Jump to content

Når "passer" det å bli hundeeier?


audungk

Recommended Posts

Som tittelen antyder, jeg vurderer å kjøpe hund, men er lurer på noen små ting. Sannsynligvis spørsmål som er stilt mange ganger før, men likevel. Jeg har vokst opp med flere irske setter hjemme, og trives veldig godt i selskap med hunder. Har også lyst til å jakte med egen hund etterhvert, men har ikke jaktet i veldig mange år, så lurer litt på når det er "riktig" å begynne... 

Rasene jeg vurderer er Breton eller Münsterlander, primært for størrelsens del. På den måten blir det mulig for kona å håndtere den de dagene jeg ikke er hjemme, og det blir større sjanse for en hund hele familien er glade i. Det er tross alt flere hverdager enn jaktdager. 

Har fullstendig forståelse for det arbeidet en fuglehund krever, men ønsker ikke å gi meg ut på noe hvor jeg ikke vet 110% at hunden får et godt liv. Sikkert dumme spørsmål, men får la det stå til:

- Hvor lenge varer valpeperioden? 
Fra høsten av jobber begge inne i Oslo, og pendler med tog. Mest sannsynlig kan jeg jobbe hjemmefra i valpeperioden, eller ta med hunden på jobb, men hvor lang tid bør man sette av? Jeg skjønner at dette er veldig individbasert, og ikke finnes noe fasit, men en pekepinn hadde vært greit i planleggingen

- Vi har to barn på tre og fem år, hvordan håndterer man det de dagene man er alene med barna?
Jeg har bare *vært* barn og hatt hund, aldri hatt både barn og hund. Vi bor i blindvei, med omtrent 30kvm hage, så en passe lang line er kanskje en løsning? Stikker man ut de fem minuttene som trengs for tissing, og satser på at ungene ikke våkner? Klarer hunden å drøye turen til vi skal levere i barnehagen? Tar man turen mens ungene spiser frokost eller ser barnetv? Begge ungene er rolige og tilbakeholdne rundt hunder, så jeg er ikke bekymret for noen konflikter på det området. Det vil nok være få dager hvor det er tilfelle at man er alene med to barn og hund, men jeg ser for meg at de lange turene blir vanskeligere enn ellers

- Hvor mye må man jakte for å få lov til å kjøpe hund der den forbeholdes jegere?
I fjor hadde jeg 15-20 jaktdager, Fordelt 60/40 på rådyr/skogsfugl. Jeg tipper at den fordelingen kommer til å skifte om jeg kjøper hund, men frem til ungene er eldre ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å jakte veldig mye mer enn dette. Å skulle stille på jaktprøver blir muligens en ren bonus etter hvert, ikke noe jeg har planlagt på dette stadiet. Men når jeg leser annonser på finn.no føles dette lite, og jeg lurer på om jeg heller bør kikke etter andre raser enn gruppe 7?

Jeg regner med at det fort blir litt ventetid på riktig kull, riktig fødselstidspunkt og flere andre faktorer, men jeg hadde uansett behov for å spørre. Regner jo med at det blir litt som med å få barn, det er ikke alltid det passer 100%, men det er utrolig hva man kommer seg igjennom...  

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet til å gjerde inn hage så det henger sammen med veranda e.l.? Gjorde dette selv, og det er veldig lettvint i det daglige å bare slippe hunden ut i hagen for å gjøre sitt fornødne mens man steller unger og slikt, og man slipper passe på både hund og unger. Hiver man ut noen fôrkuler så får hunden brukt hodet litt og. Det er i alle fall en grei start til man får mobilisert for å kunne ta en lenger tur, samt veldig enkelt når hunden umiddelbart MÅ tisse og det ikke passer å stikke fra unger og bli med den ut.

 

Sist vi hadde valp hadde jeg hjemmekontor 2-3 uker, og deretter hadde jeg med hund på jobb. hvor lenge må man neste se litt an, men om man bytter å på å starte tidlig og sent vil det hjelpe på å redusere alenetid for hunden.

