Jump to content

Skyteprøve for systemvåpen - registrering


FEVIK

Recommended Posts

Var på skytebanen for en ukes tid siden for å skyte storviltprøva. Har to stk. S&L rifler + noen løp som byttes rundt alt etter som.
Etter at prøva var tatt med 6,5x55 løp i den ene rifla og 9,3x62 løp i den andre rifla så ble det kun notert ned pipenr. og kaliber
på prøvelappen, altså mitt bevis for godkjent oppskyting. Er dette riktig? 
Trodde at man også skulle registrere låskassa? Men ser jo at det vil bli smør på flesk dersom man da skal måtte skyte opp
med en haug forskjellige løp i 2x låskasser. Det viktige bør jo være at man har skutt med det løpet som evt. brukes, ikke hvilken låskasse
man tilfeldigvis har montert løpet i.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når en skyter opp med system våpen så er det kun pipe nr og kaliber som skal føres opp.. jeg har 3 stk Blaser R8 stokker/kasser og 9 løp.. er kun løpene/pipe nr og kaliberet som føres opp på godkjent oppskyting.. hvilken av de 3 låskassene jeg velger å benytte løpene i er opp til meg..

Link to comment
Share on other sites

formålet med skyteprøven er vel å se at ola jeger treffer sånn ca. i retningen han sikter når pipe, låskasse og kikkert er klasket sammen.

For "alle" de som har 9 løp som passer til 3 låsekasser er vel skyteinteressen såpass over middels at man kan anta at intensjonen er oppnådd når man treffer der man skal med de 9 løpene, uavhengig av kombinasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det er relativt stor enighet om at pipenr. og kaliber er tilstrekkelig å føre opp som
dok. på godkjent storviltprøve. Fornuftig det.  Da praktiserer iallefall dette på en fornuftig måte lokalt hos oss.
Takk for tilbakemeldinger!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...