Jump to content

Noen som har en formening om hva dette kan være?


Winchester70

Recommended Posts

Hei, og velkommen til Norges beste forum for jegere og skyttere!

 

"Som man roter i skogen, blir man far", var min ungdoms halvgrove variasjon over ordtaket "som man roper i skogen, får man svar".

 

Spørsmålet var høvelig upresist (de som er mer direkte enn meg, vil kanskje si "passe dumt") stilt, og svarene er til dels deretter.


"Dette" på bildene er ganske riktig ei hagle, men ikke "hvilkensomhelst". Det er ei hagle med ("ekte" eller "uekte") sidelåser, altså et våpen som er dyrere å framstille enn vanlige bokslås-konstruksjoner. Sidelåshagler er vanligvis pent forarbeidete (og tilsvarende dyre) engelske eller tyske våpen.

 

Et mulig unntak er Brnos sidelåshagle. Den har ofte ikke andre stempler enn "Poldi våpenstål" (på tysk eller tsjekkisk) på pipene. De siste ca. 50 år har disse vært levert med vanlig pistolgrep, denne ser ut til å ha halvpistolgrep. Hvis det er en Brno (kan jo være noe belgisk av ubestemmelig kvalitet), kan den være produsert for over 50 år siden.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan ta av fortreet, dele hagla, og fotografere det som måtte være av stempler under løpsbunten, og rundt låshakene. Finner du bokstavene "ELG" i en oval med krone, er våpnet belgisk, nyere enn mai 1893.

 

Skjeftet ser ut til å være et skoleeksempel på hva som skjer, hvis man ikke gir treskjefter litt passe impregnering en gang hvert jubelår.

 

Dette våpenet er/blir registreringspliktig, når det skifter eier. Hvis det er ditt våpen, skulle det vært registrert, hvis du overtok det etter en viss dato.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Winchester70 said:

 

11 minutes ago, Winchester70 said:

Takk for seriøst svar ihvertfall. Beklager vag formulering...."Som man roper i skogen får man kongler i munnen"....Nå befinner hagla seg ikke her så jeg får ikke sjekka under fortreet. Ble funnet under rydding i et gammelt hus, og jeg lurte bare på om noen kunne gi meg info om merke og modell. Jeg er medlem i skytterlag, så formalitetene rundt våpenbesittelse er jeg godt kjent med. Nå koster det riktignok litt å registrere våpen...og verdien av våpen kan ofte være mindre enn rettsgebyret. Og en annen ting er saksgangen hos politiet....Den er mildt sagt tungrodd med papirskjemaer med gjennomslag i ørten eksemplarer....Så er det bryderiet verdt å få den registrert, eller kan et godt alternativ være å destruere det og levere det inn til politiet?

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Nokså sikker på at det er Brno/cz zp-49. 

Ligner veldig på en slik ja...Har sett bilde på Google. Men den jeg har bilde av virker veldig lite forseggjort når det gjelder dekorering og stokken har fått hard medfart....Kanskje ikke mye å samle på?.....

Link to comment
Share on other sites

Dette er et våpen det er verdt å ta vare på om det er i god teknisk stand. Stokken trenger litt sandpapir og mye olje så kan den bli bra. Er det mye hakk i treverket så bruker du våt fille og varmt strykejern så får du fjernet de fleste slagmerker.

Mekanisk sett er Tsjekkiske våpen av god kvalitet, prøv hvordan balansen er i våpenet så får du inntrykk av om stokken passer deg til hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Per-S said:

Dette er et våpen det er verdt å ta vare på om det er i god teknisk stand. Stokken trenger litt sandpapir og mye olje så kan den bli bra. Er det mye hakk i treverket så bruker du våt fille og varmt strykejern så får du fjernet de fleste slagmerker.

Mekanisk sett er Tsjekkiske våpen av god kvalitet, prøv hvordan balansen er i våpenet så får du inntrykk av om stokken passer deg til hagleskyting.

Aner ikke hvordan teknisk stand er....Jeg har en hagle fra før...(Winchester Supergrade O/U) og våpenskapet mitt er fullt...Men det er baneskyting på 100m og 300m jeg holder på med, ikke mye jakt m/hagle. Ville bare sjekke om jeg foretok meg noe utilgivelig og overilet dersom våpenet ble destruert......Takk for informativt svar!!  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Winchester70 skrev:

Aner ikke hvordan teknisk stand er.... - -

 - overilet dersom våpenet ble destruert..... -

 

Noen av oss mener jo at all destruksjon av andre våpen enn atomvåpen er "overilet"!

