Jump to content

Kick-stop i rifle


tjensve

Recommended Posts

Jeg har hørt og lest at det er mulig å få montert såkalte kick-stop utstyr i riflekolber. Dette sikkert primært ment for rifler med kraftig rekyl. Vet at Krieghoff kan levere dette på deres våpen.

Men det jeg lurer på om det er noen her på kammeret så har erfaring med å få ettermontert kick-stop i sine rifler, eller for den del har erfaring med dette montert fra fabrikk.

Vet noen om det finnes kick-stop å få montert i forskjeftet eller er det bare beregnet for kolben.

Det hadde vært veldig interessant om noe kunne dele erfaringene sine om dette er effektivt og eventuelt hvilke baksider montering av kick-stop har.

Finnes det børsemakere i Norge som montert dette på våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med dette etter å ha installert det i en boltrifle.

 

Rekylen reduseres proporsjonalt med våpenvekta. Har du et våpen som veier 3,0 kg uten kikkert og monterer en kikkert på 450 gram, reduseres rekylen med 15%

Rekyldempere kommer i ulike størrelser. Installerer du en på 325 gram øker våpenvekta med ca. 300 gram, siden du må borre bort noe tremateriale. Skyter du uten kikkert, reduseres rekylen da med 10% på grunn av økt vekt. Spørsmålet er da; hvor mye reduseres rekylen i tillegg på grunn av mercuryen i beholderen som beveger seg? Jeg har ikke hatt noen mulighet til å måle, så mitt svar er egentlig personlig synsing. Jeg vil si i overkant av 5% og i alle fall ikke mer enn 10% . Med andre ord opplever jeg rekylen nesten lik når jeg nå skyter våpenet uten kikkert, som det jeg gjorde før med kikkert. 

Før du bestemmer deg for å montere en rekyldemper, bør du prøve ut hvordan du synes balansen blir med ekstra vekt i kolben. Fest noen bly eller stålbiter med tape og kjenn etter. Det er selvfølgelig avhengig av hvordan balansen i geværet ditt er i dag, og hva du liker, men jeg tror at mer enn 300 gram i kolben lett fører til et våpen med en uvanlig balanse. 

Selv monterte jeg en rekyldemper fra Breako med vekt 227 gram i kolben. Jeg spesialbestilte også en i halv størrelse, som jeg monterte i forstokken.  På mitt våpen synes jeg at balansen i våpenet ble bedre etter montering av rekyldemperne.

Det er mulig å montere en Breako Universal uttakbar rekyldemper i kolben. Dette forutsetter jo også at bakkappen er avtagbar. Jeg tror at de rekyldemperne Krieghoff installerer, er produsert av Breako. I alle fall var de det før.

Rekyldemperne i mitt våpen ble installert av Ragnar Hansen på Hokksund. Rekyldemperne kjøpte jeg direkte fra Breako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...