Jump to content

Krutt til magnumladninger 357 og 44


Thobjerk

Recommended Posts

Hva lader du til?

 

I 357 Mag bruker jeg N340 og N320 som enkelt gir nok faktor til feltskyting - får enda mer fart med N110 men ser ikke helt verdien av det... Kan lade med N340 så det holder for de fleste... Jeg bruker lette kuler, 105 og 125gr. Lagde meg en god ladning tiltenkt jakt, 15.9gr N110 bak 158gr swc, men det blir nok ikke rådyrjakt med lever action rifla så har bare testet på banen.

 

8,5gr N320 bak en 105SWC gir passe punch og grei presisjon i 357 Mag.

I 44 Mag fant jeg god presisjon med 9gr N340 bak 250gr kule fra Kulegrossisten. Snitt på 336ms og 4cm samling på 25m (skutt med to hender). Det blir 270 i faktor og var behagelig å skyte med (10" løp).

 

 

Link to comment
Share on other sites

La meg gjette: 1.gen Lee autodisk? Da har jeg et godt råd, oppgrader til deluxe. Der har de lagt inn en silikonforing som hindrer lugging. Ellers er WW296 flott til magnum. Gir egentlig ikke så mye bedre hastigheter i håndvåpen, men en merker forskjellen i en rifle. Det smeller dog bra når en brenner 18grs med krutt i en 357 :shock:

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 30.4.2019 den 20.45, aps skrev:

N110 bør egentlig gå bra i ca alt av kruttmål, så dette er litt pussig. 

Bruker Lee autodrum kruttmål og det gir svært jevne ladninger med 340 og 350 krutt og da gjerne i ladninger til 38 spes og 44 spes. Ved lading i magnum i de samme kaliberne med ladninger på 14,5 og 19,5 grain med N110 så har jeg målt avvik til opptil 1,5 grain uten at jeg finner noen forklaring på dette. Har ladet noen magnumladninger med 340 og 350, men det gir ikke samme «magnumfeelingen» som ved bruk av N110 🤠

Edited by Thobjerk
Link to comment
Share on other sites

Slett en stund med noe ligende med N110 i Dillon kruttmål (650-presse) til .44 mag og var sikker på at det var kruttet. Så testet jeg det samme kruttet i .357 mag og der funket det fint.

 

Oppdaget at det ble en voldsom statisk ladning ved sizing av .44 hylsene i pressa.

Jordet hele pressa og kruttmålet + antistatisk spray og da ble det mye bedre.

 

Variasjoner nå er på ca 0,04-0,08 grain (min 20,52 grain,  max 20.60 grain) avhengig av hvor flink jeg er til å bruke antistatisk spray og hvor jevnt jeg drar i spaken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slet med statisk når målet var nytt, og hadde også litt problemer med å få autodrum til å "snu" seg konsekvent nok til å få gjevnr ladninger me n110, men etter at jeg justerte målet skikkelig slik det skulle være (lå en video om det på YouTube, og står vel noe i instruksjonen som fulgte med) har jeg fått veldig konsise målinger og ligger på +/- 0,05 grain som til min type ladning er mer enn godt nok. Lader mag1/2 med n110 og DFS med n19, og opplever ikke forskjell på n110/n19 I målinger. 

Jeg startmåler, der de 5 første dumpes direkte tilbake i kruttreservoir, de neste 3 måles/veies, HVIS DE ER KORREKTE OG KONSISE så lader jeg 5 patroner og måler 3 ganger til, etter hver justering av krutt målet dumper jeg de 3 første og måler de 3 neste etter det. Når jeg er der jeg ønsker å være vektmessig , kontrollveier jeg hver 15 ladning, men har visuell sjekk på hver andre hylse... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...