bare pek og skyt på alt innenfor folkelig hold. Og med litt bedre tid kan jeg enkelt skru eller holde over/under. Det er i praksis MPBR jeg bedriver. Baktanken er at viltet aldri befinner seg på 100 m avstand. Det vil alltid være forskjellig fra 100 m. Så det er alle disse andre avstandene jeg må være innskutt for.

I praksis skyter jeg inn midt i på 200 m og flytter høydeskalaen så den stemmer med klikk for 200 m. Deretter skrur jeg billelitt ned og tester på ny på 200 m og 100 m, for å få ro i sjela. Skyter helst alt på samme blink som jeg flytter, og tar et bilde når jeg er ferdig. Kan alltids diskuteres rundt kaffebålet i løpet av jakta. Bilder sier mer enn 1000 ord.

 

Ser jeg har gått i fella her og brukt begrepet høydejustering. Det er selvfølgelig det faktum at det er en vinkeljustering som redder situasjonen. 1 cm opp på 100 m blir 2 cm opp på 200 m osv. Innlysende for mange kanskje, men jeg har prata med flere som ikke har skjønt det konseptet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, hewi skrev:

Hvis noen bommer totalt på en hjort, som står rolig med bredsida til på 0-200 mtr, på grunn av 6cm overslag, ja da burde de ikke ha vært ute med børsa på jakt i det hele tatt, men sporenstreks booka timer på skytebanen, eller lagt ut børsa si på finn.no..😆

Om "holdområdet" ditt på 100m er en 6-7 cm (det er vell ikke uvanlig fra en litt knotete stilling) , så snakker vi 12-14 cm "off". Det er litt. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 29.2.2020 den 20.57, TGTH skrev:

Jeg har akkurat sendt inn søknad på R8 i 9,3x62, som jeg tenker å påmontere en Zeiss Diavari VM 3-12x56 jeg har på min nåværende T3.

Tenkte å bruke ferdigrulla 250grs Laupa Naturalis.

Tenkte kanskje å skyte inn på 150 meter?

Noen innspill? :)

Eg kan avslutningsvis nevne at eg har gått frå å skyte med overslag til å bruke kulebanekompensator, og for min del synes eg det er eit bedre alternativ. Då går eg med asv'n innstilt på 150 meter og har det som utgangspunkt hvis ting skjer fort. Og i situasjoner der eg har tid, måler eg avstand og kompenserer for den med asv'n, slik at eg er "midt i", sjølv om det er på 100 eller 230 meter.

 

For mitt vedkommande er dette den beste løysinga, men ei forutsetning er at ein har kulebanekompensator og at ein gjere seg kjent med den og veit at den stemmer.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Om "holdområdet" ditt på 100m er en 6-7 cm (det er vell ikke uvanlig fra en litt knotete stilling) , så snakker vi 12-14 cm "off". Det er litt. 

 

 

Nå var det vel bøjakt vi diskuterer her, med plenty av tid til å finne en god skytestilling, vurdere hold og rolige dyr som aner fred og ingen fare. Så ser ikke noen umiddelbar fare for bomskyting pga 6 cm overslag nei. Større sjanse for bom om man er innskutt midt i på 100 og grovt feilbedømmer avstanden.

 

Når det er sagt; man er som regel kjent med alle aktuelle avstander når man jakter på jordene og det finnes både kikkerter med asv og avstandsmålere i lommeformat, så nei, det er jo ikke noe problem.

 

For min egen del, så foretrekker jeg , på jakt, kikkertsikter uten store, utvendige tårn som hekter seg fast i alt mulig rart, blir vanstilt og slått skeive etc (egenerfaring) da 90% av jakta mi, er bevegelig. Da er det befriende å slippe å tenke på klikk og kulebane innenfor 200 mtr. Kommer det dyr innenfor denne avstanden-så smeller det!

Har jakta hjortevilt i over 25 år og har ennå til gode å bomme/skadeskyte på bøjakt, pga at rifla er innskutt med overslag.

