Jump to content

Kjøp av salongrifla - bolt action


Ole gunnar

Recommended Posts

Hei.

Først og fremst vil jeg takke alle som har bidratt på kammeret.no, har lært masse, vært mye interessant å lese som nybegynner. Jeg har endelig lagd meg en bruker.

 

Jeg ønsker å kjøpe en salongrifla, bolt action, men er noe usikker på hva jeg skal kjøpe. Salongen skal brukes til jakt og skyting på bane. Jeg ønsker en rifle med høy presisjon og ønsker også å benytte den til jakt; derfor ønsker jeg en ikke så altfor tung rifle, dette ekskluderer f.eks. tunge løp og stokk, dvs f.eks. varmint osv.

 

De fleste jeg har snakket med nevner cz 455 american og anschutz, men prisforskjellen er ganske stor på de to riflene. Skittjakt selger cz 455 american med trestokk (ferdigkappet og gjenget) for underkant av 5000. Anschutz 1761 ligger på ca.15000 kr hos Landrø; er det virkelig "10 000 kr - forskjell" på disse to riflene? Anbefaler dere en annen salongrifle enn de to overnevnte? 

 

Pris spiller ikke så stor rolle for min del, er egentlig ferdig med å kjøpe et våpen, også selge den igjen kort tid etterpå fordi jeg ikke er fornøyd. 

 

Takk på forhånd!

 

 

 

 

Edited by Ole gunnar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anschutz kjøper man brukt til et par lapper, kommer ofte ned i 2-3000 for brukte skiskytter rifler, det er noe av det absolutt beste man kan få. Milevis bedre enn CZ og Tikka. Man får også ofte med et par ekstra magasin.

 

Originalstokken kan godt brukes, men hvis pris ikke er et tema ville jeg kjøpt en brukt Anschutz skiskytterrifle og montert den i en Hightech/Law stokk fra Rafdal. Totalt ca 10.000, da får du en ordentlig stokk, og trolig det beste avtrekket og mekanismen som er å oppdrive. Vekten blir bra også.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

hvis pris ikke er et tema ville jeg kjøpt en brukt Anschutz skiskytterrifle og montert den i en Hightech/Law stokk fra Rafdal


Det er et meget godt forslag. 
Må bytte til kort magasin og brønn (brønnen er bare å kappe), men det er småtteri i det store og hele.
Hvis man bare skal ha den beste salongrifla innenfor en edruelig pris er dette ei god oppskrift.
Medaljens bakside er selvsagt at man blir bortskjemt med verdens beste avtrekk og av den grunn begynner å irritere seg over alle de andre børsene i skapet.
Hvor mye det har å si at salongen er mest mulig lik den rifla man jakter med skal jeg ikke mene så alt for mye om, men reptilhjernen er forunderlige greier og det har vært argumentet for at jeg også har ei treningsbørse som er lik jaktbørsa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Anschutz kjøper man brukt til et par lapper, kommer ofte ned i 2-3000 for brukte skiskytter rifler, det er noe av det absolutt beste man kan få.

 

Det passar vel ikkje så godt til det trådstarter ønska, altså ei lett og hendig rifle til jakt? Ja, Anschütz lagar ekstremt gode konkurranserifler. Og det er fullt mogleg å finne ei slik til eit par lappar, men då snakkar vi om gamle matchrifler. For å få det som trådstarter ønska må ein til med ny stokk, nye siktemiddel, nytt løp (evt. kapping, gjenging og kanskje også neddreiing av det eksisterande). Og då endar du opp med eit våpen som strengt tatt berre har *ein* verkeleg fordel samanlikna med t.d. CZ455 - det gode avtrekket til Anschütz. Eg vil påstå at det er mykje enklare og billegare å kjøpe 455 og eit nytt avtrekk enn å kjøpe ei gammal skiskytterrifle som må byggast om totalt.

