Jump to content

Liten demper


mario55

Recommended Posts

Er på utkikk etter en liten demper til en 3006. Eksempel Svemko Hunter Short, Svemko Nano, Hausken MD35-45, Hausken JD 151. Skal bæres mye, så er opptatt av lav vekt og at børsa ikke skal bli knotete å bære gjennom kratt og tett skog. Noen som har erfaringer med disse eller har noen andre dempere og anbefale?

Edited by mario55
Link to comment
Share on other sites

Hadde en jd 151 på en browning bar 30-06. Den er nå byttet ut med en a-tec optima45 der jeg kun bruker frontstykket. Begge Demper og veier ca det samme. Godt fornøyd med begge, men byttet i hovedsak for å få en slankere demper så jeg ser vesentlig mindre demper i siktet på lav forstørrelse 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jd151, byttet til Svemko hunter short. Vekt og slankere var vel mine hovedargumenter. Hadde gjort det samme i dag, eventuelt en Nano i stedet. Jeg er, som skrevet tidligere på forumet, fornøyd både med kvalitet og demping. Nå finnes det så mange gode dempere i dag at mye kommer an på smak og behag. TE-titan kan også nevnes men de mangler markedsføring synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sitter selv og vurderer demper til elgbørsa gammen mauser i 8x57. Den har ikke forsikte så demperen kan gå et stykke bakover løpet. Har ikke bruk for veldig god demping kun en reduksjon av skudsmellet for å få hørselen til å vare litt lengre etter en 3-4 jaktskudd i året. Får ikke til å gå med hørselsvern på jakt. Vil ha en så liten og lett demper som mulig og det meste vil vel være bedre en ingen demper. Hva finnes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tinnitus og bruker alltid aktive plugger eller hørselsvern på jakt. For min lettvektsrifle har jeg et par små dempere, en Hausken JD 184 og i senere tid en Freyr & Devik Featherweight på kun 200 gram. Jeg vil ikke bruke noen av disse to uten noe slags hørselvern, JD 184 demper nok litt bedre, men til mitt bruk synes jeg den lette funker greit, tar bort munningsflamme (308 W med 45 cm pipe), tar mye av rekylen, er veldig lett å åpne for rengjøring og gjør den lette børsa på 3 kg komplett behagelig å skyte med.

 

For at jeg skal kunne jakte uten hørselvern måtte jeg brukt en av de største Hausken Whisper demperene tenker jeg, det er ikke veldig aktuelt på lettvektsrifle. Bruker Hausken JD 224 på 9,3x62 med original pipelengde, smeller for mye det også...

 

 

FE01DF19-1FD4-432B-9247-65D01A079C71.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Ser vel ut til at den kun går opp til cal 30 og da kan den vel ikke brukes til 8x57.

 

Jeg har bestilt Svemko Hunter Short til min 8x57IS. Ingen protester fra børsemaker så langt i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Om man tenker størrelse å vekt så er det også vansklig å ikke se på Te Titan demper.

https://www.te-titan.no/product-page/te-titan-st-1f 

Min til 6.5x55 veier 180gram. Nå er Rifle nr2 i lakkboksen men om ca 14 dager når den er klar så kan eg legge begge børsene på siden av hverandre og teste opp mot hverandre med lydmåler og slikt om noen ønsker å se eit resultat.

(2 tikka t3, en med A-Tec carbon02 og børse 2 med TE-Titan demper)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, DocHolliday skrev:

Om man tenker størrelse å vekt så er det også vansklig å ikke se på Te Titan demper.

https://www.te-titan.no/product-page/te-titan-st-1f 

Min til 6.5x55 veier 180gram. Nå er Rifle nr2 i lakkboksen men om ca 14 dager når den er klar så kan eg legge begge børsene på siden av hverandre og teste opp mot hverandre med lydmåler og slikt om noen ønsker å se eit resultat.

(2 tikka t3, en med A-Tec carbon02 og børse 2 med TE-Titan demper)

 

Det hadde vært interessant å se.

 

Hva slags lydmåler benyttes ?