 

Ville ikke satset på å slite ut hunden med lange turer, det kan være en fordel å unngå for mye rutine,da det kan føre til forventning og stress. I framtiden vil det være veldig godt med en hund som ikke går på veggene om man ikke får gjennomført de daglige rutinene pga sykdom e.l.

 

Hvor mye man MÅ jakte blir nok en vurdering fra oppdretter til oppdretter, men det er jo mye jakt man kan gjøre på ettermiddager og - duejakt, andejakt mm som ungene kan synes er gøy og.  Når det gjelder rasevalg så er ikke en udressert klm eller breton spesielt behagelig å gå tur med heller. Jeg ville gått for münsterländer om du skal fortsette med rådyrjakta, har en klm og den har vel vært med på det meste av jakt på stort og smått vilt. Fordel med de du nevner er at de tar lite plass i hus, bil mm..

 

Når det passer vil jo være prisgitt når oppdretter dere har lyst på hund fra får valper, og om det er ledig valp i nettopp det kullet. Passer det ikke med resten av verden så får man vurdere å vente på neste aktuelle kull. Som du selv sier - vil man virkelig ha hund så får man det til.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Foreløpig plan er nok en eller annen form for lang lenke som dekker det som er av tilgjengelig plen, så kanskje hundegård på sikt. 

Svigerfar bor en liten kilometer unna, og er veldig klar for å lufte hunden så ofte som han får lov, så sånnsett er det nok lite som holder oss tilbake. 

Heller mot KLM for øyeblikket, har mulig los på valper fra et kull hos Skuthellen (/Gråsidingens) til neste år, og har såvidt begynt å legge ut litt følere. "Vanligere" raser er nok enklere å finne, men om det blir skogsfugl/rådyr videre fremover vil det nok bli verdt ventingen med en kombinasjonshund.

Ser for meg at treningen vil bli mer krevende selvsagt, men kanskje enklere å få til allsidig trening uten å måtte reise for å trene på tamfugl/rypefjellet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
21 minutter siden, rab skrev:

Hei

 

jeg er også på «jakt» etter en KLM valp.

har flyttet fra oslo og ut på landet.....

 

er det noen her med erfaring med KLM som jakt og familiehund??

 

 

 Japp.. jakter nesten alt med vår og er uproblematisk ift unger og alt de har for seg. Samt ellers, låner den bort endel på jakt og. Er bare å ringe en kveld om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig tatt imot en omplassert toårig KLM, ei lita aktiv og livlig frøken som skal brukes til alt og være med på alt. 

Foreløpig har det blitt noen turer på hjortejakt der vi har postert. Ett fall har det blitt. Det var stor stas. 

Har tatt meg fri ei uke for å ta münsterfrøken med til fjells, bruke tid og se hvordan ho arbeider på fugl og hvor langt ho søker. 

 

Etter dette blir det blodsportrening og godkjenning før jeg evt prøver støt-egenskapene på klauvvilt. 

 

Enkelt vesen å ha i hus, snill som dagen er lang.  Er trygg og rolig. Kom fra et godt hjem. Er veldig glad i unger og andre folk. 

 

Sterk personlighet og veldig persontilknytta, skal være med på absolutt alt, der det skjer 😁

 

 

 

Lykke til.

 

 

 

IMG_20190917_211205_825.jpg

IMG_20190916_175755_790.jpg

IMG_20191004_082941_639.jpg

Edited by hjortefot.com
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev innlegget rett før jeg fikk låne en KLM i noen dager. Etter det fikk jeg passe den i to uker mens eieren var på ferie. Nå har jeg sagt opp jobben, og skal begynne i en ny jobb for å få mindre pendling og mer tid til en KLM. Som hund er det en strålende familiehund, har ikke vært med den på jakt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...