Jump to content

.50 Remington Army M/1871


Vaquero

Recommended Posts

De fleste av oss som har holdt på med børser har nok sett en og annen Rolling Block, Kongsberg eller Husqvarna:

En variant i pistol har jeg til gode å se. US-Navy og US-Army hadde slike på 1860 og 1870 tallet. Patronen er en skikkelig plugg som ble ladet med en 265 - 300 grain kule. Black powder FFg var 25 grain. Hasigheter som blir oppgitt er v/0 600ft- - 700ft.

Det fantes en tidligere versjon av patronen som hadde en innvendig (skjult) sentertent hette. Det blir skrevet at patronen ble produsert kommersielt frem til ca.1920. 

Det kunne vært morsomt å testet en slik pistol.  

DSC02811.JPG

Jeg har satt en .45 Colt ved siden av til høyre for sammenligning. Ellers kan jeg nevne at jeg ikke har sett originalesken til mine to eksemplarer, men jeg mistenker at de må være nyere enn 1920 årene. 

 

.50 Remington.JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Vaquero skrev:

Ok. Det forplikter at du kommer tilbake med bilder og resultater etter skyting. Full rapport! :thumbup:

Lover:-)

 

Men dette er ett skynde seg langsomt prosjekt, akkurat nå sitter jeg stuck uten fungerende høyrearm etter en ulykke for noen uker siden så ingen ting blir gjort. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Må først ønske deg god og rask bedring med armen @dk

Så har jeg kappet ned 2 stk 50 Alaskan hylser til 22 mm og planerer å gjøre forsøk på å slanke veggene. Den som måtte ha tips og/eller erfaring med metode er hjertelig velkommen til å dele fremgangsmåte.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Må først ønske deg god og rask bedring med armen @dk

Så har jeg kappet ned 2 stk 50 Alaskan hylser til 22 mm og planerer å gjøre forsøk på å slanke veggene. Den som måtte ha tips og/eller erfaring med metode er hjertelig velkommen til å dele fremgangsmåte.

 

Nå har jeg jo faktisk en del ferdige hylser, og dessuten en NEI kuiletang spesiallaget til formålet så det finnes rett type kuler også..

 

Det kostet en formue, så jeg gir ikke bort noen - men det kan være mulig å forhandle om noen få....

 

/D

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ChristerM skrev:

Aluminiumsadapter (Splittet hylse...) og brotsj i dreibenk..? 🤔

Er vel ikke så mye som skal fjernes av veggene regner jeg med, men kritisk at det blir jevnt.

Da fikk du fart på spekulatoren min:grin: Det ble jo hylsevegger til overs etter kappingen. De kan splittes og brukes i adapterøyemed. Kammerbrotsj til 50-70 har jeg liggende og dreiebenk har jeg stående. Da kan det hende det blir brukende hylser etterhvert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har gummichuck så er det nok bra nok å bruke "restveggene", men hvis du har 3/4 bakkchuck, så ville jeg nok ha laget en i 20-22 mm alu.

Bare for å være sikker på at du ikke deformerer hylsene. Det skjer fortere enn en skulle tro! :oops:  (Been there and done that... så og si)

Regner med at kammerbrotsjen har "riktig" dia i fronten så det tilsvarer innvendig dia på hylsene, men kommer du dypt nok med den?

(Krøkkete spørsmål, men regner med at skjønner hva jeg mener...)

Link to comment
Share on other sites

Det er noen 1/2 toms pinnefreser på vei også - så det blir rikelig anledning til å prøve forskjellige fremgangsmåter. Mye å bryne meg på :grin: Har ikke gummibakker på benken - så faren for klemskader også er tilstede. 

Kammerbrotsjen har jeg arkivert på et så sikkert sted at den kan mistenkes for å ha stukket av så jeg får vente på pinnefresene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har liggende en del 50-70 hylser som jeg kan ofre i vitenskapens interesse :grin:Hadde aldeles glemt de i gleden over at det var kommet en Remington 1871 tråd.

Skal kutte og måle. 

Fant forresten en .50-320 grain tang hos Hjemmelding og ved å "minniefisere" den vil vekten fint komme ned på greit nivå for denne pistolen. Tenkte eventuelt å bruke de før omtalte "restveggene" for å holde kulene fast i dreiebenken og en forsenker til å hule ut i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg gjort et (3) forsøk på hylsveggslanking ved hjelp av en halv toms pinnefres:

 

Brukte overflødig hylsekropp til å fore ut hylsen så den satt i chucken.

IMG_20190525_113729.jpg.0f28d7c85ed7e0756c4c7dc8d55b063a.jpg

 

Ettersom det er en forholdsvis sliten kinabenk har den store toleranser så det ble å justere etter øyemål.

IMG_20190525_113915.jpg.f0d6b4c414b82613ebadff1036cb1155.jpg

 

Da er prosjektet på vei i god tro.

IMG_20190525_114006.jpg.c95dcc7c8040f9fa90b3266c0f82c356.jpg

 

Av tre forsøk ble to vellykkede.

 

IMG_20190525_115016.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Første versjon klar for test. 23g FFG og rein blykule på ca 260g. Siza kula til 510 og dytta fett i rillene. 

Jeg har fremdeles trøbbel med høyrehånda etter sykkelkrasj i slutten av April, så jeg vet ikke helt når jeg får testskutt. Ser det som en fordel å ha full styrke i hånda når dette skal prøves:-)

 

 

20190521_190345.jpg.e5a8442e6a200f2cc66f95e22f65267d.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...