Jump to content

Valg av våpen ( 223 )


Sorensen

Recommended Posts

God Morgen ;)

 

Sitter å tenker om jeg har søkt på rett våpen eller ikke her 😂

 

Jeg har fra før 308, 22lr og 12/76.

Men i går la jeg inn noen søknader for 2 våpen jeg skulle ha blant annet 30.06 og en ny 12/76, men i tilegg la jeg til en 223.


Så ble jeg litt usikker på om det er denne kaliberen jeg vil ha ? 


Det jeg kunne tenke meg å bruke den til er blant annet, trening, rev og småvilt ( hvordan er den på toppfugl jakt og div ? ) og muligens rådyr ? ( Hvordan er 223 i forhold til 308 på rådyr ) 

 

Alt i alt, er 223 en kjekk kaliber å ha ? 

Link to comment
Share on other sites

Om du har 308, så ser jeg ikke helt bruken for en 30-06? Men om du først skal ha flere rifler, så er vel 223 en av de mest selvsagte. Kan brukes til alt det du nevner og litt til, billig treningsammunisjon, liten rekyl, osv. Super å trene med. Knall på toppfugl og fugl generelt.

Rådyr må jeg si at jeg ikke aner, men hører jo rykter om at de dauer av 223 ja. Jeg har både både 6mm, 6.5, 7mm og 308, så jeg tviler på 223en min får prøvd seg på rådyr med det første heller. 

En annen fordel med 223 er jo at en kan ha ei lita og superlett rifle uten å bli plaget av rekyl og munningsvipp - de aller letteste 308ene kan være litt "dramatiske" syns jeg. En 223 kan veie 2kg og være 84cm lang uten at det er noe problem i det hele tatt.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Thor skrev:

Hvorfor 1:12?

Har fått ett inntrykk av at ein har størst sjangse til å få god presisjon med lette kuler då, tenke 40-55 grain. Dette er dog berre noke eg har lest meg opp på pga har vurdert .223 sjølv. Så har ingen praktisk erfaring. No er da vel mange med 1:8 twist på løpet som har god erfaring med  lette kuler men eg har og lest om da motsatte. Men, alltså skulle eg hatt 223 og tikka hadde eg bestilt 1:12 og heller venta tida da tok før eg fekk ho.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at riflestigningen er det mest kritiske elementet for presisjon mellom 1:8 og 1:12. Teorien sier vel at du «overstabiliserer» lette kuler med for høy stigning. I .223/5.56 finner jeg 1:9 til å være den mest fleksible stigningen. Med 1:12 begynner det å skorte på stabilisering over 55 grains og da er du bundet til kulevalg for relativt korte hold.

 

 

304AD3E5-5942-4BCD-91F1-09BF6C5CC56C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja da er nå sån eg hadde valgt då, tvilar på at eg skal skyta på noke særlig over 200 m noken gong, 95% minst av skudda vil eg tru er på under dei før nevnte 200 m. Mulig 1:9 hadde vært noke å tenka på og, er vel mange fabrikanter som kjøre da.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Får vel tenke på å lade selv da 😉

 

For min egen del hadde jeg valget mellom den originale stigningen på 1:12 i M16A1 klonen jeg jobber på eller ei tilsvarende pipe med 1:7. Helt identisk bortsett fra stigningen.

 

Det ble ikke 1:12.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Teorien sier vel at du «overstabiliserer» lette kuler med for høy stigning

Gammelmannsmyten sier det. Teorien sier at overstabilisering ikke fins.
MEN, teorien sier at kuler med kast i vil bli mindre presise jo raskere riflestigning, og alle kuler har kast - så den teoretisk oppnåelige presisjonen avtar med raskere riflestigning. Dette er på ensifret mm-nivå på 100m med moderne kvalitetskuler. Teorien sier også at kuler som entrer løpet skjevt, pga romslige kammer og skjeve patroner - vil spre mer, i rask riflestigning enn i langsom. I tilfeller "ikke veldig topp kvalitets ammo", og "rimelig masseprodusert rifle", så kan nok denne feilen nå cm-nivå - eller flere cm om man er uheldig. Men normalt er det ikke merkbart.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om "overstabilisering" før, hvor har du hørt dette ? Det høres jo ut som en dårlig vits. For meg er 223 lette kuler og småviltjakt. Jeg ville definitivt valgt 1:12 stigning. eller en 222 i 1:14. Tyngre og lengre kuler har man annet verktøy til.

Link to comment
Share on other sites

En skal ikke undergrave morofaktoren ved å skyte 69gr og oppover med 223. Ballistikk som en 308w helt uten rekyl.

Mitt inntrykk er at har man 1:7-1:8 stigning så får man som oftest tilstrekkelig jaktfeltpresisjon med 55gr bulk og kan samtidig bruke tunge kuler.

Det vil selvsagt være gunstig på rådyr for å slippe eksplosjon samt til toppjakt hvor det ofte blåser litt.

Jeg kommer til å prøve 40gr v-max også når jeg får 1:7 pipa mi. Det skal jo, i følge en del, ikke gå i det hele tatt. Vi får se, må jo teste selv.

