Jump to content

I hvilke kalibre er CFE223 egnet?


jjrckd

Recommended Posts

Sitat

Hodgdon har listet data til mange kulevekter, i både 6,5x47 og 8x57, så det er vel ikke grunn til å spekulere så veldig mye på det. Gir heftige hastigheter i disse patronene også, etter hva jeg kan se.

https://www.hodgdonreloading.com/

Jeg kan ikke se at disse hastighetene er spesielt høye? Hodgdon oppgir mer eller mindre eksakt samme hastigheter med CFE223 som Vithavuori oppgir med N540 og N550 - både i 6.5x47, 223Rem og i 308Win. VV kruttene er mye enklere å få tak i her hjemme. Min erfaring er at en ofte får høyere hastigheter enn det som VV oppgir også. 
Jeg har ladet disse tre kalibrene i flere år, med finske krutt, og delvis med Norma krutt, og kan ikke se noe "outstanding" med det folk får med CFE 223. Ja man får mer fart enn med N140 og N150, men alle som kan lese en ladetabell ser jo at det ikke er de rette kruttene om man jager hastighet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jjrckd skrev:

Hvilke hastigheter får du i 8x57? Prøvd med tyngre kuler?

Jeg har ca 845 m/s med ladningen jeg bruker på 160 gr TTSX / CFE223. Var oppe i 890 m/s under testingen, fortsatt med god presisjon men har ikke behov for den hastigheten. Har ikke ladet tyngre kuler i kaliberet med dette kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer bare at CFE gir (stort sett) best hastighet, i Hodgdon sine tabeller i kulevekter der det er brukt (mest egnet?). Mulig heftig er feil ord, men svært gode hastigheter ser det ut til å gi. Lader selv 160 gr TTSX foran N540 i 8x57en. Hodgdon og VV har begge denne kula i sine tabeller, og det ser ut til at det går an å få ut ennå noen m/s mer med CFE. (Ikke at jeg har tenkt å bruke tid på å finne det ut, men likevel.) Ca 1000 m/s med 107 gr MK ut av ei 70 pipe i 6,5x47, virker heller ikke direkte tamt.

Link to comment
Share on other sites

Ca 900ms i en 50cm 308 med 150TTSX. Ikke maksladning. Ca 800ms i en 50cm 6.5 Grendel med 123SMK men det er maks og sliter på hylsene. Roet ned og lagt meg på 755ms. Liker CFE veldig bra og lader mest med det. Lett å få tak i. Norma selger det og min lokale ammopusher skaffer det på 1-2-3.

Min S&L 308 pipe liker ikke CFE, den skal ha VV, men Sauer 308 pipe liker det godt men har kommet fram til at god kulehold er viktig. Friflukt er ikke like viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...