Jump to content

Sveits skjerper våpenloven


DoctoRoy

Recommended Posts

Fint at de hadde folkeavstemning, men fra det jeg har sett var det en god del skremselspropaganda. Det skal godt gjøres å overbevise et land som Sveits at de må endre på sin lange tradisjon fordi det ikke lenger er trygt.

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske våpen med store magasiner blir forbudt, slik at du må søke om unntak for erverv. Unntak innvilges til medlemmer av skytterforeninger og sportsskyttere som kan dokumentere aktivitet (minst fem skytinger i løpet av fem år). Samlere har også unntak, og tjenestevåpen som kjøpes ut fra Forsvaret etter førstegangstjenesten er også unntatt.

 

Det kommer strengere krav om merking av våpen og våpendeler.

 

Våpenforhandlere må rapportere inn våpentransaksjoner elektronisk.

 

Det var så detaljert som jeg greide å finne ut av med en kjapp titt på nyhetene.

 

https://www.zdf.de/nachrichten/heute/schweiz-stimmt-fuer-schaerferes-waffengesetz-100.html

 

https://www.nzz.ch/meinung/abstimmung-waffenrecht-das-referendum-war-von-anfang-an-aussichtslos-ld.1482933

 

Lovendringene er en (minimums)tilpasning til EUs nye våpendirektiv, og Sveits risikerte å bli sparket ut av Schengen- og Dublinsamarbeidet om de ikke innførte dem. Det var den sveitsiske våpenlobbyen som krevde folkeavstemning for å forkaste lovendringene, usikkert om de feilberegnet opinionen eller om de bare kjørte det som en symbolsak.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg sikkert høre det fra de garderobefikserte Yankofile, men dette høres da på ingen måte uhørt ut. Jeg hadde forventet at det allerede var slik i et land der det grenser til at Guiliotinen står stasjonert ved fotobokser, så om noe er jeg mer overrasket over at innstrammingene virker ganske fornuftige.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...