Jump to content

Ladedata for nybegynner


Cox

Recommended Posts

Hei, vurderer å starte haglelading, men sliter med å velge komponenter.

Setter opp bestilling/forespørsel via norsk forhandler, og kan da muligens få med noe komponenter (wads) fra USA.

har tilgang på Saga lerduehylser 12/70 fra lerduebanen, dette er vel cheddite?

Kan jeg da bruke følgende data: 

150706-6795A 12 2.75 Cheddite Ched209 A1 22.8 Federal 12S3 1 1/8 oz. 492 8500 1200 Fold

Mec wad mec 118s8 erstatter Federal 12s3.

Noen andre forslag?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Cox

undvik amerikanska förladdningar till europeiska hylsor för tätningen blir dålig.  Du borde får tag på B&P eller några andra italienska förladdningar i Norge utan några större problem . SAGA hylsor använder RIO eller Nobelsport 

tändhattar som är bland de största så cheddite som är den smalaste utav de europeiske tändhattarna sitter dåligt . Välje hellre RIO -1000 eller NS 688 som sitter bättre.  Du lever ju i Europa /Norden eller hur ?  Så varför krångla med amerikanska data ?  Du får här alldeles utmärkta och beprövade data och i vårt metriska system .  

Saga 12/70  NS688 Vectan A1 1,65gram x 32gram hagel  SuperG 22

alt Nobel sport 21  58mm efte avslut med crimper ( OMV SP12-2 är en mkt bra  crimper)  du kan även gå upp till 34g hagel  men då behöver du byta förladdning till SuperG 19 eller B&P 18  bp21 kan funka men det kan bli lite trångt.  1,65x32 m sg22 lär ge dig ca 415 ms V1  och B&P förl ca 405ms 

57,8-58mm är inom toleranserna  57,5 mm är det inte  likaså som 58,5 mm.

trycket med 1,65x32 och sg22 ligger straxt över 600bar  och vill du piffa upp 34gram så kan du öka krutet till 1,75x34 SG 19  och då klättrar farten upp till 

ca 430-435ms , håller du höjden och är noga med doserna så ligger trycket fortfarande bra till , och jag förutsätter att du inte använder nån gammal skrotbössa ? 

/P 

Link to comment
Share on other sites

@culot, takk for svar, nøyaktig hva jeg tremgte. Hagla er en Winchester sx3, i god stand. Bor avsides på Vestlandet, så har ingen forhandler i nærheten. Blir nok å handle inn iallfall krutt ifb. med ferietur i sommer, andre komponenter går vel greit som postsending. Blir å bestille MEC sizemaster fra usa over helga, er det noe annet som bør bestilles samtidig, For eksempel litteratur? Er Lyman Shotshell Reloading 5th å anbefale? 

Link to comment
Share on other sites

@Cox 

Sizemaster eller 650 Jr  borde funka, jag själv håller

Ponsness & Warren 375 C duo matic som Rollsen .  Sen angående litteratur,

du ska veta att jänkarna  har en annan filosofi än italienarna , dock är dom vassare på stål och mycket i litteraturen Lyman  :5 etc handlar om stål . 

Dom bryr sig inte om höjderna utan är bara nöjda om dom lyckas vika ihop stukningen , och det är ett jäkla tjat om " Hull life " dvs hur många gånger man kan  ladda om den och den hylsan , sen ser deras stukningar ut som skit fastän dom säger att  det är en " perfect crimp"  Du har även flera erfarna landsmenn  på forat du kan få hjälp av och som kan råda dig var du handlar. 

Ni har ju fått tillgång till Vectan krut som vi i Sverige har god erfarenhet av så det är  positivt. 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på veide.no. Han selger Baschieri & Pellagri z2m forladninger til grei pris. Dette er bra saker. Jaktdepotet selger Cheddite cx2000 tennhetter. Ellers har jeg brukt Winchester 209 hetter når jeg ikke får tak i Cheddite. Disse er ganske lik. En mec presse er grei å lade på. Har en 600 selv som jeg har ladet store mengder på. I tillegg har jeg kjøpt en geap bn2  (tilsvarer omv sp12-2 som colut skriver om) spinner for å sette korrekt høyde på ferdig patron. 

