Jump to content

Recommended Posts

Har hatt flere motorsykler over 17-18 år, men vært uten mc lenge nok nå (3-4 år) til at abstinensene begynner å bli store.

Har bare hatt R sykler, men har lyst til å beholde lappen:mrgreen: så da blir det en streetfighter/caferacer sak. Siden jeg ikke har tid til å kjøre hele sommeren tenkte jeg pris rundt ca 50.000+/- så man ikke har dårlig samvittighet visst den blir stående en stund.

 Ducati monster er det som frister mest, men vurderer andre også feks Z750. Noen som vet service intervaller på ducatien, og hva som gjøres? Reg reimene må byttes hver 24 måned, men hva annet må gjøres? Kan det gjøres selv av en hobbymekaniker, eller trenger man spesielt verktøy? Etter hva jeg har lest er det litt tull med generasjon 1. Og så er 600`n litt slapp.......

Noen med input?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en 1995 Monster 600, den er ganske slapp på langstrekkene, kunne godt doblet effekten og den hadde fortsatt ikke vært spesielt sprek, men morsom i svinger og holder greit her på Sunnmøre der fartsgrensene stort sett ligger rett over gangfart.

 

Så mye arbeid med de skal det ikke være, jeg vet det er ganske vanlig med skjørtebank på den horisontale sylinderen, i det minste på 600 modellene, men sånn ellers kommer jeg ikke på noe. Registerreimene bytter man ganske enkelt selv om man ikke er helt grønn på å skru, og ellers trenger man shims for å justere ventilene, men hvor mye slitasje det normalt vil være tørr jeg ikke si.

 

Har ikke mye til erfaring med z750, men jeg vil nesten tro at i prissjiktet 50k så får man mer moro ut av en z750. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt noen kawa’r fra tidlig 2000 tallet og de måtte også shimses så det er vel noe av det samme vedlikeholdet da tenker jeg, bortsett fra reimene. Så på YouTube hvordan man gjør det, å det så rimelig greit ut.

Men bør kanskje gå for 900. Bør gå litt bedre enn 600...🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 5/20/2019 at 3:41 PM, hikkas said:

Siden jeg ikke har tid til å kjøre hele sommeren tenkte jeg pris rundt ca 50.000+/- så man ikke har dårlig samvittighet visst den blir stående en stund.

 

SV1000 får du i det prisleiet.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126551791

 

Edit: For å ikkje snakke om denne flotte klassikeren :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147452133

 

 

Edited by joska

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toventilers, luftkjølt Ducati er aldri feil. Det er overkommelig å sjekke ventiler. Bytte av kamreimer er veldig enkelt.

 

Noen av 900 motorene i Monster hadde 750 topper og er litt slappere enn de andre 900'ene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, joska said:

SV1000 får du i det prisleiet.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126551791

 

Edit: For å ikkje snakke om denne flotte klassikeren :)

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147452133

 

Takker for tips👍, men Det er en monster som tiltaler meg i dette prisleiet, eventuelt så er Buell xb12s, MV Augusta brutale, z750 eller Yamaha mt09 men de ligger høyere i pris.

Så er det noen eldre sykler som er ombygd til scrambler, men noen av de ser litt ”jalla” ut.

https://www.finn.no/146205050

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, joska said:

Kva med ein gammal Speed Triple?

😀👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda CB900F Hornet, noe av det mest undervurderte som finnes. Dreiemoment så det holder (stor forskjell fra en 600 el 750) og nok hk til å oppleve rekkefirer-draget. Driftssikker, hyggelig servicekostnad, og fortsatt busefaktor dersom du er den typen. Uten kåpe frister det heller ikke til å kjøre veldig fort.

 

V-motor (2 el 4 sylindret) har for kjedelig dreiemomentkurve. En parallel twin (muligens bortsett fra MT07) blir kjedelig dersom du kommer fra større motorer. Ellers støtter jeg forslaget om Speed-Triple dersom du finner en i god stand.(og har troen på driftssikkerheten)

 

Har hatt et par CB900 Hornet + pluss en drøss andre sykler og har en del å sammenlikne med.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, Skarvekongen skrev:

V-motor (2 el 4 sylindret) har for kjedelig dreiemomentkurve.