 

Link to comment
Share on other sites

På 5.5.2019 den 19.34, Swift skrev:

Jeg hadde jd151, byttet til Svemko hunter short. Vekt og slankere var vel mine hovedargumenter. Hadde gjort det samme i dag, eventuelt en Nano i stedet. Jeg er, som skrevet tidligere på forumet, fornøyd både med kvalitet og demping. Nå finnes det så mange gode dempere i dag at mye kommer an på smak og behag. TE-titan kan også nevnes men de mangler markedsføring synes jeg.

Hunter Short er vell litt større enn JD151?

Link to comment
Share on other sites

 

56 minutter siden, mario55 skrev:

Fornøyd med Svemko?

 

Kanskje du allerede har gjort det, men et lite søk på Svemko short her på forumet, vil gi deg i all hovedsak positive og fornøyde tilbakemeldinger.

Det er en snerten demper rett og slett!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet svemkoen enda da den fortsatt er på tur i posten sammen med den quick mounten. Satser på at jeg blir fornøyd. Er den i nærheten samme klasse på lyd som min Hausken JD184 så er det bra nok tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Besøk en forhandler og spør etter A-TEC Optima.

 

Bruker Optima45 med 2 moduler til mengdetrening på skytebanen og jaktfelt. Plukker av midtmodulen på jakt i krevende terreng, om jeg husker det.😉

 

Har også en Optima Front som blir riktig så smekker på drivjakt i de land der det er tillatt med med demper. 

 

Bruker Optimasystemet på alle mine rifler og blaserpiper. 

Fordelene mine er null treffpunktavvik, slim design, modulbasert system, enkelt vedlikehold, hurtigfeste, kaliberfleksibilitet, og ikke minst, en meget god dempeeffekt i forhold til vekt og størrelse.

 

Dette blir tredje jaktsesongen med A-TEC Optima.IMG_20180512_140254_914.jpg.3a0e7cdac7d6465078391f810c1e6a12.jpg

 

20190511_164520.jpg

IMG_20181113_214602_112.jpg

IMG_20180813_194507_648.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vux skrev:

Har ikke testet svemkoen enda da den fortsatt er på tur i posten sammen med den quick mounten. Satser på at jeg blir fornøyd. Er den i nærheten samme klasse på lyd som min Hausken JD184 så er det bra nok tenker jeg.

Hvorfor bytter du ut JD184  mot Svemko?

Link to comment
Share on other sites

Skal man bare la den quick mount saken til svemko stå på rifla hele tiden, eller bør man skru av og rengjøre litt før man setter fra seg rifla etter skyting?

 

Fikk rifla fra børsemakern i posten i dag, den Hunter Short var overaskende lett og snop.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Endte til slutt opp med en Atec H2 demper etter å ha vært hos forhandler der både Hausken, Stalon og Atec var representert. Likte veldig godt tanken med å kunne skru av ulike moduler. 

Edited by mario55
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får ikke testa før om 2 uker. Den kom i posten rett før helga.
Har Hausken XTRM 184 på en 6,5x55. Ganske lett og demper vanvittig godt.
Har Atec CTM4 på en annen 6,5x55, lett og demper greit nok.
Har hatt Sonic 45 og 55, Atec Maxim, Hardcore 35, 45 og 55, Hausken Whisper på en halvmeter + en haug andre.
Hausken XTRM er en sinnsykt god demper for jaktbruk og litt lett trening. Spent på om H2 når opp til den.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd Svemko Hunter og Hunter short for å se og høre forskjell? Er utrolig usikker på hvem av disse jeg vil velge. Ser at Jeger hadde begge med i en test, men skjønner ikke at forskjellen kan være så stor som dem skal ha det til.. 

Screenshot_20190601-211600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått brent gjennom et par hundre skudd gjennom demperen min (H2) nå.
Den demper trolig like godt som Hausken 184 Xtrm. Det skulle egentlig bare mangle da H2 er lengre. Hvis en fjerner moduler så demper den selvsagt dårligere.
Det som imponerer mest er at den demper rekylen vanvittig godt. Mye bedre enn noen annen demper jeg har prøvd tidligere.
Den veier i overkant av 400g mener jeg så har skutt med dempere som har veid mer, men som ikke har dempet rekyl like bra.
Når det kommer til konstruksjon av dempere så kan jeg egentlig ingen ting, men jeg mistenker kanskje at det er mer kontrollert evakuering av gass fra H2 og at den derfor demper mer rekyl.
Hvis det er noen som har en annen forklaring eller mer å tilføye så gjerne det.
Alt i alt så lever den opp til forventningene og med A-lock hurtigfeste på 3 forskjellige børser så trenger jeg bare en demper, og det uten at det blir tungvint.

