Jump to content

Kjøp av salongrifla - bolt action


Ole gunnar

Recommended Posts

15 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Å kunne kleise ringer og demper på rifla, gå ut og skyte, uten å bruke tusenvis og måneder hos børsemaker trumfer "godfølelsen" i en rusten gammel Brno 2..

Ingen som har foreslått å kjøpe rusten børse, her kan det se ut som noen misforstår. På ei god brukt børse er det helt kurant å montere en god kikkert i gode stålmontasjer. Og gjenge for lyddemper, kanskje er den gjenga også. Ikke sikkert man trenger å ta så mange ladegrep med polèrpasta heller.

Jeg synes det er umulig å anbefale absolutt ei børse - foran andre - som skal passe for TS. Men heller gi noen gode råd, slik at han sjøl kan tenke igjennom sitt valg.  Alle børser nevnt over er gode valg, alt etter behovet. Mange flere også. Men prisverdig å rådspørre, håper TS føler han får litt hjelp herinne. Jeg pleier gjerne å se på hva jeg har lyst på, så tar jeg prisen etter hvert (innen noen rammer, da). 

 

Fortsatt råd å sjekke litt rundt i butikker, klå litt, kjenne på flere børser. Snakke med noen kjente. Prøv børser. Men la valget være ditt. Som årene går, synes jeg det blir stadig mer vanskelig å være absolutt. Så interessant å høre TS på banen etter hvert. 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, jmosbakk said:

Som prosjektbørse så er en billig og brukt Brno2/452/455 kjempegreier, men rett ut av eska så fremstår 455 som noe en kjøper på Jula.

 

Min 455 er 100% standard og har gitt meg svært mykje glede. Eg er jo fullstendig klar over at det finns betre, men eg er ein av dei uheldige som lever i ein verden der pengar også må brukast på anna enn leiketøy.

 

43 minutes ago, jmosbakk said:

Boyds skjefte (for voksne folk)

 

Har hatt 452 Varmint med Boyds thumbhole-stokk. Den er akkurat like stor/liten som originalstokken, men har rettare/høgre kolbekam og eit betre utforma forskjefte. For meg som er nærmare 2 meter må alle stokkar forlengast, salong eller ei.

 

3 hours ago, Ei tohi varjata said:

Det du foreslår der er rimelig vanskelig å få til med tanke på at CZ/Brno har et veldig høyt hevarmsløft

 

Det er godt mulig, eg har aldri tenkt over at CZ-en utpregar seg her. Har ein 3-9x42 (av eit merke så billig at eg ikkje vil nemne det her), objektivet er 1.5mm over løpet og det er framleis god klaring mellom hevarm og okular. Men med ein meir moderne kikkert med okular på størrelse med eit spann Trøndersodd vil det nok bli eit problem ja.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ole gunnar said:

Så for meg kun å bytte avtrekket til en timney avtrekker.

 

Ikkje høyr på snobbane her inne ;) Med Timney-avtrekk er du i mål.

 

Eller du kan kjøpe ein Anschütz viss du syns den er verdt pengane. Det er heilt klart meir "klasse" over den (betre finish, finare stokk) og avtrekket er suverent.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, BC.Airn said:

Ingen som har foreslått å kjøpe rusten børse, her kan det se ut som noen misforstår. På ei god brukt børse er det helt kurant å montere en god kikkert i gode stålmontasjer. Og gjenge for lyddemper, kanskje er den gjenga også. Ikke sikkert man trenger å ta så mange ladegrep med polèrpasta heller.

Jeg synes det er umulig å anbefale absolutt ei børse - foran andre - som skal passe for TS. Men heller gi noen gode råd, slik at han sjøl kan tenke igjennom sitt valg.  Alle børser nevnt over er gode valg, alt etter behovet. Mange flere også. Men prisverdig å rådspørre, håper TS føler han får litt hjelp herinne. Jeg pleier gjerne å se på hva jeg har lyst på, så tar jeg prisen etter hvert (innen noen rammer, da). 

 

Fortsatt råd å sjekke litt rundt i butikker, klå litt, kjenne på flere børser. Snakke med noen kjente. Prøv børser. Men la valget være ditt. Som årene går, synes jeg det blir stadig mer vanskelig å være absolutt. Så interessant å høre TS på banen etter hvert. 

 

Takk for gode råd:) Jeg har vært hos en del forhandlere og spurt om cz og anschutz. Veldig ofte sitter jeg igjen med et inntrykk av at de prøver å selge det de har på lager (trenger ikke å være cz eller anschutz engang), og ikke det som passer meg best. Jeg skal titte før jeg kjøper, kanskje får jeg prøvd riflen også. Det virker som brorparten på forumet går god for anschutz, og jeg er overbevist at samlet sett så har medlemmene av denne nettsiden langt større kompetanse enn børsemaker/selger etc. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Da må du kjøpe en Ruger ;)

 

Tja....min  M77/22 All Weather med den unike "padleårestokken" kjøpt hos Søilen i 2007 har levert varene uten problemer så langt :)
Kan vel ikke måle seg med de beste europeere når det gjelder presisjon, men med et gammelt Leupold  M8  6x42 sikte i originale Ruger ringer festet rett i låskassa, og passende ammo går den ganske så bra.
Noe en haug døde kråker, skjærer, og noen mink bærer bud om.
Solid og problemfritt bruksvåpen hvor stort sett alt er rustfritt ;)

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joska skrev:

Det er godt mulig, eg har aldri tenkt over at CZ-en utpregar seg her.

Det er så utpreget mulig for CZ har vært smertelig klar over dette, og lansert 457 der boltløft er redusert fra håpløse 90 grader til 60 grader.

Jeg hadde aldri kjøpt noen ny 455 idag, for meg er 90 grader boltløft en total show-stopper.

CZ USA importerer ikke lenger 455, så tipper den snart går ut av produksjon.

https://cz-usa.com/product-category/rifles/rimfire/

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke lagt 38 lapper på bordet for en Fortner nei.

Men nye 1761 systemrifla ser interessant ut. Ikke er det 90 graders boltløft der heller.😋

Men jeg beholder Sako'en min, den gjør jobben perfekt. Går som ei stråle.

Det blir kanskje ett 22LR sett til STR. Me får sjå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...