 

Men viss kostnader ikkje spelar nokon rolle, eller ein er typen som likar å lage ting sjølv så er det ingen tvil om at det er vanskeleg å oppdrive noko betre enn ei påkosta skiskytterrifle.

 

8 hours ago, Ole gunnar said:

derfor ønsker jeg en ikke så altfor tung rifle, dette ekskluderer f.eks. tunge løp og stokk, dvs f.eks. varmint osv.

 

Eg har ein Varmint med thumbhole-stokk og den er ca eit halvkilo tyngre enn American. Om den tyngre pipa utgjer noko praktisk forskjell på presisjonen veit eg ikkje, men stokken er veldig mykje enklare å skyte med enn American-stokken.

Link to comment
Share on other sites

Og med en HT/Law stokk barberer man bort over et halvt kilo. Hvis ikke mer på den stokken. Rundt 3 kilo er ikke helt verst. En CZ med anorektisk plaststokk koster 3-4000 kr, jeg som er litt høy sliter med så liten stokk.

 

Siktemidler koster akkurat det samme som på en CZ. Ringer og en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Torf said:

 

For all del, dette er ei kjemperifle men er vel framleis akkurat det trådstarter spesifiserer at han *ikkje* vil ha? Viss denne skal oppfylle trådstarters krav så må det betydeleg meir til enn å slenge på ein kikkert:

 

10 hours ago, Ole gunnar said:

derfor ønsker jeg en ikke så altfor tung rifle, dette ekskluderer f.eks. tunge løp og stokk, dvs f.eks. varmint osv.

 

Gitt at det er 455 Varmint han refererer til så veg også den 3.5kg utan kikkert. Ein Anschütz som ser ut til å passe trådstarters ønsker vil vere ein 1761. Om denne er verdt 10k ekstra samanlikna med ein CZ får nesten vere opp til han. At den er milevis over CZ når det gjeld fit & finish er det ingen tvil om, heller ikkje at avtrekket er i ein heilt annan klasse. Om den *funksjonsmessig* er verdt 10k meir enn ein CZ stiller eg meg meir tvilsom til.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Ja.

 

Jeg har endel kjenninger som har handlet systemsalongrifler. Stor stas og bytting av piper i starten. Etter en stund står  22lr pipa hele tiden.

 

Tror nok det vil gjelde for meg også, at 22lr pipa står på hele tiden. Dessuten har jeg en rifle i 223, så tenker at jeg  like gjerne kan bruke 223 istedenfor 17hmr eller 22wmr. Men godt å få bekreftet det man tenker;)

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Ja.

 

Jeg har endel kjenninger som har handlet systemsalongrifler. Stor stas og bytting av piper i starten. Etter en stund står  22lr pipa hele tiden.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Pris spiller ikke så stor rolle for min del, er egentlig ferdig med å kjøpe et våpen, også selge den igjen kort tid etterpå fordi jeg ikke er fornøyd

Dette er vel ei vesentlig setning. Jeg råder trådstarter til å prøve de nevnte våpnene. Vi har heller ikke nevnt Sako, som har et par nice salongrifler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, joska said:

 

Det passar vel ikkje så godt til det trådstarter ønska, altså ei lett og hendig rifle til jakt? Ja, Anschütz lagar ekstremt gode konkurranserifler. Og det er fullt mogleg å finne ei slik til eit par lappar, men då snakkar vi om gamle matchrifler. For å få det som trådstarter ønska må ein til med ny stokk, nye siktemiddel, nytt løp (evt. kapping, gjenging og kanskje også neddreiing av det eksisterande). Og då endar du opp med eit våpen som strengt tatt berre har *ein* verkeleg fordel samanlikna med t.d. CZ455 - det gode avtrekket til Anschütz. Eg vil påstå at det er mykje enklare og billegare å kjøpe 455 og eit nytt avtrekk enn å kjøpe ei gammal skiskytterrifle som må byggast om totalt.

 

Men viss kostnader ikkje spelar nokon rolle, eller ein er typen som likar å lage ting sjølv så er det ingen tvil om at det er vanskeleg å oppdrive noko betre enn ei påkosta skiskytterrifle.

