Jump to content

Skytterlags medlem for jaktvåpen?


adhoc

Recommended Posts

Søkte om en 22lr rifle for jakt, fikk svar fra politiet  om lang behandlingstid osv. men i brevet var det også et krav om dokumentasjon for at man er medlem i en skytterklubb i et godkjent skytterforbund. Er det innført noen nye krav til ervervelse av jaktvåpen eller er det noe  sør- øst plutselig har fått for seg er lurt?

Link to comment
Share on other sites

Dette er regulert i våpenforskriften:

 

"§ 12.Erverv av våpen til jakt

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger".

 

Her er det nok - IGJEN - noen som driver og gir lover og regler, etter sitt eget (noe forskrudde) hode. Hvis du er medlem i JFF eller tilsvarende, ta saken til dem, og be dem ta opp denne "privat-justisen" med POD/Justisdep..

 

Minner om denne kommentaren:

https://www.kammeret.no/topic/86209-krav-til-fremleggelse-av-dokumentasjon-på-våpenskap-ved-søknad/?do=findComment&comment=1276808

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, adhoc skrev:

noe  sør- øst plutselig har fått for seg er lurt?

 

Da Grålum overtok for alle de andre våpenkontorene i distriktet overtok de også en del overtallig personell fra andre deler av forvaltningen. Disse har ikke erfaring med våpensøknader. Derfor kommer noen slike rare krumspring, vi må bare skyve tilbake og oppdra dem.

 

Det er folk igjen der som har erfaring fra våpensaker og som er snakkandes til, så det er bare å søke dem opp hvis man får helt urimelige svar. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, tar nok en tlf på torsdag så får vi se. Så langt jeg kan se så kommer brevet fra Tønsberg om det skulle ha noen betydning.

@Skjøttarstuguen. Det kompendiet skulle vel ikke ligge digitalt et eller annet sted, hvis så hadde det vært superfint med en link.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skje om man skriver "Jakt og trening" på bruksområde. Hvis du i tillegg skriver at du er medlem av skytterlag kan det oppstå slike tilfeller. 

 

Keep it simple.

 

Våpenet skal benyttes til : Småviltjakt

Oppgi jegernummer(Enkelte distrikter krever/ønsker kopi av jegeravgiftskortet)

 

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 Skrev søknaden åpen, kun 22lr  repeter rifle , 40cm pluss pipe og jakt som bruks område. Krav fra politiet er kopi av jegeravgiftskort og som før nevnt skytterlag medlemskap samt kopi av id (søknaden levert personlig på lensmanskontoret) og dokumentasjon på FG skap (levert med på søknad for 10/12 år siden)

 

Skrev selvfølgelig på jegernr. for  jeger registeret

Edited by adhoc
glemte litt
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hjortefot.com skrev:

Dette kan skje om man skriver "Jakt og trening" på bruksområde. Hvis du i tillegg skriver at du er medlem av skytterlag kan det oppstå slike tilfeller. 

 

Keep it simple.

 

Våpenet skal benyttes til : Småviltjakt

Oppgi jegernummer(Enkelte distrikter krever/ønsker kopi av jegeravgiftskortet)

 

Lykke til.

Nettopp,dette er fasiten! Aldri før opp medlemskap i skytterlag om ervervsgrunnlag er jakt da er det jegerkortet/nummer nok. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, jkb skrev:

Her må alle passe på å ikke føre opp medlemskap i skytterlag om våpenet skal erverves til jakt. Slipper man at de blir forvirret..

Jeg mener det er en fin ting å føre opp medlemskap. Det forteller at du muligens er mer aktiv på skytefronten enn de som kun er medlem i "stubbesitterlauget". 

(Merk ordet, muligens, det er satt inn så enkelte kverulanter slipper å henge seg opp i at "Lasarus Allerlengst Oppidalen har jo egen skytebane bak fjøsen og akyter hver dag uten å være medlem i noe skytterlag")

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der er vi uenige @høggern. Jaktvåpen opp til 6stk er jo ikke engang behovsprøvd. Har du jegerkortet og vandel er det bare å handle uansett trening. Og snakker vi dfs skytterlag er det er fåtall våpentyper som utløser ervervsgrunnlag (sauer/mauser osv) mens deltagelse i jegerklassen ikke utløser ervervsgrunnlag . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden, da kontorene faktisk hadde god kontaktflate mot klubbene, kunne stille relevante kontrollspørsmål og vise sunt vett, ville jeg vært enig med @høggern. I dag, når de ikke vet forskjell på et skytterlag og en isbadeforening, langt mindre et løpssett og komplett våpen, tror jeg dessverre @jkb har rett. 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jkb skrev:

Der er vi uenige @høggern. Jaktvåpen opp til 6stk er jo ikke engang behovsprøvd. Har du jegerkortet og vandel er det bare å handle uansett trening. 

