Jump to content

Trykkøkning med demper


Nordlandsninja

Recommended Posts

Hei, har søkt litt uten å bli så mye klokere.  Har en sauer 101 i 300 winmag, har skutt ca 200 skudd med fusion 180gr uten å ha noe å utsette på det. Kjøpte så en atec hertz 150, monterer på børsa og drar for og skyte. Skyter 40 skudd, va 30 med demper og resten uten. Ser når jeg er ferdig at av de som ble skutt med demper har ca 2/3 fått et fint avtrykk av sluttstykket, noe som forteller meg at her er det trykk. Noen som har vært borti lignende? Klar over at du kan få en liten økning med demper, men er federal fusion så hardt ladd fra fabrikk? Har 61 cm løp og ammo er ikke kronografert i børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Var det (mye) kaldere da du skjøt de 200 første skuddene? Trykket øker når temperaturen øker. Tviler på at dette er grunnen, men viss de patronene gir trykk helt i grenseland i ditt våpen kan nok en temperaturøkning vippe de over grensa.

Er alle patronene du har skutt fra samme produksjonslott?

Link to comment
Share on other sites

Skøyt ikke våpenet noe varmere enn jeg pleier, 5 skudds serier med gode pauser så er nok ikke der det ligger. Var ca 5- den dagen, har skutt opp til 10+ uten antydning. Skal se om jeg finner noen av de gammle eskene og sjekke lot nr, men er litt rart når du får forskjell med og uten demper med skudd fra samme pakke 🤔 tenker som så at med demper på er det mere luft som skal presses foran kule, dermed mere motstand og mere trykk. Så klart marginale forandringer som jeg ikke har peiling på hvor mye har og si i praksis, men er eneste logiske forklaringen jeg kom på i farta. 

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg pusser alltid etter skyting. Omså det er fyrt bare et skudd på jakt så blir det puss. Olje tviler jeg også på, presser alltid igjenom en tørr pussepropp når jeg tar børsa ut av skapet. Er jo ikke umulig, men aldri opplevd det før. 

Fant noen esker og ser at det er annet lot nr på de to siste som ble skutt. Mulig det er der forskjellen ligger 🤔

Er vell bare å komme seg på skytebanen og forske mer :)

 

Link to comment
Share on other sites

Olje i løpet har ingen betydning det er når den kommer i kammeret den kan skape problemer med at hylsene ikke kleber slik de skall og en får økt trykk mot sluttstykket.

Problemer på grunn av dårlig puss er jeg sterkt i tvil på om det kan ha sin rot i virkeligheten. Kjenner folk som skyter meget bra og som aldri pusser. De hiver inn en pipe og skyter 3-4000 skudd før den blir skiftet uten en eneste puss.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, bardp skrev:

Kjenner folk som skyter meget bra og som aldri pusser. De hiver inn en pipe og skyter 3-4000 skudd før den blir skiftet uten en eneste puss.

Med 300Winmag? Hva slags meget bra skyter de? DFS-bra, eller presisjons-bra? Husk at det er mye kortere fra normalt trykk i 6.5x55 og til trykktegn oppstår, enn det er i 300, eller 308 for den del.
x55 kan du lade 3gr og 40-50m/s over "maks" fra tabeller eller fabrikkammo - prøv det i 300...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei er jo så klart ikke umulig at det er kommet olje i kammer, men har aldri vært plaget med det tidligere 🙂

Har jeg skutt bare noen få skudd feks på jakt, så oljer jeg bare i løpet med propp. Pusser deretter til proppene ser sånn noenlunde hvite ut. Har jeg skutt mye så bruker jeg en propp med olje først, så bronsebørste og deretter kjører jeg 5 tørre propper og en med litt olje helt til det er rent. Kammeret pusser jeg med tørr lapp på en kort stang. 

Nei er på ingen måte bekymret, men er av typen som liker og vite hvorfor ting er som de er 😊

Det var jo noen heftige snybyger innimellom den dagen, så godt mulig jeg har fått fukt i magasinet som ble dratt med videre 🤔

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat
  •  Du mener ikke at det er lengre fra normalt trykk i 6,5x55 til trykktegn?
    Jeg tenker på at CIP standard for 6,5x55SE er 3800bar, for 308win 4150bar og 300WM 4300bar

Jo det er det jeg mener. Normalt trykk eller normert makstrykk. Hva dan enkelte hjemmelader kaller maks er gjerne der trykktegn inntreffer, og med moderne våpen og hylser er det ca samme trykk for disse tre patronene.

CIP (og SAAMI og SKAN) spesifiserer et trykk for 6.5x55 som er 3-400 bar under der trykktegn inntreffer, men f.eks. 300WM spesifiserer CIP et trykk som ofte gir hylsene merker og strekk.

 

Sitat

Pusser deretter til proppene ser sånn noenlunde hvite ut. Har jeg skutt mye så bruker jeg en propp med olje først, så bronsebørste og deretter kjører jeg 5 tørre propper og en med litt olje helt til det er rent. Kammeret pusser jeg med tørr lapp på en kort stang.

Bronsebørste hvor mye? Fastbrent krutt-sot-karbon fra en høytrykkspatron er solide greier, og lager høyere trykk om det ikke fjernes. Et tips kan være å kjenne om det er forskjellig motstand gjennom løpet, spesielt 5-10cm etter kammeret?

 

K

Link to comment
Share on other sites

8-10 ganger som regel. Etter 40 skudd er det som regel trangt til og begynne med, men når jeg er ferdigpusset glir det gjevnt gjennom hele løpet. Bruker også kobbersolvent innimellom etter puss, lar den virke i 5-6 minutter før jeg pusser på nytt med 5 tørre og en med olje til det er rent. Men synes ikke det kommer noe særlig mer etter solvent bruk. Nå skal det også sies at dette er mitt første magnumkaliber, er vant med 6,5 til dfs bruk og 308 til jakt. Så har du noen "magnumtips" tas de imot med stor takk 👍

Link to comment
Share on other sites

Høres i utgangspunktet lovende ut det der. Men du kan prøve og se om du får ut mer "svart" med mer bruk av bronsebørster, evt. karbon-solvent. Tviler iallefall på at trykket kommer av de helt store avleiringene av karbon. Men alt som bruker mye krutt og høyt trykk må usses mer grundig enn annet. 

Jeg pleier å bruke bronsebørsten 30-40ggr, sammen med olje, motorolje ATF, parafin, det jeg har for hånden - eller ei blanding av dem, og litt aceton (Eds Red) - tommelfingerregelen min er en gang per skudd... Så sauser jeg inn med KG1, Bore Tech Eliminator, Boretech C4  eller noe lignende. Og lar det stå ei stund. Gjentar det til rent eller nesten rent avhengig av tålmodighet og løpets alder og tilstand. Jeg har god erfaring med KG1, den løser litt kobber og litt karbon, kanskje ikke alt, men mye.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...