Jump to content

Stålspon i kammer og løp


Recommended Posts

Jeg fikk nylig tilbake en rifle fra børsamaker etter montering av picatinnyskinne. Han har borret hull, frest metall og festet skinnen godt. Jeg er fornøyd med arbeidet. 

 

Derimot, da jeg pusset våpenet nå fant jeg en mengde stålspon i både kammer og løp, jeg antar etter metallarbeidet til børsemakeren. 

 

Er dette vanlig? Risikerer jeg å skade løpet om jeg drar pusselapper gjennom som vanlig? 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke helt uvanlig nei, men litt slett arbeid av børsemakeren. Det hadde vært en kvikk fiks å blåse det ut med trykkluft, eller dra en pussefille gjennom.

Du vil uansett ikke skade noe, men det kan være lurt å plukke låskassen ut av skjeftet, og sjekke da det muligens kan finnes stålspon andre steder, som i magasinbrønn osv. 

Stålspon ruster, og kan gi uønsket avfarging på stål og treverk/plast, og ikke helt bra viss det finner veien inn i avtrekket, men det er jo litt avhengig av type våpen, om det i det hele tatt er mulig

Link to comment
Share on other sites

Rengjøring er en del av jobben når man maskinerer noe, samme om man er børsemaker eller ei så er det en del av jobben.

Alt annet er slurv og provoserende for oss med yrkesstolthet innen maskinfaget - og i et våpen burde det være nulltoleranse for ting som i værste fall kan være skadelig for skytteren. 

 

Har sett beddemasse inni kammeret på et flett nytt våpen som har kommet fra børsemaker og den gangen var det bare flaks at skytter ikke fikk lukket bolten. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...