Jump to content

Salg av hobbystøpte kuler ??


Scoopy

Recommended Posts

Støping av kuler er det jo noe som mange driver med, og tipper de fleste blir spurt av andre skyttere om de kan støpe noe til dem. Men er dette lovlig ? Og hvis det er det, hva er innafor ? Går dette som hobby ?

 

Hvis dette ikke er lovlig....hvilke konsekvenser kan dette få ?

 

Jeg har jo blitt spurt om dette selv, og da også kalibre som jeg jeg ikke skyter selv. Men hvis dette kan få store konsekvenser for både skyte og støpe hobbyen, så er det absolutt ikke værd det.

 

Noen som har en formening om noe av dette ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du støper fiskelodd, rifle kuler eller brevvekter er vel irrelevant i så sammenheng.. Skatt og mva regler er vel de samme for hjemmestøping av metall og salg, som for de som driver med feks vedproduksjon for salg... Det er iallefall det jeg resonnere meg frem til... 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg også har tatt som utgangspunkt, men kuler skal ikke selges uten at våpenkort er vist. Det er ihvertfall det forhandlerene må gjøre, og regner med det er det samme med hjemmestøpte kuler.

 

Når det kommer til Skatt så er det vist forskjell på hva slags hobby man tjener på. Hvis man selger f.eks epler fra frukthagen sin så kan man tjene opp til 4000,- uten skatt. Ved f.eks salg av mopeder, biler eller andre ting så er beløpet mye høyere. Jeg har hørt oppimot 40-50 000,- Om det beløpet inngår i hobbyvirksomhet når man lager noe....det vet jeg ikke, men det er jo svært mange som lager og selger ting. Tredreiing, strikking og malerier er jo noe av det noen får betalt for og drive med på hobbybasis. Og kulestøping går "mener jeg" inn i denne kategorien. Dette er jo en hobby man driver med for at man først og fremst gjør skytehobbyen billigere og man kan ofte få bedre kuler "skreddersydd til våpenet" enn og kjøpe de. Men hobbyen er også til for og kose seg. Jeg støper altid mer kuler enn jeg klarer og skyte opp. Rett og slett for at jeg koser meg forran støpegryta. 

 

Men kan man med god samvittighet selge det man lager for mye til eget bruk uten at det går utover hobbyen ? Jeg vil nødig gjøre noe som setter skytinga på spill, og dermed kansje miste begge hobbyene fordi man gjør noe ulovelig "hvis det er tilfelle".

Link to comment
Share on other sites

Lovdata er vår venn: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

§ 3.Med ammunisjon forstås i denne lov:

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

 

§ 16.Den som vil drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha bevilling fra vedkommende departement. Dersom Kongen ikke annet bestemmer, gjelder dette også våpen som er omhandlet i § 5. Søknad om bevilling sendes politimesteren i det distrikt hvor søkeren akter å drive sin virksomhet.

 

Loven er faktisk klar på dette, det krever bevilgning. Men om det er noen reell risiko ved å skippe dette aner jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Som EM skriver er lovverket på dette pkt. klar.
Ethvert salg av ammo (herunder kuler) er ikke tillatt. Såfremt man ikke har bevilgning.
 

Så er det jo også slik at så lenge man ikke skaper oppmerksomhet rundt virksomheten sin - så må man anta at dette går helt uproblematisk. Inntil en eller annen lager noe faenskap for deg. Da sitter du der med skjegget i postkassa og du kan være helt sikker på at politiadvokat vil innstille på tiltale da dette er en meget alvorlig sak.

Og aktor vil garantert være enig.   Mens dette pågår mister du de våpna du måtte ha.

Men da har du jo god tid til å finne en ny hobby.
Mitt forslag er du da heller gjør noe som ikke vil medføre så alvorlige følger, som eks. 
å dælje løs på naboen / lure til deg noe som ikke er ditt / for det er jo mer akseptert enn å LAGE OG SELGE "PATRONER"- DET ER FY FY😜

Link to comment
Share on other sites

@Spinnvillt Mon tro om ikke § 14 kan brukes der:

.Til den som har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen i medhold av § 11, kan ammunisjon til vedkommende våpen overlates i rimelige mengder. Denne bestemmelse gjelder likevel ikke omsetning av ammunisjon i næring, hvis ikke vedkommende næringsdrivende selv har overlatt våpenet i medhold av regler etter § 11, siste ledd.

