Jump to content

Lettvektsrifle til småvilt- og rådyrjakt


hkarlsen

Recommended Posts

Jeg er ny på forumet, jegerprøvekandidat og grønnskolling mht våpen og jakt. I løpet av sommeren/høsten regner jeg med å gå til innkjøp av en rifle og satser på noen runder med prøving og feiling når det gjelder jakt kommende høst.

Og når det gjelder våpen, har jeg tenkt følgende:
Ser for meg at jeg i første omgang vil jakte småvilt og rådyr, i tillegg til å samle erfaring og trene på praktisk skyting. Hagle har jeg, så jeg ser etter en hendig og presis rifle som er såpass lett at det å rangle rundt i terrenget ikke blir et ork (dersom det etterhvert blir mer posteringsjakt på storvilt, ser jeg for meg at det å anskaffe et egnet våpen til slikt bruk ikke vil være spesielt vanskelig eller kostbart).

I første omgang er jeg altså på leting etter et ekstremt lett våpen. Jeg har sett meg ut Howa MiniAction som en aktuell mulighet. Den virker (på tross av noen åpenbare svakheter) å være temmelig spot on ift vekt og størrelse. Men la meg si det sånn, at jeg med min mangel på praktisk erfaring, tar imot alle tips, både når det gjelder kaliber (hadde i utgangspunktet tenkt 223Rem), eventuelt andre våpen, kikkertsikter og annet utstyr til et våpen i den kategorien.

Finnes det andre, og tilsvarende lette/hendige våpen i omtrent samme prisklasse+
Er 223Rem et godt ammunisjonsvalg?
Anbefalinger ift kikkertsikte (jeg ser at bl.a Nikon har kikkerter som er dedikert til 223)?
Og når det gjelder Howa'en spesifikt; Jeg leser at mange har poengtert at Howa's magasin og magasinutløser ikke er verdens smarteste patent. Mange synes at utløserknappen til magasinet er temmelig klønete, og savner muligheten for et 5 skudds-magasin som ikke stikker såpass mye ut fra stokken, i tillegg til at våpenet har litt for høy Rambo-faktor med det medfølgende 10-skudds (223) magasinet. Hvis det finnes smarte løsninger på dette, hører jeg gjerne om det.

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6111&prodid=12153

Link to comment
Share on other sites

Ekstremt lett er en definisjonssak. En Howa Mini med std pipeprofil er vel rundt 2,7-2,8 kg. Det er i praksis det samme som f.eks. en Tikka T3.
Hvis du kombinerer Howa'n med et lett skjefte så begynner vi å snakke om veldig lett. 2,2 - 2,3 kg skal være innen rekkevidde.
Det gjelder også de fleste andre rifler i dette vektsegmentet.
Jeg har en T3 med et ganske lett skjefte og den veier ca 2,5 kg med samme pipe som i Howa'n.
Barrett Fieldcraft veier rundt 2,2 kg rett ut av eska, men den koster godt over 20 tusen.
Lette børser er litt vinglete å skyte med så du kan ikke regne med å skyte like presist med lettvekter'n som du gjør med ei tyngre børse og det kan være noe å tenke over til småviltjakt.


223rem er det mest kurante kaliberet til trening og småviltjakt, spesielt når du sier du vil ha egen børse til storviltjakt hvis det blir aktuelt.
Det finnes billig treningsammunisjon og helt greit utvalg av jaktammunisjon samt at det er behagelig å skyte med.

Med det jeg vet i dag så ville jeg bare kjøpt ei standard børse på bruktmarkedet i f.eks. 223rem. Kanskje du får med en demper og kikkertsikte på kjøpet også.
Howa er ikke feil og det er heller ikke Tikka, Sako, Sauer, Rössler, Remington, Weatherby, Ruger og mange mange flere. De fleste av de billige børsene har noen egenskaper som får ekspertene til å rynke på nesa, men de aller fleste er helt greie våpen.

Ang. optikk så ville jeg gitt bæng i å tenke på om den er laget for 223 osv. Finn noe brukt europeisk eller en Leupold hvis det ikke følger med noe på børsa du tenker å kjøpe. 
Bare å legge inn lenker på ting du finner på Finn hvis du lurer på noe.
 