 

Det kan vel diskuteres.

 

Jeg har en Monster S4 som blir rimelig tilsalgs når ventiler er justert og nye reimer på plass. Den har ingen kjedelige kurver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, 900SS skrev:

Jeg har en Monster S4 som blir rimelig tilsalgs når ventiler er justert og nye reimer på plass. Den har ingen kjedelige kurver. 

Det er helt korrekt, en V-motor har en flat stigende kurve og oppleves derfor som kjedeligere enn en rekkefirer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordi rekkefireren har null, og så "plutselig" våkner? Den minst kjedelige dreiemomentkurven er etter min mening den som er helt flat. Ønsker meg en el-sykkel (og ikke enmed pedaler ;)

 

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Skarvekongen said:

Det er helt korrekt, en V-motor har en flat stigende kurve og oppleves derfor som kjedeligere enn en rekkefirer

 

Veeel.... No reknar eg med dette er sagt for å provosere slike som meg, som finn strikkmotorkarakteristikken til rekkemotorar omtrent like spennande som ei skive med leverpostei. Og det lykkast du med!

 

Rekkefirer er muligens den døllaste motorsykkelmotoren som kan oppdrivast. Ja, kubikk hjelper men skal det pirre berre bittelitt må ein legge seg til ein køyrestil som ikkje er forenlig med verken folkeskikk eller lovverk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, M67 skrev:

Fordi rekkefireren har null, og så "plutselig" våkner? Den minst kjedelige dreiemomentkurven er etter min mening den som er helt flat. Ønsker meg en el-sykkel (og ikke enmed pedaler ;)

 

 

K

Eldre rekkefirere med forgassere hadde mindre i bunnen. Injection løste dette.

 

Kicket når turtallet på en rekkefirer når den magiske grensen opplever man ikke med V-motor.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Sitat

Kicket når turtallet på en rekkefirer når den magiske grensen opplever man ikke med V-motor

Du mener ventingen på at det skal skje noe ;) 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hornet 900 og Ducati 916 motoren har nærmest identisk effektkurve. Likevel er Ducati alltid morsommere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, M67 skrev:

Du mener ventingen på at det skal skje noe ;) 

 

K

Ventetiden er jo en opplevelse i seg selv, har du ikke vært barn og gledet deg til julB|

 

For å snu på det da, fortell gjerne hvilken MC med V-motor som går bra og har høy driftssikkerhet og forsvarlig vedlikehold- og rep.kostnader .

Jeg har hatt noen slike:

Ducati 999 (grei nok, men gikk ikke spesielt bra sammenliknet  med mye eldre japsesykler)

Aprilia Tuono (helt hysterisk men usikker på kvaliteten på produktet, produsenten og importøren )

Suzuki TL1000S ( Flat dreimomentkurve gjør den mindre spektakulær, men sannsynligvis den enklest å kjøre på bakhjulet med av alle. Minus for dårlig fremgaffel)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Samme motor i SV1000 som i TL1000.

TL1000R ikke S, var da ikke kjedelig.

 

 

 

Edited by Lillefix

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Noen som har vært borti Buell?

prøver å finne ut av service intervaller og hva som blir gjort. Finner ikke noe😔

Lurer litt på kvaliteten også på Buell, de har jo gått konk flere ganger. De ser og høres stilig ut, men er skeptisk

Edited by hikkas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mine erfaringar med Buell er 15+ år gamle. Då var konklusjonen min at det var artige syklar med tildels interessante løysingar, men kvalitet og motor var sjokkerande dårleg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, joska said:

kvalitet og motor var sjokkerande dårleg.

Takk for info. Da blir det ikke buell....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei ikke ennå. 😔

 

Får ikke helt bestemt meg på hvilken type🤔

 

Men det nærmer seg😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ble det handel😀 Ente opp Kawa Z800 til slutt. Måtte doble maksprisen min, men etter noen få titalls mil er jeg kjempefornøyd👌

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW? Jeg kikka på motorsykler hele sommerferien, og kjenner suget - det var mye BMW å se på veiene.

Kan noen si noe vettugt om disse? Hvilke som helst egentlig.

