Jump to content

6,5x58R Dansk Krag


Vaquero

Recommended Posts

Danmark hadde som i Norge ulike versjoner av Krag Jørgensen geværet:

Danskenes Krag M/1889 ble approbert tidligere enn i Norge og hadde noen forskjellige detaljer, deres militære kaliber var 8x58R M/89.

På 20-tallet eksperimenterte danskene litt med et "Finskydningsgevær" (Skarpskyttergevær) som fikk betegnelsen M/89-28, også betegnet som FSK 28. Denne var for hæren og hadde det approberte kaliberet 8x58R.

Riflen ble levert med tyngre og kortere piper og egnede sikter. 

 

Krag Jørgensen M/1928-33:

De sivile konkurranseskytterne ville ha et mer egnet våpen basert M/1889 med et lettere kaliber. Etter en del tester endte de opp med en 6,5 versjon basert på den samme militære 8-millimeter hylsen, nedstrupet hylsehals.

Denne 6,5x58R patronen hadde en 9 gram kule maken til de som ble brukt i 6,5x55 på denne tiden. Ladningen er oppnevnt som 2,9 gram krutt og et "forbrændningstrykk" (dansk) på 2500 kg. v/0 760 m/s. 

Selve patronen er ikke ofte å komme over her i Norge, veldig spesiell, samtidig vil jeg si at det er vanskelig å finne opplysninger og bilder av selve M/1928-33 riflen, mulig det finnes en på et museum i København?

Riflen var også levert uten magasin, enkeltskudd. Enkeltskudd var gjort i den hensikt å gjøre geværet stivere og med bedre kontakt mellom treverket og mekanismen, dette sto skrevet i et PDF- dokument jeg har mottatt. 

En Krag uten magasin ser spesielt ut, jeg har sett et noe uklart bilde av denne riflemodellen.

 

Patronen står oppført som CW = Sivil villkatt:

I boken Cartrigde Cases 1st. Edition 1995 til Trond Strømstad og Vidar Andersen står det ofte 1/1 eller 1/2 produksjon av nevnte patroner. Denne 6,5x58R er oppnevnt som sivil villkatt. Det jeg reagerer på er at et eksemplar jeg har her og som er med blyspiss har logoen til Norma på tennhetten. Den må være industrielt produsert, på danske hylser vel å merke. De to patronene jeg har ser ikke ut som hjemmeladet.

 

DSC02808.JPG

Til høyre har jeg satt den vanlige 8x58R for sammenligning. Må si at dette er en sær-dansk patron. 

 

DSC02805.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...