Link to comment
Share on other sites

Hele greia blir igrunnen et spørsmål om det er snakk om næring eller ei. Slik jeg oppfatter det så vil trådstarter holde dette på "hobbybasis", så da kommer man kanskje unna at det er snakk om næring / salg i større mengder.
Men er redd for at det rent juridisk blir en hengemyr dersom noen skulle mene at det ikke er hobby lenger når man
uansett produserer noe som er definert som ammunisjon. Så blir spørsmålet også hva som er rimelige mengder.
Er 500 kuler rimelig mengde? 5000?  Dette blir vel også fort et spørsmål om personlig holdning til den som skal mene noe fra politiets side. Og de er jo ofte ikke altfor løsnings orienterte og "runde" i slike saker.

Men kanskje det ikke er det store problemet å faktisk søke om å få bevilgning for å selge hjemmestøpte kuler?

Med fare for å bli personlig så skal det faktisk sies at min oppfatning av våpenkontoret i Agder politidistrikt hvor jeg er tilhørende er positiv. De gangene jeg har hatt spørsmål å ta opp så oppfatter jeg de som løsnings orienterte og fornuftige folk som gir tydelig tilbakemelding. Så trenger man jo ikke alltid like den tilbakemeldingen man får - men dersom den er velbegrunnet så må man jo bare respektere det.
Men dersom en slik søknad utløser krav om alarmer / avlåste rom / bunker etc. så blir det jo fort en greie..
Men dette er det jo en masse folk her inne på kammeret som kan noe om, det støpes vel over en lav sko.
Hvordan løser disse dette?

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Spinnvillt skrev:

Strengt tatt har man vel som privatperson da heller ikke lov å avhende rest-ammunisjon etter endt våpen besittelse heller? Eller selge en lot som går dårlig i børsa? 🤔 

Det regnes vel ikke som å drive handel? Er lov å selge våpenet sitt privat, men ikke drive handel med skytevåpen. Slik jeg leser teksten på lovdata gjelder det samme for ammunisjon.

 

Ser nå at dette var besvart allerede...

Edited by HotShot
Link to comment
Share on other sites

Det var ihvertfall mange meninger om dette.

 

Men jeg må vel tolke loven på den mest strengeste måten....og det vil da si ikke lov uten bevilgning....pungtum. 

 

Er det noen man absolutt ikke ønsker og terge på seg, så er det Politiet. Jeg tror egentlig ikke man han sjans til og forsvare hobbyen om de bestemmer seg for og bruke deg som ett eksempel. Man kan nok gå under radaren om man gir bort/vennskapspris på kuler til de nærmeste....men hvis det man lager er såpass bra at andre lurer på hva du bruker, så går nok ryktet litt utover vennskapskretsen. Dette kan være en bakdel med en ellers veldig flott hobby som jeg ikke har tengt noe særlig på før nå.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi må tolke det slik at dersom en skal selge kuler til noen så sørg for at vedkommende kan vise våpenkort for kaliberet. Dersom det er kuler til svartkruttvåpen så er det muligens en annen sak? Dersom det er blykuler så kan de vel frembys som materiale for produksjon av fiskesøkke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at kuler er prosjektiler og dermed ammunisjon i lovens forstand, enten de er mantel rundt blyet eller ikke.

Og om jeg selger mine hjemmestøpte kuler sammen med våpenet de er laget til, eller jeg kvitter meg med et kaliber, eller reduserer på overskuddslageret, så er IKKE det å anse som å "drive handel" som da ville krevd løyve.

 

Dersom man gjentakende ganger må redusere  overskuddslageret dreier det gradvis over mot å drive handel...

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å selge hjemmestøpte kuler, men så lager jeg heller ikke kuler med intensjon om å selge (det er det slettes ikke verdt, timeprisen er så lav at det lønner seg mer å plukke tomflasker...). Dette er nok en oppkonstruert problemstilling

Link to comment
Share on other sites

Fett nok. Når jeg leser 1. innlegg på nytt må jeg si meg litt enig, dette bør dekkes av §14. Å støpe litt for kjente i ny og ne er langt fra det som menes med næringsvirksomhet, selv om en skulle ta en fair pris mtp tidsbruk og utgifter. Men det er jo greit å huske på at kuler regnes som ammunisjon. Hvis du ikke ville vært komfortabel med å gi/selge noen skarp ammo bør du ikke forsyne de med kuler heller. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
23 minutter siden, SW66 skrev:

Jeg bestilte noen tusen fra brownells nylig, og har ikke blitt spurt om våpenkort.

 

Jeg har glemt å sende kopi av id og våpenkort ved kulebestilling fra Brownells, og da har etterlysning kommet på mail etter noen dager.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...