K

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

BMW: De kan jeg si noe om. Personlig historie: I ungdommen var det Kawasaki. Etter endel klatt med lovens lange arm ble det H-D. En H-D er flotte saker, god kvalitet. Hadde en ny Fat Bob som kun ble brukt i godvær. Kjøpte for 4 år siden en 1995 BMW R1100GS for å ha en allværssykkel. Disse BMW med boxermotor er spesielle. Jeg måtte bruke den noen dager før alt falt på plass. Til å begynne med var jeg lunken. Så ble jeg fan og solgte H-D. 

 

BMW har skikkelige bremser (Brembo), veldig gode kjøreegenskaper, ergonomi som passer nordiske mennesker (romslig), vel gjennomtenkte detaljer. Er litt sære, men bra. Synes ikke sykkelen min er fin, men utseende glemmer en når det bruksmessige bare fungerer (som i ekteskapet:-). Ofte er en BMW mye kjørt. De som kjører slike, kjører!

 

Så lager BMW den som heter Nine T. Veldig fin å se på, men etter min mening, ikke så kjekk å kjøre. Sjekk Finn.no og se på hvor mye de fleste brukte Nine T er kjørt....

 

En BMW boxer er sær og enten liker du den eller ikke. De som har prøvd min sykkel er imponert pga. veldig stødige kjøreegenskaper. Fremgaffel har en helt egen konstruksjon: Telelever tror jeg det heter, og den synker ikke sammen ved kraftig bremsing, flekser ikke. Imidlertid gir iden kke helt samme følelse med veien som vanlig gaffel, og det er det eneste minuset jeg vet om.

 

Selve motoren: Boxeren gir godt bunndrag og friskner bra til på høyere turtall. Girkassen på eldre sykler (som min) krever en bestemt fot, spesielt når kald, men det funker. 

 

Myter: Det sies at en BMW pga. kardang hever seg ved gasspådrag og synker sammen når man slipper gassen. På modeller før 1994 (da kom den nye rammen med Telelever) stemmer dette. Har prøvd en slik og det var ikke for meg. Min sykkel har ikke slik oppførsel. 

 

Nyere Boxer: Har prøvd den nyere motor som kom i 2013. Den har 125 hk mot 80 på min sykkel. Stor forskjell. Den nye er vel bedre på alle vis? Personlig synes jeg den hadde mistet litt av "sjela". Mye mye bedre sykkel, men litt mindre personlighet?  De eldre (pre 1994) er flotte, har lyst på en, men personlig synes jeg de blir VELDIG gammeldagse og trege. 

 

Skal du ikke kjøre i skogen, se på R1200R eller R1200RS. Har du råd, se på 2013 eller nyere. Har du mindre du vil bruke, se på ca. 1994/95 og nyere. 

 

Har ikke erfaring med de 4-sylindrede. 

 

Mange som virkelig kjører lange turer, velger R1200 GS/GSA. Dette er svære tunge beist, (GSA), og skal du i skogen med en sånn, må du vite hva du gjør. De fleste kjører bare asfalt, og fordelen med dem er lang fjæringsvei. Disse har ofte ESA, som betyr elektronisk styrt fjæring og det er visst aldeles supert. Tenk fullastet sykkel med passasjer og dårlig norsk veistandard gjerne med telehiv...

 

Kvalitet: Skal være bra, men har vært noe barnesykdommer. Blir visst rettet på garanti. Min sykkel virker som om den vil gå for evig. Har også en Triumph Daytona......Den virker bare mer delikat og sårbar....stemmer kanskje ikke, men det er definitivt følelsen jeg har. BMW er lagd for å brukes, hardt, liksom. Enkelt vedlikehold osv. men endel skruer virker å være lagd av dårlig stål...ellers bra. 

 

Så, hva er tiltenkt bruksområde? min R1100GS fungerer godt som bysykkel, man sitter høyt, har god ovesikt, sykkel har superb balanse osv. Ikke uten grunn at politi og biltilsyn bruker dem? Den er super på grusvei, men blir underlaget gjørmete, er den for tung. 

Lengre turer: Mja, lite vindbeskyttelse og femtrinns girkasse gjør det litt slitsomt. R1150 har sekstrinns gear, det har også R1200, så de er bedre om en skal langt avgårde. 