Uansett, ikke overtenk,  blir du bitt av basillen så kommer du til å bytte mange ganger uansett.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En god våpenryggsekk "eliminerer" behovet for en veldig lett rifle (for enkelte typer jakt) i mine øyne. Det var annerledes når vi "måtte" bære den i reim over skuldra. Men som du påpeker så er de ikke ideelle til alle typer jakt. Kort forklart kan man si at der skuddsjansene plutselig dukker opp og krever raske skudd, der er de dårlige/håpløse. Eks: storviltjakt i skog. Har du derimot bra med tid så er de geniale. Jeg personlig bruker Vorn Hjort på rype, skogsfugl, andejakt og av og til på reinsjakt. (den har for lite volum til at den blir med langt inn i fjellet). Derfor har jeg større behov for en smekker storviltrifle, som jeg bærer mye i hendene, enn en lett småviltrifle.  

Link to comment
Share on other sites

På 2.5.2019 den 15.31, hkarlsen skrev:

(dersom det etterhvert blir mer posteringsjakt på storvilt, ser jeg for meg at det å anskaffe et egnet våpen til slikt bruk ikke vil være spesielt vanskelig eller kostbart).

Vanskelig: Nei, men behandlingstiden for våpensøknader er enkelte steder så lang at muligheten for jakt den høsten blir spolert.

Kostbart: Vel, børse, kikkert, demper m.m. koster fort såpass at jeg mener det blir kostbart. Men hvis penger ikke er noe problem, ok, da er jeg enig.

 

Som ny jeger tenkte jeg akkurat som deg. Heldigvis hadde jeg noen gode rådgivere som "presset" meg til å kjøpe rifle i kaliber for storviltjakt. Hvorfor "heldigvis"? Jo, for plutselig en dag kom tilbudet om å være med på storviltjakt, og da var det bare å pakke sekken. Jeg har opp gjennom årene skutt mye småvilt som rev, rådyr og litt fugl med alt fra 6,5 via 308, 8x57 og 30-06 til 9,3x62. Og jeg har aldri savnet en småviltrifle. Alle kalibre for storvilt funker og med demper og trening er ikke rekyl eller smell verdt å nevne.

 

Hadde jeg vært i dine sko nå, hadde jeg kjøpt en Tikka i f.eks. 6,5 og skutt alt jeg fikk mulighet til med den.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha noe lett, og tenker kanskje oppgradere kaliber etterhvert, ville jeg feks gått for Tikka T3 lite i 6,5x55 brukt. Så legg litt penger i en nyere og lett demper samt en god kikkert.

 

T3 lite i 6,5 brukt 8-9000 kr

Demper (Hausken JD151, Atec hertz) 2-3000 kr

Zeiss Classic eller Swarovski Habicht 1,5-6x42 eller 2,5-10x50 5-6000 kr

 

Da har du rifle til alt mulig vilt som er god å skyte med lav rekyl, pluss optikk til det aller meste. Vekten er ikke helt ille heller, og med original lengde på løpet er den ikke så vinglete, selv om jeg personlig foretrekker korte rifler da hendighet > "de siste grammene" for min del

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er åpen for 6,5x55, som forøvrig er verdens beste kaliber, så hører du på @msteiro.
308win er i samme gata med veldig liten praktisk forskjell i prestasjon.
Du bør heller ikke utelukke å ofre litt vekt for å få på en større demper. Den gjør underverker for skytekomforten.
En 6,5x55 med f.eks. en Hausken JD224 vil være veldig mild og fin å skyte med. Fortsatt et godt stykke opp, rekylmessig, fra en dempet 223, men absolutt akseptabelt for lengre økter med liggende skyting.
Hvis du synes vekt er veldig viktig fordi du går med børsa i hånda på smygjakt så kan du vurdere nye Atec H2. Det er en modulbasert demper hvilket gjør at du kan ha kort og lett på smyg og lang og tung på bane. Den er helt ny og koster noen kroner, men bør nevnes.