 

 

Eg har ein Varmint med thumbhole-stokk og den er ca eit halvkilo tyngre enn American. Om den tyngre pipa utgjer noko praktisk forskjell på presisjonen veit eg ikkje, men stokken er veldig mykje enklare å skyte med enn American-stokken.

 

Jeg tenker som deg, det blir veldig mye styr med å gjøre om hele riflen, er ikke i tvil at man får en knallrifle til syvende og sist, men en cz 455 med timney avtrekk er heller ikke et dårlig alternativ. Jeg er ganske sikker på at riflen er mer presis enn skytteren i mitt tilfelle, det er svært sjelden at en skytter overgår riflen presisjon. 

 

Har du jaktet med varminten din? Tenker litt på hvordan den er å bære på jakt.

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ole gunnar said:

en cz 455 med timney avtrekk er heller ikke et dårlig alternativ


Absolutt ikke, hvis man kjøper en brukt til 2500-3000kr. Man får som regel anstendig presisjon og et hav av ettermarkedsdeler. (og du kommer trolig til å ende opp med en når man leser litt mellom linjene her)
Jeg hadde dog MYE heller kjøpt en Tikka T1x hvis du uansett tenker å kjøpe nytt.

Tikka er bedre enn 455 på ca alt, bortsett fra tilgang akkurat nå. Hevarmsløft, boltgang, avtrekk, dimensjoner som passer voksne folk, modulært skjefte bl.a.
Du sier du er ferdig med å kjøpe for så å selge igjen for at du ikke ble fornøyd. Har du noenlunde krav til børsa så anbefaler jeg på det sterkeste å klå litt på CZ før du kjøper den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ole gunnar said:

Har du jaktet med varminten din? Tenker litt på hvordan den er å bære på jakt.

 

Ja, har brukt den på ravn og kråke. Men bæring skal eg ikkje seie så mykje om, då eg berre har nokre hundre meter å gå til post. Kan godt vere at den ekstra knappe kiloen hadde betydd noko viss den skulle ha blitt med på f.eks. rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper deg Sako Quad, bør du belage deg på at stokken kan være litt i korteste laget for en voksen mann, og boltgangen er liksom ikke så allverdens heller. Ikke akkurat som å dra en død mann gjennom et grustak, men heller ikke smørglatt.

Jeg har riktignok bare tunge løp til min, men på dem virket blåneringen å være tegnet på med tusj. Fikk egentlig ikke noe særlig åttetusenkronersfølelse av den børsa, nei.

Men trøste og bevares, jeg skyter greit med den, og løpsbytte er gjort på null komma svisj.

Link to comment
Share on other sites

CZ trenger ofte også en del kjærlighet før de blir bra. Oftest polering av hevearm og skifte eller tuning av avtrekk. Men presisjonen er ikke så mye å si på. Min hadde jeg problemer med mating til tider, kom enten skjevt inn eller ikke inn i det hele tatt. Skjedde ikke ofte, men nok til at man tenker på det.

 

Anschutz er laget for å alltid fungere i alle slags forhold, og foreløpig mater den også mye bedre enn CZen. Ikke så mye styr med bytte av skjefte, send til børsis, si nytt skjefte og gjenging for demper, vent litt, betal. Jeg tror en Annie med HT stokk gir utrolig mye emr eierglede enn en std Tikka...

 

Men rett ut av boksen ville jeg valgt Tikkan av den ene grunn at stokken er laget for voksne og ligner en vanlig jaktstokk i utførelse og størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Kva med brno modell 2? 

Ligger alltid på finn. Brukar du litt tid finner du sikkert ei med ekstra magasin og dempar. Kanskje du er heldig og får med ein simpel kikert. Til 3-3500

 

Eg har sjølv nyligt kjøpt ein brukt browning T-Bolt med heildempar. Børsa veger heile 1.7kg. +kikert. Ho ser ut som eit leiketøy, men samlar meget godt. 

