Jump to content

XXL med billig Zeiss igjen, V4 3-12x44 til 5990.-


Torf

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg ble "forledet" over på noe taktiske greier med strek både her og der....
Men dette  ligner jo til forveksling på Leupold sin Duplex-retikkel.

 

Edit:
Jeg trodde et øyeblikk at dette ville være et lett og hendig sikte for lange dager og mye trasking i felt, men faktisk er det ca 3 cm lengere enn en 2,5-10x50 HT, og vekta er også nesten lik (V4 = 516 gr,  HT 525 gr).
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Kikket på den i kveld hos XXL Alnabru. 

Retikkelet er ganske åpent og tynt. Egner seg nok best til reinsjakt. 

Kikkerten er slank og fin. Mer "strømlinjeformet" enn feks 2,5-10x50 Classik.  3-12x44 er helt symmetrisk i oppbyghing og kan vris 90 grader mot venstre på rifla slik at sideinnstilling blir til venstre og det normale sideinnstillingstårnet blir høydeinnstilling. Perfekt for feks Sako 75/85 som kan ha en tendens til utkastproblemer fordi hylsa slår i sideinnstillingstårnet. Det letter også lading av vanlinge  faste mauser/kryssmagasiner. 

 

Nesten identiske V4 4-16x44 med parallaksejustering er forøvrig et perfekt sikte til 22lr rifler.

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Torf skrev:

Hjortefot; skulle vært morsomt å vite hva som er latterlig? 

Det å vri et kikkertsikte så det står feilmontert, i stedet for å gidde å montere kikkertsiktet korrekt. Det er latterlig 😉

 

Den eneste gangen jeg har sett ei hylse slå i kikkertsikte på Sako skyldtes det grov feilmontering, en Zeiss HD5 3-15x42 som var montert så langt bak som overhode mulig. Da slo hylsa opp i sidetårnet.

 

Enkelte myter synes å være udødelige.

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt ca 30000 skudd med en Sako 75 i konkurranse med halvparten raske dobbelskudd. Eneste muligheten til å få den 100% pålitelig var slik kikkertmontering. Med normal kikkermontering hendte det rett som det var at hylsa traff sideinnstillingstårnet og spratt tilbake i låskassa med funkfeil som resultat.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Super XX skrev:

Mener å huske at du har jobbet i "bransjen". Temmelig oppsiktsvekkende om du ikke har fått med deg "utkast-problemet" til Sako for enkelte patroner.

Er fortsatt i bransjen og selger fortsatt ganske mange Sako hvert år. Har enda ikke hatt ett tilfelle der dette har skjedd. 

Har lest om myten her på kammeret, så jeg har fått det med meg, og jeg er fullstendig klar over den.

 

Har faktisk testa dette med min daværende Sako 85 Finnlight i .308 bare for å sjekke om det var noe i "myten"

 

Monterte følgende sikter: 

 

Zeiss HT 3-12x56

Zeiss Victory 2,5-10x50

Steiner Nighthunter 2,5-15x56

Steiner Nighthunter 1-5x24

Zeiss V8 1.1-8x30

Zeiss V8 4.8-35x60

Steiner Ranger 4-16x56

Zeiss Conquest HD5 2-10x42

 

30mm-siktene var montert i Sako Optilock todelt montasje. Lav.

 

1" Siktet var montert i Sako Optilock Ringmount low

 

36mm-Siktene var montert i Blaserringer tilpassa Sako Optilockbaser.

 

Ingen av disse hadde denne omtalte konflikten/problemet.

 

Og jeg er en person som aldri hadde montert Zeissene mine på ei rifle som potensielt kunne ripe opp mellomrøret på siktene mine.

Da hadde jeg bytta rifle tvert.

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

På 20.5.2019 den 18.31, seawolf skrev:

Jeg trodde et øyeblikk at dette ville være et lett og hendig sikte for lange dager og mye trasking i felt, men faktisk er det ca 3 cm lengere enn en 2,5-10x50 HT, og vekta er også nesten lik (V4 = 516 gr,  HT 525 gr).