 

Teori kan vi diskutere til vi blir blå, men praktisk jakt har vært mer lærerikt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Ser det nevnes 9,3 til rådyr. Som fersk innehaver av nevnte kaliber kunne det være interessant å vite praktisk erfaring med kjøttskader på 9,3 vs 6,5 og 308 På nettopp rådyr. Hadde egentlig tenkt å bruke denne på hjort  og elg, da jeg så for meg, men kanskje den også kan brukes fint på rådyr? Ser bare for meg store kjøttskader og stygge slakt på så små dyr. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Zenith skrev:

Ser det nevnes 9,3 til rådyr. Som fersk innehaver av nevnte kaliber kunne det være interessant å vite praktisk erfaring med kjøttskader på 9,3 vs 6,5 og 308 På nettopp rådyr. Hadde egentlig tenkt å bruke denne på hjort  og elg, da jeg så for meg, men kanskje den også kan brukes fint på rådyr? Ser bare for meg store kjøttskader og stygge slakt på så små dyr. 

Store kjøttskader og stygge slakt får ein gjerne av å kombinere lette kuler og høg fart. Min erfaring er at tunge kuler i moderat hastighet er det som gir minst kjøttskade. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet 9,3 på bøjakt i mer enn 30 år og kommer til å fortsette med det.

Jeg har aldri hatt noen problemer med kulebane, men det er svært sjelden det blir hold over 140 m. Årsaken er at dyrene ikke kommer frem før det er så mørkt at det er vanskelig å se dem på lengre hold. Om det er snø og fullmåne kan en nok se klart på lengre hold, men da er dyrene ofte sky.

Jeg har brukt flere typer 186 gr kuler, Norma Alaska, Lapua Mega, Woodleigh Weldcore, Partizan og noen til. Alltid lite eller moderate kjøttskader og god effekt.

En meget egnet patron til all storviltjakt, har brukt den mye på gris, også der med god effekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Super XX skrev:

Om "holdområdet" ditt på 100m er en 6-7 cm (det er vell ikke uvanlig fra en litt knotete stilling) , så snakker vi 12-14 cm "off". Det er litt. 

 

 

Men avstanden er aldri 100 m. Den er alltid forskjellig fra 100 m. Det er alle disse avstandene vi må optimalisere for. 6-7 cm "holdområde" på 100 m utgjør f.eks. 12-14 cm på 200 m, i tillegg til kulefall på 15 cm. Det blir 27-29 cm for lavt, hvis avstandsbedømmingen er korrekt... Det er lettere å kompensere for 6-7 cm på moderate hold enn 25-30 cm på de litt drøye.

Innskyting med overslag som i Jegerprøveboka, eller etter "svensk standard" på 180 m er et bra utgangspunkt. Det er selvfølgelig ikke feil å gjøre det annerledes. Det viktige er å være bevisst på hva man ønsker å oppnå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Flatin skrev:

Men avstanden er aldri 100 m. Den er alltid forskjellig fra 100 m.

Det er korrekt. Det er derfor jeg bruker kulebanekompensator. Min erfaring er at de fleste situasjoner som oppstår, som krever rask handling, skjer mellom 0 og 100-120m. Med innskyting på 100m er det "ikke" avvik på disse avstandene som man må ta hensyn til når storvilt er målet. I en gitt situasjon kan man også bli nødt til å skyte ett storvilt i nakke/hode og da har overslagsmetoden sine svakheter. Lengre avstand, bedre tid, måle og skru. Men det er mange veier til rom. Jeg personlig takler ikke å tenke cm, "underhold/overhold" når jeg er på jakt.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Zenith skrev:

Ser det nevnes 9,3 til rådyr. Som fersk innehaver av nevnte kaliber kunne det være interessant å vite praktisk erfaring med kjøttskader på 9,3 vs 6,5 og 308 På nettopp rådyr. Hadde egentlig tenkt å bruke denne på hjort  og elg, da jeg så for meg, men kanskje den også kan brukes fint på rådyr? Ser bare for meg store kjøttskader og stygge slakt på så små dyr. 

 

Skutt noen rådyr med 9,3`n. Går helt fint det. Her er kulevekt/hastighet og avstand like avgjørende som i de 2 andre kalibrene du nevner. Skjøt feks en rådyrbukk på ca 40 mtr med 18,5 grams Mega en gang. Ikke noe mer blodslått enn det bruker å være med 6,5x55, men sårkanal og utgangshull var betydelig større. Har også felt noen rådyr med 250grains Accubond og Barnes TTSX i 780 m/s. Korte hold = like grisete som med 6,5 og 30 kaliber. 100 ish meter+ så driller den bare et pent, men stort hull i dyra.

Alle rådyr jeg har skutt med 9,3 datt der de sto. Sprang ikke en meter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...