Selvfølgelig er det ikke behovsprøvd utover registrert som jeger. Men er du medlem i et skytterlag eller jeger og fisk forening eller en eller annen godkjent skytterorganisasjon så viser du i det minste såppass engasjement/interesse for å skyte at jeg mener det er helt logisk at det kan telle når saks-behandlere setter i gang med bunken. 

I følge reglene trenger man ikke. Men jeg vil tro det kan telle positivt fordi jeg tror endel folk bruker innsiden av hodet når de saksbehandler ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det teller positivt er det vel heller ræva som står for tankevirksomheten. Jegerprøve er gyldig behov for jaktvåpen, ferdig diskutert. Det betyr at et evt avslag må basere seg på at søker er uskikket til å eie våpen, og da bør ikke medlemsskap i et skytterlag hjelpe stort.

 

Men en kan selvfølgelig argumentere med at det ikke kan skade, jeg har enda til gode å høre om avslag pga overkvalifisert søker.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kanskje derfor enkelte opplever saksbehandling ved søknad, som tar ulidelig med tid. De blir nedprioritert ift til "likere" søkere. Det er vel her, som ellers i "kampen for tilværelsen". Bare å spisse albuene.

Link to comment
Share on other sites

Lang saksbehandling skyldes lav prioritering fra ledelsen i distriktet. Som feks slår sammen 3 våpenkontor med 4-5 saksbehandlere og gir jobben til saksbehandler med 3 dagers arbeidsuke og stor personlig reguleringsiver.

 

Medlemskap i skytterlag osv et i dette tilfellet like relevant som medlemskap i LO eller NAF.

Når en prøver å grine til seg jaktvåpen nr 7(eller 11 eller hva nå takket er) er det nok ikke dumt å dokumentere et aktivt jeger og skytterliv så godt som mulig😉

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til lang saksbehandling skyldes nærpolitireformen. Det er ikke penger til både reform og daglig drift. I mitt distrikt er det uttalt fra leder FUF at ventetiden vil øke drastisk i sommer/høst pga at konsulentene må gjøre andre forvaltningsoppgaver i tillegg til våpen. Distriktet er egentlig et konkursbo. Så om du skal rekke jakta, søk nå!

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR Erlend Meyer har fasit på galskapen. Dog tror jeg også at ingen ønsker å rope for høyt av frykt for å bli uvenn med gjeldende forvaltningsorgan, med deretter tilhørende inndragelse av våpenkort osv.

Det er diverse organisasjoner som svikter totalt her. Det er såpass mange saker som ikke henger på greip ifht forvaltningen og våpeneierskap, og sånne saker er i alle våpeneieres interesse at blir klarlagt. Men nei, ikke en lyd. Kun ulv og bly som er aktuellt å krangle om. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flere distrikter hevder gebyrene ikke dekker faktiske kostnader med våpensaker. Så jeg har samme tilnærming til saksbehandlingstid som til skjema på gjennomslagspapir og manuell saksbehandling; det er helt OK fordi jeg ikke ønsker å betale det byråkratiet vil forlange for en modernisert versjon.

 

For jaktvåpen innenfor garderoben sliter jeg med å se at total saksbehandlingstid kan overskride 30minutter (inkludert laminering av våpenkort..).

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, hjortefot.com said:

Dette kan skje om man skriver "Jakt og trening" på bruksområde. Hvis du i tillegg skriver at du er medlem av skytterlag kan det oppstå slike tilfeller. 

 

Keep it simple.

 

Våpenet skal benyttes til : Småviltjakt

Oppgi jegernummer(Enkelte distrikter krever/ønsker kopi av jegeravgiftskortet)

 

Lykke til.

 

Enda enklere.. kun "jakt".

Du trenger ikke spesifisere noe mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...