Det som forresten er litt sært med T3(x) er at de koster omtrent det samme uansett om de er brukt eller nye på tilbud.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var innom tanken på en M18 i 6,5x55 eller .308. Forsåvidt også Howa 1500 i samme kalibre.
Og det er vel kanskje - som mange skriver her - fornuftig å velge et mer allsidig kaliber enn .223, selv om jeg ser for meg at smygjakt på rådyr med en ultralett og hendig rifle i det kaliberet er litt mer "meg" enn posteringsjakt på storvilt.

Men hva vet jeg? ... noe av moroa er vel å bli overrasket over hvordan sånt kan endres etterhvert som man lærer mer :)
 

Link to comment
Share on other sites

Det fins jo kalibere mellom 223 og 6.5x55. Om jeg skulle ha ei smyg/ lettvektsrifle til ren rådyrjakt så hadde 308Win stått høyt på lista - men 6XC, 243Win, 6.5x47L, kanskje 6.5 Grendel, 6.5CM... 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke se deg blind på vekt på rifla. Balansen betyr mer.

Heller ikke størst mulig demper/demping

Finn en som demper akkurat passe, fjerner munningsflamme, eller drit i hele vekta thermosen gir. Ennå ikke påbudt med demper gudskjelov..

Mine nickels går til Browning X-Bolt

Lett, ferdig beddet, greit stillbart avtrekk (aftermarked bra utvalg dersom ikke fornøyd), stokken gir godt grep, magasinet ser kjipt ut, men er bombesikkert, og mater som mora di. 

Bygget i Japan, ikke noe Amerikansk shit.. Skyter som ei stråle..

 

En liten observasjon.. har eid over 30 rifler (kombivåpen ikke innkl,). Aldri opplevd glattere løp, enn på x-bolt a-tacs`en som

ramlet inn døra forrige uke

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg kom også til å tenke X-Bolt da jeg så tråden. Har aldri eid en selv, men etter tafsing og prøveskyting for en stund siden, er muligheten stor for at en sånn blir min hvis staten tar BAR-Matchen min slik det trues med...

 

Til ditt bruk tenkte jeg X-Bolt Carbon Super Light. 2,6 kilo, glassbeddet, ferdig gjenget, justerbart (bra) avtrekk osv. Har sett disse helt ned til rundt 12 000,- kroner.

 

Browning X-bolt Super Light .223 Rem

 

Enig med Ruger#1 angående magasinet. Dette kunne i det minste vært i metall. Men det funker! 

 

Link to comment
Share on other sites

Uansett patronvalg synes jeg ikke en nybegynner skal starte med ei lettvektsrifle.

Det er mye lettere å lære seg og skyte med ei tyngre rifle.

3,7-4,2kg totalvekt på en lettrekylerende 223 synes jeg er et bra utgangspunkt for ei jaktrifle som en nybegynner skal lære seg å skyte med.

Da har man noe som fungerer ordentlig på skytebanen og ikke er for tung til jakt. 

 

Kjørte akkurat ca 60 skyttere, nesten helt blanke på rifleskyting, gjennom "kværna" stående med lang arm. Skytterne kunne velge rifle selv blant et utvalg 22lr rifler med kikkert fra std BRNO 2 til Anschutz 14XX på nesten 5kg. Absolutt ingen tvil om hva som ga best resultat. Konklusjon for nybegynnere: velg ALLTID den tyngste rifla man orker og dra med seg på jakt. Bedre spesifisert: tyngst og så lang rifle som mulig med lettest mulig kikkert innenfor valgt totalvekt gir best skyteresultat.

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som mange anbefaler et grovere kaliber og en tyngre rifle enn f.eks Howa MiniAction eller den lette Xbolt-versjonen. Og det er muligens fornuftig. Jeg tar ikke lett på risikoen for skadeskyting, og vil gjerne føle meg så trygg som overhodet mulig på egne begrensninger mht treffsikkerhet før jeg begir meg ut i terrenget for å jakte dyr. Men jeg har alltid likt lettvektsutstyr på tur, enten det er snakk om fiske, topptur eller kamerautrustning. Så tanken på en superlett rifle i et plassbesparende kaliber som også kan brukes på rådyrjakt blir nok hengende ...

Hvordan er det forresten med våpensøknader. Kan man søke om flere (to) våpen på en og samme tid, og på den måten unngå annet enn førstegangsgebyr?