Hvis en tenker fabrikkbørse med 1:8 stigning så er det også trolig godt nok til å nyte fordelene med f.eks. 70gr GMX og 77gr TMK.

Til kjøpeammo på 55gr så kan det godt være at 1:12 er mest safe, men har en tenkt å lade selv er det bare dumt å begrense seg med slapp stigning synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

@Mix

Du forstod tydeligvis ikke innleggene over, med andre ord.

 

Overstabilisering er en teoretisk greie som ingen har klart å bevise eksisterer. I praksis er det ikke noe problem å skyte lette kuler i løp med raskere stigning enn nødvendig. Det er temmelig mange andre faktorer som teller mer.

 

Tunge/lange kuler i løp med tregere stigning enn kula behøver går derimot ikke bra. 

 

Følgelig ser jeg ikke noe poeng i treg stigning i det hele tatt. Alt jeg har i .223 Rem/.223 Wylde/5.56 NATO har mellom 1:9 og 1:7.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde noen signifikant effekt ville det vært lett å bekrefte det med en kronograf.

 

Jeg har mer tro på prinsippet med en sentrifuge med klærne pakket ujevnt eller som har et kaputt oppheng for trommelen. Jo fortere det går, jo gærnere blir det.

 

Noen kjempe-effekt for ei kule blir det nok ikke uansett.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har forstått overstabilisering slik at unødvendig mye kraft brukes til rotasjon fremfor hastighet. Mulig jeg har misforstått et eller annet eller hva

Dette er enkelt å avkrefte med kronograf og litt matematikk. Man får samme hastigheter i 1:7" og 1:12" - mange har gjort dette, og flere har prøvd i flere løp med hver riflestigning. Energien som ligger i rotasjonen er noen 10-dels % av total energi, så det vises ikke i praksis.

Oppfordrer til å slutte å bruke orde "overstabilisering" i forbindelse med rifleskyting - det er en gammel myte, at f.eks. kuler ikke "tracker" kulebanen med lengdeaksen på lange hold... De gjør det uansett riflestigning, men nesa vil være litt over siden det er en forsinkelse - det er dette som gir "spindrift" - rotasjonsdrift på norsk. Det gir også løft, og jeg har seggt 6DOF beregninger som tilsier at treffpunkt på 1000m kan være 1-2cm høyt i forhold til beregninger som ikke tar hensyn til dette... Imidlertid vil kraftig atabilisering alltid være en fordel på langt hold siden det minimerer bevegelser, presesjon og nutasjon - og drag som følge av det.

 

For artilleri kan en snakke om overstabilisering. Alt artilleri som skytes med høye skytevinkler har utfordringen at granatene ikke snur - men kommer ned med bakenden først i verste fall - eller vanligere får overdrevet drag og rotasjonsdrift pga. ekstremt høye angrepsvinkler høyt i banen. Dette er aktuelt ved vinkler på 50-70 grader. @Per-S kan nok fortelle mer om dette både i detalj og med riktigere ordbruk - jeg er ingen artillerist.

 

Sitat

Jeg har mer tro på prinsippet med en sentrifuge med klærne pakket ujevnt eller som har et kaputt oppheng for trommelen. Jo fortere det går, jo gærnere blir det.

Denne analogien er perfekt. Folk har selvsagt også demonstrert dette i praksis. F.eks. med å bore små huller i siden på kuler og teste presisjon - og sågar med å avfyre med hullet i ei bestemt retning- kula hopper da til ei bestemt side. I løpet roterer den jo om geometrisk sentrum - men i det den ikke er styrt av riflingen begynner den å rotere rundt tyngdepunktet - og overgangen her forårsaker en liten retningsforandring. 

Jeg har hatt to 1:7" løp med semi tight-neck ("minimum no-turn") altså så tight som det går og fortsatt kan skyte fabrikkammo. Disse har jeg skutt litt Fiocchi 55gr ammunisjon i (fordi det var det de hadde på XXL da) og begge har gått helt strålende med denne. De har igrunnen gått bra med alt.

7 er ekstremt, men 8 eller 9 er vel det som er i ferd med å bli vanlig.

 

Det sagt, en som lurer på hva han skal kjøpe, og er helt i startgropa trenger neppe å kunne skyte tunge kuler for å bruke 223-en på langt hold - og kan og vil bruke den rimelige 55gr ammunisjonen som er rundt på 100 og 200m - og trengger sannsynligvis ikke bry seg om hva riflestigningen er.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Jeg har hatt to 1:7" løp med semi tight-neck ... Disse har jeg skutt litt Fiocchi 55gr ammunisjon i ...  og begge har gått helt strålende

Vi kan vel gå ut fra at dette ikke var "fabrikkløp"? Jeg har en mistanke om at kvaliteten på løpet spiller inn på dette. Vi ser noe tilsvarende for stabilitet på sub-nivå, i 300BLK gikk de fra 1:8 til 1:7 ganske fort etter at de begynte å spytte ut rimelige piper. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...