Jump to content

Demper som løsner


Kricofanten

Recommended Posts

Den mest brukte rifla i våpenskapet er en Sauer 202 i 30.06. For noen år tilbake fikk jeg snauet av løpet noen få cm og satt på en a-tec CTM demper med 14x1,5 gjenger. Fin og nett demper, men løsnet under skyting og ble derfor liggende i skapet. I fjor tok jeg tak i meg selv, solgte demperen og kjøpte en ny, nå en a-tec hertz. Skjøt inn rifla og brukte den på et jaktfeltstevne i vinter. Det fungerte bra. 

Men så sist uke var jeg på banen. Skjøt et par treningsrunder og deretter storviltprøven. De fem skuddene til prøva satt innenfor kravet, men med overraskende stor spredning, og da så jeg det: demperen var løs. 

 

Jeg mistenker at demperen løsner når rifla blir varm. Kan det stemme?

Finnes det noen lure triks jeg kan ty til? 

Vet at 14x1 kanskje sitter bedre, men vil helst ikke kappe og gjenge igjen. 

Våpensmia lager en demper som skal være selvstrammende. Noen som har erfaring med om det virker i praksis? 

Muligens er gjengene på rifla ganske enkelt for romme. Er det noe jeg kan gjøre for å gi mer friksjon? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på om romme gjenger er forklaringen, min erfaring er at dårlig overflate eller feil profil på gjengene er et mye større problem. Du kan prøve med svakt låselim (feks Loctite 222 eller tilsvarende gjengesikring), det bør gi nok friksjon selv etter demontering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva med en o-ring i frisporet, kunne det være noe? Har tenkt på dette flere ganger med min m16x1,5 som løsner nå og da. Men har ikke o-ringer som tåler mer enn 125°c og har ikke målt hvor varmt løp og lyddemper blir etter en passelig serie. Finnes o-ringer som tålere iallefall 200°, og sikkert mer og. 

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har liten tro på at dette går seg til, så kanskje like greit å bite i det i seg å få gjenget på nytt og ny demper først som sist.

 

Hadde samme problemet i etteller annet fingjenget UNEF og S&L demper.

Jeg skjøt strammet og skjøt strammet og ..

..det ble bare værre og værre, til ei kule til slutt subbet i demperfronten.

Mulig at gjengeinnsatsen i demperen var legert med pøk afghan fra Christiania eller at Remington hadde legert med Soft Corn Maple Sirup Butter i løpet.

Uansett så tror jeg at med bedre materialkvalitet og grovere dimensjoner så tar det bare lengre tid før det er helt nødvendig med total remake.

Mitt løp ble gjenget på nytt, ny demper anskaffet og demper nummer to etter nygjenginga er tatt i bruk uten problemer.

 

Hvor lang tid det går før det blir ubrukbart har jeg ingen formening om, men det er garantert når det passer som dårligst.

:-)

.

 

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2019 den 9.31, hjortefot.com skrev:

Alternativt gå over til A-Lock

Hvis du vil skru på demperen og være sikker på at den sitter der, kan vel ikke A-Lock være et alternativ? A-tec sier jo selv i "bruksanvisningen" at man må sjekke om demperen sitter fast mellom skudd med dette systemet. Da bør det ringe en bjelle!🙄

Jeg er (som vanlig) kritisk og uenig i designet, og skjønner ikke hvorfor han ikke har en form for fysisk lås? (,bortsett fra at dette er billig å lage, og at han vil profitere på en "enkel" løsning som A-Lock). 

 

Skal man være helt sikker på at en lyddemper sitter fast må den ha en form for lås uansett design.

Noe som også hjelper mye er links gjenge, og for skyterens sikkerhet bør gjengen være er såpas stor at om lyddemperen skulle løsne så går kula fortsatt gjennom uten å være borti demperen.

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring med 14x1,5 - løsner veldig fort.

Eneste som funket for meg var å ta skikkelig fart når man strammet den, altså stramme, løsne en halv omdreining og så få skikkelig fart når man strammer igjen.

Da virket det som man "slo" den fast. Løsningen ble for min del å bytte til 14x1 - men selv der burde man passe litt på hvis man bytter mellom dempere. Hausken og Atec er litt forskjellige i toleransene ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt A-lock i 2 år nå. Demperen har ALDRI løsna, selv ikke etter 100+ skudd på ei baneøkt.

At produsenten sier du likevel må forsikre deg om at demperen sitter fast, er vel en måte å sikre seg ryggdekning på, om en idiot skulle klare det umulige.