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Har lett rundt etter komponenter,  dette er mildt sagt utfordrende.

Tennhetter: RIO-1000 eller ns 688, finner ikke i Norge, alternativt CX 2000 på Jaktdepotet, CCI209 + div tilgjengelig på Hjemmelading.

Wads: Baschieri &Pellagri z2m tilgjengelig på Veide. Bra utvalg amerikanske, bl.a. Hjemmelading.

Krutt: Vectan A1-A0 tilgjengelig på Jaktogskyting, div amerikanske tilgjengelig på bl.a. Hjemmelading.

Blyhagl: lite utvalg på Hjemmelading.

Oppsummering: Italienske/europeiske komponenter er tilnærmet utilgjengelige, med unntak av smalt utvalg wads og krutt.

Amerikanske komponenter har bredere utvalg og lettere tilgjengelig.

Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Quantità Nome Prezzo unitario Prezzo totale  
 scatola/e
DSCN0839_xs.jpg Inneschi Nobel Sport Martignoni U-688 Ind
24,18 € / scatola/e 24,18 €
 Pacco/Pacchi
P5050318_xs.jpg Borra Contenitore Gualandi SUPER G Cal. 12

(Altezza: H.22 mm.)

1,60 € / Pacco/Pacchi 1,60 €
 Pacco/Pacchi
P5050318_xs.jpg Borra Contenitore Gualandi SUPER G Cal. 12

(Altezza: H.19 mm)

1,60 € / Pacco/Pacchi 1,60 €
 Pacco/Pacchi
P5050318_xs.jpg Borra Contenitore Gualandi SUPER G Cal. 12

(Altezza: H.17 mm)

1,60 € / Pacco/Pacchi 1,60 €
 chilogrammo/i
DSCN0713_xs.jpg Pallini di piombo temperato + 5% antimonio

(pallino: numero 4)

3,28 € / kg 3,28 €
 chilogrammo/i
DSCN0713_xs.jpg Pallini di piombo temperato + 5% antimonio

(pallino: numero 7)

3,28 € / kg 3,28 €
 pezzo/i
DSC_0283_xs.jpg Bobina Orlatrice in acciaio O.M.V.

(Calibro: 12, Tipo: SP2| Stellare su plastica standard)

32,38 € 32,38 €
Express Delivery area 4   34,00 €  
Importo totale   101,92 €  

 

Ser dette korrekt ut? Er rullekrymperen rett?

Noe mer som mangler( unntatt krutt)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@hakapiken: bruker du Universal Charge Bar på 600jr? Ser for meg at det kan bli mange bøssninger på krutt for å få det til å stemme med ladevekt.  Evt veie hver ladning? Kan vel bruke Lyman gen 6?

Link to comment
Share on other sites

@culot

Valgte ricaricamunizione, uten at jeg har sammenlignet så mye, synes at priser og frakt var helt greit.

bestillte heller små mengder nå, for å få litt erfaring. 

Er litt usikker om jeg skal kjøpe MEC Sizemaster eller 600jr, sizemaster blir nesten dobbelt så kostbar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en adapter som gör att min PW 375 C  tar MEC bussningar, och ja jag har många bussningar , jag hade ännu fler förut då jag alltid köpte dubbletter om nån behövde öppnas till en halvstorlek. När jag hade sizemaster så hade jag justerbart men blev tokig på den. MEC är en av de populäraste pressarna i usa men jag tror defacto att priset är anledningen och att dom är " good enough "    

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 20.10.2019 den 17.53, culot skrev:

Går det inte att höra med de andra i branschen om någon annan tagit över Vectan agenturen ?  Om nu sjukdomen skulle bli långvarig ??  Jag tror annars Sakab Sweden AB  har rätt bra med A0-A1-AS . 

 

/P

Ha sendt spørsmål til Jaktdepotet, de kan nok skaffe, men det tar nok noe tid. Forstod de som de bare ville skaffe det som jeg bestilte.

Må nok legge ferien til Sverige neste år.

 

Link to comment
Share on other sites

På 20.10.2019 den 18.00, culot skrev:

@Cox  

 

har du laddat  och provat ditt hagel m 5 % antimon ?? 