Så langt er eg strålande fornøgd. Og skall ha ho med i sekken på kvar bidige fjelltur i haust. Uansett om eg har med hagle til støkkjakt.

Uten dempar koster ein ny t-bolt 7500,- 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5730

 

Med heildempar blir prisen noko høgare.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=6375

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JohanPaaSnippen said:

Om du kjøper deg Sako Quad, bør du belage deg på at stokken kan være litt i korteste laget for en voksen mann, og boltgangen er liksom ikke så allverdens heller. Ikke akkurat som å dra en død mann gjennom et grustak, men heller ikke smørglatt.

Jeg har riktignok bare tunge løp til min, men på dem virket blåneringen å være tegnet på med tusj. Fikk egentlig ikke noe særlig åttetusenkronersfølelse av den børsa, nei.

Men trøste og bevares, jeg skyter greit med den, og løpsbytte er gjort på null komma svisj.

 

Takk for innspill;)  Har lest litt om sakoen, og snakket med folk. De sier mye av det samme som du sier, og er egentlig i tvil om de hadde kjøpt den på nytt dersom de skulle foreta et nytt 22lr bolt action - kjøp på nytt

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, jmosbakk said:


Absolutt ikke, hvis man kjøper en brukt til 2500-3000kr. Man får som regel anstendig presisjon og et hav av ettermarkedsdeler. (og du kommer trolig til å ende opp med en når man leser litt mellom linjene her)
Jeg hadde dog MYE heller kjøpt en Tikka T1x hvis du uansett tenker å kjøpe nytt.

Tikka er bedre enn 455 på ca alt, bortsett fra tilgang akkurat nå. Hevarmsløft, boltgang, avtrekk, dimensjoner som passer voksne folk, modulært skjefte bl.a.
Du sier du er ferdig med å kjøpe for så å selge igjen for at du ikke ble fornøyd. Har du noenlunde krav til børsa så anbefaler jeg på det sterkeste å klå litt på CZ før du kjøper den.

Er tikkaen en mer presis rifle enn CZ? Jeg tenker å kjøpe nytt, har egentlig ikke tenkt så mye på tikkaen grunnet tilgangen. Har du hatt noe erfaring med tikka T1x?

Jeg har sett diverse anmeldelser hvir det snakkes om en bedding kloss som gjør at riflen ikke er fult beddet. Hvis du spoler frem til 01.15, så ser du hva jeg mener: 

 

Takk på forhånd!

Edited by Ole gunnar
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, joska said:

 

Ja, har brukt den på ravn og kråke. Men bæring skal eg ikkje seie så mykje om, då eg berre har nokre hundre meter å gå til post. Kan godt vere at den ekstra knappe kiloen hadde betydd noko viss den skulle ha blitt med på f.eks. rypejakt.

 Ok, takk for svar:) Er glad i å traske, så det blir ikke mye postjakt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

De sier mye av det samme som du sier, og er egentlig i tvil om de hadde kjøpt den på nytt dersom de skulle foreta et nytt 22lr bolt action - kjøp på nytt

Det fins vel 3 typer 22LR-eiere.

- De som har kjøpt Anschütz og er fornøyd

- de som har kjøpt noe annet og ikke er helt 100% fornøyd.

- De som har CZ, er helt sikre på at det er det beste som fins, og nekter å erkjenne at det fins noe annet.

 

Sitat

Er tikkaen en mer presis rifle enn CZ

Generelt er 22LR rifler så presise, at det er svært vanskelig å påvise at den ene er mer presis enn den andre, selv en 1000-kroners TOZ er normalt dønn presis. Det som likevel er påfallende er hvor totalt enerådende Anschütz er i alle konkurranseformer. Også uformelle og små, f.eks. de BR50-stevnene vi har hatt her. Det møter folk med alt mulig. Men ingen har vunnet med noe annet enn Anschütz og Sauer - og et par ganger Sako - i en klasse der ingen Annyer stilte... 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Det fins vel 3 typer 22LR-eiere.