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Torf skrev:

Uansett patronvalg synes jeg ikke en nybegynner skal starte med ei lettvektsrifle.

Det er mye lettere å lære seg og skyte med ei tyngre rifle.

 

 

Ja, det er jeg enig i, i hvert fall på bane. På jakt blir det ofte noe annet, man blir sliten i armene av å smygjakte lenge uansett lett eller tung rifle. Hva skjer da? Jo, børsa havner på ryggen eller i "ikke skytbar" posisjon, og akkurat da dukker bukken opp....

 

At det er lettere å sanke poeng på bane med litt tyngre rifle er udiskutabelt og jeg har jaktet rådyr med den tyngre jaktfeltriggen min. Rådyrene visste ikke det og hadde ikke fått med seg mitt treningsgrunnlag og at jeg nå jaktet med det våpenet jeg skjøt best med. De oppførte seg helt som vanlig, noen datt i smellen, andre spant litt rundt seg selv og atter andre raste avgårde til det var slutt. Akkurat det tror jeg de hadde gjort med en lettere rifle også, for slik pleier mine rådyr å oppføre seg uansett hva jeg skyter dem med.

 

På skytebanen er det stor poengmessigforskjell på en god åtter og en innertier. På jakt mener jeg at forskjellen er mye mindre hvis man ikke jakter småvilt på riktig lange hold. Rådyr på vanlig 70-120 m. smygjakthold i skogen merker ikke nevneverdig forskjell skulle jeg tro, de dør og det kan de bare gjøre en gang uansett innertier eller god åtter.

 

Jeg mener fortsatt en normalrifle som f.eks. Tikka i godkjent storviltkaliber hadde vært det lureste å starte med.

Edited by Swift
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig T3 i 223 med full lengde løp, demper og en "lett" ca 500g kvalitetskikkert veier ca 3,5 - 3,7kg. Dette er bortimot ideelt for en nybegynner som skal lære seg å jakte OG skyte.

Min erfaring med nybegynnere (og veldig mange erfarne..)er at de ikke garantert klarer å treffe vital sone på et rådyr på 25m i en smygjakt-setting.

Ståendeskiva på skiskyting er tilsvarer omtrent vital sone på rådyr. Hvor mange treffer denne 50 av 50 ganger på avstander mellom 25 og 50m i en smygjakt-setting / skyting, lydløst, uten forberedt støtte med litt tidsbegrensning? 

 

En nybegynner trenger all hjelp han/henne kan få. Ei kort lita lettvektsrifle i storviltkaliber er virkelig ikke til noe hjelp.

 

Smygjakt kan man forøvrig trene på hele året med kamera.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

På skytebanen er det stor poengmessigforskjell på en god åtter og en innertier. På jakt mener jeg at forskjellen er mye mindre hvis man ikke jakter småvilt på riktig lange hold. Rådyr på vanlig 70-120 m. smygjakthold i skogen merker ikke nevneverdig forskjell skulle jeg tro, de dør og det kan de bare gjøre en gang uansett innertier eller god åtter.

En 8er et dårlig skudd på et rådyr, og årsaken til at de ruser ut... Det er 9cm ut til 8er-ringen. På et kje kan det være et fryktelig dårlig skudd. 

10er så ligger de der de stod. Jeg mener det er en gigantisk forskjell.

 

 

Sitat

Ståendeskiva på skiskyting er tilsvarer omtrent vital sone på rådyr. Hvor mange treffer denne 50 av 50 ganger på avstander mellom 25 og 50m i en smygjakt-setting / skyting, lydløst, uten forberedt støtte med litt tidsbegrensning? 

Nesten ingen uten tung trening. Om noen vil prøve det på 100m-banen så tilsvarer det vel omtrent svarten - altså vital sone rådyr på 50m = svarten på DFS-skive 100m. Vital sone rådyr er uansett som 9 på DFS skiva 100m og 10, eller til nød 9.8 på 200m.
Stå, hiv opp og skyt svarten på 3-5s ;)

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Det er 9cm ut til 8er-ringen. På et kje kan det være et fryktelig dårlig skudd. 