Nei, har som du ser ikke greid å skaffe krutt. Vil nå kjøpe VV n-320 slik at jeg kommer igang med dette. Sommeren er for min del en travel tid med mye jobb, dette har derfor blitt nedprioritert også. Nå som ting roer seg, hjortejakta er over for min del, er det på tide å ta det videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Prøveskjøt 3 patroner, tennhetter kommer halvveis ut ved skyting.  Saga hylser og NS688 tennhetter.  Fikk ikke sjekket hastighet da det var for dårlig lys over kronograf. Kan/bør jeg ha en pappskive under hagla for å få opp stjernebretten?

7A5640C5-B274-46AE-973D-CE4D8C1EB1A5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gick tändhatten ” lätt” i ?  Jag kör med 688 till SAGA och dom sitter hårt, förvisso T5 hylsor. Byt till annan EVO hylsa som det sitter tajtare i. Ingen papp ovan haglet! Vid behov lägg papp under.  Men jag tyckte den såg helt ok ut. Du har ingen högre förladdare?  320 är lågt i volym så det kan spöka till det .. 

/P 

Link to comment
Share on other sites

Ja, tennhetter går lett i, har prøvd igjen og kunne faktisk presse den inn med fingrene. Har også målt gammel og ny tennhette, er samme diameter eller 1/100mm mindre på ns688. Skal prøve en annen type hylse, hva mener du med EVO hylse?

Pappskive var tenkt ned i wad’en, under hagl. 

waden er SG22, har ikke høgere.

Må forske litt mer på innstilling av stjernekrymp, stiller jeg ned kammen åpner stjernebretten seg ned i hylsa. Stiller jeg den helt opp, blir stjernebretten for «trang». Kan man stille patronlengde på pressa til 59mm og ta siste mm med SP12-2?

 

Link to comment
Share on other sites

Ställ den löst så kanten blir lite 

”knölig” men stjärnan sluter tätt, kör sen ner m sp12-2 .

Evo :  cheddite , fiocchi, rio, maxam med samma utseende och höjd på bottenproppen ,oftast vit plast . Ta ur tändhatten först innan du kalibrerar för att se om  det blir tajtare. Annars leta hylsor med mindre hål  

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Det ble bedre, den grå er Fiocchi. 60mm ut av pressa, kjørte ned til 58mm med SP12-2. Tennhetta satt litt bedre, men ikke stor forskjell. Basewad i Fiocchi hylsa 0,6mm lavere enn Saga.

Prøvde å sette hette i NIKE hylse, der satt tennhetta betydelig bedre.  Må sjekke mer i morgen hvilken type hylse dette er, har bra tilgang til denne. 
Fiocchi derimot, hadde jeg bare 2 av.

 

1ECA84F5-9D8A-4B48-BCFA-F04A08B0ADC9.jpeg

E46A4C28-5E35-4A4C-A882-691A11FA6F25.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd, men utstøter støter uansett ut hetta før hylsa blir pressa. Mulig at jeg ikke har presset langt nok på første hylsene, men tror egentlig ikke det er årsaken, da nye tennhetter har litt mindre diameter enn original. Hetter sitter betydelig trangere i NIKE hylsene som jeg har prøvd. NIKE hylsene har høgere bunnpropp, ca 7,1mm. Virker som det ga litt mer press på krymp, men fikk ikke like fin krymp. 
Håper å få prøveskyte i morgen.  
 

 

Link to comment
Share on other sites

Då undrar jag om det inte är RIO Hylsor dom kör med, dom ska vara i särklass störst i hålet.  Men hittar  du inga Fiocchi eller Cheddite hylsor på Skjutbanorna ??? 

Sporting och O-trap banorna brukar vara bra ställen för " Dumpster diving "   Där hittar jag mina  T5 och T4 hylsor , SAGA med röda hylsan är ju deras budget patron så 

Det är inte omöjligt att hylsan är det billigaste 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var en tur på lerduebane i nabokommune i helga, der var mengder med Fiocchi og jeg måtte bare plukke. Så da blir det mer testing av desse. Skal på jobb i 2 uker, så blir ingen testskyting før etter det. Takk for alle gode råd!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
15 timer siden, Lee1 skrev:

 

Nu köpte jag min på mitten av nittiotalet men den ser i stort sett likadan ut, och den funkar om stort är för stort.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...