- De som har kjøpt Anschütz og er fornøyd

- de som har kjøpt noe annet og ikke er helt 100% fornøyd.

- De som har CZ, er helt sikre på at det er det beste som fins, og nekter å erkjenne at det fins noe annet.

 

Generelt er 22LR rifler så presise, at det er svært vanskelig å påvise at den ene er mer presis enn den andre, selv en 1000-kroners TOZ er normalt dønn presis. Det som likevel er påfallende er hvor totalt enerådende Anschütz er i alle konkurranseformer. Også uformelle og små, f.eks. de BR50-stevnene vi har hatt her. Det møter folk med alt mulig. Men ingen har vunnet med noe annet enn Anschütz og Sauer - og et par ganger Sako - i en klasse der ingen Annyer stilte... 

 

 

K

Haha, lo godt nå. Takk for innspill, jeg er ganske ny i gamet, så mye jeg er usikker på. I bunn og grunn er jeg ute etter en salong som kan gi god samling på 100m, og som jeg kan bruke til rypejakt. Om jeg kan kjøpe en rifle som koster 8000-10000 billigere, men som gir like stor glede og gjør samme jobben som en anschutz, så går jeg selvfølgelig for det. Kan heller bruke "sparte" penger på optikk og ammo.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Ole gunnar said:

Er tikkaen en mer presis rifle enn CZ? Jeg tenker å kjøpe nytt, har egentlig ikke tenkt så mye på tikkaen grunnet tilgangen. Har du hatt noe erfaring med tikka T1x?


M67 skriver det som også er mitt inntrykk når det kommer til presisjon. Og til jakt så vil du uansett ikke merke forskjell på 15 og 30mm på 100m.
Jeg har hatt T1x, solgte den til en her inne da jeg uansett hadde tid til å vente på ny. Regner med den nye kommer i Juni.
Det ligger en egen tråd om T1x i "Salongen" der det deles noen betraktninger.
Kort fortalt, den trenger kolbekappe fra T3x og thats it.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Ole gunnar skrev:

 Kan heller bruke "sparte" penger på optikk og ammo.

Klok tanke, du har nok ei framtid som skytter, ja. Ikke altfor mange som tenker slik, dessverre.

Kanskje ei CZ/Brno mod 2 med vanlig løp og en lavmontert kvalitetskikkert kan være noe å tenke på, angrer på at jeg solgte mi. Hadde en lavmontert Zeiss på.

Så kan du bruke sparte penger på ei børse til, vettu 😉

Men presisjonspotensialet til ei Anschutz er det få som matcher, det er vel en sannhet å merke seg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, BC.Airn said:

Klok tanke, du har nok ei framtid som skytter, ja. Ikke altfor mange som tenker slik, dessverre.

Kanskje ei CZ/Brno mod 2 med vanlig løp og en lavmontert kvalitetskikkert kan være noe å tenke på, angrer på at jeg solgte mi. Hadde en lavmontert Zeiss på.

Så kan du bruke sparte penger på ei børse til, vettu 😉

Men presisjonspotensialet til ei Anschutz er det få som matcher, det er vel en sannhet å merke seg.

 

 

Takk for innspill:) Det frister voldsomt med en CZ 455 med lavmontert kikkertsikte, ønsker ikke mer enn 40-42 mm på objektivets diameter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 455,og er i utgangspunktet fornøyd med den. Litt rufsete boltgang, og avtrekket var litt grumsete som ny. Jeg fikk grini meg til en liten avtrekksjobb på kjøpet når jeg kjøpte, og etter litt fjørbytte med kit fra yodave, så synes jeg nå avtrekket er godt. Man bør dog som flere nevner over her ikke være en person av stort format, da stokken innlysende ble utformet i Legoland. Summasumarum: Presis og god børse, til en pris som ikke gjør det avskrekkende å herje litt med den. Finnes det deiligere våpen? Ja. Trenger JEG noe mer? Nei, ihvertfall ikke så lenge vi har en garderobe å forholde seg til

 

Edit: Tillegg, hevarmen på 455 er IKKE særlig kompitabelt med en lavtsittende kikkert uten en runde med Dremel'n

Edited by B686SP
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Det fins vel 3 typer 22LR-eiere.