 

Mye for pengene: Sveipet Finn.no nå. Ligger en 1994 R1100RS kjørt 50.000 for 32.000.-. Denne er en bedre kjøremaskin enn min sykkel på landevei. Har samme motor som min, og de regnes som skuddsikre. GS-modellene er populære og koster ofte mer enn RS-modellene. Så tenk bruksområde!

 

Bly: Den Stallion var fin! Ser endel ombygde cafe-racere og noen få er flotte. De som amatører har bygd ikke. De er ødelagt. Den Nine T jeg nevnte er jo en fabrikkbygd cafe-racer og den er snadder. MEN, i mitt hode stemmer det ofte ikke fordi: De originale cafe-racerne ble bygd på 1960-tallet for å gjøre dem lettere og raskere og karene i den tiden var ofte temmelig slanke. Og da stemmer det. Nå har mange av oss vokst og blitt endel tyngre, men syklene skal være like. Personlig synes jeg egne mål må stemme med mc. Jeg er 180 og 90 kg, og den Nine T ble for liten for meg. "Du passer best på din R1100Gs", sier fruen. Ja. 

 

Vel, dette jeg kom på i farten. Spør gjerne mer! BMW-entusiaster flest er veldig hjelpsomme og seriøse har jeg funnet ut. 

 

 

 

 

 

 

Edited by samuelcolt

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutter siden, samuelcolt skrev:

Skal du ikke kjøre i skogen, se på R1200R eller R1200RS. Har du råd, se på 2013 eller nyere.

Jeg mener det var bare GS som fikk den nye motoren i 2013. De andre fikk den først i 2014.

 

 

Jeg hadde en 2014 R1200RT som jeg var veldig fornøyd med. Om man sammenlikner den motoren som den hadde (125hk) med den forrige generasjon er som å sammenline natt og dag. I 2019 kom det en oppdatert versjon med shiftcam. R1250 Den har jeg ikke prøvd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å kjøre en dagsetappe på 50mil på en slik?

 

man må bestemme seg for om det er transportmiddel eller leketøy man har lyst på. Om man lager en skala fra 1 til 10, hvor 1 er leketøy og 10 er transportmiddel, velger jeg 9, hva med dere?

 

sykkelen over plasserer jeg som en toer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig, derfor jeg foretrekker en BMW GS, for den kan brukes til alt. Det er kanskje nettopp derfor det er dette merkets mest solgte modell, og derfor at denne type mc, "adventure" selger så godt, uansett merke. Jeg kjører min på det jeg kan finne av grusveier. Hadde jeg ikke likt det, hadde jeg heller hatt en vanlig sykkel, typer R1100/1200 R, som er en nakensykkel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne tråden har vekket MC-lysten i meg... Jeg hadde en Honda CB500 Four i forrige århundre som jeg savner hver gang sola skinner. Men jeg har konkludert med at dersom man skulle kjøpe tohjuling igjen vil det bli en veteran og det vil bli Yamaha FJ1100 eller FJ1200. Lånte en FJ1100 en gang og det var et veldig trivelig bekjentskap. Det ser ut til å være sykler som går og går og går. Vi får se hva som kan dukke opp etter hvert...

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.8.2019 den 19.09, M67 skrev:

det var mye BMW å se på veiene.

Skyldes denne statistikken at det er mange BMW motorsykler, eller er det slik at BMW'er kjøre svært mye så de er ofte å se?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.8.2019 den 18.51, amatør skrev:

Hvordan er det å kjøre en dagsetappe på 50mil på en slik?

 

man må bestemme seg for om det er transportmiddel eller leketøy man har lyst på. Om man lager en skala fra 1 til 10, hvor 1 er leketøy og 10 er transportmiddel, velger jeg 9, hva med dere?

 

sykkelen over plasserer jeg som en toer.

Må si at jeg brukte den som en ren tier.

Med kraftige innslag av ener.

