Jump to content

Nytt Løp på vei..


JLmorten

Recommended Posts

Rifla er hos børsemaker, å nytt løp er under produksjon. Blir forøvrig muffe system også. Så har jeg mulighet til benytte orginalt løp også.

Rifla er X-Bolt å kaliber blir .338Federal

Det jeg lurer litt på har jeg spurt i ladeforum på FB også, men ble ikke klok på svar.

Kan starte med si jeg skal ikke lade opp masse skudd å ha klar. Men jeg tenkte lade opp noen få skudd. Slik at jeg kan ta de med opp til Børsemaker når jeg henter rifla, kanskje få avfyrt et par skudd hos børsemaker for se at ting funker osv.

Men ble sterkt anbefalt å ikke lade noe før jeg har rifla, for å ha alle data først.  Så da lurer jeg på hva data det er snakk om? Hvordan skal eg sanke alle disse data uten å fyre av et eneste skudd? Friflukt er ok lett å få målt. Men at dette skal være så viktig å vite før en stapper i en startladning. Den ser jeg ikke. Dersom dette er tilfelle vil jo ferdig rulla ammo også vær like farlig.

Jeg har lyst å prøve Woodleigh 200gr PP SN som en av de første kulene. Men denne finner jeg ikke lade data til. Tenkte også å teste Nosler 200gr AccuBond..   Finner  heller ikke ladedata for denne med Norma krutt.  Tenkte Norma 202. eller kanskje N140.

 

Så litt hjelp her, hvordan skal jeg gå fram. Hva må jeg måle/finne ut før jeg lader dersom dette er så viktig...

Har ladeutstyr fra før av, bare ikke ladet til .338federal.  Forsat nybegynner, men ladet i et par år nå..

 

Dette blir vel både rifle teknisk å lading. Men er dette feil plass? Bør den flyttes til Lade sidene av forumet. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 200 grs Accubond er at den splintrer noe aldeles jævlig. Skutt ca 10 elger, en rein og et par griser med den. Det satt fragmenter over hele skrotten med en fin bogtreff, hver jævla gang. Husk at Accubond er lang og du bør gå ned litt på ladevekt i forhold til de fleste andre kuler i samme vekt.
Å lade til Fed er ikke mer innviklet enn å lade til andre kalibre. 

Link to comment
Share on other sites

Nei vet nå ikke om han har det.  Men de har vel gjerne en slik boks eller hva de nå kaller det.  Slik at de kan avfyre noen skudd for teste at det smeller.  Men ikke vet jeg.  Bare så for meg det når de har så mange børseoppdrag at de må teste.  Men kan vær eg har sett for mye TV😬

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

Min erfaring med 200 grs Accubond er at den splintrer noe aldeles jævlig. Skutt ca 10 elger, en rein og et par griser med den. Det satt fragmenter over hele skrotten med en fin bogtreff, hver jævla gang. Husk at Accubond er lang og du bør gå ned litt på ladevekt i forhold til de fleste andre kuler i samme vekt.
Å lade til Fed er ikke mer innviklet enn å lade til andre kalibre. 

Takker for tipset.   Har du noen andre erfaringer på kule som funker bra..  dvs noen jeg bør teste.  Må jo finne en kule som går bra også i tillegg til bra jaktegenskap.    Primært for gris, rådyr,hjort..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lass med Deep Curl 225 grs som jeg er veldig fornøyd med. De har vært ute av produksjon ei god stund, men funderer på om den kula kanskje er å få igjen nå som Fusion. Blir ingen langholdspatron i 338 Fed, men so what? Jeg er ingen langholdsjeger heller. Ei god 200 grs lodda kule vil gi litt flatere kulebane, men jeg har ikke funnet ei som frister. 200 grs North Fork har jeg lyst til å teste, men de er ikke lette å oppdrive. Finnes sikkert noen gode homogene, men jeg er ikke helt der.
Til gris kunne sikkert ei 210 evt 225 grs Nosler Partition gjort god nytte. Jeg jakter kun på åte og nattevak og er glad i gjennomskyting på grisen og det gir Partition. Med riktig skuddplassering ligger de da stort sett innenfor skinnet av åtebelysningen. Det er behagelig å slippe ettersøk i mørket.

Link to comment
Share on other sites

En Federal er egentlig på sitt beste med 210/215 grs kuler. 

 

Helst bør de være uten plastspiss og flatbaset for å ha kort totallengde. Lange 338 kuler er skikkelig lange og stjeler masse hylsekapasitet. Og kapasitet er ikke for stor til å begynne med. På tross av å være en av mine favoritt Jakt patroner er Federal en litt krampaktig sak i ei Short Action kasse med 71-72mm magasinlengde

 

Men 225/230 grs er liksom litt mer. 338". 200 grs kuler kan en skyte i automatdvergen 308...

 

Deep Curl, Fusion, Oryx er egentlig de optimale kulene. Krutt er og blir Hodgdon LVR og Alliant MR2000. De gir minimum 30m/s mer enn normalt tilgjengelige krutt. 

 

Med Deep Curl og LVR har jeg ca 770m/s og 5-6 cm presisjon på 200m og nesten 300m rekkevidde med sikker ekspansjon. 

 

Effektmessig er en Federal etter min erfaring ett godt hakk opp fra en 308 på vilt. Faktisk kan jeg ikke huske sist noe kom seg mer enn 5m vekk fra skuddplassen etter at den ble tatt i bruk. 

 

Ballistisk er 215 Gameking og 210 Scirocco langt over alle andre tilgjengelige kuler. Dessverre skyter ikke rifla mi noen kuler i vektklassen med akseptabel presisjon. 810-830m/s med bc ca. 500 er ikke ille med såpass kulevekt fra en kortkasse patron

Edited by Sauer 150
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rifla ble klar veldig mye tidliggere enn anntatt. Dier, hylser, kuler osv bestilt.    Har tidliggere brukt/lånt en Chrono.  Fant ut at jeg trengte noe bedre siden jeg liker å teste..  så ble vist en Magneto chrono i samme slengen....

Tenker  jeg lader noe startladninger for å skyte inn løpet med. Står noen ladninger for valgt kule i ladeboka  Så får man håpe på en del timer på skytebanen.

ble kjøpt inn 215grs Game King,  samt 200grs Woodleigh....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...