 

Fra bildene ser det ikke ut til at våpenskruene er ødelagt ved bruk av alminnelige skrutrekkere. Hvis metalldelene får litt våpenolje, treet litt nennsom omgang med fint sandpapir, og deretter litt terpentin/linolje (eller det som bedre er, se @Raudnakke-trådene), bør de som har ledig plass på garderoben, erlegge noen kronasjer, og ta vare på dette våpenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er ikke våpenet mitt, men jeg skal formidle infoen videre til de som eier det. Har forresten et eldre, rustent gevær selv som jeg skal kvitte meg med. Kan legge inn bilde her om et par uker...8-kantet løp, stor bøyle ved avtrekkeren, 6mm eikenøtt....Mulig det er en eldre konkurranserifle?....Er registrert, men uten nummer....

Edited by Winchester70
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Per-S skrev:

et våpen det er verdt å ta vare på

Hva legger du egentlig i det? At det er et bedre valg enn et nytt våpen? At han kan få en feit slump for den på Finn? Eller "det funker jo" så lenge en aksepterer noen begrensinger i type ammo elns? Enkelte har et litt urealistisk bilde på hva ting er verdt eller godt for basert på veldig personlige preferanser. Og som tror at alle har uendelig stort våpenskap og garderobeplass.

 

Ser jeg en sliten sideligger så tenker jeg med en gang: Skrot! Som dann-og-vann-jegere-som sjelden-kommer-hjem-med-mat skryter opp i himmelen fordi den ligger så godt på ryggen. Eller fordi legendariske bestefar sverget til de. Gjerne i kaliber 12/65ForGudsSkyldBareSvakBlyammo.

Link to comment
Share on other sites

Engelske sideliggere av god kvalitet omsettes for summer som for de fleste gjør dem uoppnåelige.

De er kamret for 12/65 blyhagl uten at det forringer bruksverdien.

Denne tsjekkiske haglen er bygd på samme prinsipper og har en kvalitet som langt overgår de billighaglene som selges i dag. Den er sannsynligvis kamret for 12/70. For rype, skogsfugl, rugde, duer og kråkefugler er 12/70 mer enn tilstrekkelig, og stålhagl er det "ingen" som bruker likevel. Faktisk er det vanlig at rypejegere leter etter svak ammunisjon for å få bedre skuddbilder.

Kort og godt vil denne haglen ha en kvalitet og bruksverdi for en jeger som vil overgå det meste av nyere hagler som omsettes i Norge. For bruk på vilt der blyhagl er forbudt er 12/70 også godt nok, men alternativ til blyhagl er jeg skeptisk til, og der er nok denne haglen ikke optimal.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den som har håndtert og skutt med en slik Brno, helst med engelsk skjefte, skjønner fort at det er fryktelig langt borte fra "skrot"....

Den TS har bilder av ser sliten ut, men uten å håndtere den og gi den en skikkelig rengjøring er det vanskelig å vurdere. Prisene på disse når de dukker opp på finn ligger fra 2-4000kr.

Den siste hagla som flytter ut av mine skap er nettopp en zp-47 med engelsk skjefte. Samme hvor mange ganger han knuten kjører sin preken om Browning 525😁(som fort kan havne i samme skapet som Brnoen..).

Link to comment
Share on other sites

På bildene ser jeg ikke tegn til utvendig rust, om den er like fin inni er det kun en rens og litt olje som skal til.

Stokken har fått slått av en bit og er ikke vedlikeholdt, men det er heller ikke en stor jobb å fikse.

Om jeg hadde hatt plass i garderoben kunne jeg gjerne kjøpt den.

Bruksverdien får enhver mene det de vil om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du undervurderer både sideliggere og engelsk skjefte. Til sitt bruk er begge kanskje bedre enn mange OU. Men denne stilen er ofte for engelske drivjakter der man skyter svært høyt. Til vår jegertrap er de da helt feil i skjeftet.

 

Link to comment
Share on other sites

Side by side med engelsk skjefte er det fullendte jaktvåpen, utprøvet av kunnige entusiaster over lang tid. En s/s er en fornøyelse å bære mellom hendene, og 

selv en smekkert bygd OU blir klumpete i sammenligning. 

 

Den Engelske kolbens utførelse og funksjonalitet ( foruten dens skjønnhet) er i første rekke at med letthet og uten motstand å nå den bakerste avtrkker,.. og en s/s skal selvklart ha to avtrekkere.

 

Jakter selv med både S/S og OU,.. på bane er selvsagt den siste å foredra. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Per-S skrev:

Om jeg hadde hatt plass i garderoben

Jeg mistenker at dette er fellesnevneren for de fleste som mener dette er verd å ta vare på. Hvis, om og men. I praksis tror jeg en skal vente lenge på noen som er villig til å betale 2-4000kr for denne hagla, sannsynligvis også om en senker prisen til det halve.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...