😂👍😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Skyldes denne statistikken at det er mange BMW motorsykler, eller er det slik at BMW'er kjøre svært mye så de er ofte å se

Jeg vet ikke. Men av motorsykler generelt, som jeg ser på parkeringa på jobb, i byen, i nærområdet, eller på motorsykkelparkeringa hvor som helst (jeg parkerer jo der selv med Skruzukien) så er det ikke en stor andel BMW, men på 5000km bilferie tror jeg jeg kan si at "nesten alle" jeg så som kjørte motorsykkel på ferie, var BMW. Der det utfor kjøpesentret står  4 japanske merker og en og annen KTM, så står det på campingplassen 6 BMWer og en Honda. Det er det samme på landeveien, syns jeg, motorsykler med annet enn lokalt reg. nr. har et helt annet utvalg av merker enn de som er lokalt registrert.

Nesten hele modellrekka til BMW var representert oppigjennom, men det var mye tosylindra boxermotorer for å si det sånn. Og det var "K" - rekkeseksere, og det var "GS", mye GS.  Selvsagt så vi en del Gold Wing og et par Harleyer, men mitt inntrykk var at et stort flertall av de som kjørte langt, kjørte BMW. 

IMG_1999.jpeg.861cbc4625a100cc31549f1d9f50d0b4.jpeg

Når vi kom opp i dalene, på småveier, grus og anleggsveier, så forsvant (selvsagt) de rene touring, og sportssyklene, og en stod igjen med enduro og adventure syklene - igjen (gi og ta litt, jeg er ikke 100% på hva som utgjør det ene og det andre her), - i allefall høye sykler som en kan kjøre på grus- og dårlig vei med, eller uten vei om en må - og såvidt jeg kunne se, nesten bare BMW, og en og annen Honda.

 

Og jeg tenker, det må være en grunn til det som går ut over selve designet, for alle merker har sykler i både adventure, (vei)enduro og i sportstouringsegmentet. 

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det er en interessant observasjon, og har samme inntrykk selv. Har ikke noe godt svar. Men jeg prøver meg på denne: BMW-eiere har rykte på seg for å være svært lojale mot sitt merke. Og jeg observerer at mange er middelaldrende og har inntrykk av at de fleste har gått "gradene" fra japs til tysker. Kjører BMW selv, og synes nok at det er den "beste" sykkelen jeg har hatt og det er min 8.de store sykkel. "Best" fordi den er så bruksvennlig. Den er ikke den raskeste, letteste eller peneste, men det er den som gir meg, personlig, best kvalitetsinntrykk og som er bruksvennlig. Jeg har heller IKKE dårlig erfaring med noen av de andre syklene jeg har hatt, så det med kvalitet er kanskje mitt subjektive inntrykk? Samtidig leser man på ulike forum at disse bokserne kan gå hundrevis av tusenvis kilometer. De eldre modellene GS foretrekkes av noen som virkelig skal ut i villmarka der det ikke er verksteder osv. 

 

Vet ikke om samtlige som kjører mye, og som har valgt BMW tenker som meg, men mistenker det. Altså: Oppfattet kvalitet, seriøse verksteder og bruksvennlighet. 

 

Min er en 1995 modell GS og jeg sammenlikner den med en en Volvo av noenlunde samme årgang. Ja, BMW minner om Volvo! Spesielt litt eldre Volvo, der det praktiske og kvalitetsmessige var i høysetet og før de ble mindre praktiske og mer prangende ("premium"). 

 

Har lest mange tråder om BMW boxer, og de har sine mangler og de forskjellige modellene har sine svakheter, akkurat som alle andre tekniske innretninger. Leste en tråd der en kar som kjørte en Honda lurte på om han burde bytte denne ut i en eldre boxer. Det var mye for og imot på den tråden og det var ikke alle som hadde like gode erfaringer med BMW. Men tror konsensus var at tyskeren er sterkere mekanisk, bygd kraftigere, enn den japanske. Samtidig har kanskje BMW rykte på seg for å ha hatt barnesykdommer med deler av elektronikken? Kommer an på hvem man spør, så jeg tar alt med en klype salt. 

 

Prøv en BMW. Faller den i smak så faller den i smak. Litt "acquired taste" kanskje? Synes mange japsesykler blir litt for "enkle og kjedelige" jeg da:-) Beklager, rent subjektivt!

 

Edited by samuelcolt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...