Jump to content
Sør-jeger

Håndsag til å kappe stål?

Recommended Posts

Er det noen som har et forslag til en skikkelig håndsag til å kappe stål med?

Trenger ikke å kutte stål så ofte.. så trenger ikke en maskin.

Men er på utkikk etter en skikkelig sag med kvalitets blad.

Vanlig baufil holder til det meste. Regner med at det ikke er store greiene du skal kappe?

Med tanke på at jeg prøver kun å kjøpe ting som skal vare i 30-40år, så prøver jeg å holde meg til noe skikkelig produsert i Europa :)

Bacho pleier å holde. Har selv baufil av Bacho og hvis det holder like lenge som Bacho pipesett  ( kjøpt i 1970) er jeg fornøyd

Bladene pleier å være universal og det er de som slites.

Jeg er også så fornøyd med Bacho som du kan bli av en baufil. 

Usikker på hvilke blad jeg kjøpte sist.

Dagens Bacho er stort sett like bra/dårlig som Biltema med 10års garanti. Og Biltema sin skjærfil er bra. Blader kjøper du annetsted, bimetall og 18TPI er rimelig universalt., Bacho og Starret er bra. Hold deg fast når du sjekker pris per blad😎

Men hvilken sag skal en gå for? Billige sager har en tendens til å svikte over tid, det gjør at en alltid sager med slakk i bladet. Og da blir det fort skjevt.

Så lenge man huser å bruke skjæreolje mens mann jobber spiller det mindre rolle om det står Bahco elle Biltema på baufilramma.

Har vært mer fornøyd med 32TPI enn 18TPI til variert arbeid.Her går det i aluminium, rustfritt stål og tre.

Jeg ble frelst av Lenox blader for 6 år siden da jeg pusset opp huset. Har de til baufila og bajonettsaga. Den største forskjellen på bladene fra Lenox og Dewalt var egentlig på bladene for tre med spiker, men også bladene for stål mener jeg at Lenox er betydelig bedre. Jeg er faktisk på første bladet ennå, så de 5-pakningene varer nok min levetid. Tromas har Lenox

Egentlig så forstår jeg ikke helt problemet. De fleste hadde gjort det enkelt  og kjøpt baufil og blader på nærmeste butikk som selger kvalitetsverktøy  

On 5/14/2019 at 2:51 PM, Sør-jeger said:

Trenger ikke å kutte stål så ofte.. så trenger ikke en maskin.

Viss du har stikksag så kjøper du eit godt blad til den.

Bahco ERGO er ei god baufil å jobbe med og du slipper den jævla mutter'n på bladstramminga.

Baufilblad fra biltema er udugelige. Personlig liker jeg Starret, men husker at jeg prøvde noen fra wurth, de holdt lenge. Longlife med progresiv tanning.

Når det kommer til stikksag og bajonettsag har borsh fine blader til treverk og Hitachi ok bimetall blader.