 

Beklager, min unøyaktighet og ingen annen unnskyldning. Jeg tok en titt på skivene ved siden av våpenskapet mitt og gjorde meg noen tanker uten å tenke på DFS. Skiva var selvsagt ingen DFS- skive og da blir poeng/cm feil.

 

 

IMG_0372.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er en klistreblink som jeg bruker privat, og for evt å sjekke innskyting i de tilfeller jeg plutselig skulle tvile på elektronikken. Jeg tenkte i farten ikke på at den er mindre enn elektronikkskivene på banen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

å sjekke innskyting i de tilfeller jeg plutselig skulle tvile på elektronikken

Det må til av og til. Sånn som folk skyter så får de kjørt segIMG_1593.jpeg.9453a60cb46997467a5a01218ba4e112.jpeg

 

Sitat

Jeg tenkte i farten ikke på at den er mindre enn elektronikkskivene på banen.

Elektronikkskivene på 100m er i realiteten kjempedigre... Og reinsdyrfiguren er enda større. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Da legger jeg bort ideen om ultralett rifle og 223 inntil videre. 
Det ser ut til å være alminnelige enighet om at 308 eller 6,5x55 i et litt tyngre våpen er et bedre valg i første omgang ... 

Så da satser jeg på det :)


 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Jeg frisker opp denne tråden med et spørsmål: hva anser dere erfarne jegere være et tungt våpen? Forstår at dette avhenger av type jakt, men la oss si for en allround-rifle. Grunnen til at jeg spør er at jeg er på utkikk etter min første jaktrifle og kom over ei rifle som frister, men totalvekt med kikkert og demper kommer på 5 kg. Skal brukes på litt av hvert, posteringsjakt på elg, rådyr, toppjakt på tiur bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive meining er at 5 kilo er tungt til eit allroundvåpen. Men eg bur og jakter på vestlandet, jakter lite på dyrka mark og går mykje i fjellet. Hadde eg jakta mykje på bø og vore postjeger på elgjakt, trur eg ikkje eg hadde synes 5 kilo var for mykje.

 

Men eg har våpen som eg synes er i overkant tunge til bevegelig jakt, men har begynt å bære desse i riflesekker, då blir for min del ikkje vekta eit problem lenger. 

 

Ein bekjent av meg jakta i mange år i bratte vestlandske fjellsider med ein banemauser med sidemontert kikkert - so det her koker ned til at vi er ein generasjon med pyser 😁

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som innlegget over sier, kommer veldig an på bruken. Til reinsjakt, der du kanskje skal gå milevis med utstyr og medbrakt mat, vil et våpen på 5 kg være alt for tungt. I bratte hjortelier på Vestlandet like så. Til posteringsjakt på hjortevilt og toppjakt på fugl mener jeg 5 kg er innenfor om du ikke skal gå for langt. Og du skyter (mye) bedre på banen med et tungt våpen enn en lettvekter. Jeg la nettopp mine to allround-rifler på kjøkkenvekta, og resultatet ble:

- Browning A-bolt 6,5x55 med 53 cm pipe, Alm IMS ståldemper og Swarovski z4i 3-12x50: 4,26 kg

- Sauer 404 XTC Syncro, .30-06 med 56 cm pipe, Optima 45 demper og kikkert som over:  3,79 kg

Den ene er banefavoritten, den andre er veldig kjekk å bære med på jakt. Men for all del, 6,5x55-rifla har vært med på mange jakt-turer den også. Før du eventuelt handler, se på muligheten for spare noen gram ved (moderat) kapping av pipe og en lettere demper. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Elgjaeger said:

For komplett jaktrifle med kikkert, demper og annet påmontert ræl er det vel omtrent slik:
 

<3kg - ultra lett

3 - 4kg lett

4 - 5kg normal

>5kg tung

Ja. Det er faktisk ikke så mange rifler som er under 4kg. Og jeg tipper det er flere som er 4.5 enn 4

 

K

Link to comment
Share on other sites

En Tikka T3 Lite, som vel er den letteste "normalprisede" rifla som er i vanlig salg, veier 2.8kg bar. Med en passelig 1-8x24 oppå, i en montasje på 100-200g, og en lettvekts-demper så har vi 3.8kg. 3.5 uten demperen. Det er det letteste en får til uten å lage et prosjekt ut av det.