Link to comment
Share on other sites

@Begnadøl, jeg har begge, men vanskelig å sammenligne ettersom de brukes på ulike våpen med ulike kaliber. Hunter brukes på 8x57 IS med 56cm pipe, og Short brukes på en 358 Win med 45cm pipe. 

Om jeg ikke husker ravgæli feil, så er 358 med short omtrent lik eller hakket mer behagelig å skyte med, men det skal da også være en patron som egner seg godt for bruk med demper. 

Jeg kan vel ikke bidra med mer veiledning enn å si at jeg er veldig fornøyd med begge. Jeg er ikke i tvil om at standard demperen demper bedre relativt sett og kommer nok til å kjøpe en 9,3 innsats til den også etterhvert, men uansett resultatet av den sammenligningen så sitter man igjen med ett valg der man må prioritere mellom kortere våpen eller lavere smell. Om forskjellen er liten nok eller for stor på akkurat din børse kan være avhengig av kaliber, løpslengde, ladninger og hvordan du prioriterer..

Link to comment
Share on other sites

@Begnadøl relativ forskjell i demping tenker du? Den er nok reell. Det de har gjort med short er å beholde lengden på bakstykket men har redusert lengden på fronten - det gir mye mindre volum med mindre demping. Mens a-tec på Optima har lagd en frontmodell dom er identisk i frontkamre og kun får marginalt dårligere demping på front vs std.  Om du er låst på svemko ville jeg utvilsomt valgt std foran short. 40g og 40mm lengre demper er en liten pris å betale når demping er såpass mye bedre. Personlig ville jeg gått for optima pga fleksibilitet i modulsystem, men av de du nevner - std hver dag

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar fra begge. Har en 202 i 30-06 med løp på 51 cm. Har hatt en og samme demper i flere år nå. En a-tec tmm6 tror jeg den heter. Den er nesten 27 cm lang og veier 530 gram ca. Blir jo som å dra rundt på et fyrtårn. Går mest med hund, så vil ha noe som er lettere og litt smalere så det blir litt mindre demper i siktebilde. Tenker kanskje ikke på dempingen i seg selv som det viktigste, men vil jo at det skal beskytte ørene også. 

 

Har sett mye på optima, og den virker jo veldig fin, men fungerer a-lock systemet dems som på Svemko sin QM? At du skrur på det adapteret eller hva man skal kalle det på gjengene? Synes det ser litt "skralt" ut. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Begnadøl har alock på 4 piper. Har brukt det på dfs skyting og det funker kanon og demper sitter mye bedre enn de gjengene modellene jeg har hatt. Er en grunn til at jeg stoler nok på å bruke det på konkurranser og. Det eneste minuset er at om man skyter veldig varmt så smelter limet og man kan risikere å løsne alock - det har jeg fått til på banestevne med 30sk program.men man kjenner det så ser er bare å trekke til igjen og vente på at det blir kaldt. Om man ikke rører demper når det ryker av den går der bra 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Begnadøl skrev:

Så man må lime på alock? Hvordan er det å få av igjen, hvis man vil rengjøre litt? 

Det går av med varme. Men hvorfor ta av ? Og hvor skal du rengjøre? Ser kommer ikke noe huff inn mellom a-lock og gjenger pga lim. Altså adapteret med de brutte gjengene  demperen får man jo av

Edited by vannebo
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Begnadøl skrev:

Hmm, trodde det var som på Svemko sin QM at du hadde gjenger i alock'n som du skrudde på gjengene på pipa? 

 

Så dere vil anbefale en optima 45 med alock til hundefører? 

Det er sånn - bortsett fra at a-lock limes i tillegg.  Absolutt - trasker endel med hund sjøl. Synes du org Optima blir for lang kan du pelle av en modul.  @hjortefot.com du har vel noen snutter å vise til. Vurder evt en front om vekt er kritisk og. Veier 180g med en modul

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...