Jump to content
Sign in to follow this  
Cox

Ladedata for nybegynner

Recommended Posts

Hei, vurderer å starte haglelading, men sliter med å velge komponenter.

Setter opp bestilling/forespørsel via norsk forhandler, og kan da muligens få med noe komponenter (wads) fra USA.

har tilgang på Saga lerduehylser 12/70 fra lerduebanen, dette er vel cheddite?

Kan jeg da bruke følgende data: 

150706-6795A 12 2.75 Cheddite Ched209 A1 22.8 Federal 12S3 1 1/8 oz. 492 8500 1200 Fold

Mec wad mec 118s8 erstatter Federal 12s3.

Noen andre forslag?

@Cox

undvik amerikanska förladdningar till europeiska hylsor för tätningen blir dålig.  Du borde får tag på B&P eller några andra italienska förladdningar i Norge utan några större problem . SAGA hylsor använder RIO eller Nobelsport 

tändhattar som är bland de största så cheddite som är den smalaste utav de europeiske tändhattarna sitter dåligt . Välje hellre RIO -1000 eller NS 688 som sitter bättre.  Du lever ju i Europa /Norden eller hur ?  Så varför krångla med amerikanska data ?  Du får här alldeles utmärkta och beprövade data och i vårt metriska system .  

Saga 12/70  NS688 Vectan A1 1,65gram x 32gram hagel  SuperG 22

alt Nobel sport 21  58mm efte avslut med crimper ( OMV SP12-2 är en mkt bra  crimper)  du kan även gå upp till 34g hagel  men då behöver du byta förladdning till SuperG 19 eller B&P 18  bp21 kan funka men det kan bli lite trångt.  1,65x32 m sg22 lär ge dig ca 415 ms V1  och B&P förl ca 405ms 

57,8-58mm är inom toleranserna  57,5 mm är det inte  likaså som 58,5 mm.

trycket med 1,65x32 och sg22 ligger straxt över 600bar  och vill du piffa upp 34gram så kan du öka krutet till 1,75x34 SG 19  och då klättrar farten upp till 

ca 430-435ms , håller du höjden och är noga med doserna så ligger trycket fortfarande bra till , och jag förutsätter att du inte använder nån gammal skrotbössa ? 

/P 

@culot, takk for svar, nøyaktig hva jeg tremgte. Hagla er en Winchester sx3, i god stand. Bor avsides på Vestlandet, så har ingen forhandler i nærheten. Blir nok å handle inn iallfall krutt ifb. med ferietur i sommer, andre komponenter går vel greit som postsending. Blir å bestille MEC sizemaster fra usa over helga, er det noe annet som bør bestilles samtidig, For eksempel litteratur? Er Lyman Shotshell Reloading 5th å anbefale? 

@Cox 

Sizemaster eller 650 Jr  borde funka, jag själv håller

Ponsness & Warren 375 C duo matic som Rollsen .  Sen angående litteratur,

du ska veta att jänkarna  har en annan filosofi än italienarna , dock är dom vassare på stål och mycket i litteraturen Lyman  :5 etc handlar om stål . 

Dom bryr sig inte om höjderna utan är bara nöjda om dom lyckas vika ihop stukningen , och det är ett jäkla tjat om " Hull life " dvs hur många gånger man kan  ladda om den och den hylsan , sen ser deras stukningar ut som skit fastän dom säger att  det är en " perfect crimp"  Du har även flera erfarna landsmenn  på forat du kan få hjälp av och som kan råda dig var du handlar. 

Ni har ju fått tillgång till Vectan krut som vi i Sverige har god erfarenhet av så det är  positivt. 

/P

Gå inn på veide.no. Han selger Baschieri & Pellagri z2m forladninger til grei pris. Dette er bra saker. Jaktdepotet selger Cheddite cx2000 tennhetter. Ellers har jeg brukt Winchester 209 hetter når jeg ikke får tak i Cheddite. Disse er ganske lik. En mec presse er grei å lade på. Har en 600 selv som jeg har ladet store mengder på. I tillegg har jeg kjøpt en geap bn2  (tilsvarer omv sp12-2 som colut skriver om) spinner for å sette korrekt høyde på ferdig patron. 

