Jump to content

Luftgevær til 13 åring


Rawlins

Recommended Posts

13 åringen blir vel far en gang han og så kjøp noe som varer og som han kan gi videre til neste generasjon

Weihrauch HW30 / HW50 eller en annen tysker, Diana / Walther

 

Det meste som ligger på finn.no er kinesisk skrap eller spanske hoppetusser som gjør en zillion mps ....

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Hva er budsjettet? Det styrer nokså mye her. Og hva er forventet skyteavstand, presisjonskrav/håp?

 

Som et minimum ville jeg sett på en Weihrauch S30. Det er et helt basic luftgevær av god kvalitet og med et godt avtrekk. Det ser ikke veldig kult ut, og er ikke veldig kraftig - kraftige luftgevær er etter min erfarning notorisk upresise, dersom de ikke er temmelig dyre. 190-200m/s er ideelt til blinkskyting. Egentlig noe jeg kunne kjøpt til mine unger.

Kinaræl blir en gjerne misfornøyd med uansett forventninger.

 

Skal en ha det kraftigere enn det - som er unødvendig - så ville jeg gått rett på PCP, men da er det 3 ganger så dyrt. Regulerbare PCPer er det greieste, men >10k og oppover er kanskje ikke så aktuelt...

 

Det viktigste er vel at sikkerhetsvaner blir innarbeidd. Det en 13-åring lærer sitter godt, og om feil vaner blir "spikret" så er det synd. Hva med å sende han til et skytterlag en gang i uka, så lærer han alt som skal til, av kvalifiserte folk, og med topp utstyr.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Weihrauch lager mye bra, Diana også. Disse er litt dyrere enn f.eks Gamo eller gevær fra xxl. Men, kvaliteten er mye bedre, og avtrekket er veldig mye bedre, som igjen gjør det enklere og mer artig å skyte. 13-åringen min skyter endel, og han klarer å skyte med det meste av det jeg har, bortsett fra hw97k, som med kikkertsikte blir altfor tung. Skal du ha et ålreit gevær som ikke er for tungt, og skal brukes til plinking, og gøy, er hw30/50 eller Diana 240 er ålreit valg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg spekulerer litt på Feinwerkbau Sport.

Alt for høy utgangshastighet med 280 m/s, men en får de levert med annen fjær som legger V0 på hyggelige 180-200m/s.

7000kr høres kanskje mye ut for ei luftbørse, men med avtrekk i verdensklasse og gjennomgående kvalitet ellers så fremstår det egentlig som et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

On 5/10/2019 at 9:20 PM, Rawlins said:

Hva anbefales av luftgevær til en gutt på 13?

 

Kva skal han bruke det til? Eg innser at tidene (dessverre) har forandra seg, men i min barndom var luftgevær noko vi gutta drassa med oss overalt. Ein populær aktivitet var å fyre laus på blikktaket på det lokale hønseriet frå drøy avstand, og så lytte om vi traff. Å plinke kongler frå trea og klesklyper frå snora var også stor moro, og det var ikkje ei einaste bulkefri flaggstangkule i bygda. Rottene i møkkakjelleren levde også eit farleg liv. "Seriøse" blinkar brukte vi aldri, det fekk vi nok av på miniatyrskytinga på onsdagane.

 

Til slikt bruk (men som ansvarleg forelder har du sjølvsagt ingen planar om å sleppe soppen ut på sjølvstyr med luftgevær?) duger det meste, men Feinwerkbau og anna matchvåpen blir for stort og fint. Weihrauch HW30 etter mi meining eit godt valg for både plinking og halvseriøs blinkskyting. Passe størrelse og vekt, god kvalitet og godt avtrekk. Feinwerkbau 300S er eit glimrande luftvåpen, men det er dobbelt så tungt som HW30 og rundt 15cm lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...