Jump to content

Recommended Posts

Har hatt flere motorsykler over 17-18 år, men vært uten mc lenge nok nå (3-4 år) til at abstinensene begynner å bli store.

Har bare hatt R sykler, men har lyst til å beholde lappen:mrgreen: så da blir det en streetfighter/caferacer sak. Siden jeg ikke har tid til å kjøre hele sommeren tenkte jeg pris rundt ca 50.000+/- så man ikke har dårlig samvittighet visst den blir stående en stund.

 Ducati monster er det som frister mest, men vurderer andre også feks Z750. Noen som vet service intervaller på ducatien, og hva som gjøres? Reg reimene må byttes hver 24 måned, men hva annet må gjøres? Kan det gjøres selv av en hobbymekaniker, eller trenger man spesielt verktøy? Etter hva jeg har lest er det litt tull med generasjon 1. Og så er 600`n litt slapp.......

Noen med input?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en 1995 Monster 600, den er ganske slapp på langstrekkene, kunne godt doblet effekten og den hadde fortsatt ikke vært spesielt sprek, men morsom i svinger og holder greit her på Sunnmøre der fartsgrensene stort sett ligger rett over gangfart.

 

Så mye arbeid med de skal det ikke være, jeg vet det er ganske vanlig med skjørtebank på den horisontale sylinderen, i det minste på 600 modellene, men sånn ellers kommer jeg ikke på noe. Registerreimene bytter man ganske enkelt selv om man ikke er helt grønn på å skru, og ellers trenger man shims for å justere ventilene, men hvor mye slitasje det normalt vil være tørr jeg ikke si.

 

Har ikke mye til erfaring med z750, men jeg vil nesten tro at i prissjiktet 50k så får man mer moro ut av en z750. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt noen kawa’r fra tidlig 2000 tallet og de måtte også shimses så det er vel noe av det samme vedlikeholdet da tenker jeg, bortsett fra reimene. Så på YouTube hvordan man gjør det, å det så rimelig greit ut.

Men bør kanskje gå for 900. Bør gå litt bedre enn 600...🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 5/20/2019 at 3:41 PM, hikkas said:

Siden jeg ikke har tid til å kjøre hele sommeren tenkte jeg pris rundt ca 50.000+/- så man ikke har dårlig samvittighet visst den blir stående en stund.

 

SV1000 får du i det prisleiet.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126551791

 

Edit: For å ikkje snakke om denne flotte klassikeren :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147452133

 

 

Edited by joska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toventilers, luftkjølt Ducati er aldri feil. Det er overkommelig å sjekke ventiler. Bytte av kamreimer er veldig enkelt.

 

Noen av 900 motorene i Monster hadde 750 topper og er litt slappere enn de andre 900'ene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, joska said:

SV1000 får du i det prisleiet.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126551791

 

Edit: For å ikkje snakke om denne flotte klassikeren :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147452133

 

Takker for tips👍, men Det er en monster som tiltaler meg i dette prisleiet, eventuelt så er Buell xb12s, MV Augusta brutale, z750 eller Yamaha mt09 men de ligger høyere i pris.

Så er det noen eldre sykler som er ombygd til scrambler, men noen av de ser litt ”jalla” ut.

https://www.finn.no/146205050

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, joska said:

Kva med ein gammal Speed Triple?

😀👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda CB900F Hornet, noe av det mest undervurderte som finnes. Dreiemoment så det holder (stor forskjell fra en 600 el 750) og nok hk til å oppleve rekkefirer-draget. Driftssikker, hyggelig servicekostnad, og fortsatt busefaktor dersom du er den typen. Uten kåpe frister det heller ikke til å kjøre veldig fort.