- De som har kjøpt Anschütz og er fornøyd

- de som har kjøpt noe annet og ikke er helt 100% fornøyd.

- De som har CZ, er helt sikre på at det er det beste som fins, og nekter å erkjenne at det fins noe annet.

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

Klok tanke, du har nok ei framtid som skytter, ja. Ikke altfor mange som tenker slik, dessverre.

Kanskje ei CZ/Brno mod 2 med vanlig løp og en lavmontert kvalitetskikkert kan være noe å tenke på, angrer på at jeg solgte mi. Hadde en lavmontert Zeiss på.

Så kan du bruke sparte penger på ei børse til, vettu 😉

Men presisjonspotensialet til ei Anschutz er det få som matcher, det er vel en sannhet å merke seg.

 

 

(Min utheving)

Det du foreslår der er rimelig vanskelig å få til med tanke på at CZ/Brno har et veldig høyt hevarmsløft, og som poengtert av B686SP, er det lite kompatibelt med lavt montert kikkertsikte. Hevarmen treffer rimelig fort okularet, hvis ikke, er det fortsatt veldig lite plass til hånda rundt hevarmskula når den er kun et par millimeter maks fra okularhuset.

Link to comment
Share on other sites

Det problemet løses med Leupold kikkert, på min 455 står det en vari-x iii 4,5-14x50 i di laveste ringene jeg klarte å finne, ca 3 mm klaring til std. løp og såvidt lysåpning mellom løp og kikkert med varmint løp. Og fortsatt helt grei plass til hevearmen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

t Hevarmen treffer rimelig fort okularet, hvis ikke, er det fortsatt veldig lite plass til hånda rundt hevarmskula når den er kun et par millimeter maks fra okularhuset.

Ja, litt trangt, men det går fint. Greitt å være klar over det, akkurat som du påpeker.

Og som du sier, så har CZ/Brno høyt hevarmsløft. Greitt å være klar over det. Men den er bånnsolid.

Jeg slipte også bittelitt av hevarma, glemte det.

Funka for meg. Funker for flere over her. Funker nok for @Ole gunnar også 💪

 

Jeg har sett på flere nye børser, og synes noen av dem er vel røffe i sluttstykkegangen, men det kan jo poleres. De er kjent for gode løp. Holder imidlertid en  knapp på de gode, gamle Brno mod 2, de med tolv (mener å huske det) riflinger i løpet og rett stokk. Finner du ei slik, så har du salongbørse for livet.  Sukk, blir litt nostalgisk nå. Men mente bare å gi velment råd, var no det, da. Om det no kunne være til hjelp for noen.

Edited by BC.Airn
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ole gunnar said:

Det frister voldsomt med en CZ 455 med lavmontert kikkertsikte


Hvis du skal kjøpe ny børse og pris i utgangspunktet ikke er av betydning så sliter jeg med å forstå hvorfor du vil ha noe som krever modifikasjoner for å fungere slik du vil?
Som prosjektbørse så er en billig og brukt Brno2/452/455 kjempegreier, men rett ut av eska så fremstår 455 som noe en kjøper på Jula.
Skal du absolutt ha 455 så anbefaler jeg å kjøpe brukt (22LR piper slites ikke ut på disse børsene uansett) og koste på Yodave avtrekkskit med en profesjonell justering, Boyds skjefte (for voksne folk) eller KKC, sliping av hevarm, ny hevarmskule med vinkel nedover og en runde med våtslip og polering av sluttstykke.
Da blir det ei ganske bra børse. Jeg vet fordi jeg har prøvd.
Hvis du ikke gjør noe av jobben selv så blir det også ei ganske dyr børse som fortsatt bare er en CZ den dagen du finner ut at du ikke ble helt fornøyd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @jmosbakk her - det fremstår som litt teit å bruke 6-7k? på ei ny rifle hvor man må slipe på hevarm, bytte ut avtrekk/pusse avtrekksflater, repetere 2000 ganger med slipemiddel på sluttstykket, etc, for å få et brukbart våpen. Jeg har hatt en 452 (som endte i fillebiter), og det å måtte bytte avtrekk, pusse på sluttstykket, og tilpasse hevarm er ok på et brukt våpen til 2500 kr som jeg gav for rifla med kikkert og ringer.. men på et nytt våpen..?