 

Jeg hadde samme problem med 14x1,5 gjenger, men en A-lock adapter skrudd fast med locktight løsner ikke.

 

Kan trygt anbefale a-lock. Du blir ikke plaget med løs demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når kulen skal få rotasjon blir det nødvendigvis en tilsvarende motsatt rettet rotasjon i våpenet. Jo tyngre kule og større akselerasjon jo større vrimoment på våpenet. Disse kreftene virker som en muttertrekker på demperen og vil kunne banke den løs.

Den optimale løsningen er som Bly skriver å bruke linksgjenge. Da vil det bli selvstrammende med høyrevridde rifler.

For de som har "venstrevridd" rifling i løpet burde dette ikke være noe problem.

Er det noen med slike våpen som har opplevd at demper løsner?

Link to comment
Share on other sites

Fysikkens lover er det lite man kan gjøre med, de virker uansett...

Løsningen for min del, er å gi gass, så demperen får god fart ned til brystningen på pipa, når jeg skruer demperen på. 

Sjekker om den sitter fast mellom hver skudd serie, sitter somregel fast de første 3 seriene, så løsner den, da er det å gi gass i gjenn....

 

Mekanisk sett så er kjangsen mindre for att skrudde koblinger løsner ved vibrasjoner, jo finere gjengestigning, og større dimmensjon man bruker, men det begrenser seg jo litt med utvalget når dempere selges med kun ett fåtall gjengedimmensjoner, og diameter på pipene er som de er.

 

Skal man være helt sikker så blir vel løsningen å bytte til Krag Jørgensen, de har venstrevridd rifling i original løpet, da vil demperen bli sittende:wink:

eller få laget en spesial bøssing i demperen, med links gjenger, og links gjenger på pipa. som nevnt ovenfor

 

Link to comment
Share on other sites

For å lage tregere gjenger kan man sette dem inn med Locktight el og skru på og av demper/komp noen ganger ,til lochtigten har fordelt seg, før man lar det tørke med demper/komp av.  Når det har tørket, skruer man av og på noen ganger , til man får den ønskede friksjon.  Har brukt dette med hell i flere år med 1/2x20 og UNF gjenger. Passer man på å skru av og på noen ganger innimellom vil ikke limet feste seg.( Funker med både rød og blå.)

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Skal man gjøre det veldig enkelt så bruker man bare helt vanlig gjengetape.  Det funker helt fint om man trenger «ekstra fyll» i mellom gjengene for å få friksjon. Og ikke minst er det enkelt å fjerne etter bruk i motsetning til loctite.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med å trekke til skikkelig? Er problematisk med rustfritt mot rustfritt pga «galling», men for karbonstål (pipe) mot rustfritt (demper gjengeinnsats) kan man jo trekke til mye mer enn det man klarer med håndkraft uten å ødelegge gjenger. For en vanlig bolteforbindelse trekker man typisk til med moment som tilsvarer spenning mellom 30% og 75% av flytegrense til bolt/mutter.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en liten avsporing, men beslektet;

Uten å ha direkte kjennskap, så virker det som dempere i til militære applikasjoner (ofte) har andre mekanismer for å holde de på plass, som f.eks 3-lug eller gjenger med fjærbelatet låsing (ratcheting), har disse systemene noen ulemper som gjør de uegnet til sivilt bruk? 

Jeg opplever ikke demper som løsner som noe stort problem, men det er en ekstra bekymring for mange, så det virker litt rart at produsentene ikke har løst dette problemet. 

 

Edit: jo, pistoldemper er ganske løs hvis jeg glemmer å dra etter mellom to stager, så det er forsåvidt ett problem, men ikke gått galt ennå.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Hva med å trekke til skikkelig?

På et tidspunkt så vil du risikere å skru ut pipa av låsekassa om lyddemperen sitter godt nok fast. Også er det upraktisk og måtte slepe rundt på en spennøkkel el.l for å skru av og på demperen.

Jeg bruker liksgjenger og 30 grader brystning på det jeg lager selv. Det er både enkelt og sitter alltid fast. 

 

Med alle mulighetene CNC maskinering gir i dag er det forunderlig at ikke f.eks A-tec lager en hurtigkobling med lås?🙄

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, ladebenken skrev:

Locktiten vil ikke mjukne når den blir varm, for så å sette seg igjen når den kjølner? 

Jo, defor er det viktig at man ikke lar demperen stå på rifla når den ikke er i bruk. Men, det er kanskje like greit å bruke BLYs metode med gjengetape, slik at man slipper å bekymere seg for at demperen setter seg fast om man har for vane å la demperen stå på i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...