En typisk konstruksjon av et objektiv, er å bare bruke en dublett. I en slik konstruksjon er det som kalles bakre hovedplan omtrent der linsene slutter. Om objektet er "uendelig" langt unna, vil bildet være like langt fra bakre hovedplan som brennvidden. Bildet i objektivplanet må være mindre forminsket for en 3-12 kikkert sammenliknet med en 2,5-10. Så brennvidden til 3-12 siktet må være lengre enn i den med mindre forstørrelse.  Derfor er det ikke rart at 3-12 siktet er lengre.

 

Det går an å lage objektiver som er kortere, men de blir tyngre og dyrere. Det er slike objektiver som er fysisk kortere enn sin egen brennvidde som er teleobjektiver, selv om i dagligtalen har blitt slik at man kaller alle objektiver med lengre brennvidde enn normalobjektiver for telelinser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 11/30/2019 at 7:28 PM, amatør said:

Ser ut som man måtte bestille i går, her er det 8999,-

https://www.xxl.no/zeiss-conquest-v4-3-12-x-44-kikkertsikte-std/p/1164576_1_style

 

De hadde den i fysisk butikk til den prisen. Endte opp med å ikke kjøpe kikkerten. Fant for lite info og erfaringer til at jeg gadd. 

Personalet i butikken var ikke mye til hjelp heller ;)

Link to comment
Share on other sites

På 29.11.2019 den 18.37, Torf skrev:

Jeg har en og det er et røverkjøp til den prisen til rett bruksområde.

Jeg bruker den til toppjakt.

Helt enig- sikkert meget bra til rett bruksområde- og det er vel ganske snevert. Til toppjakt og blinkskyting er den sikkert meget bra. Men til jakt på klovvilt og andre dyr med pels er denne retikkelen tilnærmet ubrukelig.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 21.5.2019 den 18.39, hjortefot.com skrev:
På 21.5.2019 den 18.09, Torf skrev:

Hjortefot; skulle vært morsomt å vite hva som er latterlig? 

Det å vri et kikkertsikte så det står feilmontert, i stedet for å gidde å montere kikkertsiktet korrekt. Det er latterlig 😉

 

Her er en som har vridd kikkertsiktet 90°, på ei rifle der det absolutt har noe for seg:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164725013

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, moviken skrev:

Hvofor synes du det?

Fordi det er vanskelig å se retikkelen mot pelsen på dyret i en jaktsituasjon der forholdene ikke er helt optimale.  I skog med kvist, dårlig lys, motlys, vilt i bevegelse osv, er en grov svart retikkel mye bedre. Da kan en konsentrere seg om målet- ikke å skille retikkel fra pels og kvist mm. Det verste er at retikklene på noen av de nye Zeissene er brun/gråaktige i tillegg til at de er tynne. I butikken ser det bra ut, men i skogen er det som regel andre forhold. For Zeiss sine nye retikler uten lys er det vel #4 som er best egnet. Les forøvrig hva Zeiss skriver om sin retikkel 20 her, godt beskrevet egentlig.  https://www.zeiss.com/sports-optics/en_us/hunting/reference/reticles/reticles.html

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På ‎03‎.‎12‎.‎2019 den 10.26, asterix skrev:

Helt enig- sikkert meget bra til rett bruksområde- og det er vel ganske snevert. Til toppjakt og blinkskyting er den sikkert meget bra. Men til jakt på klovvilt og andre dyr med pels er denne retikkelen tilnærmet ubrukelig.  

Det er akkurat dette det handler om. Jeg har 2 Swarovski 3-12x50, begge med lys (rødpunkt i senter av trådkorset). Det ene en eldre PV-line med medforstørrende retikkel, det andre en Z4i med fast tynt trådkors. Sistnevnte ville (i hvert fall med mine godt voksne øyne) vært ubrukelig til storviltjakt en overskyet desemberdag, for ikke å snakke om bø-jakt i mørket, om det ikke hadde vært for lyspunktet. Til gjengjeld er det mye enklere å skyte inn dette siktet mot skive en dag med godt lys. Medforstørrende retikkel, f. eks. tysk nr. 4, gir et mye større spillerom under varierende lysforhold. Jeg ville aldri valgt et kikkertsikte med fast tynt trådkors og uten lys til allsidig jaktbruk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...