 

Tikka T1x, eventuelt Sako Quad om du orker plasthelv.. det er. Eller Anschütz som flere har foreslått.

Sånt helt egentlig er T1x det beste kjøpet av ny salongrifle i dag til vanlig bruk, jeg ser ikke vitsen i noe annet (utenom Anschütz, 200STR, o.l. som er 2-3x dyrere og litt mindre aktuelt for en nybegynner).

 

Å kunne kleise ringer og demper på rifla, gå ut og skyte, uten å bruke tusenvis og måneder hos børsemaker trumfer "godfølelsen" i en rusten gammel Brno 2..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Må nesten få nevne at Anschutz har et bra utvalg 22rifler, fra jaktvåpen i voksen størrelse til hightech matchvåpen.

 

 

Det hadde passet bra om denne hadde kommet på lager sånn ca i feriepengetid :-) En voksen salongrifle på 3,6kg for utvokste mannfolk som vil trene med noe som er likt storviltrifla .  Anschütz mod. 1710 D HB    Details and Technical Data

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, jmosbakk said:


Hvis du skal kjøpe ny børse og pris i utgangspunktet ikke er av betydning så sliter jeg med å forstå hvorfor du vil ha noe som krever modifikasjoner for å fungere slik du vil?
Som prosjektbørse så er en billig og brukt Brno2/452/455 kjempegreier, men rett ut av eska så fremstår 455 som noe en kjøper på Jula.
Skal du absolutt ha 455 så anbefaler jeg å kjøpe brukt (22LR piper slites ikke ut på disse børsene uansett) og koste på Yodave avtrekkskit med en profesjonell justering, Boyds skjefte (for voksne folk) eller KKC, sliping av hevarm, ny hevarmskule med vinkel nedover og en runde med våtslip og polering av sluttstykke.
Da blir det ei ganske bra børse. Jeg vet fordi jeg har prøvd.
Hvis du ikke gjør noe av jobben selv så blir det også ei ganske dyr børse som fortsatt bare er en CZ den dagen du finner ut at du ikke ble helt fornøyd.

Takk for innspill:) Jeg ønsker en rifle som jeg ikke trenger å gjøre noe særlig med, var ikke klar over at man måtte gjøre en del modifikasjoner på en cz før man blir fornøyd. Så for meg kun å bytte avtrekket til en timney avtrekker. Har lest det som har ble skrevet på forumet, og det virker som anschutz er det beste valget (med de premissene jeg har satt for kjøp). 

 

https://www.landro.no/anschütz/109554/anschutz-1761-d-hb-walnut-classic-cal-22-lr-515-mm

 

https://www.landro.no/anschütz/109555/anschutz-1761-d-hb-g-20-walnut-classic-cal-22-lr-457-mm

 

 

Funker riflene ovenfor, rett ut av esken altså?

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, jmosbakk said:

Hvis du ikke synes den funker tilstrekkelig rett ut av eska så skal du herved få min garanti på at jeg kjøper den av deg for det du betalte.
Jeg har ingen tilknytning til hverken Landrø eller Anschutz, bare så det er sagt.

Haha, du skal slippe det;) jeg har lest alt som er skrevet, virker som så og si alle går god for Anschutz. Er det stor forskjell på Anschutz 1761 vs 1416? Det står svært lite om 1416 på landro.no

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...