En Mauser M12 "Basic" som vel er det nærmeste ei klassisk rifle en får kjøpt i dag, veier 3.4kg bar, og vipps ble det 4.3-4.5kg med en lettvekts (Conquest) 3-12x50 og demper. Hent GRS-stokken alle ser ut til å ha nå, og legg på en halvkilo til ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha en lettvektsrifle ett år jeg å. Gikk for en tikka m55, i utgangspunktet ikke så lett. + demper + ett digert ×56 kikkertsikte(ble "lurt" i butikken).. veier sikkert over 5 kilo.. fin og skyte med da😉 blir vel en lettere stokk og ett mindre sikte med tia..

Link to comment
Share on other sites

3,5 med demper er ikke helt fjernt.

T3 lite 2800g

Leupold feks 350-400g

Montasje 100g

Demper 200-250g

 

Valg av T3 Superlite istedenfor Lite, letteste demper (150g), en ultralett kikkert (250g) og skamkappet pipe så er man på rundt 3,1 komplett. Men noe mer enn det ift å spare vekt så begynner grammene å koste dyrt. 

 

Fordel med T3 akkurat her er at man kan ha en rifle med ganske tung pipe men samtidig være innenfor ok vekt siden kassen og org stokk er ganske lett. Jeg har sporter pipe på 53cm (23mm) på min, og en McMillan med standard fyll, pluss aics metall underbeslag. Denne klokker inn på 3,7 kg ca, så kun 300g mer enn en M12 med tynn jaktpipe. Blir nok verre å bære, men veldig behagelig å skyte med, og en Vorn sekk løser mye av problemet med tyngre rifle.

Link to comment
Share on other sites

Om man går for 223 basert hylse og kanskje enkeltskudd burde det være mulig å komme inn under 2 kg om man lager et prosjekt og virkelig går inn for det. Jeg har en som er under 2,5 kg. Den er super fin å skyte med til tross mangel av vekt  pussig nok.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Bly said:

Om man går for 223 basert hylse og kanskje enkeltskudd burde det være mulig å komme inn under 2 kg om man lager et prosjekt og virkelig går inn for det. Jeg har en som er under 2,5 kg. Den er super fin å skyte med til tross mangel av vekt  pussig nok.

Min Kimber i .308 er nå 2064g. Nesten så jeg vurderer å kappe pipa noen cm så jeg kommer under 😝 (den er 45 cm nå) 

 

Men din er vel sikkert under 2,5 med kikkert/demper? Mener å ha sett en jækla kul prosjekttråd på det. 

 

9 minutes ago, msteiro said:

Men finnes også komplette rifler rett under 2,2 for litt mer riksdaler..

 

https://osloskytesenter.no/butikk/kimber-adirondack-308-win/

 

Jeg har, nesten, en slik. 

Kimber 84m classic, men med Montana stokk (den og Adirondack er vist like, bortsett fra coating) og Adirondack avtrekksbøyle. 

 

Min har vel og merke fluta lilja SS pipe fra rafdal i .308.

 

Veldig tilfreds med den! Eneste jeg har å klage på er matinga, ikke alltid 100%.

 

Jeg fikk tak i selve rifla ny (!) for 6000,- i 22-250. Men så svei jeg av 15000,- hos rafdal da. 🙈

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, msteiro said:

Er vel mer for slagtidens/lukketidens del enn vektbesparelse :) 

 

Men finnes også komplette rifler rett under 2,2 for litt mer riksdaler..

 

https://osloskytesenter.no/butikk/kimber-adirondack-308-win/

Må være under 3 kg fullt utrustet. Det går greit med Kimber og Barret Fieldcraft, modda Remington 7 samt noen enkeltskuddsrifler. Min Kimber Montana i 308W derimot, Bikker over, 3065 g med kikkert og demper (45cm pipe). Rifla veier ca 2300g, kikkert 500g, montasjer 65g og demper 200g. For tung kikkert....

3EE0B334-92EE-4B84-9008-5199BB1BB0BB.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...