Jump to content

HMR og WMR


Jegerlærling

Recommended Posts

Er generelt maaange forkortelser jeg ikke forstår i skyttertermer. Mange av de har jeg forstått etterhvert,andre ikke. 

Her i salongen lurer jeg på forkortelsene HMR og WMR. Sistnevnte har jeg hørt/lest i forbindelse med Winchester Magnum Rifle. Stemmer dette? I såfall hvorfor nettopp Winscester? Hva med HMR? De vanligste er .17 HMR og .22 WMR, men tror og jeg har sett .17WMR?

Har jo forstått att .22 WMR er magnumutgaven av .22lr da 😊

Og hva kan skytes lovlig og trygt på hvilke avstander for den jevne jeger med begge nevnte kaliber? Altså hvor kommer de begge til sin rett i jakten? 

22lr er det ikke så mye man kan skyte med. Er mest for mengdetrening og noe småvilt. 

Lurer samtidig på man kan bruke både short og long fra CCI's sortiment i en .22lr?

Masse spørsmål som befester min posisjon som sylfersk gamling he he.

Link to comment
Share on other sites

22WMR= ,22 Winchester magnum rimfire, utviklet av winchester (eller evt.  av noen andre men winchester har kjøpt rettighetene til navnet)

17HMR= ,17caliber kule Hornady Magnum Rimfire, samme som over Hornady's versjon av 17 kaliber rimfire patron!

både 17hmr og 22 wmr kan brukes på alt vilt som ikke har spesifisert krav til anslagsenergi, det vil vel i praksis si opp til rev/grevling størrelse. 

hvor langt hold du kan skyte på er jo veldig ferdighetsavhengig, har selv skutt ravn på 180meter med 17hmr, men ville aldri skutt rev på det holdet da jeg er redd kula ikke har nok "umpf" såpass langt ut!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Nordlandsninja skrev:

22lr har vell aldri vært lovlig brukt på rev?

Aldri - er vel å ta hardt i. :) Da jeg vokste opp, var nok 22 LR brukt lovlig på rev og på mye annet.  Men, det er ikke lovlig i dag!

Link to comment
Share on other sites

Tanken med .17 HM2, var vel at folk skulle strømme til børsemakeren for å bytte pipe i salongen sin- det er en nedstrupet .22lr, og pipeskift er alt som skal til. Nå har vel ikke det slått så veldig an, så fremtidsutsiktene med tanke på ammunisjonstilgang er vel heller dystre.

 

En historisk interessant randtenningspatron, er 5mm rem rimfire mag. Den kom vel på slutten av 60- tallet, hadde mange av kvalitetene som har gjort .17 hmr populær, men for rett ut i glemselen igjen. Kanskje var den 30 år forut for sin tid?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 12.5.2019 den 11.18, Bullmastiffen skrev:

22WMR= ,22 Winchester magnum rimfire, utviklet av winchester (eller evt.  av noen andre men winchester har kjøpt rettighetene til navnet)

17HMR= ,17caliber kule Hornady Magnum Rimfire, samme som over Hornady's versjon av 17 kaliber rimfire patron!

både 17hmr og 22 wmr kan brukes på alt vilt som ikke har spesifisert krav til anslagsenergi, det vil vel i praksis si opp til rev/grevling størrelse. 

hvor langt hold du kan skyte på er jo veldig ferdighetsavhengig, har selv skutt ravn på 180meter med 17hmr, men ville aldri skutt rev på det holdet da jeg er redd kula ikke har nok "umpf" såpass langt ut!

Tusen takk for glimrende svar. Googlet meg faktisk til forkortelsene rett etter jeg skrev innlegget og har glemt hele tråden. Unnskyld. Men hva jeg kan jakte har jeg bruk for. Tenkte mest på human avstand ja. Presisjonen driver jeg å trener opp og merker fremgang. Så langt har jeg bare skutt standard velocitity 22lr. I august skal jeg teste ut high velocity og annet med hullspiss. Tenker jeg hellre går for en .223 neste år, i stedet for magnum randtenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...