 

V-motor (2 el 4 sylindret) har for kjedelig dreiemomentkurve. En parallel twin (muligens bortsett fra MT07) blir kjedelig dersom du kommer fra større motorer. Ellers støtter jeg forslaget om Speed-Triple dersom du finner en i god stand.(og har troen på driftssikkerheten)

 

Har hatt et par CB900 Hornet + pluss en drøss andre sykler og har en del å sammenlikne med.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, Skarvekongen skrev:

V-motor (2 el 4 sylindret) har for kjedelig dreiemomentkurve.

 

Det kan vel diskuteres.

 

Jeg har en Monster S4 som blir rimelig tilsalgs når ventiler er justert og nye reimer på plass. Den har ingen kjedelige kurver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, 900SS skrev:

Jeg har en Monster S4 som blir rimelig tilsalgs når ventiler er justert og nye reimer på plass. Den har ingen kjedelige kurver. 

Det er helt korrekt, en V-motor har en flat stigende kurve og oppleves derfor som kjedeligere enn en rekkefirer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordi rekkefireren har null, og så "plutselig" våkner? Den minst kjedelige dreiemomentkurven er etter min mening den som er helt flat. Ønsker meg en el-sykkel (og ikke enmed pedaler ;)

 

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Skarvekongen said:

Det er helt korrekt, en V-motor har en flat stigende kurve og oppleves derfor som kjedeligere enn en rekkefirer

 

Veeel.... No reknar eg med dette er sagt for å provosere slike som meg, som finn strikkmotorkarakteristikken til rekkemotorar omtrent like spennande som ei skive med leverpostei. Og det lykkast du med!

 

Rekkefirer er muligens den døllaste motorsykkelmotoren som kan oppdrivast. Ja, kubikk hjelper men skal det pirre berre bittelitt må ein legge seg til ein køyrestil som ikkje er forenlig med verken folkeskikk eller lovverk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, M67 skrev:

Fordi rekkefireren har null, og så "plutselig" våkner? Den minst kjedelige dreiemomentkurven er etter min mening den som er helt flat. Ønsker meg en el-sykkel (og ikke enmed pedaler ;)

 

 

K

Eldre rekkefirere med forgassere hadde mindre i bunnen. Injection løste dette.

 

Kicket når turtallet på en rekkefirer når den magiske grensen opplever man ikke med V-motor.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Sitat

Kicket når turtallet på en rekkefirer når den magiske grensen opplever man ikke med V-motor

Du mener ventingen på at det skal skje noe ;) 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hornet 900 og Ducati 916 motoren har nærmest identisk effektkurve. Likevel er Ducati alltid morsommere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, M67 skrev:

Du mener ventingen på at det skal skje noe ;) 

 

K

Ventetiden er jo en opplevelse i seg selv, har du ikke vært barn og gledet deg til julB|

 

For å snu på det da, fortell gjerne hvilken MC med V-motor som går bra og har høy driftssikkerhet og forsvarlig vedlikehold- og rep.kostnader .

Jeg har hatt noen slike:

Ducati 999 (grei nok, men gikk ikke spesielt bra sammenliknet  med mye eldre japsesykler)

Aprilia Tuono (helt hysterisk men usikker på kvaliteten på produktet, produsenten og importøren )

Suzuki TL1000S ( Flat dreimomentkurve gjør den mindre spektakulær, men sannsynligvis den enklest å kjøre på bakhjulet med av alle. Minus for dårlig fremgaffel)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Samme motor i SV1000 som i TL1000.

TL1000R ikke S, var da ikke kjedelig.

 

 

 

Edited by Lillefix

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Noen som har vært borti Buell?

prøver å finne ut av service intervaller og hva som blir gjort. Finner ikke noe😔

Lurer litt på kvaliteten også på Buell, de har jo gått konk flere ganger. De ser og høres stilig ut, men er skeptisk

Edited by hikkas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mine erfaringar med Buell er 15+ år gamle. Då var konklusjonen min at det var artige syklar med tildels interessante løysingar, men kvalitet og motor var sjokkerande dårleg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, joska said:

kvalitet og motor var sjokkerande dårleg.

Takk for info. Da blir det ikke buell....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...