J.A.

Har lett rundt etter komponenter,  dette er mildt sagt utfordrende.

Tennhetter: RIO-1000 eller ns 688, finner ikke i Norge, alternativt CX 2000 på Jaktdepotet, CCI209 + div tilgjengelig på Hjemmelading.

Wads: Baschieri &Pellagri z2m tilgjengelig på Veide. Bra utvalg amerikanske, bl.a. Hjemmelading.

Krutt: Vectan A1-A0 tilgjengelig på Jaktogskyting, div amerikanske tilgjengelig på bl.a. Hjemmelading.

Blyhagl: lite utvalg på Hjemmelading.

Oppsummering: Italienske/europeiske komponenter er tilnærmet utilgjengelige, med unntak av smalt utvalg wads og krutt.

Amerikanske komponenter har bredere utvalg og lettere tilgjengelig.

Synspunkt?

15 timer siden, Cox skrev:

@Kobble: også tennhetter?

Sendte deg pm 

Quantità Nome Prezzo unitario Prezzo totale  
 scatola/e
DSCN0839_xs.jpg Inneschi Nobel Sport Martignoni U-688 Ind
24,18 € / scatola/e 24,18 €
 Pacco/Pacchi
P5050318_xs.jpg Borra Contenitore Gualandi SUPER G Cal. 12

(Altezza: H.22 mm.)

1,60 € / Pacco/Pacchi 1,60 €
 Pacco/Pacchi

(Altezza: H.19 mm)

Pacco/Pacchi

(Altezza: H.17 mm)

chilogrammo/i
DSCN0713_xs.jpg Pallini di piombo temperato + 5% antimonio

(pallino: numero 4)

3,28 € / kg 3,28 €
 chilogrammo/i
DSCN0713_xs.jpg Pallini di piombo temperato + 5% antimonio

(pallino: numero 7)

3,28 € / kg 3,28 €
 pezzo/i
DSC_0283_xs.jpg Bobina Orlatrice in acciaio O.M.V.

(Calibro: 12, Tipo: SP2| Stellare su plastica standard)

32,38 € 32,38 €
Express Delivery area 4   34,00 €  
Importo totale   101,92 €  

Ser dette korrekt ut? Er rullekrymperen rett?

Noe mer som mangler( unntatt krutt)?

• Like 1

Du kommer i mål med dette og kan lade mange typer ladninger med de forladningene du har valgt.

J.A.

@hakapiken: bruker du Universal Charge Bar på 600jr? Ser for meg at det kan bli mange bøssninger på krutt for å få det til å stemme med ladevekt.  Evt veie hver ladning? Kan vel bruke Lyman gen 6?

@Cox 

Det där ser helt rätt ut !  Du kan ha en lös krut doserare vid sidan om ifall du inte får jämna doser. Jag vart lite nyfiken på haglen med 5% antimon du köpte , vilket företag valde du ? 

/P

@culot

Valgte ricaricamunizione, uten at jeg har sammenlignet så mye, synes at priser og frakt var helt greit.

bestillte heller små mengder nå, for å få litt erfaring. 

Er litt usikker om jeg skal kjøpe MEC Sizemaster eller 600jr, sizemaster blir nesten dobbelt så kostbar.

Köp MEC  600jr    så kan du komplettera med en  OMV  SMART senare när du är varm i kläderna 😉

/ P

• Like 1

Ja, jeg bruker en universal Charles bar på min mec. Ellers hadde blitt mange bøssinger... Du trenger også en god vekt for å kontrollere doseringene.

J.A.

Jag har en adapter som gör att min PW 375 C  tar MEC bussningar, och ja jag har många bussningar , jag hade ännu fler förut då jag alltid köpte dubbletter om nån behövde öppnas till en halvstorlek. När jag hade sizemaster så hade jag justerbart men blev tokig på den. MEC är en av de populäraste pressarna i usa men jag tror defacto att priset är anledningen och att dom är " good enough "    

/P

Det där haglet med 5%  antimon Cox köpte verkar intressant.

/ P