Jump to content

Hvor skaffe blod fra storfe


Sonic

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor man kan skaffe blod fra storfe?

for bruk til trening av ettersøkshund,

Har vært innom flere butikker, og ferskvaren sjekket med slakteri om å skaffe storfeblod, men det var ikke noe de ville levere.

Matblod fra svin har de i frysedisken men har lest at det er mindre bra å bruke, pga. det lukter likt menneskeblod.

Link to comment
Share on other sites

Matblod går fint. Ikke hør på all mulig overtro og tøv.

Hunden kan også lukte hvor du har gått for å legge blodet. Trening med blodspor er nok mest nyttig for hundefører; for å lære/trene på å lese hunden. Det blir aldri likt ett reelt ettersøk, men er ett greit utgangspunkt for å trene opp en ekvipasje (hund/fører).

 

Link to comment
Share on other sites

Frossent matblod får du på Rema 100 eller annen matbutikk. Ha litt på en tom ketsjupflaske  og skvett noen dråper for vært 10 skritt du går fungerer utmerket. Så kan du gjøre samme øvelsen uten blod og du vil oppdage at hunden finner sporet like bra da også. Men moro er det.

Link to comment
Share on other sites

haha, jeg ha tenkt på det samme. Men er det dermed sagt at blodsportrening er tull, og at en utrent hund klarer prøven like bra som en hund som har blitt trent på å følge eierens spor...? :)

Edited by Sonic
Link to comment
Share on other sites

Er viktig og lære hunden at det er blodet som skal følges. Når vi trener blodspor starter vi som nevnt over her, i tillegg bruker vi noen steder litt mer blod med en godbit. Når hunden har kommet inn i det og vi har blitt bedre på å lese hunden får vi andre til å legge ut blodet for å slippe at hunden følger lukt av eier. Etter vært så øker vi avstand på blodet og varierer plassering av det, blod litt opp på busker feks. Dette har fungert for oss og våre hunder, både på prøve og i jaktsituasjoner. Og vi har bare brukt matblod til trening 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Matblod er helt greit det, sjekk i matbutikkene, spar er de som har hatt det her jeg bor. Og ja, viktig å få andre til å legge spor etterhvert, jeg gikk i den fella, da gikk hunden bare søndagstur på de prøvene jeg var på, fant ikke mine spor, så måtte rykke tilbake til start, og få andre til å legge spor. 

 

Ettersøksekvipasje ble vi i 2008. 

 

Har starta opp trening med ny hund, så vet godt hva som nå gjelder for å få dette på plass. :)

 

Lykke til. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker drone slik at ikke det blir spor av menneske. Ser ut til å fungere utmerket. Går ut en elgskank fra baksiden av sporet. Har en halvlitersflaske med ett hull det drypper av så flyr jeg ut via noen faste holdepunkter i terrenget. Om det har så veldig mye å si vet jeg ikke men noe vettugt må jo drona brukes til🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt matblod på Meny, må iblandt få butikken til å bestille.

Har no 2-3 liter med elgblod i frysen som skal brukes på trening av den nye og håpefulle👍 Ingen spesiell grunn til at eg skal bruke elgblod istaden for matblod, det henger ganske enkelt i hop med tilgang på elgblod i høst.

At bikkja like gjerne sporer person som la ut blodet stemmer bra. Den må også vise at den sporer vilt for å bli godkjent. Kombinasjonen med ferskspor ispedd blod som det jo blir på eit ettersøk blir ein kombo som er magisk for bikkja. Då har i hvertfall mine bikkjer sett på hundefører som eit drass og vedheng sjølv om dei har spora meg under blodsportrening🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, jjrckd skrev:

Til dere som bruker blod fra vilt; hvordan unngår dere at blodet koagulerer?

Et nå bare å røre i blodet når det er tapet på samme måte som når en slakter hvilket som helst dyr.

Link to comment
Share on other sites

I kjøttfabrikken bruker vi Citrate for å hindre koagulering. Uten å ha undersøkt nærmere, mener jeg dette kan være sitronsyre eller tilnærmet. Blander ut en liten mengde pulver i litt vann og tilsetter blodet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...