Jump to content

Umantlet kuler. Hvor mye Sliter det løpet


Kaizern

Recommended Posts

Hei. 

Har bestemt meg å skaffe meg SFP9, klubben tillater bare kun skyting med umantlet kuler. Har fått hørt at rene blykuler uten mantel skader løpet. Så da lurer jeg på hvor mye er det snakk om det skader løpet? Er det snakk om etter 100, 1000skudd..

Link to comment
Share on other sites

Blykuler skader ikke løpet. Du kan nesten skyte i det uendelige med smurte blykuler uten slitasje på løpet. Matchskyttere med rifler i .22 long rifle skyter flere hundre tusen skudd før løpet viser tegn på slitasje. Betingelsen er at det ikke er sand og skit på kulene som kan virke som slipemiddel.

Det er lettest å se dette på rifler, et 6,5x55 løp regner aktive skyttere som utslitt etter 5000 skudd, et 308 løp holder gjerne 8000. Med støpte og smurte blykuler ville du kunne skyte mer enn 20 000 skudd med samme løp.

Det som kan være et problem er blyavsetninger i løpet, men med korrekt tilpasset kule er det et ikke eksisterende problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med støpte og smurte blykuler ville du kunne skyte mer enn 20 000 skudd med samme løp.

Jeg vet om 22-ombyggingsset som har skutt 100 000 skudd. Mitt eget har vel gått 30-40 000. Presisjonen er som da det var nytt, eller vel så det ;)

I håndvåpen er nok det største problemet med blykuler blyavleiringer i løpet. Dette forekommer omtrent ikke i 22LR, og er ikke et stort problem heller, det kan pusss vekk, og løpet tar ikke skade av det. Og man skyter aldri mantlede kuler.

I en pistol (iallefall 357Mag og 9mm) derimot så ligger hastigheten ofte litt høyere, og en opererer med høyere kammertrykk (tror jeg) - uansett så ser en at pistoler ofte blyer i løpet (mulig de er billigere laget, og har røffere overflater?) De revolverene jeg har hatt blyet iallefall konsekvent. 

Og dersom en skyter mantlede kuler OG har en masse blyavsetninger i løpet - da kan løpet ta skade av det, ettersom mantlede kuler ikke rives eller kalibreres så lett, og en kan få buler. Det skal noe til, men jeg har da sett pistolløp med skuddbuler i - de virka utmerket. Rifleløp med skuddbuler gjør som regel ikke det.

Det er derfor en god ide å pusse grundig når en går fra blykuler til mantlede kuler. Selve det å skyte blykuler skader ikke våpenet, som @Per-S sier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...